مصاحبه / شبکه‌هاي اجتماعي تا زمان نياز مردم مورد استفاده قرار مي‌گيرند

 

 
محسنیان‌راد: تمام تحولات حوزه شبكه‌هاي مجازي اجتماعي در ادامه شبکه‌هاي اجتماعي ادوار گذشته هستند که در مشرق زمين هنوز هم باپرجا و پرقدرت است.
 
دکتر محسنيان‌راد معتقد است: هر يك از سه نسل شبکه اجتماعي، با توجه به كاركردشان تا زمان نياز مردم، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
 
مهدي ‌محسنيان‌راد – دانشيار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس جامعه‌شناسي و ارتباطات –  در گفت‌وگو يي خبري، درباره ضرورت وجود شبكه‌هاي اجتماعي در جامعه گفت: تمام تحولات حوزه شبكه‌هاي مجازي اجتماعي در ادامه شبکه‌هاي اجتماعي ادوار گذشته هستند که در مشرق زمين هنوز هم باپرجا و پرقدرت است.
 
وی با اشاره به سخنراني خود در كنفرانسي در كشور هند در همين باره گفت که به نظر او در ايران معاصر به طور همزمان سه نسل شبکه اجتماعي در حال حيات هستند.
 
او معتقد است که نوع نسل اول همان است که مثلاً زنان در کوچه پس کوچه‌هاي محله‌هاي قديمي، کنار در منزل‌هايشان دور هم جمع مي‌شدند و با يكديگر درباره مسائل روز زندگي اجتماعي صحبت مي‌كردند.
 
وي گفت: با آمدن تلفن، نسل بعدي شبکه‌هاي اجتماعي شکل گرفت. حالا لازم نبود حتماً اعضاي شبکه کنار هم حضور داشته باشند.
 
محسنيان‌راد درباره نسل دوم شبکه اجتماعي شكل گرفته در جوامع غربي اظهار كرد: در آنجا به دليل توسعه يکپارچه تلفن و تلگراف در سطح همه شهرها و روستا، در فاصله چند دهه نسل اول شبکه اجتماعي جاي خودش را به نسل دوم داد. اما در كشورهايي مانند ايران، هند و…، امکانات نسل دوم شبکه اجتماعي از پايتخت شروع و به کندي به شهرهاي ديگر توسعه يافت.
 
او ادامه داد: اين روند به گونه‌اي بود که مثلاً تا سال ۱۹۷۱يعني در سي و چهارمين سال تأسيس اولين خطوط تلفن در ايران، هنوز در استان ايلام – شهر و روستا – حتي يک تلفن خودکار نصب نشده بود و هنوز نيز روستاهايي داريم که هنوز در شرايط نسل اول شبکه اجتماعي هستند.
 
اين نظريه‌پرداز ايراني ارتباطات بيان كرد: در مقطعي از زمان که در كشور ما هر دو شبكه‌ي اجتماعي نسل اول و دوم به صورت مجموعه‌اي از«پاره شبكه‌هاي اجتماعي» در حال زيست بودند، اينترنت به عنوان ابزار اصلي شکل‌گيري شبکه اجتماعي نسل سوم، يا همان شبکه‌هاي مجازي در زندگي اجتماعي غرب وارد شد.
 
او ادامه داد: توسعه يکپارچه آن همراه با افزايش سرعت، سبب شد که نسل دوم شبکه‌هاي اجتماعي در غرب، جاي خود را به نسل سوم بدهد. اما در کشورهايي همچون ايران، باز هم توسعه به نفع شهرهاي بزرگ و پرسوادان سبب شده که در حال حاضر هر سه نسل از شبکه‌هاي اجتماعي را در ايران بتوان يافت.
 
دانشيار دانشکده فرهنگ و ارتباطات تاكيد كرد: در حال حاضر در ايران قدرت بالاي نسل اول در روستاها و شهرهاي کوچک و کم سوادهاي شهرهاي بزرگ، در کنار قدرت نسل سوم شبکه اجتماعي در ميان پرسوادان شهرهاي بزرگ، شرايط بي‌نظيري را ايجاد کرده که حاصل آن تناقض‌هايي است مشهود و قابل رويت.
 
محسنيان‌راد در پايان با اشاره به وجود سه نسل شبكه اجتماعي در طول تاريخ حيات اجتماعي بشر تصريح كرد: هر سه اين شبكه‌ها در جاي خود و در مقطع زماني خود، نياز بشر را تامين مي‌كنند و تا زماني كه هر يك از اين سه نوع، قادر به تأمين نياز باشند به حيات خود ادامه خواهند داد.
 
او تاكيد كرد: اما زيست همزمان و مشترک هر سه نسل در يک جامعه بزرگ، پديده‌اي است که بايد مطالعات علمي بومي را درباره آن دنبال کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*