بررسی گوشی Sony Ericsson Xperia mini pro

عضو دیگر خانواده Xperia  شركت سونی اریكسون Xperia Mini pro می‌باشد. این گوشی از نوع گوشی‌ها كشویی است كه دارای صفحه كلید فیزیكی QWERTY می‌باشد. ابعاد این گوشی كه در مقایسه‌ با دیگر گوشی‌های اندرویدی كوچك اما ضخامت بیشتری‌ دارد، 93 در 53 در 18 میلی‌متر می‌باشد.

این گوشی از لحاظ ظاهری كاملا شبیه به Xperia Mini است با این تفاوت كه كمی ضخامت بیشتری دارد كه آن هم ناشی از همان صفحه كلید فیزیكی QWERTY خود می‌باشد.

دوربین این گوشی اندرویدی دارای حداكثر سایز عكاسی 5 مگاپیكسل است. از نكات حائز اهمیت در این Xperia Mini pro می‌توان به ضدخش بدنه پشت گوشی اشاره نمود.

Xperia Mini pro دارای حافظه داخلی 400 مگابایت، Ram 512 مگابایت و كارت حافظه 2گیگابایتی از نوع Micro SD است كه قابلیت ارتقا تا ظرفیت 32 گیگابایت را دارد. صحفه نمایش این گوشی مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی رایج در بازار یك صفحه كلید Multi Touch است.

این گوشی‌ به افرادی توصیه می‌گردد كه می‌خواهند تلفن‌همراه با سیستم‌عامل اندروید 2.3  و صفحه كلید فیزیكی داشته باشند، توصیه می‌گردد. البته از Xperia Mini pro نباید انتظار بسیار بالایی در قسمت  عكاسی یا پخش ویدئو داشت.

حال به بررسی جزء به جزء این تلفن هوشمند می‌پردازیم.

ابعاد و طراحی
ابعاد این گوشی همان‌طور كه ذكر شد 93 در 53 در 18 میلی‌متر است كه در مقابل گوشی‌های دیگر این خانواده و سایر گوشی‌های اندرویدی موجود دربازار دارای ارتفاع بیشتری می‌باشد.

این گوشی با این ابعاد به شكلی طراحی شده كه در قسمت تحتانی دارای قوس و برآمدگی بسیار كم است كه در میان آن دوربین 5 مگاپیكسلی به همراه یك فلاش ال‌ای‌دی، لوگوی سونی اریكسون و آرم Xperia  تعبیه گردیده است.

در قسمت فوقانی و روی گوشی 3 دكمه بازگشت، خانه و منو طراحی گردیده است كه در برنامه‌ها و منوهای اندرویدی این گوشی كاربرد فروانی دارند و به راحتی كاربر كمك می‌كنند. البته دكمه به صورت جدا و ضربه‌ای در وسط قرار گرفته و دكمه‌های منو و بازگشت به صورت لمسی در كنار دكمه خانه تعبیه گردیده اند.
در بالای گوشی دكمه «روشن/خاموش/قفل صفحه»، درگاه جك 3.5 میلی‌متری هندزفری (هدفون) و درگاه micro-USB طراحی شده كه درگاه اطلاعات و شارژ micro-USB دارای درپوش پلاستیكی برای جلوگیری از ضربه خوردن و آب خوردگی است.

درسمت لبه كناری سمت راست گوشی به ترتیب  دكمه زیاد و كم كردن صدا و دكمه شات یا همان گرفتن عكس تعبیه شده است. در لبه كشویی ضمن وجود صفحه كلید QWERTY، میكروفون برای مكالمات صوتی و ضبظ صدا قرار دارد.
محل كارت حافظه microSD زیر درب باتری است با اینحال امكان جابجایی آن در زمان روشن بودن گوشی وجود دارد. Mini pro از كارت حافظه تا 32GB پشتیبانی می كند و یك كارت 2GB نیز داخل جعبه گوشی موجود است. محفظه سیم كارت زیر باتری 1200mAh قرار گرفته است. باتری فوق در حالت آماده به كار 340 ساعت و در مكالمه مداوم 5 ساعت و 25 دقیقه در یك شبكه 3G دوام می آورد.
در دست گرفتن این گوشی و كار كردن با آن آسان است. Xperia mini Pro به راحتی در هر جیب جا می گیرد. این گوشی دارای ساختار پلاستیكی مرغوب است كه درب كشویی آن نیز از كارایی لازم برخوردار می باشد. كار كردن با این گوشی لذت بخش است.

صفحه نمایش
Xperia Mini pro دارای صفحه نمایش 3 اینچی HVGA با ابعاد 320 در 480 پیكسل است كه نسخه ای از صفحه نمایش معروف Reality در مدل های Arc و Neo می باشد. این صفحه نمایش با نور زمینه LED از طریق موتور اختصاصی Bravia Mobile سونی ارتقا می یابد.

این صفحه نمایش دارای قابلیت Multi-Touch است كه استفاده از مرورگر اینترنتی و برنامه‌های گوشی را راحت‌تر می‌كند. این گوشی در زیر نور آفتاب دارای وضوح خوبی‌است . ضعف دید از زوایای مختلف و كمبود روشنایی صفحه نمایش نسبت به اندرویدی‌های دیگر از معایب این صفحه نمایش است.

سیستم‌عامل و نرم افزار
Mini pro به نسخه 2.3 آندروید (Gingerbread) مجهز است و از منوی Timescape رهایی پیدا كرده است. صفحه اصلی Mini Pro مانند نسل قبلی گوشی‌های Mini است كه سونی اریكسون كارهای بیشتری روی آن انجام داده است. به جز منوی چهار گوش ، سایر قیمت‌های منو بسیار شبیه گوشی‌های Arc ، Neo و Play است كه در این گوشی به وضوح HVGA محدود شده است.

پنج پنل برای صفحه اصلی وجود دارد كه با نیشگون گرفتن صفحه برای زوم روی هر یك از آن‌ها یك پنل جدید با جلوه های وی‍ژه حركتی باز می‌شود تا تمامی Widgets فعال را نشان دهد. در صورت كافی نبودن فضا برای تمامی Widgets ، آن‌ها روی صفحه به صورت شناور روی یكدیگر نشان داده می‌شوند.
حالت Overview مانند حالت مشاهده Leep در اچ تی سی یا Galaxy S سامسونگ است.

اگرچه Widgets در صفحات كوچك مرتب نمی‌شوند و نمی‌توان مشاهده كرد كه روی هر كدام از آن‌ها چه چیزی وجود دارد. Widgets با هم بر زده می‌شوند و بدین ترتیب از فضای موجود استفاده بهتری می‌شود. Widgets اندازه بزرگی دارند و به راحتی می‌توان روی آن‌ها ضربه زد.

چهار Tab در چهار گوشه صفحه اصلی مشاهده می‌شود كه حداكثر چهار میانبر را می‌توان برای هر یك از آن‌ها تعیین كرد و این كار به راحتی با Drag و Drop انجام می‌شود. اگر یكی از گوشه‌ها برای مثال دارای میانبر شماره گیر باشد با یك بار ضربه زدن نرم افزار مربوطه به طور اتوماتیك اجرا می‌شود.

اگر بیش از یك میانبر وجود داشته باشد اندازه Tab بزرگ‌تر می‌شود و كاربر به آسانی می‌تواند انتخاب كند. پوشه‌ها را نمی‌توان در این قسمت قرار داد. ایجاد پوشه روی صفحه اصلی بسیار ساده و آسان است و درست مانند iPhone یك آیكن را روی آیكن دیگر Drag می‌كنید و یك Pop-Up ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد تا یك نام و طرح برای پوشه جدید انتخاب كنید.   
 
سونی اریكسون Xperia mini Pro از پیش زمینه های زنده و ثابت پشتیبانی می‌كند. در این گوشی 15 پیش زمینه ثابت و یك پیش زمینه زنده (نقشه‌ها) وجود دارد. اگرچه پیش زمینه های بیشتری در بازار وجود دارد و می‌توان از عكس‌های گالری شخصی نیز به عنوان پیش زمینه استفاده كرد. این گوشی از تم نیز پشتیبانی می‌كند و با تغییر تم ، پیش زمینه و منوهای سیستم تغییر می‌كند.

اكنون امكان تغییر دادن رنگ تم Wave سونی اریكسون فراهم شده است. داخل منوی اصلی، میانبرها در گوشه های پایین صفحه مشاهده می‌شوند و به كاربر امكان می‌دهند تا آیكن‌ها را در ماتریس تفكیك كند. برای این كار می‌توان از گزینه های اتوماتیك (طبق الفبا ، آنهایی كه اغلب استفاده می‌شوند یا اخیرا نصب شده‌اند) نیز استفاده كرد و یا آیكن‌ها را به طور دستی جابجا كرد.

در این گوشی نرم افزار جدید سونی اریكسون تحت عنوان Live Ware به صورت از پیش نصب شده وجود دارد كه امكان تعیین عملكرد گوشی هنگام وصل كردن یك وسیله جانبی را فراهم می‌كند. می‌توان گوشی را تنظیم كرد تا با وصل كردن هدست ، هدفون یا شارژر یك نرم افزار به طور اتوماتیك اجرا شود. برای مثال ، هر بار با وصل كردن هدفون ، نرم افزار پخش موسیقی اجرا شود یا با وصل كردن شارژر به حالت فریم عكس برود.

انتخاب متن در Gingerbread تغییر كرده است و اكنون دو مكان نمای بزرگ در دو طرف متن علامت گذاری شده وجود دارد كه هر یك از آن‌ها را می‌توان به راحتی Drag كرد تا متن مورد نظر انتخاب شود. هر بار با باز كردن صفحه كلید ، منو به طور اتوماتیك می‌چرخد اگرچه امكان چرخش منو با استفاده از شتاب سنج نیز وجود دارد.

منوی سونی اریكسون Xperia mini Pro سرعت كافی دارد و از تراشه Qualcomm MSM8255 Snapdragon كه دارای پردازنده 1GHZ Scorpion و GPU Adreno 205 است استفاده می‌كند. منوی Timescape تمامی ویژگی‌های ارتباطی را با هم ارائه می‌دهد كه شامل یك تصویر كلی از SMS ، MMS ، ایمیل ، Log تماس ، به‌روزرسانی فیس‌بوك و توییتر است. TimeScape دارای ساختار Tab می‌باشد كه امكان فیلتر كردن محتوا را براساس نوع فراهم می‌كند و تمامی اطلاعات مربوطه را در یكجا جمع می‌كند.
با Timescape علاوه بر مشاهده جدیدترین فعالیت‌ها و به روز رسانی‌های مخاطبین همچنین می‌توان وضعیت خود را به اشتراك گذاشت ، به پیام‌های دریافتی پاسخ داد یا یك تماس ناموفق را دوباره برقرار كرد. Timescape را می‌توان به صورت یك Widget صفحه اصلی تعیین كرد كه تمامی به‌روزرسانی‌ها را به صورت موزائیك نشان می‌دهد. برای كاربران سونی اریكسون در بازار اندروید ، Plugins رایگان ، Timescape فراهم شده است.

صفحه كلید
با بازكردن درب كشویی گوشی ، صفحه كلید چهار ردیفی QWERTY مشخص می شود كه دارای اندازه مناسب است و فقط برای كاربرانی كه انگشتان بزرگی دارند خیلی راحت نیست. بین كلیدها فضای كافی وجود دارد و به خوبی واكنش می دهند.

تایپ در متون
تایپ متون در Xperia Mini pro برای علاقه‌مندان به صفحه كلید فیزیكی QWERTY هم راحت هم لذت بخش است. كلیدهای ریز و سختی در لمس كلیدها كمی برای كاربران در ابتدا اذیت‌كننده است.

دوربین
گوشی Xperia mini Pro دارای یك دوربین 5 مگاپیكسل با فلاش LED است. در این گوشی كلید اختصاصی دیافراگم نیز وجود دارد. منوی دوربین ساده است و در آن یك نوار با پنج میانبر به ویژگی‌هایی كه اغلب استفاده می‌شوند در طرف راست ، یك نوار با جدیدترین عكس‌های گرفته شده در طرف چپ و سوئیچ دوربین عكاسی / فیلمبرداری در پایین منو مشاهده می‌شود.

با كشیدن انگشت روی صفحه می‌توان این نوارها را مخفی كرد. پنج میانبری كه اغلب استفاده می‌شوند امكان تغییر دادن حالت عكسبرداری ، وضوح ، انتخاب یك صحنه ، روشن كردن فلاش و سوئیچ به دوربین مكالمه تصویری را فراهم می‌كنند. با فشار دادن كلید منو یا Drag كردن نوار چپ به طرف راست ، گزینه های بیشتری مانند حالت كانون ، عكس گرفتن لمسی ، تعادل رنگ سفید ، Geotagging و تثبیت كننده تصویر ظاهر می‌شود. دوربین به ویژگی‌هایی مانند تشخیص چهره و تشخیص لبخند نیز مجهز است. كیفیت تصاویر دوربین رضایت بخش است.

دوربین Xperia mini Pro در 30fps فیلمبرداری می‌كند و مانند گوشی‌های قبلی Xperia فریم‌های تكراری كمی ایجاد می‌نماید كه در هر حال كیفیت ویدئو را پایین می‌آورد. دوربین فیلمبرداری این گوشی از كانون اتوماتیك مداوم پشتیبانی می‌كند. پس از تنظیم مجدد فریم چند ثانیه طول می‌كشد تا كانون دوباره تنظیم شود. این گوشی در اندازه 5مگاپیكسل و 2 مگاپیكسل در حالت 4:3   و در اندازه 3مگاپیكسل و 2 مگاپیكسل دوم در حالت 16:9  عكسبرداری می‌نماید.

ارتباطات
در بخش ارتباط موبایل این گوشی از چهار باندGSM/GPRS/EDGE/3G  پشتیبانی می‌نماید. برای ارتباط با رایانه می‌توان از درگاه microUSB  این گوشی استفاده نمود. كابل USB نیز همراه با این دستگاه ارائه می‌گردد. برای ارتباطات بدون سیم Wifi b/g/n و  Bluetooth2.1 كمك بسیار شایانی به برقراری اینگونه ارتباطات می‌كنند.

حافظه اصلی و جانبی
این گوشی از حافظه اصلی (رم) 512 مگابایتی بهره می‌برد. حافظه جانبی 400 مگابابتی این دستگاه توسط درگاه كارت‌حافظه microSD  كه دارای قابلیت پشتیبانی تا32 گیگابایت را دارا می‌باشد، تكمیل می‌گردد. البته یك كارت‌حافظه 2 گیگابایتی در جعبه موجود است.

سایر ویژگی‌ها
مرورگر وب این گوشی با پشتیبانی از Flash 10.3 جدیدترین و سریع‌ترین نسخه منوی (Gingerbread (2.3 از كارایی لازم برخوردار است. منوی مرورگر در نگاه نخست به نظر نمی‌رسد و با بارگذاری صفحه ، نوار URL و دكمه بوك مارك روی یك ردیف در بالای صفحه نمایش مشاهده می‌شوند. اگرچه پس از آغاز زوم و مرور در صفحه آن ردیف نیز محو می‌شود.

با مرور به طرف بالای صفحه یا فشار دادن كلید منو می‌توان آن‌ها را برگرداند. بدین ترتیب از كل صفحه نمایش 3 اینچ HVGA برای مرور در وب استفاده می‌شود. مرورگر Xperia mini Pro از دوبار ضربه زدن روی صفحه ، زوم با نیشگون گرفتن صفحه و دكمه های مجازی اختصاصی زوم پشتیبانی می‌كند. مرورگر از تنظیم مجدد اندازه متن پشتیبانی می‌نماید و یك ثانیه پس از تنظیم میزان زوم ، ستون‌های متن متناسب با عرض صفحه نمایش تنظیم می‌شوند.

بدون این ویژگی باید اینقدر زوم كنید تا متن تنظیم شود یا برای خواندن هر خط باید در كنار صفحه مرور كنید. با ضربه زدن روی كلید منو شش كلید به صورت pop-up ظاهر می‌شود كه با استفاده از آنها می‌توان یك tab جدید باز كرد ، بین Tabs سوئیچ كرد ، صفحه را دوباره پردازش نمود ، به صفحه بعدی رفت و بوك مارك را باز كرد. آخرین دكمه گزینه های بیشتری مانند كپی متن ، پیدا كردن روی صفحه و … را ارائه می‌دهد. لیست بوك مارك یك نمونه كوچك از صفحه بوك مارك شده را نشان می‌دهد و علاوه بر تاریخچه ، لیست "پربازدیدترین صفحات" نیز ارائه می‌شود.

نقاط ضعف
كمبود روشنایی صفحه نسبت به اندرویدی‌‌های سامسونگ
عدم وجود درگاه HDMI
عدم وجود مرورگرفایل

نقاط قوت
سیستم عامل اندروید2.3
فیلمبرداریHD
Adobe Flash 10.3
صفحه كلید فیزیكی QWERTY
درپوش درگاه‌های microUSB
ضدخش بودن بدنه پشت دستگاه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*