وجود میلیاردها سیاره شبه زمین در کهکشان راه شیری

تلسکوپ فضایی کپلر که در سال 2009 برای جستجوی سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب شد.این تلسکوپ تا امروز هزاران سیاره را شناسایی کده که در سیستم هایی مشابه منظومه شمسی ما قرار داشته و در منطقه ای قابل سکونت از ستاره میزبان خود قرار دارند.حالا محققان دانشگاه ملی استرالیا و موسسه نیلز بور در کپنهاگ با استفاده از داده‌های این تلسکوپ بر این باورند که کهکشان راه شیری میزبان میلیاردها سیاره شبه زمین است که حتی ممکن است از حیات برخوردار باشند.

این محاسبات نشان داده که میلیاردها ستاره در منظومه شمسی می‌توانند از یک تا سه سیاره در محدوده قابل سکونت خود برخوردار باشند که برای برخورداری از آب مایع و حیات احتمالی در سطح سیاره مناسب است.

Earth-like-Planets-1

محققان از نسخه جدید یک روش 250 ساله موسوم به قانون تیتونس-بوده استفاده کردند که پیش از کشف سیاره اورانوس به درستی موقعیت آن را پیش‌بینی کرده بود.بر اساس این قانون، نسبتی بین دوره‌های مداری سیارات در منظومه شمسی وجود دارد. از این رو، اگر بدانید چه مدت طول می‌کشد تا سیاره‌ای دور ستاره میزبانش گردش کند، می‌توانید دوره مداری دیگر سیارات را محاسبه، موقعیت آن‌ها را تعیین کرده و سیارات گمشده دیگر را کشف کنید.محققان از این روش برای محاسبه موقعیت‌های احتمالی سیارات در 151 سیستم سیاره‌ای استفاده کردند که کپلر توانسته بود بین سه تا شش سیاره در آن‌ها شناسایی کند. آن‌ها به پیش‌بینی 228 سیاره پرداختند که بین یک تا سه مورد آن‌ها در محل قابل سکونت ستاره خود قرار داشتند.

image_1784e-Kepler-Exoplanets

سیارات فراخورشیدی از طریق تغییرات در درخشش ستاره میزبان آن‌ها از زمین قابل مشاهده است. در زمان عبور سیاره از میان زمین و ستاره میزبان، نور تا حدی مسدود می‌شود.فضاپیمای کپلر از زمان آغاز بکار تا کنون بیش از 150 هزار ستاره را برای میزبانی سیارات فراخورشیدی شناسایی کرده است. ستاره شناسان حدود 1000 سیاره فراخورشیدی شناسایی شده توسط کپلر را تائید کرده‌اند و 3000 سیاره دیگر در صف تائید علمی قرار دارند.بیشتر سیارگان شناسایی شده در منطقه قابل سکونت ستارگانی شامل سیارات گازی غول‌پیکر هستند.

منبع : sci-news

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. با تشکر از وب سایت خوبتون

  2. مثل همیشه جالب بود
    تصور اینکه یک تمدن با قدمت ۱ میلیون سال قدیمی تر از ما وجود داشته باشه خیلی جالبه حتما از نظر اونها ما حیواناتی بیش نیستیم !