تمرکز سامسونگ و ال‌جی بر روی ساخت گوشی های انعطاف پذیر

شاید روزی فرا برسد که قادر باشید تلفن خود را تا بزنید، بپیچانید و یا حتی بکشید و آن را به تبلت، لپ‌تاپ و تلویزیون تبدیل کنید. این پدیده‌ها در ذهن شما جاه‌طلبانه و بعید است؟غول‌های بزرگ کره ای، سامسونگ و ال‌جی در حال کار بر روی تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر هستند و در سال‌های اخیر نیز شمایی از این تحقیقات را در قالب محصولات محدودی ارائه کرده‌اند.

صفحه نمایش Youm سامسونگ که در CES 2013 رونمایی شد

صفحه نمایش Youm سامسونگ که در CES 2013 رونمایی شد

سامسونگ ماه گذشته گفته بود که نخستین دستگاه کاملا انعطاف‌پذیرش را در اواخر سال آینده رونمایی می‌کند و کمی پس از آن باید شاهد ورژن نهایی و ارائه آن به بازار باشیم. ال‌جی دیسپلی، بخش تحقیقات ال‌جی نیز پیشتر در مقاله ای با شرح تکنولوژی P-OLED اختصاصی اش، نقشه راهی از برنامه‌های آینده این کمپانی در ارائه دستگاه‌های انعطاف‌پذیر را منتشر کرده بود.

مدیر سامسونگ دیسپلی، چانگ هون لی در ماه نوامبر و در دیداری که با جمعی از سرمایه‌گذاران این کمپانی داشت گفته بود: “شخصا اعتقاد دارم که نوآوری‌های حوزه طراحی با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازار تکنولوژی خواهد بود.”

در حالی که اسمارت فون ها سال به سال به بهبودهای معمول سخت افزاری بسنده کرده‌اند، بسیاری از آنالیزورها و مدیران کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی، جایگاه و پتانسیل بالایی را برای صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر قائل هستند؛ جایگاه که به گمان آنها بازار را تکان خواهد داد. قابلیت کشیدن، تا زدن و پیچاندن یک دستگاه نحوه استفاده ما از آن‌ها را تغییر می‌دهد و بالاخره دستگاه‌های موبایل را از یک حالت چهارگوش همیشگی و بدون تنوع خارج می‌کند.

با این توصیفات، اگرچه این تکنولوژی نویدبخش و هیجان انگیز به نظر می‌رسد، ولی بنا بر تحلیل‌ها به زودی شاهد حضور آن‌ها در بازار نخواهیم بود. برخی از تحلیلگران بازار می‌گویند که این دستگاه‌ها به دلیل هزینه‌های بسیاری که برای تولید طلب می‌کنند و همچنین عدم انعطاف‌پذیری قطعاتی از آن چون باتری‌ها، راهی دراز تا ورود به جریان عادی بازار دارند. (سامسونگ به تازگی نخستین قدم جدی را در تولید باتری‌های انعطاف‌پذیر برای دستگاه‌های پوشیدنی برداشته است.)

پاول اوداناوان تحلیلگر مؤسسه مشهور گارنتر می‌گوید: “تولید واقعی این قبیل محصولات در حجم بالا زمان می‌برد و فکر می‌کنم حدود 5 سالی با زمان تولید صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر فاصله داشته باشیم.”

هم اکنون نیز محصولاتی در بازار هستند که شکل و شمایل و تصوری کلی از یک اسمارت فون انعطاف‌پذیر را به نمایش می‌گذارند. سال گذشته سامسونگ گلکسی راند استثنایی و انحنادار خود را معرفی و امسال نیز گلکسی نوت اج را به بازار ارائه کرد که در یک حاشیه خود دارای انحناست.

جی فلکس تلفن انعطاف‌پذیر ومنحنی شکل ال‌جی

جی فلکس تلفن انعطاف‌پذیر ومنحنی شکل ال‌جی

ال‌جی نیز در گذشته با جی فلکس ورودش به تولید این دستگاه‌ها را اعلام کرده بود و خبرها از عرضه نسل جدیدی از آن‌ها در CES 2015 حکایت دارد. این محصولات با وجود هیجانی که حول خود ایجاد کرده‌اند، بیشتر به عنوان یک محصول تجربی و نه با ظرفیت تولید بالا شناخته می‌شوند.

نقطه مشترک ال‌جی و سامسونگ در استفاده از تکنولوژی OLED و فناوری‌های مشابه آن است. ال‌جی بر روی P-OLED تمرکز کرده و قصد دارد در سال‌های 2015 گوشی هوشمند انحناپذیر، سال 2016 تبلت انحناپذیر، سال 2017 صفحه‌نمایش تاشو و در سال 2018 نیز صفحه‌نمایش و تلویزیون پیچیدنی را به بازار معرفی کند.

از سوی دیگر سامسونگ پتنت هایی مربوط به یک تبلت تاشدنی را به ثبت رسانده و در CES 2013 نیز از صفحه‌نمایش OLED انحنادار خود با نام Youm رونمایی کرد. همانطور که ابتدای مطلب نیز اشاره شد، مدیران سامسونگ نیز نوید معرفی نخستین محصول تاشو این کمپانی را برای اواخر سال 2015 داده‌اند.

پیشبینی می‌شود که تولید چنین محصولاتی بتواند بازار فروش اسمارت فون در کشورهای توسعه‌یافته را که هم اکنون رشدی تک رقمی دارد، جانی دوباره ببخشد. این صفحه‌نمایش‌ها حتی ممکن است بتواند بار دیگر جایگاه برتر کمپانی‌های کره ای در بازار را به دنبال داشته باشد؛ بازاری که چینی‌ها با محصولات ارزان‌قیمت خود به اشباع درآورده‌اند.

گفته شده که یکی از سیاست‌های آینده سامسونگ در بخش محصولات بالارده، تولید تکنولوژی‌هایی است که کپی‌کاری از آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر نباشد.

چارلز آنیس از تحلیگران مؤسسه تخصصی دیسپلی ریسرچ عقیده دارد که تولید چنین محصولاتی نیاز به سرمایه بالایی دارد و در حال حاضر سامسونگ و ال‌جی تنها کمپانی‌هایی هستند که بر روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چانگ هون لی نیز ماه گذشته گفته بود که هدف سامسونگ از تولید این صفحه‌نمایش‌ها “تغییر شکل بازار گوشی‌های بالارده” و همچنین “خلق بازارهای جدید” است. اما بدون شک چالش‌های بزرگی نیز پیش روی این هدف خواهد بود.

در شرایط کنونی، “قیمت” بزرگ‌ترین مشکل است. صفحه‌نمایش‌های OLED همین حالا نیز در اسمارت فون ها و محصولات دیگر به کار می‌روند، اما مدل انعطاف‌پذیر این صفحه‌نمایش‌ها قیمت بسیار بالایی نسبت به صفحه‌نمایش‌های LCD خواهد داشت.

اوداناوان، تحلیلگر گارنتر می‌گوید که اسمارت فون های فوق پریمیوم انعطاف‌پذیر در مرحله نخست گروه بسیار کوچکی از مشتریان بازار را جذب خواهد کرد و به مرور با کاهش قیمت مشتری‌های بیشتری پیدا می‌کند. شرایطی که هم اکنون به عنوان مثال برای تلویزیون‌های OLED ال‌جی وجود دارد و با قیمت بالای خود هنوز نتوانسته مشتریان قابل قبولی را جذب کند. ال‌جی عقیده دارد که ظرف یک یا دو سال آینده تلویزیون‌های OLED انحنادارش می‌توانند با محصولات مشابه بازار به رقابت بپردازند.

گلکسی راند، گوشی انحنادار سامسونگ

گلکسی راند، گوشی انحنادار سامسونگ

آنیس از دیسپلی ریسرچ نیز می‌گوید که سامسونگ و ال‌جی این محصولات را تولید خواهند کرد، اما سؤال اصلی به اطمینان بازار و توانایی کسب پول از آن باز می‌گردد. هون لی نیز که به نگرانی‌های حول این محصولات واقف است به سرمایه‌گذاران گفته بود که “تولید اولیه به دلیل سرمایه‌گذاری جدید با حجم کم انجام خواهد شد.”

کارخانه‌ها نیز باید راه‌های تولید قاب پشتی، مدارهای اصلی، باتری‌ها و… محصولات انطاف‌پذیر را فرا بگیرند. لی گفته بود که سامسونگ چگونگی فائق آمدن بر مشکلاتی چون تولید کاورهای صفحه‌نمایش مناسب و یا شیشه‌های انعطاف‌پذیر را در دست بررسی دارد.

کورنینگ، کمپانی تولیدکننده محافظ‌های گوریلا گلس هم خبر داده که بر روی یک شیشه انعطاف‌پذیر به نام Willow تحقیق می‌کند.

اوداناون در پایان اظهار داشته که دستگاه‌های انعطاف‌پذیر راه‌های جدیدی در استفاده از گوشی‌ها باز می‌کنند، اما سخت می‌توان علاقه مردم به آن‌ها را پیشبینی کرد. وی اضافه می‌کند که “هنوز موارد بسیاری در برخورد با اسمارت فونی وجود خواهد داشت که قادر است کارهای متفاوتی را در فرمت‌های مختلفی به انجام برساند. به عنوان مثال چگونه یک تلفن را در اختیار کسی قرار دهیم که در عین حال یک صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیونی نیز هست.”

اما این تحلیلگر گارنتر هم نمی‌تواند علاقه خود به این دستگاه را کتمان کند و می‌گوید که همراه داشتن یک تلفن در سفر که بتواند به یک لپ‌تاپ تبدیل شود بسیار جذاب خواهد بود.

منبع : CNET

Ahead of the curve: Samsung, LG and the bendable phone

Ahead of the curve: Samsung, LG and the bendable phone

One day, you may be able to fold, roll and stretch your smartphone, turning the device into a tablet, laptop or TV — whatever the situation requires.

Sounds farfetched? South Korean tech giants Samsung Electronics and LG are already working on this kind of futuristic flexible display technology. Samsung said last month that some of its first designs for device manufacturers are expected by the end of next year. A finished product for consumers would come sometime after that.

“Personally, I believe that design innovation using a flexible displays will be one of the most important factors in the future,” Samsung Display executive Chang Hoon Lee said at a New York investor forum in November.

With smartphone upgrades only showing modest improvements year over year, many analysts and tech executives see flexible displays as a potential leap in innovation that could provide a spark to the industry. The ability to stretch and roll a device could change how we use our phones, and may finally break the standard mold of a rectangular slab with a large touchscreen display.

Yet as exciting as they sound, these technologies likely won’t hit store shelves soon. Some analysts say foldable displays are still far from reaching the mainstream market, noting that their production is still too pricey and other parts of a phone — such as the battery — can’t yet fold.

“The actual manufacturing of these things in volume with take time,” said Gartner analyst Paul O’Donovan, who predicted mass production of foldable displays is still five years away.

Hints of what’s to come are already in the market. Last year, Samsung released the Galaxy Round, a unique smartphone curved as the vertical axis, and this year, it launched Galaxy Note Edge, which utilizes a curved display that drapes over one side of the phone, acting as a ticker or extra set of icons. LG also added to the curved screen mix with the G Flex, which has a body that contours around your cheek and can actually bend a little if you accidentally sit on it. While eye-catching, these phones were seen as more experiments than true mass-market products.

Samsung, LG and others may just be getting started, as many tech companies hope to create foldable and bendable smartphones in the future using organic light-emitting diode (OLED) display technology built on plastic instead of glass. Further down the road, Samsung hopes to create stretchable displays that might render tablets or projector screens obsolete.

Beyond invigorating a market in need of innovation, foldable displays could potentially drive smartphone sales growth, which has slowed to the single digits in most developed countries, according to researcher IDC. These displays might also give firms including Samsung and LG an advantage against Chinese handset makers, which have been growing quickly selling cheaper phones, but may lack the capability to quickly follow on such an innovation.

“It takes a lot of investment and right now Samsung and LG are the only ones that are doing it,” said Charles Annis, a DisplaySearch analyst.

Samsung’s Lee said last month that his company plans to use flexible displays to both reshape the high-end phone market and create new markets. There remain, however, many challenges to work out first.

For now, price is a major issue. OLED displays are already being used in some smartphones, but OLED flexible displays are still seen as too expensive, especially compared with cheaper LCD displays. Gartner’s O’Donovan said flexible phones could at first become ultra-premium products for a very small group of people until they can be made cheaper for the broader public.

“They can make them,” Annis said. “The real question is reliability and can they make money on them.”

Addressing that concern in his presentation, Samsung’s Lee said the cost “could be rather extensive in the initial stage due to new investment,” but Samsung is working to cut back on costs to make the displays competitively priced against LCD or flat OLED displays.

Manufacturers also need to figure out how to make a phone’s backplate, circuits, battery and display cover bend along with the display. Lee said his company is researching some of those issues already, such as new kinds of display covers made of harder plastic or more flexible glass. US glassmaker Corning, whose Gorilla Glass display cover is used in many top-tier smartphones, is also developing a flexible glass called Willow.

In the end, O’Donovan said flexible devices will create entirely new ways of using a phone, but it’s hard to predict if people will be interested. There are still a lot of things to consider when dealing with “devices that can be multiple things and can take multiple formats,” he said, such as how to share with others a phone that’s also a big-screen TV.

Still, he added that he could find himself interested in a device that would convert from a phone to a laptop, letting him pack just one device while traveling. “Now that would be really cool,” he said.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*