عملیات فرود راکت فضایی فالکون 9 با شکست مواجه شد

اگرچه عملیات فرود فالکون 9 بر روی یک شناور دریایی تا یک قدمی پیروزی رفت، اما نتوانست در تحقق آرزوی بزرگ اسپیس اکس، یعنی فرود آرام و بدون آسیب موفق ظاهر شود.

عملیات CRS-5 کمپانی اسپیس اکس دیروز صبح به وقت محلی به منظور تأمین مایحتاج غذایی و فنی کارکنان ایستگاه بین المللی از پایگاه نیروی هوایی کاناورال به فضا ارسال شد. اما همانطور که ایلان ماسک، رییس اسپیس اکس اعلام کرده بود، این بار قرار بود بوستر مرحله نخست و اصلی فالکون 9 پس از جدا شدن از راکت و بازگشت به زمین، بر روی یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود بیاید.

ویدیوی لحظه پرتاپ راکت فضایی فالکون 9 :

در حالت معمول، این راکت‌ها پس از ارسال به زمین در دریا سقوط می‌کنند و از بین می‌روند، اما اسپیس اکس قصد داشت با فرود آرام این راکت بر روی شناور دریایی، قابلیت استفاده مجدد از آن‌ها را به دست بیاورد.

با صعود راکت به ارتفاع 80 کیلومتری، بخش نخست موشک از بخش دوم جدا شد. بخش دوم فضاپیمای دراگون اسپیس اکس حاوی محموله‌های فضایی را به فاصله ای بالاتر از جو می‌رساند و بخش نخست نیز به سمت زمین و شناور دریایی بازمی‌گردد.

شناور دریایی مخصوص فرود راکت فضایی اسپیس اکس

شناور دریایی مخصوص فرود راکت فضایی اسپیس اکس

این شناور اندازه ای 91×30 متر دارد که بال‌های آن می‌تواند عرض شناور را به 52 متر برساند. همزمان با سقوط بخش نخست، فالکون 9 اجرای تعدادی عملیات چون روشن‌سازی دوباره موتور، اجرای عملیات Boostback برای حفظ کنترل راکت و ایجاد نیروی محرکه قوی برای فرود آرام با سرعت نهایی 2 متر بر ثانیه را آغاز کرد.

به گفته ایلان ماسک، راکت توانست خود را به شناور دریایی برساند، اما با شدت به آن برخورد کرد. اگرچه از دید وی این عملیات “تا یک قدمی موفقیت پیش رفت، اما در نهایت شکست خورد” ولی بسیاری از کارشناسان همین میزان موفقیت، یعنی رساندن راکت به شناور دریایی را یک موفقیت بزرگ می‌دانند. بخش اصلی این فرود موفق به وسیله سیستم ردیاب ماهواری ای GPS انجام شده بود.

به گفته وی بخشی از شناور نیز بر اثر این برخورد آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد تا برای عملیات‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد. وی همچنین گفته که کیفیت فیلم فرود راکت به دلیل جو نامساعد و مه آلود، مناسب نیست، هر چند ویدیوها و تصاویری از آن را منتشر خواهد کرد.

ایلان ماسک پیشتر شانس پیروزی در این عملیات را 50 درصد دانسته بود. اسپیس اکس در جولای سال گذشته توانسته بود همین راکت را به شکلی بسیار آرام در آب‌های اقیانوس اطلس فرود بیاورد.

دراگون حالا با باری 2360 کیلوگرمی پس از 44 ساعت سفر به مسیر چرخش ایستگاه فضایی بین المللی می‌رسد و سرانجام در روز دوشنبه به ایستگاه محلق می‌شود.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*