اگر لوگوی اپل بر روی پلی استیشن ویتا نقش بسته بود چه می‌شد؟

 


شاید شما کسانی که در این چند روز برای خرید کنسول جدید قابل حمل سونی به نام ویتا (PlayStation Vita) در صف‌های طویل انتظار می‌کشند را به سخره بگیرید یا حتی آن‌ها را احمق بدانید. ولی ما با شما هم نظر نیستیم و به دلایلی به آن‌ها حق می دهیم. بسیاری معتقدند که قیمت 250 دلاری PS Vita زیاد است و باعث می شود تا این کنسول دستی نیز مانند Nintendo 3DS شکست بخورد. اما اگر لوگوی اپل برروی PS Vita بود چه اتفاقی رخ می داد؟ آیا آنوقت نیز Vita با این همه امکانات و فناوری های مختلفی که دارد گران بود؟
آری قرار نیست در دنیای تکنولوژی اپل زده امروز از هر آنچه اپل تولید می‌کند تعریف و تمجید کنیم و آن را خدا بنامیم. خیلی از کاربران آیپد، اپل را بهترین وسیله قابل حمل برای بازی می‌دانند، حال آنکه فقط یکی از ویژگی‌ها و کارایی‌های آیپد اجرای بازی‌های زیبا و جذاب است و این وسیله به‌صورت تخصصی برای انجام بازی‌ طراحی نشده است. شرکت سونی هر آنچه در دنیای روز تکنولوژی آفریده شده است را برای خلق پلی استیشن جدید خود به‌کار گرفته تا وسیله‌ای مخصوص بازی درست کند. ویتای جدید سونی که حتی تعدادی آن را در حد کنسول‌های بازی غیرقابل حمل مثل PS3 و یا XBOX 360 می‌دانند، می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها خوراک بازی‌خورها باشد.

در بسیاری از محافل در مورد موفقیت ویتا بحث می‌شود و خیلی ها سرنوشت آن را مشابه سرنوشت غم انگیز Nintendo 3DS می‌دانند و از قیمت بالای ویتا (250 دلار) شکایت دارند. البته تا یادمان نرفته بهتر است بگویم که اگر مایل به خرید ویتا با Wi-Fi+3G هستید باید 50 دلار ناقابل دیگر هم بپردازید یعنی 300 دلار برای یک دستگاه بازی قابل حمل ولی با لوگوی سونی، نه اپل!
ویتا دارای سنسورهای مختلفی است که از آن میان می توان به سیستم حس گر ۶ جهته اشاره کرد که مرکب از یک ژیروسکوپ ۳ محوره و یک شتاب سنج ۳ محوره می باشد. قطب نمای دیجیتالی هم وجود دارد. در بحث اسلات هم باید به قابلیت پشتیبانی از میکرو SD، جک هدفون و پورت مخصوص لوازم جانبی و همچنین یک پورت چند منظوره (برای رد و بدل کردن اطلاعات، خروجی و ورودی صدا و …) اشاره کرد. برای مدل های 3G، اسلات مخصوص سیم کارت هم پیش بینی شده است.

تعدادی از کسانی که توانسته‌اند با این دستگاه کار کنند، توانایی گرافیکی آن را نزدیک به PS3 دانسته‌اند که برای این وسیله کوچک حیرت انگیز است. همچنین در بحث نمایشگر، ویتا به یک نمایشگر ۵ اینچ با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ و رزولوشن ۹۶۰x۵۴۴ پیکسل مجهزشده است. این نمایشگر چند لمسی خازنی و از نوع OLED است. اما این همه چیز نیست چرا که در پشت ویتا هم یک تاچ پد چند لمسی خازنی وجود دارد که از طریق آن نیز می توان بازی ها را کنترل کرد. البته قرار نیست تا آخر از این وسیله تعریف و تمجید کنیم زیرا سونی می توانست از باتری بهتری برای ویتا استفاده کند علاوه بر این، یک نکته مایوس کننده هم وجود دارد و آن اینکه سونی حداقل 30 دلار دیگر نیز برای اجرای بازی ها از ما خواهد گرفت زیرا برای اجرای بازی ها، به یکی از کارت های حافظه اختصاصی سونی نیاز خواهیم داشت.

اگر ویتا یکی از این کارت های حافظه را نداشته باشد حتی نمی توان با آن بازیهای پیش فرض کنسول را بازی کرد، چرا که برای ذخیره فایل بازی ها به آن نیاز دارید. همچنین به فضای اضافی برای ذخیره محتویات دانلود شده نیز نیاز است. البته اگر ویتا ساخت شرکت اپل بود دیگر هیچ کدام از ما به قیمت بالا و نیاز دستگاه به کارت حافظه گیر نمی‌دادیم! تازه اینکه حاضریم برای 16 گیگابایت حافظه بیشتر آیپد 32 گیگابایتی نسبت به آیپد 16 گیگابایتی 100 دلار بیشتر پرداخت کنیم با این‌که می دانیم این 16 گیگ فقط 20 دلار ارزش دارد.

به نظر من اگر اهل بازی هستید با 300 دلاری که برای ویتا می‌پردازید امتیازهای بیشتری عاید شما می‌شود تا اینکه بخواهید آن را برای آیپد خرج کنید. 300 دلاری که کلی کنترل کننده بازی واقعی در اختیار شما قرار می‌دهد (ویتا) نه کنترل کننده‌های لمسی (آیپد).

 


خیلی ها معمولا اولین نسل وسایل مختلف را تهیه نمی‌کنند ولی سونی همیشه در اولین نسل از وسایلش نیز آنقدر دقت به خرج می‌دهد که می‌توان به آن اعتماد کرد. اعتمادی که من تا به حال از آن پشیمان نشدم و به همین منظور کسی را برای پیش خرید ویتا ملامت نمی کنم.
ویتا مجهز به پردازنده چهار هسته ای ARM Cortex-A9 و گرافیک چهار هسته ای SGX543 است (انتظار چند هسته دیگر را دارید؟) ولی سخت افزار فقط نیمی از معادله فروش یک وسیله جدید در بازار است. چیزی که اپل با اکوسیستم خاص خود در طراحی وسایل الکترونیکی و نحوه پشتیبانی نرم افزاری، به خوبی از آن با خبر است. اپل با فروشگاه نرم افزاری خود که تعداد قابل توجهی بازی ارزان قیمت در آن یافت می‌شود طیف وسیعی از نیازهای کاربران را برآورده می کند. این همان موردی است که سال‌ها سونی و شرکت‌های دیگر که قبل از اپل غولی در تکنولوژی به حساب می امدند متوجه آن نشدند.

سونی باید از اپل در این زمینه درس بگیرد و به جای حمایت و نشر تعداد کمی بازی با قیمت های 40 دلار و بالاتر از آن، تعداد زیادی بازی ولی با قیمت های کمتر روانه بازار و فروشگاه اش کند. لااقل این کار را برای بازیهای قابل دانلودش برای PSP انجام دهد تا کاربران بتوانند در کنار بازی‌های ارزان قیمت PSP، بازی های خاص و گرانقیمت 40 دلاری نیز داشته باشند و از این طریق شتابی در رغبت کاربران به سمت ویتا حاصل شود.

اپل با در اختیار گذاشتن هزاران بازی ارزان قیمت به کاربرانش، احتیاجی به پایین آوردن قیمت سخت افزاری تولیداتش برای فروش بیشتر ندارد با اینکه به نظر می رسد سونی برای فروش بیشتر، ناچار شود قیمت ویتا را تا مرز 199 دلار کاهش دهد (ویتا در ژاپن اوایل خوب فروخت ولی این روند با افت بسیار شدید همراه شد) ویتا به همراه کارت حافظه پر دردسرش، واقعا 280 دلار ارزش دارد ولی مشکل اینجاست که چون لوگوی سیب گاز خورده بر روی آن نیست، به قیمت 300 دلاری آن شاکی هستیم و این موضوع تا حدی مایه تاسف است.

در پایان بهتر است یک واقعیت را قبول کنیم که برند ها در جهان کنونی ارزش والایی دارند و این برندها یک شبه به وجود نیامده اند. اپل سالها برای اینکه بتواند روزی اینچنین بر دنیای تکنولوژی حکمرانی کند زحمت کشیده و بارها با خطر ورشکستگی روبرو شده ولی در نهایت توانسته است وسایلی را خلق کند که همه دنیا به تحسینش وادار شوند و سالها خود و برندش را ضمانت کند. آری همه اینها حاصل اندیشه بزرگی بوده که قسمت اعظم آن در فکر استیو جابز شکل گرفته بود.

منبع: CNET

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا استيو جابز خيلي خوب تكونده،ولي خوب اگر اپل ويتا ميخريد خيلي بهتر مي بود. دفعه بعد هواسش باشه كه يك شركت زمينه ديگري مي خواد بفروشه خوب بگيرتش به اصطلاح بدزده نذاره به شركت ديگه اي بسپاره،چون فقط مي خواهيم استفاده كنيم،شركت هاي ديگه(البته مايكروسافت توش نيست)به دنبال پولن يا زمان مي بره تا مردم استفاده كنند.