کدام سيستم عامل ، iOS ، اندروید يا ویندوزفون ؟ مسئله اين است !

ios-android-windowsphone

روزبه‌روز به تحویل سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم و روزبه‌روز هم دغدغه‌های نوشدنمان بیشتر و بیشتر می‌شوند و خرید گجت‌های جدید هم از این قضیه مستثنی نیست، حال می‌خواهد اسمارتفونی چند میلیونی باشد می‌خواهد تبلتی چندصد هزارتومنی. در هرصورت، همیشه این سوال وجود دارد که چه گجت و چه سیستم عاملی بهتر است، پس در این مقاله به شکلی متفاوت، به این تفاوت‌ها و تشابه‌ها می‌پردازیم.

مقدمه

در این مقاله زیاد کاری به سخت افزارهای گجت‌ها نداریم، البته به ظاهر آن‌ها و طراحی‌شان تا حدودی می‌پردازیم و تمرکز خودرا برروی سیستم عامل و اپلیکیشن‌های این گجت‌ها می‌گذاریم اما اینکه درآخر چه گجتی با چه سخت‌افزاری را تهیه کنیم به بودجه خودتان واگذار می‌کنیم.

نکته بعدی، بحث برند گجت‌هاست که این مورد را هم به خودتان واگذار می‌کنیم چرا که این بخش، کاملا سلیقه‌ای بوده و این خود شمایید که برند گجت‌تان را انتخاب می‌کنید.

iOS، اندروید و ویندوزفون

ios-android-windowsphone

تا الان که این مقاله نوشته می‌شود، این سه سیستم‌عامل، محبوب‌ترین‌ها در زمینه گجت‌هایی همچون اسمارتفون‌ها شناخته می‌‌‍شوند و هرروز هم به طرفداران سرسختشان افزوده می‌شود. در مورد توسعه دهنده‌های این سیستم‌عامل هم اطلاعات کافی دارید و آگاهید که iOS را اپل، اندروید را گوگل و ویندوزفون را هم مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. اجازه دهید ابتدا به صفحات اصلی این سه سیستم عامل بپردازیم:

تصویر بالا، مربوط به صفحه اصلی سیستم‌عامل iOS است. همانطور که می‌بینید، در این سیستم عامل بعد از باز کردن قفل گجت، مستقیم وارد صفحه اپلیکیشن‌ها می‌شوید. اپلیکیشن‌ها هم که به دوصورت به نمایش درمی‌آیند. اولین شکل، سویپ کردن است که با این عمل، وارد صفحات مختلف اپ‌ها می‌شوید و نوع بعدی، اپلیکیشن‌هایی است که در پایین‌ترین قسمت قرار گرفته اند و در هرصفحه‌ای که باشید، همراه شما خواهند بود.

در iOS، اگر از بالا به پایین سویپ کنید، وارد نوتیفیکیشن‌ها می‌شوید. در این قسمت هم از اعلان‌های اپ‌های متفاوت تا قرارها و ساعت و تقویم را می‌توانید مشاهده کنید. (به جرات می‌توانم بگویم که این قسمت اصلا با بخش نوتیفیکیشن‌های اندروید قابل مقایسه نیست و در سیستم‌عامل اندروید این بخش بسیار کاربردی‌تر و کاراتر است)

اگر از پایین به بالا سویپ کنید، منویی کشویی برای شما گشوده می‌شود که بسیار کاربردی‌تر از بخش نوتیفیکیشن‌های این سیستم‌عامل است و از چراغ‌قوه تا گشودن سریع دوربین را در خود گنجانده است.

تصویر بالا مربوط به اندروید است. البته این ‌تصویر می‌تواند در گجت شما متفاوت باشد چرا که اندروید از رابط‌های کاربردی متفاوتی بهره می‌برد اما به طور کلی اکثر گجت‌ها این شکلی اند. در اندروید، پس از بازکردن صفحه قفل، برخلاف iOS مستقیما وارد صفحه اپ‌ها نمی‌شوید و صفحه اصلی اندروید، جدا از امکان قرار دادن اپ‌های دلخواه، قابلیت قرار دادن ویجت را هم دارد که این ویجت‌ها نه تنها بسیار کاربردی‌اند بلکه یکی از نکات تمایز اندروید هم محسوب می‌شوند. در پایین هم بسته به گجت‌تان، امکان قرار دادن اپ‌های ثابت را همچون iOS دارید.

در این سیستم‌عامل هم اگر از بالا به پایین سویپ کنیم، منویی کشویی را شاهدیم که ظاهری شبیه به نوتیفیکیشن iOS دارد اما بسیار کامل‌تر و کاربردی‌تر است و برخلاف iOS، از قابلیت شخصی سازی بسیار بیشتری برخوردار است.

در آخر هم میرسیم به سیستم‌عامل ویندوزفون که ظاهری شبیه به تصویر بالا دارد و بر خلاف دو سیستم‌عامل بالا، به جای بهره بردن از آیکون اپ‌ها، از کاشی ها استفاده می‌کند. البته شاید این ظاهر کمی برایتان عجیب باشد و در نگاه اول زیاد ازآن خوشتان نیاید اما به جرات می‌گویم که این کاشی‌های بروزشونده نه تنها بسیار زیبایند بلکه همچون ویجت‌های اندروید، می‌توانند کاربردهای منحصربه فرد خودرا داشته باشند. (سیستم‌عامل ویندوزفون فعلا از نوتیفیکیشن بی‌بهره است اما با توجه به خبرها، به‌زودی این سیستم‌عامل به این قابلیت مجهز خواهد شد و حتما آن زمان به طور کامل به بررسی‌اش خواهیم پرداخت)

 آیا اندروید هنگ می‌کند؟

این روزها متاسفانه بارها شاهد اینیم که افراد مختلفی بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی از سیستم‌عامل اندروید به عنوان سیستم‌عاملی که بهینه نیست، مشکلات بسیاری دارد و به زبان ساده، همان هنگ می‌کند یاد می‌کنند. پیش از توضیحات اضافه، باید اعتراف کرد که اندروید در گجت‌های قدیمی اصلا بهینه نبود و کاربران بارها شاهد لگ و هنگ و باگ بودند اما این دلیل نمی‌شود که به خاطر مشکلات گذشته‌ی این سیستم‌عامل، هنوزهم با همان چشم به آن نگاه کرد!

به جرات می‌توانم بگویم که اگر از گجت‌ها و پرچمدارهای جدید اندرویدی به خصوص نسخه پنجم نکسوس استفاده کنید، تمام آن افکار و خاطره‌های بد استفاده از اندروید را کنار می‌گذارید و کاملا متوجه می‌شوید که اندروید دیگر مثل گذشته نیست و تقریبا به روانی سیستم‌عامل‌هایی همچون iOS و ویندوزفون است!

پس با این توضیحات، اگر قصد گجتی اندرویدی را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که حتما گجت بروزی را خریداری کنید چرا که قیمت گجت‌های اندرویدی که از سخت افزار قدرتمندی بهره ببرند، واقعا پایین است و ۱میلیون تا ۱٫۵ میلیون واقعا ارزش هزینه کردن را دارد.

آیا آیفون کوچک است؟

در نقطه مقابل بی اطلاعی کاربران نسبت به اندروید، کوچکی آیفون قرار دارد که طرفداران متعصب همیشه از آن به عنوان نقطه ضعف این گجت یاد می‌کنند. اما آیا آیفون واقعا صفحه نمایش کوچکی دارد؟ جواب این سوال را اینگونه می‌دهم: آیا از رنگ آبی خوشتان می‌آید؟ جوابتان نه است؟ خوب اشتباه می‌کنید، شما باید رنگ آبی را دوست داشته باشید! احتمالا متوجه پاسخم شده‌اید، این چیزها کاملا سلیقه‌ای هستند و ممکن است برای فردی یک صفحه نمایش ۵ اینچی ایده‌آل باشد و برای فردی مثل من یک صفحه نمایش ۴ اینچی که کارکردن با یک دست برایش بسیار مهم است، ایده‌آل.

پس آیفون صفحه نمایش کوچکی ندارد بلکه صفحه‌اش فعلا در سایزی محدود شده‌است که برای بسیاری این صفحه ایده‌آل و برای برخی غیرایده‌آل است و افرادی که می‌خواهند از iOS بهره ببرند و صفحه نمایش بزرگتری داشته باشند، آیپد در دو صفحه عرضه شده‌است. پس با تمام این تفاسیر، تعصب را کنار بگذاریم و به سلیقه افراد برای انتخاب صفحه‌نمایش دلخواهشان احترام بگذاریم.

آیا ویندوزفون سیستم‌عامل پیچیده‌ای است و اپ‌هایش محدود؟

در مورد پرسش اول باید بگویم که ویندوزفون به خصوص نسخه هشتم آن، پیچیده نیست بلکه با سایر سیستم‌عامل ها کمی تفاوت دارد و شاید به خاطر ظاهرش کمی سردرگم کننده به نظر بیاید اما به‌هیچ وجه اینطور نیست و به جرات میگویم که کارکردن با ویندوزفون که بسیار هم سیستم‌عامل بهینه، سریع و روانی است لذت‌بخش و آسان است.

اما در مورد اپ‌ها باید گفت که متاسفانه مایکروسافت در زمینه گجت‌هایی مثل اسمارتفون‌ها واقعا دیر جنبید و این بازار بسیار مهم‌را دست‌کم گرفت اما با تمام این‌ها، سیستم‌عاملی را روانه بازار کرد که واقعا ایراد گرفتن از آن سخت است و ترکیبش با کمپانی‌هایی همچون نوکیا، اکوسیستمی را بوجود آورده است که فقط یکبار در دست گرفتن اسمارتفون‌هایی مثل لومیاها برای عاشقشان شدن کافی است. حال این‌ها چه ارتباطی به اپ‌ها دارد؟

ببینید، اسمارتفون‌های ویندوزفونی و همچنین خود ویندوزفون واقعا هیچ مشکلی ندارند و دست توسعه دهنده‌ها برای ارائه اپ‌هایشان به هیچ وجه بسته نیست اما در این میان، همیشه بحث سود مورد نظر بوده و است و کم بودن کاربران ویندوزفون باعث این کندی ارائه اپ‌هاست اما اگر منصفانه به اپ‌های ارائه شده برای این سیستم عامل نگاه کنیم و با سیستم‌عاملی مثل اندروید که هنوز هم بسیاری از اپ‌ها و گیم‌های iOS برایش عرضه نشده‌اند، مقایسه کنیم کاملا متوجه می‌شویم که تا همین الان سرعت رشد اپ‌های ویندوزفون، بسیار هم خوب بوده و ادامه این کاملا به خود مایکروسافت و تلاشش برای قانع کردن توسعه‌دهنده‌ها بستگی دارد.

اگر بخواهم جمع‌بندی‌ای در زمینه اپ‌های وینفون داشته باشم، باید بگویم که بسیاری از اپ‌های مطرح هنوزهم برای این سیستم‌عامل عرضه نشده‌اند اما برای بسیاری از همین اپ‌ها، مشابه‌هایی در استور قرار داده شده‌است که تا حدودی نیاز شمارا رفع ‌می‌کنند. به طور کلی اگر در پی خرید یک گجت ویندوزفونی هستید و اپ‌هایی مثل پاکت، فلیپ‌بورد، گوگل کیپ و بسیاری اپ انحصاری دیگر برایتان اهمیت ویژه‌ای دارند فعلا دست نگه دارید اما اگر استفاده شما از اسمارتفون به وب‌گردی، مرور شبکه‌های اجتماعی، بازی کردن، چند اپ ساده و به خصوص عکاسی محدود می‌شود یکی از گجت‌های وینفونی به خصوص لومیاها به دوست نزدیک شما تبدیل خواهند شد.

آیا iOS بسته است؟

این چرا بلوتوث نداره؟ چرا نمیشه راحت این‌کارو باهاش کرد؟ چرا نمیشه راحت توش آهنگ ریخت؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که هنگام خرید گجتی مثل آیفون حتما باید از خودتان بپرسید! البته این مورد هم کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد اما من به شخص یک سری از این محدودیت‌هارا بسیار می‌پسندم. برای مثال، خودتان را یک تولیدکننده محتوا برای مثال خواننده فرض کنید. آیا برای عرضه فقط یک تک آهنگ، زحمات بسیاری متحمل نمی‌شوید؟ حال چه اکوسیستمی بهتر از اپل و آیتیونز که تا حدودی سود شما را تضمین می‌کند؟

البته بعضی از محدودیت‌های اپل واقعا آزاردهنده‌است اما این که به آسانی نمی‌توان با بلوتوث فایل ارسال کرد و به راحتی به همه‌جا دست کشید، بیشتر اوقات به نفع تولید کننده محتواست و همین باعث شده که بسیار از اپ‌ها فقط برای iOS عرضه شوند اما…

آیا باز بودن اندروید خوب است؟

امای بالا را با این مورد ادامه می‌دهیم. در جهت مقابل بسته بودن iOS، افزادی هم وجود دارند که دوست ندارند سیستم‌عاملشان کاملا آن‌ها را محدود کند! دوست دارند به همه‌جای سیستم‌عاملشان دست ببرند، دوست دارند فایل‌های مجانی و بدون مورد را به راحتی با بلوتوث منتقل کنند، دوست دارند به راحتی ظاهر گجتشان را تغییر دهند و فقط به تغییر والپیپر محدود نباشند و دوست دارندهای بسیاری که بدون آسیب زدن به تولیدکننده‌های محتوا از سیستم‌عاملشان انتظار دارند.

با تمام این توضیحات، باز بودن اندروید خوب است و این‌که عده‌ای فایل‌های دارای کپی‌رایت و پولی را شیر می‌کنند و به تولیدکننده آسیب می‌زنند، دلیل بر بد بودن این سیستم‌عامل نیست و حتی این‌کاررا می‌توان با جیل‌بریک کردن iOS هم انجام داد. البته توجه داشته باشید که اندروید، یک سیستم‌عامل کاملا اپن‌سورس یا متن‌بازی که فکر می‌کنیم نیست و دربرخی موارد به روت‌کردن نیاز دارد.

آیا آیفون و آیپد گجت‌های عجیب و غریب و لوکسی هستند؟

و بازهم تاسف‌هایی که فقط در ایران شاهدش هستیم! متاسفانه این‌روزها گجت‌هایی مثل آیفون به کالایی لوکس تبدیل شده‌اند و وسیله‌ای برای فخر فروشی. در طرف دیگر هم ما قرار داریم که بدون توجه به استفاده درست و مفید فرد از گجتش، تنها به خاطر برند مورد استفاده‌اش مورد نقدش قرار می‌دهیم و ناخودآگاه باعث می‌شویم که کاربر از گجتش بدش بیاید!

باید بگویم نه، آیفون نه ‌تنها کالای عجیب و غریبی نیست بلکه مشابه تمام اسمارتفون‌ها، سیم کارت می‌خورد، می‌توان با آن زنگ زد و اس‌ام‌اس فرستاد، بررویش بازی و اپ نصب کرد و گاهی هم به وبگردی پرداخت، کاری که این‌روزها خوشبختانه اکثر اسمارتفون‌ها انجام می‌دهند! پس دلیل این همه تمایز گجتی مثل آیفون در ایران چیست؟ تنها دلیل این مورد، قیمت آیفون است که متاسفانه همچون بسیاری از برندها فقط اسمش بسیار بزرگ شده‌است و فروشندگان از این فرصت استفاده کرده و با قیمت‌های تحیرانگیز، آیفون را به گجتی تبدیل کرده‌اند که هرکس که دستش بگیرد، فرد متفاوتی می‌شود.

به‌هرحال امیدوارم که من و شما جزو این افراد نباشیم و وقتی گجتی‌را در دست کسی مشاهده می‌کنیم، نحوه استفاده‌اش را مورد نقد قرار دهیم نه برندش را. در مورد قیمت آیفون هم متاسفانه به‌این زودی‌ها شاهد تغییری نخواهیم بود چرا که آن‌چنان ریشه برند بازی در کشورمان بزرگ شده‌است که به راحتی نمی‌توان جلویش ایستاد اما اگر واقعا دلتان یک آیفون می‌خواهد و مطمئنید که که کار زیادی باآن انجام نمی‌دهید، خیالتان راحت باشد، یک گجت وینفونی یا اندرویدی با قیمت متوسط هم همان کارهارا برایتان انجام می‌دهد.

تعداد اپلیکیشن‌ها مهم است یا نه؟

برای من عکاسی با اسمارتفون مهم است و راحت در یک دست نگه داشتن برای این‌کار مهم‌تر. از طرفی اپ‌های عکاسی و ادیت آیفون، اکثر اوقات فقط مخصوص این سیستم‌عامل عرضه شده‌اند. جدا از آن، بعضی از اپ‌ها هم وجود دارند که در آیفون برایم کاربرد راحت‌تری دارند و به شخص اکوسیستم اپل در زمینه اپ‌را بسیار دوست می‌دارم و بیشتر دلیلم برای انتخاب آیفون، همین اپ‌هاست.

اما از طرفی، برای بسیاری اکوسیستم گوگل، حرف اول را می‌زند و دوست دارند که به راحتی گوگل کیپ داشته باشند، نقشه گوگلشان کامل‌تر و بروزتر باشید و اپ‌نویسی برای اندروید و وینفون برای‌شان آسان‌تر است. به صورت کلی بگویم، قبل از انتخاب سیستم‌عامل گجتتان، کمی با خود فکر کنید و ببینید که واقعا چه‌چیزی از آن می‌خواهید. آیا مثل من، کار راحت با یک دست و اپ‌های عکاسی برای‌تان مهم است؟ یا دوست دارید که از ویجت‌های اپ‌ها به راحتی استفاده کنید و اپ‌هایتان کاشی‌هایی داشته باشند که هرلحظه بروز می‌شوند؟ و وقتی که کاملا به نتیجه‌ای مشخص رسیدید، اقدام به خرید گجت مورد نظرتان کنید.

در ضمن حتما سری به استورهای این سه سیستم‌عامل بزنید و در زمینه‌های مورد علاقه‌تان، اپ‌هارا سبک و سنگین کنید و با دقت ببینید که آیا در این سیستم‌عامل، اپ‌هایی که نیاز من‌را برطرف کنند وجود دارند یا خیر.

خرید فقط یک بخش است

فرض کنید الان یک اسمارتفون مثلا یک سونی اکسپریا زد۱ خریدیم. با هزار ذوق و شوق گجت را از قوطی‌اش درمی‌آوریم، روشنش می‌کنیم و چندین ساعت با آن ور می‌رویم. چندین روزبه همین شکل سپری می‌شود و رفته رفته متوجه می‌شویم که گجتمان دیگر آن لذت گذشته را ندارد و به وسیله‌ای عادی برایمان تبدیل شده است. خوب این‌هارا چرا گفتم؟ هدفم از نوشتن این چند خط این‌است که بگویم که گجت‌ها و دستگاه‌های خودرا آنچنان بزرگ نکنیم و به آن‌ها به وسیله‌ای برای رفع نیازهایمان نگاه کنیم.

بیاید برای چند لحظه تمام تبلیغات شرکت‌های مختلف را کنار بگذازیم، کاری به هسته‌ها و رم‌ها نداشته باشیم و فقط به اساس این گجت‌ها نگاه کنیم. برای من این گجت‌ها، نقش بسیار بزرگی را در زندگی ایفا می‌کنند، اما این نقش را برند این گجت‌ها بازی نمی‌کند بلکه کاربرد آن‌هاست که زندگی‌ام راحت‌تر کرده. عکاسی با آیفون و لومیا برایم لذت‌بخش است اما مطالعه کتاب در تبلت اندرویدیم را بسیار دوست دارم. مدتی در آیپد طراحی می‌کردم و بعدها دیدم که فرق زیادی با آیپد و تبلت‌های گالاکسی در طراحی وجود ندارد.

اگر بخواهم جمع‌بندی ای داشته باشم، باید بگویم که اگر در پی خرید اسمارتفون و تبلتی هستید، تبلیغات و بازی‌های عددی شرکت‌هارا کنار بگذارید و تنها هدفتان برای خرید این گجت‌هارا، نیازتان قرار دهید. شما به یک اسمارتفون هشت هسته ای نیازی ندارید اما ممکن است به اسمارتفونی نیاز داشته باشید که ۵ اینچی باشد یا به تبلتی نیاز داشته باشید که اپی مخصوص کار شمارا در خود داشته باشد.

سوالات مختلف

پیش از خرید هر وسیله‌ای حتما سوالات مختلفی در ذهن ما شکل می‌گیرد و خرید گجتی چند میلیونی به هیچ وجه از این قضیه مستثنی نیست. توصیه من این است که ازاین پس به‌جای هدف قرار دادن برند، به نکات بسیار مهم‌تری همچون باطری گجت، کیفیت صفحه نمایش، کیفیت صدا، حافظه داخلی و امکان مموری خوردن یا نخوردن و از همه مهم‌تر سیستم‌عامل و اکوسیستم آن گجت بپردازید و با توجه به نیازهای خودتان، نه نیازهایی که برایتان تعریف می‌شوند، اقدام به خرید کنید. درآخر هم چون هدفم توجه به اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران بود، مقاله را به این موارد محدود کردم و درصورتی که مشکل و سوال دیگری دارید و پاسخی برای‌شان پیدا نکردید، تا حد امکان به آن جواب می‌دهم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*