مقایسه ی کامل و جدال بین آخرین نسخه ی سیستم عامل های موبایل: اندروید، IOS، ویندوزفون (نظرسنجی)

در این مقاله ۳ سیستم عامل محبوب  اسمارت فون ها را بررسی و مقایسه می کنیم. البته یکی از دوستان هم در کامنت ها، این مقایسه رو درخواست کرده بود. پیش از همه یادآوری کنم که این مقاله، تنها ترجمه ی سایت منبع هست که مقاله ای بسیار زمان بری بود. این سیستم عامل ها در ۱۵ زمینه  با یکدیگر مقایسه و بررسی شده اند. در پایان این بررسی، یک نتیجه گیری و در نهایت هم یک نظرسنجی قرار داده شده است.

به علت طولانی بودن بررسی و برای راحتی شما خوانندگان عزیزگجت نیوز، بخش های مختلف مقایسه را در زیر لیست کرده ام ، که می توانید با کلیک روی هر یک، مستقیماً به بخش مربوطه پرش کنید.همچنین اکثر تصاویر این بررسی دارای پسوند gif هستند، به طوری که می توانید عملکرد هر سیستم عامل را به صورت انیمیشن ببینید.

۱- رابط گرافیکی
۲ لاک اسکرین
۳- صفحه ی اصلی
۴- کشوی اپلیکیشن ها
۵- کلیدهای نرم افزاری
۶- اعلانیه ها و تاگل ها
۷- ویجت ها
۸- دستیار شخصی
۹- مالتی تسکینگ
۱۰- مرورگر
۱۱- کیبورد
۱۲- تماس ویدئویی
۱۳- ذخیره ی ابری
۱۴- باتری
۱۵- اپ استور
۱۶- نتیجه گیری

رابط گرافیکی

اندروید L

گوگل طراحی جدیدی را ارائه کرده است. رابط کاربری بسیار مسطح بوده، اما کاملاً از نظر بصری دلپذیر است ، اندروید L، با استفاده از سایه ها، عمق بیشتری به ظاهر سیستم عاملش بخشیده است

 

IOS 8

طراحی IOS 8، غالباً از طراحی IOS 7، تغییر نکرده است، بنابراین در کوچ از IOS 7 به IOS 8، دچار شگفتی نخواهید شد. IOS 8 طراحی مسطحی دارد

 

 

ویندوز فون ۸.۱

بعضی از کاشی های مترو از WP7، معرفی شدند، اما این بار با قابلیت شخصی سازی کاشی های شفاف نیز وجود دارد

 

برنده: بستگی به نظر شخصی خودتان دارد!

لاک اسکرین 

 

اندروید L 

لاک اسکرین جدیدی را به ارمغان آورده! می توانید اعلانیه ها را  ببینید، همچنین می توانید برای گشودن قفل، انگشت خود را به سمت بالا بکشید، کشیدن انگشت به سمت راست باعث بازشدن شماره گیر و کشیدن انگشت به سمت چپ، باعث پدیدارشدن دوربین می شود. گوگل، از سایه گذاری برای تاکید بعضی چیزها در صفحه بهره گرفته است. بنابراین زمانیکه، در لاک اسکرین، بر یک اعلانیه، ضربه می زنید، جلو آمده و سایه دار می شود که جلوه ی دیداری زیبایی دارد.

 

IOS 8

لاک اسکرین تغییری نسبت به IOS 7 نداشته است، اعلانیه ها نشان داده می شوند، کشیدن به سمت راست، باعث قفل گشایی و کشیدن به سمت بالا، باعث بازشدن دوربین می شود. راه سریعی برای دسترسی به شماره گیر وجود ندارد.

 

WP 8.1

لاک اسکرین، از چند جهت قابل تنظیم است. می توانید هر تعداد از اپلیکیشن ها را برای نمایش روی لاک اسکرین، در میان زمان، تاریخ، قرار ملاقات، و تعداد ایمیل های چندین حساب کاربری قرار دهید. مایکروسافت، یک اپلیکیشن تنظیم سازی لاک اسکرین را منتشر ساخته است که به کاربران ویندوزفون اجازه می دهد تا لیستی متفاوتی از لانچرها را ایجاد کنند.

 

برنده : اندروید L

صفحه اصلی 

 

اندروید L

صفحه ی اصلی شبیه به نسخه ی قبلی به نظر می رسد، تنها تغییری که دیده می شود، آیکون ها هستند، افزودن فولدرها، ویجت ها و غیره

 

IOS 8

صفحه اصلی کاملاً شبیه به نسخه ی قبلی است و هیچ تغییری دیده نمی شود

 

WP 8.1

مایکروسافت، کاشی های زنده ی ویندوز فون ۸.۱ را دوباره طراحی کرده، بنابراین در صفحه ی اصلی، کاشی های شفاف روی تصویر پس زمینه ای که انتخاب کرده اید، قرار می گیرند. می توانید موزیک، اشخاص ویژه و حتی وبسایت هایی را روی صفحه ی اصلی، پین کنید.

 

برنده : ویندوز فون ۸.۱

کشوی اپلیکیشن ها 

 

اندروید L

، مانند نسخه ی قبلی خود می باشد (ترتیب الفبایی). خیلی وقت ها، پیدا کردن ایلیکیشن نصب شده، مشکل است

 

IOS

از آغاز کشوی اپلیکیشن نداشته است و در نسخه ی جدید نیز تغییری نکرده است، در عوض، اپلیکیشن نصب شده در صفحه ی اصلی قرار می گیرد، گاهی اوقات مثل اندروید، یافتن اپلیکیشن مورد نظر سخت است

 

 

WP 8.1

کشوی اپلیکیشنی دارد که در آن اپلیکیشن ها، به صورت الفبایی، ردیف شده اند، برخلاف اندروید، این اپلیکیشن ها، با حروف الفبا، از هم جدا شده اند. بنابراین یافتن اپلیکیشن نصب شده، بسیار آسانتر است.

 

 

برنده : ویندوز فون ۸.۱

کلیدهای نرم افزاری 

 

اندروید L

گوگل، به کلیدهای نرم افزاری اندروید پایین صفحه، همان نگاهی سنتی را داشته، اما در عوض  المان های شیک تری را برای اندروید L استفاده کرده است: صفحه ی اصلی: دایره، منوی مالتی تسکینگ: مربع ، دکمه ی بازگشت: فلش برعکس که به نظر می رسد از دستگاه های پخش ۱۹۸۰ یا VCR الهام گرفته است.

 

IOS

از آغاز کلیدهای نرم افزاری نداشته و در این نسخه هم (IOS 8) تغییری نکرده است.

 

ویندوزفون ۸.۱

مایکروسافت، با معرفی کلیدهای نرم افزاری، با ویندوزفون ۸.۱ کار خوبی انجام داده است، زیرا شرکت هایی مثل htc، نمی خواهند که طراحی کاملا جدیدی برای ویندوز فون انجام دهند، در عوض آنها همان طراحی شاخص اندروید را استفاده می کنند (مقرون به صرفه)

 

 

برنده : اندروید L

اعلانیه ها و تاگل ها 

 

اندروید L

اعلانیه ها، حالا شبیه به سیستم مبتنی بر کارت Google Now به نظر می رسد. اعلانیه ها، مستقیماً در صفحه ی اصلی نمایش داده می شوند و ضربه زدن به یک کارت، به شما اجازه می دهد تا دیوایستان را قفل گشایی کرده و مستقیماً به آن برنامه ، پرش کنید. حتی می توانید کارت ها را بگسترانید تا جزئیات بیشتری مثل لیستی از ایمیل ها را ببینید. ( اگر دوست ندارید که افراد، در پیام های شخصی شما جاسوسی کنند، می توانید یک ویژگی را فعال کنید که هرگونه جزئیات اطلاعاتی را قفل کند. اگر قفل گوشی شما باز شده است و شما مشغول فعالیت دیگری، مانند مرور ایمیل ها یا انجام یک بازی هستید، جزئیات تماس در بالای نمایشگر، ظاهر می شوند. شما می توانید تماس را پاسخ داده یا بدون توقف کاری که در حال انجام آن هستید، تماس را ریجکت کنید. اندروید L، روش نمایش و استفاده ی تاگل ها را دوباره طراحی کرده است

 

 

 

 

IOS 8

اعلانیه ها بهبود یافته اند. حالا این اعلانیه ها، اینتراکتیو هستند، بنابراین شما قادر خواهید بود که به پیام های متنی، پاسخ دهید، دعوت نامه های تقویم را بپذیرید، یادآوری ها را به تعویق بیاندازید و حتی استتوس های فیسبوک را لایک کنید. شما در حال حاضر می توانید آنها را بکشید تا به طور خودکار در برنامه های مربوطه بروند، اما نمی توانید با کشیدن، آنها را رد کنید. مرکز اعلانیه هایی که با کشیدن از بالا به پایین، در دسترس قرار می گیرند، از طریق لاک اسکرین هم، در دسترس اند. IOS8، مرکز کنترلی (با کشیدن از پایین به بالا) درست مثل IOS 7،(مرکز کنترل معادل با: تاگل ها در اندروید) دارد

 

 

 

 

 

ویندوز فون ۸.۱

مرکز کنترل، که همان جایی است که اعلانیه ها وجود دارد، درست مثل اندروید است، با این تفاوت که شما تنها ۴ تاگل را (که می تواند تغییر کند) به جای تعداد زیادی از تاگل ها می بینید.کاشی های زنده ی مترو نیز، اعلانیه ها را نمایش می دهند، اما مشکل این است که شما باید در میان هر یک از کاشی های زنده، به دنبال اعلانیه ای بگردید.

 

 

 

برنده: اعلانیه ها: رقابت بین اندروید L و IOS 8

تاگل ها : IOS 8

ویجت ها 

 

اندرویدL

ویجت های زیادی را فراهم می کند که می توانند در صفحه ی اصلی قرار داده شوند. ویجت های لاک اسکرین؛ کاملاً حذف شده اند، بنابراین اگر از طرفداران مرور ایمیل بدون قفل شدن گوشی هستید، احتمالاً ناامید خواهید شد!

 

 

IOS 8

افزونه های IOS 8، ویجت هایی هستند که می توانند برای نمایش در مرکز اعلانیه های IOS در نمای امروز، ظاهر شوند، هر چند، ویجت ها و سایر افزونه ها، در IOS نسبت به اندروید، بسیار محدود شده اند. اپل مشتاق است تا امنیت سیستم عاملش را حفظ کند، و نمی خواهد به توسعه دهنده گان اجازه دهد که اپلیکیشن هایی را که تنها ویجت یا کیبورد هستند، ارائه دهند(IOS 8، برای اولین بار کیبوردهای شخص ثالث را اجازه می دهد)

ویندوز فون ۸.۱

ویجت ندارد، اما کاشی های مترو، مثل ویجت ها عمل می کنند.

 

برنده: اندروید L

 

دستیار شخصی 

 

اندروید L

دارای Google now است، و هیچ چیز جدیدی نسبت به نسخه ی قبلی خود ندارد.

 

IOS 8

دستیار شخصی IOS 8، سیری است؛ اپل با Shazam شریک شده تا قدرت تشخیص صوتی را به سیری بیفزاید. می توانید صحبت با او را بدون نگه داشتن دکمه ی صفحه ی اصلی، آغاز کنید، تنها کافیست بگویید: هی! سیری! . سیری همچنین نوشته ی چیزی که به او می گویید را نمایش می دهد و به ۲۲ زبان مسلط است.

 

ویندوزفوون ۸.۱

ویندوزفوون ۸.۱، دستیار شخصی کرتانا را دارد که می تواند هرکاری را که سیری و google now انجام می دهند، انجام دهد، به علاوه، ویژگی هوشمندانه ی دیگری که مایکروسافت به کرتانا افزوده است، ویژگی “نوت بوک” است. این یک دفترچه ی دیجیتال دستیار شخصی است که شامل نوشته هایی در مورد شماست، شما چه چیزی دوست دارید؟ خانواده ی شما چه کسانی هستند؟ و رستوران های موردعلاقه ی شما چه هستند؟. کرتانا، این اطلاعات را برای دادن نتایج دقیق تر به شما، استفاده می کند.

 

برنده: ویندوزفون ۸.۱

مالتی تسکینگ 

 

اندروید L

سطح جدیدی از مالتی تسکینگ را برای کابرانش به ارمغان آورده است. حالا، اپلیکیشن های باز به صورت کارت های گردونه ای ظاهر خواهند شد، به طوری که می توانید با کشیدن انگشت به بالا یا پایین صفحه، گردونه ی آنها را به جریان بیندازید. برای بستن هر اپلیکیشن، کافیست هر کارت را به سمت راست یا چپ بکشید.چیزی که بسیار جذاب است و IOS هنوز نمی تواند آن را انجام دهد، اپلیکیشن هایی هستند که چندین کارت را بسته به اینکه چطور آنها را استفاده می کنید، نشان خواهند داد. برای مثال، اگر شما اگر چندین تب باز در کروم داشته باشید، هر کدام از آنها را در کارت جداگانه ای در صفحه ی مالتی تسکینگ خواهید دید.

 

IOS 8

مالتی تسکینگ در IOS 7، در حال حاضر، بسیار خوب است، اما IOS 8، یک گام جلوتر رفته است، یعنی هنگامیکه بر روی دکمه ی صفحه ی اصلی، دبل کلیک می کنید و به صفحه ی مالتی تسکینگ می روید، کانتکت های مورد علاقه و اخیربه صفحه، اضافه شده اند. این کانتکت ها، در لیست بالا قرار می گیرند و به شما اجازه می دهند تا به راحتی با شخص مورد نظرتان تماس گرفته یا پیام متنی بفرستید.

 

ویندوزفون ۸.۱

کاربران ویندوزفون ۸، با فشردن و نگه داشتن دکمه ی فیزیکی بازگشت روی گوشی، می توانند به صفحه ی مالتی تسکینگ دسترسی یابند. حالا در WP 8.1، کاربران می توانند به سادگی، با کشیدن یک اپلیکیشن به پایین، آن را ببندند، این یک ویژگی کوچک اما بسیار کاربردی است.

 

برنده : IOS 8

مرورگر 

 

اندروید L

مرورگر پیش فرض اندروید L، کروم بوده، که حالا ارتقا یافته است. کروم، طراحی سیال جدیدی را با امکان تغییر اندازه ی رابط کاربری، ارائه می دهد، تا دسترسی راحت تری به حداکثر آپشن ها داشته باشید. کارکرد آن، بهینه سازی شده است و رندرینگ حدواسط گرافیکی در ۶۰ fps اصلاح شده که اسکرول بسیار نرم تری را به دنبال دارد.

 

IOS 8

در IOS 8، با لمس کردن دکمه ی صفحه ی اصلی، حساب ۱Password شما باز می شود، که اعتبارات شما را ارائه می دهد.

 

 

ویندوزفون ۸.۱

WP 8.1، مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱۱ را ارائه می دهد ، ویژگی های جدید زیادی که همگی وارث نسخه ی دسکتاپ آن هستند. کاربران، حالا به تب های باز شده در سایر دستگاه های ویندوزی مثل دسکتاپ  و تبلت ها، در ویندز فونشان دسترسی دارند.  اما بهترین از همه اینکه، این ویژگی ها در حال پیشرفت هستند و می توانید مزایای بیشتری مثل ساپورت  استاندارهای open web، مثل WebGL و  HTML5 را داشته باشید. به طور خلاصه، شما می توانید سایت یوتیوب را در مرورگر خود به صورت اپلیکیشن یوتیوب ببینید.

 

برنده : IOS 8

کیبورد 

 

اندروید L

کیبورد اندروید L، واقعاً برای استفاده، مناسب و زیباست. این صفحه کلید، منظره ی جدیدی  دارد. با پیش بینی متن، گوشی، راحت تر می تواند اشتباهات ناشی از تایپ را تصحیح کند.

 

IOS 8

کیبورد IOS 8، یک ویژگی جدید نوشتاری، مثل اندروید دارد، مکانی در بالای کیبورد که کلمات محتمل شما را نشان می دهد.

 

ویندوزفون ۸.۱

WP 8.1، دارای کیبورد جریان کلمه است: درست مثل کیبورد اندروید L، عملکرد ورودی پیوسته دارد که به شما اجازه می دهد، تا انگشت خود را از اولین حرف کلمه ی مورد نظرتان تا آخرین حرف بر روی کیبورد بکشید. این روش، با ترکیب حروفی که آنها را لمس می کنید، کلمه ی مورد نظر شما را تشخیص می دهد.

 

 

برنده: رقابت بین اندروید L و WP 8.1

تماس ویدئویی 

 

اندروید L

دارای Hangouts  است که برای ارتباط با آن، تمام اعضاء، باید اکانت جیمیل داشته باشند، به هرحال اکانت جیمیل رایگان بوده و همچنین کیفیت ویدئوی آن بالاست.

 

IOS 8

FaceTime را دارد، که بسیار محدود است، و امکان ارتباط ، تنها بین دستگاه های اپل وجود دارد.

 

ویندوزفون ۸.۱

WP 8.1 دارای اسکایپ است، که تقریباً برای هر دستگاهی که به اینترنت وصل است، موجود است. در مورد هزینه هم، مکالمه ی ویدئویی دوطرفه،  رایگان است. اما اسکایپ اغلب، از مشکلات کیفیتی رنج می برد، به ویژه اگر بعضی از شرکت کنندگان، کانکشن تلفن همراه داشته باشند.

برنده: اندروید L

ذخیره ی ابری

 

اندروید L

 داراری گوگل درایو است، که فضای ۱۵ گیگابایتی را به صورت رایگان ارائه می دهد. می توانید فضای ۱۰۰ گیگابایت اضافه را برای مدت یکماه به ازای ۱.۹۹ دلار ، یا فضای ۱ ترابایتی را برای یکماه به ازای ۹.۹۹ دلار اجاره کنید. گوگل قابلیت اشتراک تصاویر، اسناد، شیت ها و اسلاید ها را به گوگل درایو کشانده، که به شما اجازه می دهد تا این موارد را به اشتراک گذاشته یا در داخل درایو، در ساخت آنها همکاری کنید. حالا جیمیل، به شما اجازه می دهد تا به سرعت اسناد را از گوگل درایو، ضمیمه کنید، در حالیکه این قابلیت نیز وجود دارد که ضمایم خود را به صورت اتوماتیک در فضای ابری ذخیره نمایید.

 

IOS 8

IOS 8 دارای  iCloud است ، که ۵ گیگابایت فضا را به صورت رایگان، برای ذخیره، فراهم می کند. شما می توانید ۲۰ گیگابایت اضافه را به قیمت ۹۹ سنت و ۲۰۰ گیگابایت را به قیمت ۳.۹۹ دلار اجاره کنید. اگر مک، آیفون یا آی پد یا سایر محصولات اپل را دارید، iCloud، بسیار مفید خواهد بود.

 

 

ویندوزفون ۸.۱

WP 8.1 دارای Onedrive است، که فضای رایگان ۱۵ گیگابایتی را برای شما فراهم می کند، یعنی مثل گوگل درایو. اما می توانید ۳ گیگابایت اضافه را با آپلودهای خودکار دوربین در اپلیکیشن موبایل و ۵ گیگابایت اضافه را با پیشنهاد دادن ۱۰ دوست، بدست آورید. اگر باز هم به فضای بیشتری نیاز دارید، می توانید ۱۰۰ گیگابایت اضافه را برای یکماه به ازای ۱.۹۹ پوند و ۲۰۰ گیگابایت اضافه را هم به قیمت ۳.۹۹ پوند، بخرید. بهترین و بزرگترین ویژگی Onedrive، امکان آفیس آنلاین است که به شما اجازه می دهد تا نه تنها اسناد آفیس خود را در فضای ابری ذخیره کنید، بلکه آنها را از داخل مرورگر خود، ویرایش نیز کنید.

 

برنده: ویندوزفون ۸.۱

 

باتری 

 

اندروید L

Project Volta وجود دارد که شاخص دقیق تری از اینکه گوشی شما چه مدت کارخواهد کرد و اینکه کدام اپلیکیشن ها، استفاده ی بیشتری از باتری می کنند، می دهد. ویژگی خوب دیگر این است که وقتی گوشیتان را شارژ می کنید، این برنامه به شما خواهد گفت که چه مدت دیگر، گوشی شما به صورت کامل شارژ خواهد شد. حالت صرفه جویی در باتری نیز وجود دارد. زمانیکه شارژ به درصد خاصی رسید، می توانید حالت صرفه جویی در باتری را فعال کنید تا عملکرد را برای بیشتر کردن مدت زمان روشن ماندن گوشی، کاهش دهد.

 

IOS 8

IOS 8، حالت صرفه جویی در باتری ندارد. آیفون ها به خاطر طول عمر باتری ضعیفشان، بدنام اند!

 

ویندوز فون ۸.۱

مایکروسافت، همیشه در ویندوز فون در قسمت طول عمر باتری، موفق عمل کرده ، اما در WP 8.1، امکانات بسیار بیشتری نیز به آن افزوده است. این منو، یک لیست از مصرف کنندگان باتری و تنطیمات اضافه تر برای کاهش مصرف را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

برنده : ویندوز فون ۸.۱

 

نقشه ها 

 

 

000000000000000

اندروید L

Google Map

 

IOS 8

Apple map

 

WP 8.1

 Bing map

 

برنده : اندروید L

 

اپ استور 

 

اندروید L

دارای google play است که دومین استور بزرگ اپلیکیشن، با تعداد زیادی اپلیکیشن رایگان  است.

 

IOS 8

 

دارای  App store است که بزرگترین اپ استور با اپلیکیشن هایی منحصربفرد و با کیفیت است.

 

ویندوز فون ۸.۱

دارای Marketplace است که سومین اپ استور پس از اپل و گوگل است. استور ویندوز، دارای اپلیکیشن های منحصربفردی است که در پلی استور یا اپل استورهم نیست.

 

برنده : IOS 8

نتیجه گیری 

  • اندروید L، یک پلتفرم از همه لحاظ خوب است که با آن می توانید بهترین انتخاب ها را داشته باشید. قیمت اندروید از کمتر از ۱۰۰ دلار تا ۶۰۰ دلار است.

  • IOS 8، اگر خیلی زندگی لوکسی دارید یا سبک طراحی اپل را دوست دارید، با اینکه هزینه ی زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد، می توانید از اپل استفاده کنید.

  • WP 8.1 احساس تازه ای در سیستم عامل های موبایلی است، اما باید برنامه های گوگل را فدا کرده و به محیط اپلیکیشن های مایکروسافت(که آن هم خوب است)، قدم بگذارید. اگر از اندروید و IOS خسته شده اید و می خواهید با همه متفاوت باشید، ویندوزفون تنها انتخاب شماست.

 

منبع: miui

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی، فوتبال و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

101 دیدگاه

  1. موندم کدوم سیستم رو انتخاب کنم ios یا ویندوزفون.با ios10 کار کردم

  2. سلام
    می خوام گوشی بگیرم .با ios10 کار کردم اما با ویندوزفون کارنکردم.بین این دوسیستم عامل گیر افتادم.راهنماییم کنید کدومو بگیرم.
    نه بازی می کنم نه برنامه های مختلف نصب می کنم.واسه کارای روزانه می خوام.نمی خوام ظاهرش هم بعد از استفاده طولانی مدت خسته کننده بشه.
    ممنون می شم کمکم کنبد.

  3. همه چیز رو مقایسه کردید به جز یه چیز اونم سرعته
    بزارید یه داستان براتون تعریف کنم من و دوستم همزمان دو گوشی تقریبآ پایین رده خریدیم قیمت گوشی من 750 و قیمت گوشی دوستم 500 تومن بود گوشی من اندرویدی بود و هر چند وقت یک بار یه خرابی داشت هزینه میزاشت برام باگ های اندرویدی خیلی زیاد بود و سرعت کلی گوشی خیلی پایین بود آخرشم سوخت گوشیم دوربین گوشی من 8 مگاپیکسل بود و دوربین گوشی دوستم که ویندوز بود 5 مگاپیکسل هنوز که هنوزه هیچ لگ یا باگی نداشته دوستم مصرف باتری ویندوز معرکست و دوربین فوقالعاده ای داشت و ظاهر زیبا سرعت فوق العاده و همه چیزی که بخوای داشت تمام بازی های سنگین رو بازی میکرد بدون کوچک ترید تیکی و استی و افت کیفیتی و از گوشیش واقعا راضی بوده و هست من میخوام بگم حتی پایین رده های ویندوزی با قدرت پردازنده کم هم میتونن هر کاری بکنن و مصرف باتری فوقالعاده ای هم دارن و به نظر من صفحه کلید و صفحه نمایش لاک اسکرین نوار اعلانات و همه چیز های دیگر یک سیستم عامل رو میشه بهش عادت کرد اما سرعت گوشی و مصرف باتری رو هیچ کس به بد بودنش عادت نمیکنه پس بیاین واقع بین باشیم

  4. با سلام
    ممنون از این مقالتون بنظرم خیلی خوب بود اما یه نکته در مورد دوربین مقایسه ای نکردید!
    من خودمم چندتا نکته ذکر میکنم
    اولا اینکه ویندوزفون یه سیستم عامل نوپایی هست و تونسته تو این مدت کم اینطوری رقابت کنه یعنی اینکه سیستم عامل بسیار خوبیه ، من هم دستگاه اندروید دارم و هم نوکیا لومیا 1520 و تفاوت اینهارو کامل حس کردم
    اول از مدیریت مصرف باتری بگم ،از نظر من مدیریت مصرف باتری در ویندوز به مراتب بهتر و باصرفه تره ، در ضمن این رو هم فراموش نکنیم که تو منو ویندوز از کاشی های زنده و متحرک استفاده میشه که این خودش باتری رو مصرف میکنه اما اندروید به تنهایی همینم نداره ، با این وجود همچنان مدیریت مصرف باتری ویندوز بهتره
    در مورد بروز رسانی ، درسته با ios کار نکردم اما اینقدر دور و اطرافم دیدم که بتونم کارکردشو حس کنم ، بروز رسانی تو ویندوز به بهترین شکل ممکن انجام میشه و هم بروزرسانی برنامه ها یه روند منظمی داره و مثل اندروید نیست که پشت هم اپدیت بخواد ، باز در این زمینه ios بهتره اما به پای ویندوز نخواهد رسید ، برای بروز رسانی سیستم عامل از ویندوز 8 به 10 هیچ مشکلی وجود نداره و خودم این کارو انجام دادم و سایر دوستامم مشکلی نداشتن
    در مورد سخت افزار هم باید بگم که توانایی سیستم عامل برای بکارگیری سخت افزار قدرتمندتر و کاملتر تو ویندوزفون از همه بیشتره ، کدوم گوشی اندرویدی یا ios تونستن که دوربینی مثل لومیا 1020 با 38 مگاپیکسل واقعی یا حتی همین لومیا 1520 با 20 مگاپیکسل واقعی داشته باشن و اینقدر کیفیت رنگها و تصویر طبیعی باشه ، در ضمن همه ما میدونیم که بهترین دوربین گوشی جهان متعلق به نوکیاست که الان با مایکروسافت یکی شده
    بنظرم برای رقابت باید ویندوزفون و ios رو مقایسه کرد که بنظر من ویندوز موفق تره ( در این مدت حضور کمتر) و اندروید یابهتره بگم هنگروید ضعیفترین سیستم عامل موجود هست و فقط بخاطر استفاده فراوونشه که اینقدر سر زبون هاست

  5. آقایون و خانومویون :
    سیستم عامل هم برای موبایل ، هم برای کامپیوتر ، هم برای لپ تاپ ، هم برای xbox one و ۳۶۰ ، هم برای نوت بوک ، هم برای فبلت ، هم برای تبلت ، هم برای هالولنز ( تکنولوژی جدید ) ، هم برای ساعت تاچ …
    فقط فقط فقط ویندوز ۱۰ ؛ کدوم سیستم عامل رو دیدید به این مه دیتگاه بخوره و باهم هماهنگ کنه ؟؟
    من که هم XBOX ONE هم ویندوز فون ( ۶۴۰xl ) هم کامپیوتر و هم لپ تاپ دارم همه ویندوز ۱۰ هستند و عالی کار می کنند و هماهنگی اونا منو کشته .
    من که ویندوز فون مخصوصا ویندوز ۱۰ گوشیم رو با هیچ گوشی ای تعویض نمی کنم .

  6. دوستان عزیز چرا بیشترتون دنبال زیاد وکم بودن برنامه ها هستین؟برای هرسه سیستم عامل برنامه های اصلی ساخته شده و تعداد اندکی از برنامه هستن که در دسترس نیستن یا ساخته نشدن که خود بستگی به زبان ومنطقه ای که دران هستی بستگی دارد مثلا برنامه ای مثل نبض بازار یا شیپور باید برنامه نویسان ایرانی دست بکار بشن بازی کلش که مربوط به کشور سوید هست. نبود این برنامه ها باعث ضعف یک سیستم عامل نمی شود ولی از محبوبیت ان کم میکند. ماباید به چیزهای مثل ۱پشتیبانی سیستمهای عامل ۲ قدرت نصب و سرعت اجرای برنامه ها ۳ امنیت سیستم عاملها ۴ شخصی سازی ۵ راحتی اپلکشینها ۶دوام باطری میزان مصرف باطری ۷ کیفیت اجرای برنامه ها و غیره بپردازیم

  7. سلام
    دوستان من هم اندروید دارم و هم ios هر کدوم واسه خودش خوبی هایی دارن ولی اینجور که ویندوز داره پیش میره تو اینده ای نه چندان دور شما نه از لبتاپ استفاده میکنید ونه از pc بلکه با یدونه گوشی ویندوز فون تمام کاراتونو انجام میده شما یه نگاه به مشخصات لومیا ۹۵۰x بندازید ظرفیت حافضشو قابل ارتقا تا ۲۰۰ GB تازه میگه این گوشی شروع یک نسل جدیده و قرار تو اپدیت بعدی تمام نرم افزارهای ویندوز فون و ویندوز قابلیت اجرا رویه ویندوز فون داشته باشن این یعنی تمام شدن دوران تمام کامپیوترها و لبتابها
    امیدوارم همه شاد باشید

    • تازه من یه جای خوندم که ویندوز فون داره روی پرت کردن نرم افزار های اندروید و ای او اس کار میکنه یعنی هر کاربر همه ی نرم افزار های همه ی سیستم عامل هارو داشته باشه و این عالیه

  8. ویندوزفون عالیه
    حتی پایین رده هاش چه برسه پول خرج کنی و یه پرچمدار بخری
    کسانی که میگن بد هستش و اینا تحت تاثیر جو و برند های که دارن هستش
    به همتون پیشنهاد میکنم با ویندوزفون(مخصوصا وین ۱۰) کار کنید شاید فرجی به حالتون شد
    در ضمن ممنون از سایت فعالتون

    • ویندوز فون هنوز مثل کودکی میمونه هنوز راه نیفتاده
      شاید اینده خوبی داشته باشه
      ولی امار چیز دیگری میگه

      • آمار میگه هنوز کسایی در مورد ویندوز فون نظر میدن که باهاش کار نکردن و نمیدونن که یه بزرگ مرد کوچکه و هنوز بیشترین سهم بازار مال اندرویده و همین باعث میشه تا کسی از ویندوز خبر نداشته باشه وقتی بفهمی چهقدر خوبه دیگه نمیگی ویندوز بده

  9. دوست عزیز من یه سوالی داشتم از شما .. میخوام یه گوشی بخرم ترجیحا وین فون (لومیا ۵۴۰) میخواستم بدونم که برنامه هایی که اندروید میگیره رو کانل ساپورت میکنه؟؟؟ مثل لاین و اینستاگرام و از این قبیل برنامه ها.
    به نظر شما گوشی خوبی هست؟؟؟؟

    • ۹۵% داره برنامه هارو
      به نظر من یه کم پول بزلر روش ۷۳۵ یا ۸۳۰ بخر
      یا اگه فبلت اذیتت نمیکنه ۶۴۰xl خیلی خوبه

    • من تا حالا به غیر از بازی کلش آف کلنز برنامه یا بازی دیگه ای ندیدم که اندروید داشته باشه ولی ویندوز فون نداشته باشه و اینستاگرام و لاین و … که حتما داره من خودم ۶۴۰xl با ویندوز فون ۱۰ رو دارم ، تو ویندوز فون ۱۰ می تونی با یه روشی نرم افزار اندروید رو نصب کنی .

  10. من تموم سیستم عامل هارو داشتم اول از همه bos دومی ios سومی ویندوزفون ….
    اندروید فقط htc خوبه گوشی های دیگه همه مفت نمی ارزن …

  11. یه پیشنهاد به کلیه دوستان:
    من دوست دارم یه گوشی لومیا داشته باشم که سیستم عاملش WP باشه و توش دو تا برنامه شبیه ساز نصب کنم که یکیش Android باشه و دیگریش IOS.
    مثل bluestacks تو ویندوز و …
    خیال همه راحت شد؟
    :Happy-Grin: :Happy-Grin: :Happy-Grin:

  12. با عرض سلام مو خسته نباشی
    نظر من اینه که اندروید ۵ یک جورای کپی ios8 هست
    یک جورای همش از اپل تقلید کرده و به این جا رسیده
    و یک جورای بعضی چیز های اندروید خوبه نا گفته نماند
    ولی در کل همش تقلید از اپله
    از اندروید ۳.۶ به بعد هستش عوض نشده و هستش همون لینوکسه فقط بعضی امکانات کاربری بهش اضافه شده
    در حالی که اپل خیلی تغیرات داشته البته در ios8 با ios7 خیلی متفاوت نیست ولی در خیلی پیشرفته شده
    یعنی سبک ترشده
    و در اخر سیستم عامل لومیا یا همون ویندوز فون خیلی عالیه و خوشم میاد ازش
    چون سیستم عامل خوبیه و داره کارشو خوب انجام میده و اینشاالله در اینده حتما جایگاه خوبی کسب میکنه
    و یک درخواست دیگه سیستم عامل بلکبری هم بهش اضافه کنین ممنون میشم
    چن بلک بری یکی از با امنیت ترین گوشی دنیا هست و…
    ممنون از متنتون خیلی خوب بود
    موفق باشین

  13. مقاله کاربردی خوبی است، نگاهی کلی کردم روان توضیح دادید و ساده. سیو کردم توی گوشی ام تا تو مسیر برگشت به شهرستان بخونم. مرسی سیده بزرگوار.

  14. جذابیت اندروید و گستره برنامه های اون بیشتر از بقیست. ولی من حدس میزنم که آینده تلفن همراه و رایانه (که کم کم دارن باهم ادغام میشن) از آن WP باشه. به هرحال مدیرانشون آینده رو همین الان هم میدونن…..

  15. سلام دوستان من نمیتونم با وین فون برنامه دانلود کنم اکثر اوقات pending میاد و در ادامش attention… نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون.

  16. سلام …
    من نظرات و مطلب رو خوندم خیلی هم خوب بود اول تشکر میکنم …
    دوم من یه چند تا سوال داشتم که در واقع حالت مشاوره ای داره
    من تا به حال گوشی وینفون نداشتم ولی به طور اتفاقی که چندین بار باهاش کار کردم فوق العاده دلچسب و روون بوده و همیشه در ذهن داشتم که یه وینفون درست و حسابی بگیرم متاسفانه هر بار به دلایلی نمیشد ولی الان بیشتر از قبل تصمیم به این کار دارم و قراره اگر بشه یه 1520 بگیرم .
    گفته میشه که ف ی ل ت ر شکن برای وینفون یافت نمیشه من میخواستم بدونم واقعا اینجوریه ؟؟ یعنی هیچ راهی برای استفاده از فیسبوک و دور زدن ف _یلترینگ وجود نداره ؟ و اگر وجود داشته باشه آیا کارایی لازم رو مث اندروید یل ios داره یا نه ؟؟
    بعضی از آپ ها مث بیتالک و تانگو بازی هایی مث کلش برای ونفون نیست . من میخواستم بدونم امکانش هست در آینده برای وینفون هم برنامه نویسی شن یا نه ؟ اصلا علت این که این آپ ها برای وینفون وجود نداره چیه ایا مایکروسافت میتونه در آینده فکری به حال برنامه های اینچننی کنه یا نه ؟؟ درسته مشابه هایی توی استور وجود داره ولی من دقیقا منظورم به همین هاست .
    مهم ترین مشکلات من با وینفون همین دو مورد هستش به نظرتون اگر یه همچنین هزینه ای کنم برای خرید این گوشی بعدا پشیمون نمیشم …
    با توجه به این که هر کسی به هر حال برای پولی که به دست آورده زحمت کشیده خواهشا اگر میشه دقیق منو راهنمایی کنید تا بتونم انتخاب خوبی داشته باشم …
    سپاس فراوان ..

    • ممنون از اظهار لطفتون. برای خیلی از دوستان همین سوال شما وجود داره، ببینید دوست خوبم وینفون در حال رشده و مطمئن باشید اپلیکیشن ها و برنامه نویس هاش رو به افزایش هستند. حالا در مورد سوالتون برای هیتلرشکن، شما باید به این نکته ی خیلی مهم توجه کنید که اندروید اپن سورسه و بدون محدودیت، اما مایکروسافت در وینفون محدودیت هایی رو گذاشته که به همین دلیل دست برنامه نویسا برای نوشتن هیتلرشکن بسته تره که البته به نظر بنده این محدودیت ها در پلتفرم ها بسیار لازم و به جا هستش و باعث ساختار مستحکم تر اون پلتفرم میشه، البته در وینفون ۸.۱، بخش VPN در تنظیمات گنجونده شده که اجازه میده با اپلیکیشنی مثل Flow Cloud بشه بدون هیچ مشکلی وارد سایت های هیتلرینگ شد.
      در مورد اپلیکیشن ها هم بارها گفتم که اگرچه تعداد اون ها در وینفون به نسبت اندروید کمتره، اما عملا تمام اپلیکیشن های لازم رو داره و مطمئن باشید که اگر اپلیکشنی مورد توجه قرار بگیره برای این پلتفرم هم برنامه نویسی خواهد شد. (مثل بازی کلش)

      • اگر در آین ۱۶ مرحله آنهایی را که بردند ۳ امتیازی ۲ تا برنده ۱.۵ امتیازی و هر سه مساوی ۱ امتیاز بدهیم نتیجه این شد:
        اپل:۱۳
        اندروید:۱۹
        ویندوز:۱۹
        با تشکر

  17. سلام من میخواستم بدونم تو بخش نرم افزاریه وندوزفون ها میشه بازی های باکیفیت و برنامه های جالب پیدا کرد یا نه من اگه قراره حدود یکو دویست پول گوشی بدم دوس دارم باهاش واقعا کارکنم نه اینکه فقط بگم خاصمو گوشی ویندوزفونی دارمو فقط باهاش کارای روزانه ای که گوشیای ۵۰۰هزاری هم میکننو کنم.به نظرتون جوابگو هس اگه راهنماییم کنین واقعا ممنونتون میشم چون دوس ندارم پولم حیف شه و عاشق کوشیای نوکیام بخاطر کیفیت ساختشون فقط یکم ترس دارم.اگه لطف کنین جواب بدین یه دنیا ممنونتونم

    • ببینید دوست خوبم، من نمیدونم منظورتون دقیقا از بازی های با کیفیت چیه؟ اما توی ویندوزفون بازی هایی مثل آسفالت ۸، age of sparta و … وجود داره که از نظر گرافیکی و کیفیت بسیار بالاست. در مورد برنامه ها میتونم بهتون قول بدم که توی هیچ زمینه ای برنامه کم نمیارین. متاسفانه این فکر توی اذهان عمومی جاافتاده که اگه بیاین وینفون برنامه کم میاد که کاملاً از افکار سطحی ناشی میشه، این درسته که اپ های وینفون نسبت به اندروید و IOS کمتره، اما به این معنی نیست که برنامه کم میارین، بلکه فقط به این معنیه که مثلاً اگه تو یه زمینه ای توی اندروید ۱۰۰ برنامه وجود داره، توی وینفون مثلا ۵۰ برنامه وجود داره و االبته که از میون این ۱۰۰ یا ۵۰ برنامه، ۹۰درصدش فیک و بیخوده، اما عملاً اون ۱۰ برنامه ای که خیلی شاخ و به درد بخوره، توی هر دو پلتفرم هست. امیدوارم بهتون کمک کرده باشم

  18. با تشکر از خانوم ریاحی دوستان قبول کنید قبلا درسته اپل بهترین سیستم عامل بوده ولی الان اندروید بهترین سیستم عامل تو این موضوع شک نکنید من خودم لالی پاپ دارم واقعا عالیه ولی ios از ۷به۸ تغییر زیادی نکرده حالا اندروید ۴رو با ۵مقایسه بکنید ولی دوستان آینده دست ویندوز فون خواهد بود شک نکنید

  19. hargez hich chiz ba IOS NAmirasa

  20. سلام و وقت بخیر به همگی و تشکر از خانوم ریاحی بابات مطلب خوبشون
    یه راهنمایی میخوام در مورد پشتیبانی نرم افزاری ویندوز فون و اینکه آیا کمبود تنوع نرم افزاری براش تا چه حد حاده؟
    ممنون

    • ناهید سادات ریاحی

      سپاسگزارم از اظهار لطفتون. ببینید دوست خوبم من خودم وینفون دارم و بسیار راضی ام و تا بحال به کمبود نرم افزاری برنخوردم، خداروشکر برنامه نویسان ایرانی هم خیلی خوب دارن در اپ نویسی وینفون فعال میشن و حتی برنامه هایی در این پلتفرم وجود داره که در سیستم عامل های دیگه نیست.

      • ممنون
        در واقع میخواستم گوشی میانرده مایکروسافت لومیا 535 رو خریداری کنم ولی مشکلم همین پشتیبانی نرم افزاری بود که راهنمایی کردین و عدم اعتماد به این گوشیه چون تو بعضی سایتها کامنتهای ضد و نقیضی در موردش نوشتن

  21. خانم ریاحی ios که هیچ بین اندرویید و وین فون دچار دوگانگی شدم اندرویید تا نسخه ۴.۴ که کار کردم بسیار مزخرف بود و حتی نوت ۳ هم هنگ داره که واقعا روی اعصابه ویین فون ۸ که خیلی دست و پا بسته بود ۸.۱ خوب شد خالا با توجه به اینکه ویندوز ۱۰ برای وین فون و ال برای اندرویید میخاد بیاد بنظرت ال میتونهراضی کننده باشه یا برم سراغ وبن فون؟؟؟

    • ناهید سادات ریاحی

      ببینید دوست خوبم، بستگی داره شما از سیستم عاملتون چه انتظارات شخصی دارین؟ مثلا من خودم به شخصه به هیچ وجه از اندروید خوشم نمیاد، ios باهاش راحت ترم، ولی ویندوزفون برام به چیز دیگس، از سبک خاص و متفاوتش بگیرید تا سرعت و مولفه های دیگه که برای من نوعی مهمه. حالا شما گفتین ios رو بذاریم کنار، بنابراین بین وینفون و اندورید، با توجه به آینده ی بسیار روشنی که با اومدن ویندوز ۱۰در انتظار این پلتفرمه و از طرفی هم فرمودین با محیط وینفون اشنا هستین و میدونین چه استایلی داره، من وینفون رو توصیه میکنم. امیدوام تو انتخاب کمکتون کرده باشم

  22. سلام ….ای کاش یه آنالیز هم در مورد اینترنت نسل سوم و چهرم ایران و مقایسه ی اون با کشور های دیگه میذاشتید که اصلا ایران در آینده چه طور میخواد با این موضوع برخورد کنه …..بازم ممنون از مطالب مفیدتون

  23. سلام واقعا جامع و کامل و خیلیم عالی …..فقط ای کاش یه کم به روز تر بود …..سعی میکنم برا بقیه هم به اشتراک بذارم…ممنون از سایت خوبتون…بای

  24. انتخاب من همیشه نوکیا بوده بقیه ی چیزای خوبو خود نوکیا برام میاره مثل ویندوز فون.❤lumia925

  25. هرکی نظر خودش داره اندروید خوبه ولی هک اندروید اسون تراز ویندوز هشت ویک ورابط کاربریش بهتره هر دو سیستم های خوبین ولی IOS 8 گنده هم اسون هک میشه اگه ویروسی بشه بدبختی وتازه از اندروید تقلب کرده و بازی ها ونرم افزار هاشم کمتر از دو سیستم عامل رقیب

  26. mersi vase in mataleb
    benazar miyad hanuz tu iran kasi az windoz fon ziyad astefade nemikone chun az ghabeliyatash khabar nadaran

  27. بین سیستم عامل ها جنگی ست بس بزرگ! این هم به دلیل شرکت های تولید کننده شان است
    اپل و گوگل و مایکروسافت. البته من خودم ویندوز فون را می پسندم.ولی نکته ی منفی آن هم این هست که برای کاربران ایرانی زیاد خوب نیست.چون نرم افزار های آن اینترنتی نصب میشوند و سرعت اینترنت در ایران کم هست و مشکلاتی از این قبیل که قابل حل است.
    ولی ویندوز فون می تواند رقیبی جدی برای اندروید و آی او اس به حساب بیاید.در آینده هم اگر محدودیت های ویندوز فون برداشته شود و با کامپیوتر های ویندوزی همگام سازی شود میتواند جای اندروید را در ایران بگیرد.

  28. عرفان جان من فقط حقیقت را دارم میگم و این فقط حرف من نیست.چون من کاربر تمام این سیستم عامل ها بودم و تقاوت رو در ios واقعا احساس میکنم که واقعا قابل مقایسه نیست.
    ممنون

  29. سلام

    کاملاً مشخص که here maps از بقیه ی نقشه ها بهتره. وقتی با نقشه نوکیا کار می کنید هیچ وقت نیاز به آدرس پرسیدن ندارید. اما با نقشه های دیگه. بنده بدون بلد بودن حتا یک کلمه ترکی. چهار بار با ماشین به ترکیه رفتم. و با here maps به راحتی بیشتر شهرهای ترکیه رو گشتم

    در مورد بهینه بودن و سرعت سیستم عامل دیگه مشخص شده ویندوز بهتره
    کافیه یه نگاهی به مقایسه ی گوشی HTC One M8 با نسخه ی ویندوزی همان گوشی نگاه بندازید. نسخه ی ویندوزی به مراتب سریع تر می باشد.

  30. خیلی خنده داره …خب معلومه دیگه…ios از زمانی که توسط اپل اراعه شد ؛همیشه رتبه یک سیستم عامل ها بوده و هست.و تو این هیچ شکی نیست. پس لازم نیست روی سیستم عامل های دیگه تأسب نشون بدید و اونا رو با ios مقایسه کنید. ممنونم

    • البته توجه داشته باشید ما هیچ تعصبی به خرج ندادیم و تنها متن منبع رو ترجمه کردیم ، ضمنا میزان محبوبیت یک سیستم عامل به رای کاربرها بستگی داره و ما هم این حق انتخاب رو به شما و دیگر دوستان دادیم که به سیستم عامل محبوب خودشون رای بدن.هرچند که اگر نگاهی به نتایج نظر سنجی ما بندازید متوجه میشید که بالاترین رای مربوط به iOS نیست.
      فکر نمی کنید این خود شما هستید که دارین تعصبی برخورد میکنید ؟!

    • ناهید سادات ریاحی

      جناب انبار، توضیحات رو دادن، جناب کاربر عزیز اپل، یه کم روی املاتونم کار کنید…

  31. خانوم ریاحی میتونم بپرسم شما خودتون کاربر چه سیستم عاملی هستید؟ و همین طور چه گوشی؟ باتشکر

    • ناهید سادات ریاحی

      دوست عزیز، ترجیح شخصی من، ویندوزفونه، وچون غیر از چک کردن ایمیل و اس ام اس، بقیه کارهام رو با لپ تاپ انجام میدم، دلیلی برای هزینه ی اضافی (و تنها برای کلاس گذاشتن!) نمیبینم، بنابراین لومیا ۵۲۰ رو خریدم

  32. ممنون از مقاله،لطف میکنید لینک سایت منبع رو بدید ببینم.شمل که میگید مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است،ولی خودتون رعایت نمیکنید،شاید اعلام کردید و من ندیدم،در کل لینک این مقاله رو بفرمایید سپاس گذارم.
    ممنون از زحمات شما

  33. خوب بود دستت درست خانم سید 🙂

  34. اصلا جانب دارانه نبود! لاک اسکرین واسه گوشیه تاچ ایدی دار مسخره است! این چه مدل مقایسه ای بود! دیگه غیر از انتقال داده که برای آیفون سخته تو بقیه موارد اصلا اندروید در حد آس آو اس نیست!!!

  35. خیلی ممنون بابت این مقاله عالی
    عید همگی مبارک

  36. با سلام خدمت همه دوستان و تبریک عید غدیر…
    من خیلی وقته اخبارو بررسی های این سایتو میخونم ولی اولین باره دارم نظر میدم چون دوتا نکته رو لازم دونستم بگم…
    خانم ریاحی متشکر از این بررسیتون ولی یه مقدار زیاد عجله کردین تو نوشتنش…
    این بررسی شما توو برخی موارد یه بررسی کاملا سطحیه که از نظر هیچ متخصصی قابل قبول نیس اولین چیزی که تو بررسیه سیستم عامل باید بررسی شه رابط کاربریه و دومین چیز که خیلی مهمتر از اولیه بهینه بودن سیستم عامل که این دومی اصلا تو بررسیه شما نبوده…متاسفانه…وقتی اولین بخشو خوندم تهش نوشتین انتخاب با خواننده این حرفتون خیلی خوب بود ای کاش توو بقیه گزینه هام همینو مینوشتین چون هر کس ملاک قضاوت خودشو داره…
    اما نکته دوم رو به اون دسته از سینه چاکان گوگل میگم که فقط به سیستم عامل جوجه رنگیشون مینازن…اگه احیانا ارتباطی با گوگل پیدا کردن لطف کنین بش بگین جای رنگ کردن گنجشک و فروختن بجای اتوبوس یکم به فکر امنیتو بهینه سازیه سیستم عاملش باشه…سیستم عاملی که لایسنسش مفت همون مفت می ارزه نه بیشتر…
    تو این دو موردی که گفتم گوگل حالا حالا ها باس جلو اپل و مایکروسافت لنگ بندازه…
    و السلام و علیکم و رحمت الله و برکاته…

    • ناهید سادات ریاحی

      مرسی از نظرتون، ولی لازمه بگم که من اکثر مقاله های غیر از رشته ی خودم (یعنی شیمی کوانتومی) رو تنها ترجمه کردم، این مقاله هم ترجمه ی سایت منبعه و دوم اینکه در مورد امنیت، از سیستم های اپن سورس بیشتر از این نباید انتظار داشت و البته که در مورد امنیت، هیچ کدوم از این پلتفرما جلوی بلک بری، حرفی برای گفتن ندارن

      • اطلاعی از بابت اینکه این مقاله فقط ترجمه منبعه نداشتم…پس اون مشکلی که گفتم قطعا از منبع این مقالس نه شما و گجت نیوز…
        بلک بری متاسفانه بخاطر سیاست های نادرست بیزینسی داره رو به سمت منسوخ شدن میذاره…البته متاسفانه…ولی در کل توو امنیت سیستم عامل واقعا قویه…اما بحث من روی بهینه بودن بوده…بهترین سیستم عامل سیستم عاملیه که با کمترین سخت افزار بیشترین بازده رو داشته باشه…که متاسفانه گوگل تو این بخش ضعف داره…

        • ناهید سادات ریاحی

          خواهش میکنم، دوست عزیز، خط دوم این مقاله، گفتم که این مقاله تنها ترجمس و اگه دقت میکردین متوجه می شدین!

  37. سلام.ممنون از پژوهش و ترجمه ای که ارائه دادین.
    من فقط یک نکته رو اضافه کنم.روی برند را او اس گوشی متعصب نیستم.خودم لومیا ۹۲۰ دارم.دوساله.لذت هم بردم ازش.
    درسته که از بقیه هنوز عقب تره و خیلی ها هنوز براشون سخته،ولی مزایای خودشم داره.
    تنها نکته ای که من میخوام اضافه کنم اینه که در سری لومیای مایکروسافت(نوکیای سابق) از here maps استفاده میشه برای نقشه ها.مطمئنا کسانی که از هر سه چهار نقشه(گوگل مپس،اپل مپس،بینگ مپس و هییر مپس) استفاده کردن کاملا مشهوده که بهترین نرم افزار نویگیشن و نقشه است با قابلیت مهم سرچ و یافت لوکیشن به صورت آفلاین.الان که تقریبا ۸۰ درصد شهرهای اصلی ایران رو پوشش میده.

    ممنون و موفق باشید.

  38. فقط و فقط ویندوز فون

    امضا: Nokia Lumia 920

  39. قربون شما خانوم ریاحی. خیلی خیلی ممنون. بنظرم کامل بود. بنده کاربر ویندوزفون هستم و راضیم. بازم تشکر

  40. گوگل ناو از دانش بیشتری در مقایسه با سیری و کورتنا برخورداره
    چطوری برنده کورتانا شد
    براساس تحقیقاتی که Stone Temple انجام داده است، به نظر می‌رسد که Google Now قادر است تا پاسخ‌های دقیق‌تری را در حوزه‌های بیشتری در مقایسه با دو دستیار صوتی دیگر ارائه کند. براساس تحقیقات این موسسه، گوگل‌ ناو ۸۸٪، سیری ۵۳٪ و کورتنا ۴۰٪ از پرسش‌های مطرح شده را پاسخ داده‌اند.

    موسسه‌ی مشاوره‌ی Stone Temple‌ که در زمینه‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی SEO فعالیت می‌کند گزارشی منتشر کرده که به بررسی دستیارهای صوتی‌هوشمند هر سه پلتفرم پرداخته است. با توجه به اینکه این تحقیق توسط یک موسسه‌ی خصوصی مشاوره انجام شده و نشانه‌ای از متدهای آکادمیک تحقیقاتی در آن نیست، از این‌رو نمی‌توان نتیجه‌ی این آزمایش را قطعی خواند.
    اینم لینکه منبع :
    http://www.ubergizmo.com/2014/10/google-now-found-to-be-most-knowledgeable-compared-to-siri-and-cortana/?utm_source=mainrss&utm_reader=feedly

    • ناهید سادات ریاحی

      دوست عزیز مقاله ای که شما معرفی فرمودید، گفته ۳۰۰۰کوئری صوتی در زمینه های مختلف از دستیارهای صوتی پرسیده شده، در حالیکه در این مقایسه، نویسنده بر personalize کردن(شخصی سازی) حواب ها فوکوس کرده، که با توجه به نوت بوکی که برای کرتانا تعریف شده، جواب این دستیار، از همه شخصی سازی شده تره و در نتیجه برنده.

    • هع .عزیزم حرفت خعلی خنده دار بود .ممنونم که موجبات خنده و شادی ما را فراهم کردین .ولی این دیگه خیلی تابلو هستش که کرتانا رو با گوگل ناو مقایسه کنیم

  41. سلام به خانم ریاحی
    خسته نباشید و ممنون بابت این مطلب کامل ، زحمت بسیاری برای این مطلب کشیدید دست شما درد نکنه

  42. سلام خسته نباشید …مقایسه بد نبود خوب هم نبود ..و حرفه ای نبود..مثلا تو بخش استور و یا همون خریداری نرم افزار و دانلود…اندروید که بهشت هکر هاست..اما استور اپل و مایکروسافت خیلی بهتره..دلیل ..اینه که اندورید راحت بلو میشه…اما اپل و مایکروسافت وابسته هستند..و اینجوری بد افزار و باگ وانواع ویروس وارد سیستم عامل نمیشه…ببخشید در کل…عید همه مبارک …یا علی

  43. سلام خانم ریاحی
    عیدیه خوبی بود
    عیدتون مبارک
    در مورد این 3تا سیستم عامل بحث زیاد میشه کرد
    به این راحتی ها نمیشه گفت کدوم بهترن
    حیف که سخته بخوام زیاد توضیح بدم تایپ کنم
    من از هر 3تا سیستم عامل استفاده کردم
    همین2روز پیش گوشی لومیا 920 فروختم رفتم اندروید htc desire 816 گرفتم
    واقعا وین فون خوبی زیاد داشت اما بدی هم خیلی داشت
    باید گوشی با نرم افزار چینی آنلاک میشد و با کامپیوتر میشد فقط 10 تا بازی و نرم افزار اونم کرک شده نصب کرد
    ولی خوب از اپ استور میشد دانلود کرد البته سرعت دانلود اپ استورش خیلی پایینه
    گوشی ویندوز رو تویه شهر ما گرگان خوب نمیخرن
    البته کلا همه جا اینجوریه
    ما ایرانی ها تنبلیم نمیخوایم چیزایه متفات تر رو تجربه کنیم
    به یه بدبختی فروختم رفتم دوباره سراغ اندروید
    خلاصه کلا بحث زیاده
    انگشتان درد گرفت
    خدافظ 🙂

    • ناهید سادات ریاحی

      مرسی دوست عزیز. البته مطئن باشید افرادی که دنبال تکنولوژی های متفاوت هستند، همیشه تازه ها رو تجربه می کنند
      موفق باشید

  44. مقاله عالی بود دست خانم ریاحی درد نکنه

  45. با درود
    اندروید با وجود قابلیت شخصی سازی بالا اما پایدار نیست. گوشی های اپل نیز قیمت بالای دارند و ارزش و کارایی شان به نسبت قیمت بالا را ندارد. ویندوز فون قیمت مناسب و ساختار مناسب تری دارند.

  46. اول از همه باید یه خسته نباشید جانانه به شما گفت و دوم اینکه به نظر من سیستم عامل اندروید کامل هستش ولی اندروید لگ و هنگ زیاد داره و به نظر من روان بودن رو اگه انسان بخواد تنها گزینه ویندوز فون هستش هر چند ویندوز فون ۸.۱ خیلی کامل و پر قدرت ظاهر شده و اینده ی روشنی را خواهد داشت ….با تشکر ممنون

  47. فقط اندروید ، بقیه سیستم عامل ها یه قرون نمی ارزن

    • سیستم عامل اندروید و خود شرکت گوگل جوری داره پیشرفت میکنه که میتوان با اطمینان گفت اینده تکنولوژی دنیا توی دستای گوگل داره رشد میکنه جز این شرکت های دیگه فقط دارن تو امار فروش و گوشی خم میشه یا نه دست و پا میزنن.
      به جرات میتونم بگم همه ما چه بخوایم چه نخوایم در اینده از امکانات گوگل استفاده میکنیم.

    • خیلی از اشخاص با گوشی ارزان قیمت اندرویدی مشکلاتشون حل میشه و نیازی به صرف هزینه میلیونی برای گوشی های اپل ندارن
      اندروید به خاطر ارزان بودنش عالیه

    • سلام خانم ریاحی
      لطفا” به سوالم پاسخ بدهید.
      آیا این گوشیها مثلا”ومیا ۶۴۰XL تک سیم کارت ۴G
      و یا هر کدام از مدلهای اعلام شده در سایت , سیستم عاملشان مانند کامپیوترهای روی میزی است ؟مثلا” مانند ویندوز ایکس پیxp و یا seven است و هر برنامهای که تحت آنها اجرا میشود در این گوشیها هم اجرا می شود؟
      ممنون منتظر جواب هستم تا تصمیم به خرید بکنم

    • اقای عزیز تعصب را بگذارید کنار هر کدام از این سیستم ها در جای خود عمل می کنند