عملکرد مالي بسيار خوب فيسبوک در 3 ماهه چهارم 2013

facebook

ارزش سهام فیس‌بوک طی ماه‌های اخیر روند رو به رشدی را دنبال نموده است، اما روز گذشته با ارایه گزارش عملکرد مالی این شرکت در فصل پایانی سال ۲۰۱۳، ارزش هر سهم آن رشد ۱۶ درصدی را شاهد بوده که بسیار جالب توجه است. روز گذشته ارزش هر سهم از سهام این شبکه اجتماعی به ۶۲.۱۲ دلار رسید.

بازار سرمایه فیس‌بوک در عرض یک شب بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت تا به ۱۵۱ میلیارد دلار برسد

کارشناسان دلیل افزایش ارزش سهام فیس‌بوک را در دو چیز می‌دانند: اول گزارش مثبت مربوط به عملکرد مالی این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ و دوم معرفی اپلیکیشن جدید آن‌ها با نام Paper که قرار است با Flipboard رقابت کند. فیس‌بوک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ بهتر از انتظارات و پیش‌بینی‌ها عمل نموده و درآمد و متقابلا سود بیشتری را بدست آورده است.

نکته جالب توجه در گزارش مالی فیس‌بوک آن است که برای اولین بار درآمد بخش موبایل این شبکه اجتماعی از دسکتاپ پیشی گرفته است. در حال حاضر ۵۳ درصد از کل درآمد تبلیغات فیس‌بوک از بخش موبایل بدست می‌آید. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که فیس‌بوک به زودی به یک کمپانی موبایل تبدیل خواهد شد.

فیس‌بوک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ توانسته به درآمد ۲.۵۹ میلیارد دلار برسد که به موجب آن به هر سهم این شرکت، ۳۱ سنت تعلق می‌گیرد. کارشناسان درآمد ۲.۳۳ میلیارد دلاری را برای این شبکه اجتماعی پیش‌بینی‌کرده بوده، اما فیس‌بوک به مراتب بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد.این شرکت در همین فاصله زمانی در سال ۲۰۱۲ درآمد ۱.۵۹ میلیارد دلاری را تجربه نموده بود.

۵۳ درصد از درآمد فیس بوک از تبلیغات بر روی ابزارهای موبایل بدست آمده است. کاربران موبایل این شبکه اجتماعی نیز از ۶۸۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه در سال گذشته به ۹۴۵ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

فیس بوک در حال حاضر 1.228 میلیارد کاربر فعال دارد


نکته جالب توجه در گزارش بلومبرگ آن است که تحقیقات نشان می‌دهند، نوجوانان دیگر مانند سابق از فیس‌بوک استفاده نمی‌کنند و به شبکه‌های اجتماعی جدید روی آورده‌اند به مکان‌هایی که والدین آن‌ها در این شبکه‌ها حضور کم‌رنگ‌تری داشته و کنترل کمتری نیز بر روی اعمال آن‌ها دارند. یکی از سرویس‌هایی که کاربران فیس‌بوک به سمت آن گرایش پیدا کرده‌اند Snapchat است، سرویسی که در آن کاربران تصاویر مورد نظر خود را به مخاطب خود ارسال نموده و آن تصویر پس از دریافت توسط مخاطب از بین می‌رود. فیس‌بوک سال گذشته پیشنهاد خرید Snapchat را به مبلغ ۳ میلیارد دلار مطرح کرد اما مورد قبول واقع نشد.  البته بخشی از کاربران فیس‌بوک به شبکه Instagram کشیده شده‌اند که آن نیز متعلق به خود فیس‌بوک است.

منابع : bloomberg | theverge | techcrunch

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*