ساخت دستگاهی كه ساختمانها را در برابر زلزله نامرئی می كند

دانشمندان بر این باورند كه در آینده نزدیك، یك دستگاه پوششی می تواند برجها و آسمان خراشها را در برابر زلزله نامرئی و ایمن كند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شیوه بر اساس تحقیقات در مورد دستگاه های پوششی بوده كه به نامرئی كردن اجسام می پردازند.
دستگاه پوشش دهنده ساختمان ها در برابر زلزله، از لاستیك فشرده برای هدایت امواج زمین لرزه در اطراف ساختمان استفاده می كند.
ریاضیدانان دانشگاه منچستر اظهار كرده اند كه امواج الاستیكی زمین لرزه ها را می توان به شیوه مشابه انحراف امواج نوری در اطراف اجسام در آزمایش های اخیر، در اطراف جسم منحرف كرد.
به گفته این محققان، نظریه آنها می تواند به كاهش تلفات جانی بلایای طبیعی آینده منجر شود.
آنها بر این باورند كه استفاده از لاستیك فشرده در سازه هایی مانند نیروگاه های انرژی اتمی، تیرهای برق و ادارات دولتی می تواند آنها را در برابر آسیب محافظت كند.
به گفته دكتر ویلیام پارنل، مسؤول این پروژه، پیشرفت های قابل توجهی از لحاظ نظری یا عملی در حوزه پوشش دهی نامرئی كننده حاصل شده و این محققان توانسته اند از لحاظ نظری نشان دهند كه پیش فشار بر روی یك ماده طبیعی در دسترس مانند لاستیك می تواند به یك اثر پوششی از یك نوع خاص موج الاستیك منجر شود.
در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه كورنل توانستند طی پژوهشی به نمایش نامرئی كردن بخشهایی از زمان با منحرف كردن پرتوهای نور بپردازند.
تیم دیگری از دانشگاه تگزاس نیز موفق به نامرئی كردن یك جسم در برابر نور پرتو ایكس شدند.
محققان اكنون قصد دارند یك جسم سه بعدی را با استفاده از نور مرئی، نامرئی كنند.
تاكنون كار زیادی در مورد استفاده از این شیوه بر روی امواج الاستیكی یا ساختمانها انجام نشده بود.
به گفته پارنل، این پژوهش نشان دهنده امكان كنترل جهت و سرعت امواج نوری بوده و در صورت امكان بالا بردن مقیاس آن می توان از این فناوری برای ساخت پوششهای نامرئی كننده محافظ بر روی ساختمانها یا بخشهای خاصی از آنها استفاده كرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*