ناسا در آینده اسرار مریخ را با پهباد ها کشف خواهد کرد

با توجه به سطوح ناهمواری که مریخ دارد و دشواری هایی که دستگاه های کاوشگر برای نویگیت کردن پشته ها، دره ها، و پستی و بلندی های موجود بر سطح این سیاره سرخ با آن دست و پنجه نرم می کنند، آزمایشگاه پیشرانه جت (Jet Propulsion Laboratory) دپارتمان علمی و فناوری ناسا اعلام کرده است که در حال حاضر روی هلیکوپتری کوچک یا به نوعی یک پهپاد اتوماتیک آزمایش می کند که سه برابر فاصله ای که دستگاه های کاوشگر مریخ می رانند را بپیماید و می تواند به عنوان ابزاری تحقیقاتی در مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

محققین ناسا اطلاعات زیادی از مریخ دارند اما مشکلاتی که در فوق ذکر شد روند تحقیق و کنکاش آن ها را روی این سیاره کند کرده است، اما با این هلیکوپتر مریخی بدون ترس از وجود موانع، آن ها می توانند کمتر از زمانی که همیشه برای مکاشفه روی این سیاره در نظر گرفته می شد، تحقیقات خود را با موفقیت انجام دهند.

اعضای تیم آزمایشگاه پیشرانه جت می گویند پهپادها قادرند بیش از تجهیزات مریخنورد، در این سیاره سفر کنند و کمتر به سطوح نخراشیده و سخت روی آن برخورد کنند. با وجود این همه پتانسیل، این هلیکوپتر کوچک که اجالتا Martian نام دارد فعلا در دست آزمایش است که آیا فی الواقع خواهد توانست با سرعت بالاتر از کاوشگرها مریخ را درنوردد یا خیر. Martian مطمئنا مجهز به ویژگی هایی پیشرفته و قابلیت های توسعه یافته خواهد بود که آن را بسیار کارامدتر از مدارگرد شناسایی مریخ و دوربین HiRISE آن خواهد کرد. از آنجایی که فعلا نمونه اولیه این پهپاد زیر آزمایش است، پس استفاده از آن در ماموریت های کاوشگری روی مریخ ممکن است کمی به طول بیانجامد.

دانشمندان ناسا کاملا به این مسئله واقفند که به هوا بردن پهپاد در مریخ بسیار دشوارتر از به هوا بردن آن بر روی کره زمین خواهد بود چرا که آنجا میزان اتمسفر به طور قابل ملاحظه ای نسبت به زمین کم تر است و نیروی گرانش در مقایسه با زمین بسیار ضعیف تر. به نظر می رسد که ناسا در سال جدید تمام همت خود را بکار گرفته است تا مریخ را بیش از قبل و به طرق جدیدی مورد کنکاش و تحقیق قرار دهد، چرا که این سازمان چندی پیش نیز اعلام کرد که قرار است شانه به شانه با شرکت مایکروسافت در طراحی نرم افزاری به نام OnSight همکاری کند تا دانشمندان بواسطه آن بتوانند با استفاده از یک تکنولوژی پوشیدنی به طور مجازی روی سیاره مریخ به کنکاش و مکاشفه بپردازند.

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*