مرورگر وب جدید مایکروسافت اسپارتان منتشر شد

دیروز مایکروسافت نسخه جدیدی از پیش نمایش ویندوز 10 را برای آزمایش توسط کاربران منتظر نمود.اما یکی از مهمترین ویژگی هایی که این بروزرسانی با خود به همراه داشت حضور نسخه‌ای Preview از مرورگر جدید مایکروسافت به نام اسپارتان است.مرورگری که آغازی برای پایان اینترنت اکسپلورر به حساب می آید.اسپارتان با نسخه نهایی خود فاصله دارد اما همه آنچه مایکروسافت در ماه ژانویه در خصوص قابلیت‌های این مرورگر رونمایی کرده بود را در بر دارد.

از جمله این قابلیت‌ها باید به یکپارچه‌سازی و همگام‌‌سازی اسپارتان با کورتانا دستیار صوتی مایکروسافت اشاره کرد که در قالب تکنولوژی Ask Cortana نمود یافته است.همچنین قابلیت یادداشت نکته یا متن در کنار صفحات وی با استفاده از قلم یا ماوس.کاربران می‌توانند تا حاشیه‌نویسی ‌روی صفحات را با ‌تکنولوژی Web Note به اشتراک بگذارند و صفحات حاشیه نویسی شده در بسیاری از مرورگرهای قابل مشاهده است.

این مرورگر جدید قابلیتی با نام Reading View دارد که صفحات وب را در حالتی قرار می‌دهد که مطالعه آن‌ها برای کاربر ساده‌تر باشد و همچنین آن‌ها را قادر به ذخیره صفحات برای مطالعه آتی می‌کند. البته هنوز قابلیت مطالعه آفلاین صفحات ذخیره ‌ممکن نیست.

همچنین این مرورگر رونمایی از موتور رندر صفحات مایکروسافت ـ‌ که البته تغییراتی جدید بر روی موتور قبلی است ـ نیز بود. اسپارتان که با نسخه نهایی ویندوز 10 به کل نهایی و کامل منتشر خواهد شد، تنها از موتور رندر جدید با نام Edge استفاده می‌کند. در عین حال IE ۱۱ که همچنان در ویندوز 10 به حیات خود در کنار اسپارتان ادامه خواهد داد، از موتور قبلی Trident استفاده خواهد کرد.

البته در به‌روزرسانی اخیر ویندوز 10 چندین رفع عیب و نقص دیگر نیز رخ داده است؛ اما مهم‌ترین نکته، به‌روزرسانی حضور اسپارتان است. از سویی مقامات مایکروسافت اعلام کرده‌اند ‌به زودی نسخه آزمایشی ویندوز 10 برای گوشی‌های هوشمند مجهز به ویندوز فون منتشر می‌شود که قابل نصب ‌روی بیشتر گوشی‌های سری Lumia خواهد بود. گفته شده بود که مایکروسافت یک هفته دیگر برای مهندسی و آزمایش نسخه جدید از ویندوز فون 10 نیاز دارد.

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*