ششم بهمن ، عبور سیارک ۲۰۰۴BL86 از کنار زمین

شش بهمن سیارک ۲۰۰۴BL86، از فاصله‌‌ی ۱/۲ میلیون کیلومتری زمین (سه برابر فاصله‌ی زمین تا ماه) خواهد گذشت. با توجه به درخشندگی و فاصله‌ی این سیارک اخترشناسان تخمین می‌زنند که به اندازه‌ی ۰/۵ کیلومتر باشد (تقریباً به بزرگی یک کشتی تفریحی). تا سال ۲۰۲۷/۱۴۰۶ هیچ سیارک دیگری به این بزرگی و به این نزدیکی از کنار زمین عبور نخواهد کرد. 

در بهترین حالت قدر سیارک ۹ خواهد بود و نمی‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید، ولی ستاره‌شناسان آماتور می‌توانند با تلسکوپ‌های کوچک (تقریباً ۴ اینچ به بالا) و دوربین‌های دوچشمی قوی به شکار این سیارک بروند. شب دوشنبه، ۶ بهمن حوالی ساعت ۱۹:۵۰ تلسکوپ خود را به سوی صورت فلکی خرچنگ نشانه بروید و در جست‌وجوی ستاره‌ای متحرک و بسیار کم‌نور باشید (می‌توانید موقعیت دقیق این سیارک را در نرم‌افزارهایی مانند Starrynight و Stellarium بیابید). در قیاس با شهاب‌ها، حرکت این جرم سنگی بسیار کند به‌نظر خواهد رسید ولی از سوی دیگر نسبت به حرکت ماه و عبور آن از جلوی ستاره‌ها سریع‌تر خواهد بود. آن‌طور که اخترشناسان تخمین‌ زده‌اند این سیارک پهنایی به اندازه‌ی پهنای ماه کامل را در ۱۱ دقیقه خواهد پیمود. برای این‌که باز هم بهتر بتوانید سرعت سیارک را تجسم کنید آن را با سرعت حرکت ماه مقایسه می‌کنیم: ماه هر ساعت نیم‌درجه در آسمان حرکت می‌کند و این سیارک هر ساعت نزدیک به سه درجه را می‌پیماید. با این حساب کسانی که تلسکوپ‌ ۶ اینچ با بزرگ‌تر دارند به‌سادگی و به‌وضوح می‌توانند عبور سیارک را در آسمان ببینند. سیارک ۲۰۰۴BL86 روز سه‌شنبه ساعت ۷ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت ایران به بیشترین درخشندگی خود خواهد رسید که البته از نظر پنهان خواهد بود.

 تا سال ۱۴۰۶ منتظر عبور سیارک ۱۹۹۹AN10 نمانید و در این چند روز برای دیدن سیارک  ۲۰۰۴BL86 برنامه‌ریزی کنید. اگر فرصت رصد ندارید می‌توانید عبور این سیارک را به‌طور زنده از این‌جا ببیند (دوشنبه بین ساعت ۱۱ و نیم تا ۱۲ شب پخش عبور سیارک از این سایت آغاز خواهد شد).

دانشمندان در نظر دارند که این سیارک را با امواج مایکروویو رصد کنند و با آنتن Deep Space Network در کالیفرنیا و رصدخانه‌ی آرسیبو، چند روز پیش و پس از گذر تلاش خواهند کرد تا اطلاعات و تصاویر مناسبی از این سیارک بگیرند.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*