نخستین قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای بدون راننده

 

کم کم وارد عصر اتومبیل های بدون راننده میشویم. خودروهایی که بدون نیاز به راننده خودشان در خیابان و جاده به رانندگی می پردازند. طی چند سال گذشته خبرهای مختلفی در مورد طراحی و ساخت این خودرو ها توسط شرکت های مختلف خوانده اید و گوگل هم یکی از شرکت های پیشرو در طراحی سیستم راننده هوشمند خودرو بوده است.
اما برای اینکه یک خودرو بتواند بدون راننده در خیابان و جاده حرکت کند، ابتدا نیاز به وجود قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در رابطه با آنها است. حالا ایالت نوادا در آمریکا جزو نخستین مکان هایی روی زمین به حساب می آید که مقررات مربوط به تردد خودروهای بدون راننده را به مجموعه قوانین اش اضافه نموده است.
بر طبق قوانین اعلام شده، اتومبیل های دارای راننده کامپیوتری که فعلا در مرحله آزمایشی هستند دارای پلاک قرمز رنگ خواهند بود و در آینده که به صورت عمومی ارایه می شوند پلاک سبز خواهند داشت، حداقل دو سرنشین باید در خودروهای بدون راننده فعلی حضور داشته باشند و سیستمی شبیه جعبه سیاه هواپیما مسوول ثبت وقایع خواهد بود.
در هر خودرو نیز یک نفر مسوول اتومبیل به حساب می آید. هر چند او می تواند آزادانه هر کار دیگری مانند تلفن زدن یا دیدن فیلم را انجام بدهد. اما در صورت وقوع حادثه مسوولیت به عهده او است و باید بر اعمال خودرو نظارت داشته باشد.
البته این قوانین هم مانند خود اتومبیل ها در مراحل اولیه خود به سر می برند اما کم کم باید منتظر مجموعه ای از قوانین و مقررات مخصوص ربات ها و خودرو های هوشمند باشیم که یک انسان هم احتمالا قیم و مسوول آنها به حساب می آید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*