نقدی بر بازی محبوب این روزها ، Clash Of Clans

کلش آو کلنز (Clash Of Clans) یک بازی سبک RTS است که در آن شما منابع را جمع می کنید ، یک ارتش می سازید و ساختمان های مختلفی بنا می کنید ، سپس به نبرد با دیگر بازی کنان می پردازید .شما با ساخت یک دهکده کار خود را آغاز می کنید و همینطور یک زن که شبیه وایکینگ ها لباس پوشیده است شما را راهنمایی می کند ، سپس یک کمپ برای ارتش ( بربر ها ، سپس تیر انداز ها ، گوبلین ها ، اسکلت ها و … ) و سازه هایی برای دفاع از خود ( بمب ، تله ، دیوار و … ) می سازید .

Publisher: Supercell
Developer: Supercell
Genre: Strategy, Tower defence
platform: Android, iOS

مانند اکثر بازی های RTS که دو نوع منابع دارند ، این بازی هم تقریبا از این قانون پیروی می کند ، طلا که از معدن ها به دست می آید و یک ماده که برای آموزش سرباز ها و کار های دیگر استفاده می شود که در کلش آو کلنز ، آن را به نام الکسیر می شناسیم که از طریق زمین بدست می آید .سادگی بازی ، باعث می شود که این بازی برای پلتفرم موبایل بهتر شود زیرا بازی برای بازی کردن در زمان کوتاه ساخته شده ، معدن ها و پمپ های الکسیر پس از ساخته شدن خود به خود شروع به گرفتن منابع می کنند و بازی نیازمند کار اضافه نیست ، شما فقط می سازید و ارتقا می دهید که نیازمند زمان ، طلا و الکسیر است ، بقیه به تکنیک و استراتژی شما بستگی دارد .
همچنین در بازی ، الماس ها به عنوان منبع خریدنی بازی است که برای تهیه کردن دو منابع دیگر ، خرید کارگر ، اتمام سریع ساخت سازه ها و خرید محافظ ( برای جلو گیری از حمله به شما ) استفاده می شود .

1

آماده؟ حمله!
بازی با مقداری طلا ، الکسیر و الماس شروع می شود و شما را دعوت به چند کار از جمله سرعت بخشیدن به ساخت سازه ها ( و همینطور خرج الماس! ) ، حمله در حالت تکنفره و معرفی کلن ها که ساختمان کلن را باید با پرداخت مقداری طلا ترمیم کنید ، پس از دوره آموزشی ، شما دارای دو کارگر هستید که برای شما سازه می سازند یا زمین را پاکسازی می کنند و همینطور حدود ۲۵۰ تا الماس که برای سرعت بخشیدن به کارها می توانید آن ها را استفاده کرده یا برای خرید کارگر پس انداز کنید !

2

لمس کردن و کشیدن انگشت کل کاری است که شما باید در زمان حمله انجام دهید ، ولی با این وجود ، سربازانی را که به میدان نبرد ! فرستاده اید را نمی توانید کنترل کنید و آنها به نزدیکترین چیزی که پیش رویشان است حمله میکنند البته تعدادی از سربازان ( مانند غول ها ) سازه های خاصی را نسبت به سازه های دیگر ترجیح می دهند . ممکن است شما یک سوراخ در دیوار ایجاد بکنید و چند بربر را در نقطه ای کمی دور تر از آن بگذارید و ببینید که دوباره شروع به تخریب دیوار می کنند به جای اینکه از سوراخ ایجاد شده بروند .
مراحل Single Player بیشتر برای امتحان کردن تکنیک ها و استراتژی های جدید است ، پس از اینکه حدودا به مرحله ۲۰ رسیدید ، شما فقط به سرباز احتیاج ندارید بلکه حتما باید به طرز حمله خود فکر کنید .

3

شما در این بازی فقط نمی توانید به منابع خود و همچنین منابعی که از مراحل تک نفره بدست می آورید بسنده کنید ، بلکه شما برای پیشرفت حتما باید به دیگران حمله کنید ولی متاسفانه شما برای حمله به دیگران محدود به استفاده از سیستم Auto Match و همچنین امکان Revenge هستید که کار شما را آهسته می کند مگر اینکه مقداری الماس بخرید . ارزان ترین پک الماس بازی ۵ دلار است که ۵۰۰ الماس به شما می دهد و برای ساخت کارگر سوم کافی است .
همچنین الماس ها در صورت تمام کردن Achievement ها هم به شما به عنوان جایزه داده می شود ، همچنین با از بین بردن درختان و سنگ های در محوطه بازی شما می توانید الماس پیدا کنید .
همانطور که از یک بازی F2P انتظار می رود ، شما باید زمان زیادی را برای ساخت سازه ها و آموزش سربازان ، منتظر بمانید ، مثلا شما سر صبح که بیدار می شوید تعدادی سرباز را برای آموزش انتخاب می کنید و تا ظهر حداقل دو حمله می کنید ! سپس چند تا ساختمان را برای ارتقا می گذارید ، در بعد از ظهر به بازی باز می گردید و می بینید که توسط دیگران له شده اید! و دوباره شروع به آموزش سرباز می کنید با این تفاوت که این بار دارای یک محافظ چند ساعته (۱۲ یا ۱۶) هستید .
آیا شرایط یک پیوستن به یک کلن را دارید ؟

زمانی که شما ساختمان کلن ( یا به اصلاح کلن کسل ) را ترمیم می کنید ، شما می توانید به کلن های مختلف بپیوندید ، که به شما امکان شرکت در جنگ های کلنی ، گرفتن و بخشیدن ( دونیت ) سربازان به همدیگر برای دفاع و حمله و قابلیت چت کردن را می دهد . امکان گرفتن سرباز از دیگران می تواند برای بازیکنانی که لول پایینی دارند مناسب باشد زیرا افراد قوی با لول بالاتر ، سرباز های قوی تری می دهند که در دفاع و جنگ می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد .

4

جنگ کلن ها ( Clan Wars )
این قابلیت اخیرا به بازی اضافه شده و با آن می توانید جنگ کلن در مقابل کلن برگزار کنید ، این قابلیت تقریبا تمامی توانایی های شما را به چالش می کشد ، اگر شما رهبر یک کلن باشید ، بار سنگینی بر دوش شماست ! شما باید اعضای کلن خود را با استراتژی خود راهنمایی کنید تا جنگ را با پیروزی به اتمام برسانید ، در صورت پیروزی ، مقدار زیادی طلا و الکسیر ( و دارک الکسیر ) به شما تعلق می گیرد ، هرچه که حریف های سر سخت تری را شکست دهید ، منابع بیشتری به شما تعلق می گیرد ، شما تنها دارای ۲ فرصت حمله هستید پس باید به خوبی از آنها استفاده کنید ، در آخر هم برنده با مقایسه ستاره های کسب شده توسط دو کلن مشخص می گردد .

5

مولتی پلیر
کلش آو کلنز یک بازی بر پایه مولتی پلیر است ، یک چت جهانی از اول بازی در دسترس است ، ولی متاسفانه هیچ راهی برای خاموش کردن آن نیست ، پس والدین نمی توانند کنترلی بر چیز هایی که در آنجا گفته می شود داشته باشند ، البته یکی از قسمت های سرگرم کننده بازی ، همین ارتباط با دیگران است ، شما همچنین می توانید دهکده دیگران را نیز مشاهده کنید و از طرز چینش آنها درس بگیرید .
از آنجایی که بازی یک بازی Farming نیست ، PvP (Player vs. Player) قسمت مهمی از بازی است ( ما که بش میگیم اتک ! ) که با آن شما می توانید مقادیر زیادی از منابع را از این را بدست آورید .
هر حمله از شما مقداری طلا کم می کند ( بسته به سطح تاون هال (ساختمان اصلی) ) شما می توانید قبل از حمله یک نگاه ۳۰ ثانیه ای به کسی که می خواهید حمله کنید داشته باشید ، در این زمان شما می توانید حالت دفاعی ، مقدار طلا و الکسیر ( و گاهی اوقات دارک الکسیر ) را بر انداز کنید و اگر خوشتان آمد حمله کنید ،در صورتی که ببازید از کاپ های شما کم خواهد شد . بدست آوردن کاپ هم راحت است ، اگر به یکی که تاون هال اش سطح بالاتری از شما داشته باشد حمله کنید ، کاپ بیشتری می گیرید ، همچنین اگر شما بتوانید در حمله هایی که به شما می شود مقاومت نشان دهید ! باز هم کاپ می گیرید ، برای بردن یک حمله در صورتی که تاون هال را تخریب کنید یک ستاره می گیرید ، یک ستاره برای تخریب ۵۰ درصدی و سومین و آخرین ستاره برای تخریب ۱۰۰ درصد به شما داده می شود .

6

باگ ها سلام می رسانند!
این بازی هم عاری از باگ نیست ، با این که هر چند ماه یکبار آپدیتی جدید برای بازی می آید ، متاسفانه بازی دارای چند مشکل است که حداقل برای من ، تا الان هم وجود داشته و احتمالا خواهند داشت ، گیر کردن بازی یکی از مشکلاتی است که تقریبا برای همه پیش می آید و تنها راهش بیرون آمدن از بازی است ، همچنین کرش کردن بازی هم در بعضی مواقع ، یکی از مشکلات دیگر بازی است ، بعضی اوقات هم در بازی از صفحه Victory پس از حمله گیر می کند و کرش می کند و جالبتر این است که شما هر چه منابع گرفتید از دست می دهید و مشکل شایع آن داغ کردن گوشی می باشد .
و متاسفانه بدترین مشکل این بازی این است که سیستم Auto Match آن بر اساس کاپ عمل می کند ، مثلا وقتی که من کاپم را از ۱۲۵۰ به ۷۰۰ بردم ، فقط به کسانی که سطح تاون هال شان ۵ یا ۶ بود می توانستنم حمله کنم و واقعا این مشکل بزرگی است .
آیا این بازی ارزش بازی کردن دارد ؟
گرافیک ، صدا ها و گیم پلی ، کاملا مناسب برای یک بازی در سبک RTS می باشد ، و به شخصه می توانم بگویم که این بازی کاملا اعتیاد آور است ، شما در یک دنیای جدید قرار می گیرید ، با اشخاص جدیدی آشنا می شوید و به طور کلی ، بازی برای پر کردن وقت خود عالی است ( البته مورد داشتیم این بازی شده کل زندگیش! )

نمرات:

گرافیک:۷٫۵
گیم پلی:۷
موسیقی و صدا:۸٫۵
کنترل:۶

نمره کلی:۷٫۵

نقاط مثبت: گیم پلی سرگرم کننده , گرافیک عالی ,F2P

نقاط منفی: باگ های تقریبا زیاد , سیستم اتو مچینگ ضعیف

منبع : androidkade

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام کلیپ قسمتی از طراحی بربر را ببینید، به حرکات دست طراح بربر توجه کنید:
    ۱.در نمای اول کار با کیبورد حرکات دستش را به سمتی از کیبورد که اسم تری (terry) تایپ میشود حرکت میدهد،
    ۲. در نمای بعدی که حروف کیبرد قابل مشاهده است با انگشتش به ج (j ) اشاره میکند و بعد انگشتش را مرموزانه به نزدیکی های اُ (o) میبرد،
    یعنی میخواهد به مسلمانان ثابت کند که از روی تصویر تری جونز (به انگلیسی: Terry Jones ) بربر را طراحی کرده است.

  2. سلام هدفشان اصول دین است:
    1.تاون ۹ شبیه کعبه است که نماد توحید هست
    2.تاون 10 و ۱۱ هم شکل جهنم و بهشت است که نماد معاد هست
    3.قرآن است که نماد نبوت هست،بربر و شاه بربر و مجسمه بربر در قسمت تزیینات فروشگاه را شکل تری جونز،سوزاننده قرآن درست کردند,عکس روی فروشگاه هم بربر گذاشتند،آیکون کلش هم بربر است.مسلمانان هم رقابتشان بر سر این است که چه کسی زودتر بربر و کینگ بربر را قویتر میکند و مجسمه اش را به مپش اضاف میکند.
    در بازی آی جی آی ۱ و ۲ هم اگر یادتان باشد به تأسیسات هسته ای و مساجد مسلمانان باید حمله میکردیم.

  3. بازی خوبی بود. از آپدیت بزرگ تغییرات زیادی به بازی اضافه شد که حال همه رو گرفت. منابع خیلی سخت بدست میان اونم با نیرو گرانقیمت و مدت زیاد ساخت نیرو. قوانین بازی هم عوض شدند و گرفتن محافظت یا شیلد هم خیلی سختر شده. سوپر سل همیشه زیر حرفش میزنه . کلا ما با کلش بازی نمیکنیم بلکه کلش با ما بازی میکنه . گیمر ها دیگه مثل قبل بازی نمیکنند حتی خیلیا پاک کردن. من رفتم سراغ مارچ اف امپایر. بعضیا هم دومینیشن….. خلاصه سوپر سل خودش بزرگترین دشمن خودش شد هخخخخ

  4. در مورد اینکه ای نبازی کرش زیادی داره موافق نیستم
    بنده این بازی رو روی دستگاه های متفاوتی دیدم و باید بگم که هر کدوم که توان سخت افزاری بهتر و قوی تری داشتن پیروز میدان بودن مثل تبلت ایسوزی که خریدم و تنها مشکل بازی برام داغ کردن نسبی تبلته وگرنه هنوز باگی ندیدم جز قطع شدن ناگهانی نت که وسط وار یا در حال ساختن سرباز هم نداره :Movie-Time: