تماشا کنید : دومین تلاش Space X برای فرود راکت فالکون ۹ بر روی شناور دریایی با شکست مواجه شد

اسپیس‌اکس از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تکنولوژی‌های فضایی است که قصد دارد راکت‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تولید کند. تولید این راکت‌ها علاوه بر صرفه اقتصادی چندین میلیون دلاری، افزایش سفرهای فضایی در بازه‌‌های زمانی کوتاه را در پی خواهد داشت.امروز دومین تلاش این شرکت برای فرود راکت فالکون ۹ بر روی شناور دریایی در یک قدمی موفقیت با شکست مواجه شد.

پرتاب امروز شرکت اسپیس‌اکس هم خبر خوبی داشت و هم خبری بد. این شرکت مشهور، ششمین عملیات ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی را با موفقیت به انجام رساند، اما بار دیگر نتوانست راکت فالکون ۹ را بر روی شناور دریایی فرود بیاورد.دوربین‌ها توانستند لحظه فرود دلهره آور این راکت بر روی شناور را به ثبت برسانند و «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌اکس به فاصله بسیار کوتاهی این ویدیو را همراه با تصاویر و دلیل عدم موفقیت عملیات بر روی اینترنت قرار داد. در ویدیو به خوبی می‌توان لحظه فرود بسیار آرام راکت بر روی شناور را دید، اما در آخرین لحظه راکت تعادل خود را از دست می‌دهد و باز هم محکم به شناور برخورد می‌کند.

بر اساس ویدیوهایی که از برخورد قبلی و برخورد کنونی منتشر شده، می‌توان فرود امروز را موفقیت آمیزتر توصیف کرد، زیرا برخورد قبلی شدت بسیار شدیدتر بود و راکت مدتی قبل از رسیدن به شناور تعادل خود را از دست داده بود. ایلان ماسک هم در توییتر نوشت که راکت “به خوبی” بر روی شناور فرود آمد، ولی سرعت راکت اندکی بیش از حد انتظار بود و سبب عدم تعادل راکت پس از فرود شد.

این نخستین بار است که در تاریخ اکتشافات فضایی چنین تلاشی صورت می‌گیرد. در حالت معمول بخش بزرگتر راکت ها که به نام First Stage شناخته می‌شوند، پس از جدا شدن از محموله به داخل اقیانوس سقوط می‌کند و قابلیت استفاده مجدد ندارد.اسپیس‌اکس در ماه ژانویه نیز سعی کرد راکت فالکون ۹ را در راه بازگشت به زمین بر روی شناور فرود بیاورد، اما این فرود با انفجاری بزرگ همراه بود.

شکست دوباره در فرود راکت برای اسپیس‌اکس غافلگیرکننده نیست. این شرکت فرود فالکون ۹ بر روی شناور را به کنترل یک بروم‌استیک در دست در یک آب و هوای طوفانی توصیف کرده است. ایلان ماسک نیز شانس موفقیت در این عملیات را ۵۰ درصد می‌داند.اسپیس‌اکس بار دیگر در اواخر ماه ژوئن عملیات فرود راکت بر روی شناور را تکرار خواهد کرد.

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نبوغ افرادی مثل ابلان ماسک و استیو جابز همیشه باعث شگفتی و هیجان تو دنیای تکنولوژی و نوآوری شده

  2. می خواستم تشکر کنم که این خبر ها رو پوشش میدین
    این شرکت space x به نظر میاد خیلی پشتکار داره و مطمعنم موفق میشن