کالبد شکافي اسمارت فون نکسوس 5 : کار راحت تعميرکاران

nexus 5 teardown

باز هم متخصصین وب‌سایت iFixit یکی دیگر از گجت‌های پرطرفدار بازار را هدف قرار داده و آن را به طور کامل واشکافی کردند. این بار نکسوس 5 که توسط ال‌جی ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت و به طور کامل دمونتاژ شد. در ادامه به بررسی اجمالی این واشکافی می‌پردازیم. ببینیم iFixit چه امتیازی به تعمیرپذیری این سوژه‌ی جدید و پرطرفدار می‌دهد؟

بد نيست قبل از اينکه دل روده دردانه جديد گوگل را به بيرون بريزيم ، نگاهي داشته باشيم به مشخصات فني آن :

  • ابعاد ۱۳۷.۸۴ در ۶۹.۱۷ در ۸.۵۹ میلیمتر
  • وزن ۱۳۰ گرم
  • پردازنده اسنپدرگون ۸۰۰، با ۴ هسته Krait 400، فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز
  • گرافیک Adreno 330 با فرکانس ۴۵۰ مگاهرتز
  • نمایشگر ۴.۹۵ اینچی IPS-LCD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و تراکم ۴۴۵ پیکسل در اینچ
  • شیشه محافظ گوریلا گلس ۳
  • ۲ گیگابایت رم DDR3 با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز
  • وای فای پرسرعت 802.11a/b/g/n/ac
  • بلوتوث ۴.۰
  • حافظه داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی
  • پورت های microUSB 2 و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون
  • سنسورهای فشارسنج، شتابسنج، قطب نما و ژیروسکوپ
  • NFC ،GPS و شارژ بی سیم Qi
  • دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال (OIS)، قابلیت +HDR و فلاش LED
  • دوربین ۲.۱ مگاپیکسلی فول اچ دی در جلو
  • اندروید ۴.۴
  • باتری ۲۳۰۰ میلی آمپری
  • رنگ بدنه پشتی سفید و مشکی

حال ببینیم درون نکسوس 5 چه خبر است ، با گجت نیوز همراه باشید

بدنه تنها با گیره‌های پلاستیکی به قاب دور گوشی متصل و محکم شده است. البته در بخش پایینی گوشی، کمی چسب فومی به کار رفته که از هم باز کردن آن چندان مشکل نیست. در نهایت دقت کنید که گیره‌ها شکننده هستند.

nexus 5 teardown

آنتن وایرلس، GPS، MIMO و NFC و نیز کابل شارژ بی‌سیم چندان مشخص نیستند. لرزاننده‌ی گوشی هم با کمی چسب محکم شده و تعمیر کردن آن ساده به نظر می‌رسد.

nexus 5 teardown

باتری هم به سادگی و با کمترین تلاشی از جای خود بیرون می‌آید.

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

بخش پایین گوشی که به اسپیکر اختصاص یافته:

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

تصویری از بخش زیرین که میکروفون (قرمز)، لامپ LED سه رنگ (نارنجی)، پورت میکرو یو‌اس‌بی (زرد)، پیچه‌ی اسپیکر (سبز) و پیچه‌ی آنتن (آبی) را در بر گرفته است.

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

این هم از مادربوردی که شارژ بی‌سیم و NFC را در خود جای داده است. پیش از این شایعاتی شنیده بودیم که این بار گوگل از کنترلر NFC خاصی استفاده می‌کند که اپراتورها قادر به نافعال کردن آن نباشند. کنترلر Broadcom BCM20793M در نکسوس 5 استفاده شده که سخت‌افزار مورد نیاز برای کیف پول گوگل یا Google Wallet را فراهم می‌کند.

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

ببنیم چه آی‌سی‌های دیگری روی برد اصلی مونتاژ شده است. فلش 16 گیگابایتی Sandisk (قرمز)، فرستنده گیرنده‌ی کوآلکام WTR1605L (نارنجی)، آی‌سی مدیریت مصرف انرژی کوآلکام PM8841 (سبز)، تراشه‌ی ترکیبی WiFi و آمپلی‌فایر نویز پایین به همراه کنترلر توان مدل Broadcom BCM4339 (زرد)، تراشه‌ی Avago RFI335 (آبی)، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ 6 محوره‌ی InvenSense MPU-6515 (صورتی) و در نهایت قطب‌نمای سه‌محوره‌ی Asahi Kasei AK8963 3-axis (سیاه) در تصویر نشان داده شده است.

nexus 5 teardown

در سمت دیگر 2 گیگابایت رم LPDDR3 با باس 1600 مگاهرتز هاینیکس به همراه تراشه‌ی S800 کوآلکام که زیر آن قرار گرفته (قرمز) ، کدک صوتی WCD9320 کوآلکام (نارنجی)، فرستنده گیرنده‌ی Analogix ANX7808 (زرد)، تراشه‌ی مدیریت مصرف انرژی PM8941 کوآلکام (سبز)، شارژر یو‌اس‌بی BQ24192 l2C ساخت تگزاس اینسترومنت (آبی)، گیرنده‌ی رادیویی چند حالتی و چند باندی Avago ACPM-7600 (صورتی) و تراشه‌ی کاهش مصرف انرژی ارتباط دیتا مخابراتی QFE1100 کوآلکام (مشکی) قرار دارد.

nexus 5 teardown

بخش اصلی نکسوس 5 که بر خلاف نسل‌های قبلی خود به آن توجه زیادی شده یعنی دوربین. دوربین 8 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر آپتیکال از ژیروسکوپ دو محوره‌ی InvenSence IDG-2020 استفاده می‌کند.

nexus 5 teardown

حالت نوبت اسپیکر گوشی، درگاه میکروفون و دوربین 1.3 مگاپیکسلی جلوی گوشی است که با اندکی چسب مونتاژ شده‌اند:

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

در نهایت به پنل جلویی می‌رسیم که متأسفانه گوگل و ال‌جی در طراحی و ساخت آن مثل نکسوس 4 اشتباه کرده‌اند، قاب جلو، نمایشگر LCD و شیشه‌ی محافظ آن همگی به هم چسبیده‌اند و این یعنی با سقوط ناگهانی، احتمال خرابی هر سه وجود دارد!

nexus 5 teardown

در ضمن برای کنترل لمسی از تراشه‌ی Synaptics S3350B (قرمز) استفاده شده است.

nexus 5 teardown

nexus 5 teardown

در نهایت امتیاز iFixit به تعمیرپذیری نکسوس 8 از 10 است. چرا که بسیار ماژولار طراحی شده و می‌توان هر ماژول را جداگانه تعمیر یا تعویض کرد. جدا کردن باتری بسیار ساده بوده و تمام 10 پیچی که به کار رفته،یکسان است.

nexus 5 teardown

2 امتیازی که به این محصول داده نشده به خاطر گیره‌های پلاستیکی کاور پشت آن و نیز پنل جلویی است. نمایشگر به قاب آن کاملاً چسبیده و این به معنی تعمیر مشکل و پر هزینه و همچنین آسیب‌پذیری زیاد در اثر ضربه است.

به نظر شما طراحی و ساخت ال‌جی و گوگل این بار چه طور بوده است؟

منبع : ifixit

 

 Nexus 5 Teardown

KitKats, snapdragons, unlocked? Google is making us feel like we've got the golden ticket, as we head into Willy Wonka's—er, the Nexus 5. Will Google's latest smartphone be a sweet treat? Or will we be having nightmares of green-haired Oompa Loompas mocking us in rhyme? Join us as we find out.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*