لبخند چشم نواز کیهان

تلسکوپ هابل عکسی را از اعماق کهکشان ها ثبت کرده که در آن کیهان به ما لبخند می زند. گفته می شود شکلک ظاهر شده در این عکس به کمک لنزهای کیهانی ایجاد شده است.
دو عدد چشم این شکلک در واقع دو کهکشان به نام های SDSSCGB ۸۸۴۲.۳  و  SDSSCGB ۸۸۴۲.۴هستند و آژانس فضایی اروپا در مورد کمان های ایجاد شده در اطراف این کهکشان ها می گوید که آن ها بنا بر اثر «عدسی گرانشی قوی» ایجاد شده اند. بنابر تئوری نسبیت انیشتین، ساختارهای عظیم کیهانی نیروی جاذبه قدرتمندی از خود ساطع می کنند و مانند لنزهای کیهانی که موجب بزرگ نمایی، شکست و خمش نور می شوند، عمل می کنند. دانستن این پدیده برای توضیح بسیاری از اکتشافات هابل لازم است.

Hubble-Telescope_galaxycluster

در این مورد خاص از پدیده عدسی گرانشی، حلقه ای به نام حلقه انیشتینی ایجاد شده است. این عکس چند سال پیش گرفته شده و حالا توسط فردی به نام جودی اشمیت در مسابقه «گنجینه های پنهان هابل» منتشر شده است که شکلک موجود در آن مورد توجه قرار گرفته است.

790658

این مسابقه در نظر دارد تا علاقه مندان را به دقت و توجه در آرشیو عکس های هابل دعوت کند تا از این طریق، مناظر عجیب یا یافته های علمی که در گذشته به آن ها توجه نشده است، مکشوف شوند.

تصویر گرفته شده از تلسکوپ هابل، توسط شاتل اس‌تی‌اس-۸۲ در هنگام ماموریت دومش

هر هفته یک عکس به عنوان برنده انتخاب شده و توسط تیم هابل مورد پردازش قرار می گیرد. در بالا عکسی را می بینید که توسط تیم هابل پردازش شده و عکس زیر، توسط جودی اشمیت به مسابقه فرستاده شده و پردازش نشده است. با توجه به حجم بالای تصاویر و داده هایی که توسط تلسکوپ هابل ثبت می شوند (حدود ۳۰۰-۴۰۰ گیگابایت داده در هر ماه) دور از انتظار نیست که بسیاری جزئیات از دست پژوهشگران تیم تحقیقاتی هابل در برود؛ در این شرایط مسابقه گنجینه های پنهان هابل مهمل مناسبی است تا افراد مبتدی با دقت در عکس ها، نکات مهم و ارزشمندی را کشف و به دوستداران نجوم ارائه کنند.

منبع:techgenmag     ترجمه: gadgetnews

1. سلام.میشه لطف کنین بگین چطوری میشه به عکسای هابل دسترسی داشت؟لینکش چیه؟