کدهای رفع ایراد MIT برای اصلاح شبکه بیسیم با سیگنال ضعیف

 


موضوع این نیست که برج های رله و باز پخش چه مقدار سیگنال را در سطح شهر شما پخش می کنند و پوشش می دهند، کیفیت گیرنده وایرلس شما اغلب می تواند تنها با چند قدم جابجایی، به شکل کاملا موثری تغییر کند. اما محققان MIT فکر می کنند که آنها دریافته اند چگونه با استفاده از کدهای اصلاح خطایی که علی رغم وجود نویز و پارازیت در سیگنال کار می کنند، می توان کارکرد گیرنده وایرلس را بهبود بخشید.
کدهای اطلاح خطا یا ECC به این معنی است که اطلاعات را رمزنگاری کرده و سپس آنها را انتقال دهید، بدون اینکه صحت و درستی آنها به دلیل سطح پارازیت موجود در ارتباطات دست خوش تغییر و تحریف گردد. این کار ابتدا با ارسال یک پیام آزمایشی رمزگذاری شده (برای مثال یک کلمه کد ‫)‬ برای سنجش میزان پارازیت کانال ارتباطی انجام می گیرد. نویز و پارازیتِ بیشتر در یک کانال، باعث طولانی تر شدن عمر و سفر یک کلمه کد در شبکه می شود. و مشکل اینجا است که در کانال های با پارازیت بالا، طول عمر کلمه کد به شکل مشکل سازی طولانی می شود و در کانال های با پارازیت نوسانی و بی ثبات این مقدار بیش از حد کوتاه خواهد شد، به گونه ای که اطمینان لازم از انتقال صحیح اطلاعات را فراهم نمی آورد.
اما راه حل ام آی تی برای این مشکل کاملا ساده است. استفاده از یک کلمه کد طولانی که به تکه های کوچک شکسته شده است. گرگوری ورنل استاد دپارتمان مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه ام آی تی توضیح می دهد که:
استراتژی انتقال این است که ما اولین قطعه کلمه کد را ارسال می کنیم. اگر موفقیت آمیز نبود، بخش دوم آن را ارسال می کنیم و به همین صورت داستان ادامه می یابد. ما هیچگاه فرآیند انتقال را تکرار نمی کنیم: ما همیشه به جای ارسال دوباره همان بخشی که ناموفق بوده، بخش بعدی کلمه کد را ارسال می کنیم. زیرا وقتی شما اولین بخش را دریافت کردید اما به دلیل پارازیت فراوان موفق به رمزگشایی آن نشدید، با بخش دوم و دیگر قسمت های بعدی که دریافت می کنید، آنها می توانند با یکدیگر یک پیام به خوبی رمزگذاری شده را تشکیل دهند که با وجود سطوح بالای پارازیت و نویز ارسال شده است.
به طور ساده، این سیستم یک کلمه کد ایجاد می کند، آن را به بخش های کوچکی می شکند، و بخش ها را پشت سر هم ارسال می کند تا زمانی که دستگاه گیرنده میزان کافی از کلمه کد را برای رمزگشایی پیام در اختیار داشته باشد. این شیوه خواه شبکه پارازیت کم یا زیادی داشته باشد، به کار خود ادامه می دهد.
با وجود اینکه این طرح هنوز در مراحل تحقیقاتی است، اما موانع کمی میان آن و توسعه تجاریش قرار دارند، زیرا در واقع کدها به ذات کاربردی بوده و تیم کاری ام آی تی از هم اکنون بر روی شیوه کارکرد و عملی کردن آن هم کار می کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*