اوباما : سونی تصمیم اشتباهی گرفت ، پاسخ حملات سایبری کره شمالی را خواهیم داد !

خبرهای مربوط به هک سونی پیکچرز کماکان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهار نظر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تصمیم سونی را اشتباه خوانده و همچنین کره شمالی را به برخورد متقابل تهدید کرده است. هکرها نیز در دو ایمیل جداگانه درخواست‌های جدیدی را مطرح کرده‌اند.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

در کنفرانس خبری که امروز از سوی کاخ سفید و پس از هک گسترده سرورهای سونی پیکچرز برگزار شده بود، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تصمیم سونی برای عدم اکران فیلم The Interview را یک “اشتباه” خواند.

اوباما در همین رابطه به خبرنگاران گفت:

“سونی یک شرکت تجاری است و متحمل خسارات بسیاری شده است. همچنین علیه کارمندان این شرکت نیز تهدیداتی انجام شده بود. من تمام نگرانی‌هایی آنها را درک می‌کنم، اما با تمام این گفته‌ها، فکر می‌کنم که آن‌ها مرتکب یک اشتباه شدند.”

اوباما در ادامه افزود:

“اگر کسی بتواند بر سر یک فیلم طنز سازندگانش را بترساند، تصور کنید اگر یک مستند بر خلاف میل آن‌ها ساخته شود و یا خبری گزارش شود که باب میل آن‌ها نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد.” وی ادامه این شرایط را حرکت به سمت خودسانسوری تفسیر می‌کند و می‌گوید: “ما چنین افرادی نیستم؛ پایه آمریکا بر این اساس ساخته نشده است. ای کاش سونی قبل از این تصمیم با من صحبت می‌کرد. نباید اجازه داد این تهدیدات باعث ورود به چنین مسیری شود.”

رییس جمهور آمریکا اقدام هکرها را بدون پاسخ ندانسته و اعلام کرده که تیمش در حال بررسی راه‌هایی برای پاسخ به این حرکت کره شمالی است.وی از گفتن این که چگونه پاسخ خواهد داد خودداری کرد و تنها گفت که ما به “تناسب” آن پاسخ مناسبی خواهیم داد. اوباما گفت که کارکنان وی در حال تدارک گزینه‎های زیادی هستند که در اختیار وی قرار می‎دهند و وی تصمیم خواهد گرفت که کدام روش را انتخاب کند تا پاسخ مناسبی برای این جنایت محسوب می‎شود.

اوباما نطق طولانی درباره‎ی حملات سایبری داشت و نظراتی درباره‎ی رهبر کره شمالی، کیم یونگ اون بیان کرد و درباره‎ی وی گفت که او رهبری است که به خاطر این فیلم “احساساتش جریحه‎دار شده است”. اوباما گفت:

من فکر می‎کنم که که این فیلم احتمالاً مطالب جالبی درباره‎ی کره شمالی بیان می‎کند که باعث شده مسئولین این کشور حمله‎ی همه جانبه‎ای به سمت یک شرکت فیلم‎سازی داشته باشند. من از سث (سث روگان، یکی از بازیگران اصلی فیلم مصاحبه) خوشم می‎آید….اما در این فکرم که آیا خطری نیز او را تهدید می‎کند؟ این موضوع به شما نشان می‎دهد که چه رژیم مخوفی بر کره شمالی حکمفرمایی می‎کند.

اوباما گفت که دولت ایالات متحده با صنایع فیلم‎سازی و دیگر بخش‎های خصوصی کار خواهد کرد تا آن‎ها برای حملات آینده، بهتر آماده باشند و بتوانند از خطرات مصون بمانند. اوباما گفت:

ما پیش‎بینی می‎کنیم که هر از چندگاهی از این نوع حملات اتفاق خواهد افتاد. این حملات بسیار خطرناک هستند و می‎توانند هزینه‎های زیادی را به بار بیاورند. ما نباید الگو و رفتار خود را به خاطر این نوع حملات عوض کنیم. مثلاً به استادیوم فوتبال نرویم چون گفته‎اند که احتمال حمله‎ی تروریستی وجود دارد. امسال در بوستون مسابقه‎ی ماراتن برگزار نشد چون گفته بودند که احتمالاً عده‎ای قصد آسیب رساندن و حملات تروریستی دارند. بیایید به سمت این نوع تغییر رفتار و تجارت سوق پیدا نکنیم.

اوباما در ادامه گفت:

در این دنیای دیجیتالی به هم پیوسته و مرتبط، فرصت هایی برای هکرها وجود خواهد داشت تا با جنگ‎ها و حملات سایبری به اختلال در بخش‎های خصوصی و دولتی بپردازند. اولین وظیفه‎ی ما این است که هر کاری برای تقویت ساختارها و جلوگیری از وقوع چنین حملاتی را انجام دهیم.

اوباما گفت که وی امیدوار است در سال آینده که کنگره به کار برمی‎گردد، قوانین قوی امنیت سایبری (Cybersecurity Law) وضع شوند و عنوان کرد که نیاز است تا ارتباطات بین بخش‎های دولتی و خصوصی بهتر شوند. وی بیان کرد:

شما می‎دانید هر چقدر ما بهتر ‎می‎شویم، هکرها سعی می‎کنند خیلی بهتر از ما شوند. برخی از آن‎ها نقش‎آفرینان دولتی (State Actor) و برخی دیگر نقش‎افرینان غیر دولتی (Non-State Actor) هستند. بسیاری از آن‎ها خبره و وارد هستند و برخی از آن‎ها می‎توانند خساراتی به بار آورند.

اوباما تاکید کرد که علیرغم قابلیت‎های هکرها در انجام چنین حملاتی از راه دور، نباید اجازه داد که تجارت آمریکایی با تداخل مواجه شود. وی گفت:

ما نمی توانیم جامعه ای داشته باشیم که در آن برخی دیکتاتورها که در نقاطی دیگر (خارج از آمریکا) هستند، شروع به تحمیل سانسور در این‎جا، در داخل ایالات متحده کنند.

اوباما نسبت به قبول عدم نمایش فیلم و پذیرش درخواست هکرها توسط سونی، شدیداً واکنش نشان داد و گفت که او فکر می‎کند که شرکت سونی پیکچرز تصمیم سونی پیکچرز مبنی بر عدم نمایش فیلم مصاحبه را اقدامی اشتباه خواند و گفت:

سونی یک شرکت است که از یکسری خسارات به بار آمده رنج می‎برد. تهدیداتی بر علیه کارمندان این شرکت صورت گرفته است. من با این شرکت و کارکنان آن، برای موضوعات پیش آمده، احساس همدردی می‎کنم. تمام حرف من این است: بله! من فکر می‎کنم که شما اشتباهی مرتکب شده‎اید.

وی ادامه داد:

سونی یک شرکت خصوصی است که درباره‎ی این موضوع و مسائل دیگر نگران است.من دوست داشتم که آن‎ها در ابتدا شخصاً با من صحبت می‎کردند. من به آن‎ها می‎گفتم که وارد الگویی نشوید که در آن با این حملات جنایت‎کارانه مرعوب شوید. تصور کنید به جای این تهدید سایبری، شخصی وارد دفتر شما می‎شد و کامپیوترهای زیادی را داغان می‎کرد و دیسک‎های زیادی را می‎دزدید. آیا این کار باعث می‎شد تا شما دیگر کاملاً دست از کار بکشید و در آن‎جا را تخته کنید؟

اوباما تاکید کرد که عدم پخش فیلم مصاحبه باعث زیر سوال رفتن آزادی بیان می‎شود. وی گفت:

اگر کسی قادر باشد گروهی را به خاطر عرضه‎ی یک فیلم کمدی مورد رعب و وحشت قرار دهد، آن‎گاه تصور کنید زمانی که یک فیلم یا گزارش مستند را که دوست ندارند ببینند، چه کارهایی خواهند کرد (تا بتوانند جلوی آن را بگیرند) و اگر تولیدکنندگان به خاطر این که احساسات بعضی‎ها جریحه‎دار نشوند (در حالی که گاهی اوقات لازم است تا به آن افراد خاص تلنگری وارد شود)، شروع به خودسانسوری تولیدات خود کنند، تصور کنید آن وقت چه چیزی پیش خواهد آمد و چه اتفاقی برای آزادی بیان رخ خواهد داد.

پیش از آغاز کنفرانس خبری نیز FBI رسما در اطلاعیه ای کره شمالی را به عنوان مقصد این هک اعلام کرده بود. در اطلاعیه پلیس فدرال آمریکا آمده است که بدافزار استفاده شده در این عملیات تشابهاتی با بدافزار استفاده شده توسط کره شمالی در گذشته دارد. اف‌بی‌آی گفته که به عنوان مثال کدها، الگوریتم‌های رمزنگاری، متدهای حذف اطلاعات و حمله به شبکه نیز مشابه با بدافزار استفاده‌شده توسط کره شمالی است.

در همین حال CNN از ایمیل‌های جدید هکرها خبر داده که پس از تصمیم سونی برای عدم اکران فیلم The Interview برای سونی پیکچرز ارسال شده است.

در یکی از آن‌ها با اشاره به عدم اکران فیلم نوشته شده:

“تصمیم شما برای عدم اکران فیلم بسیار هوشمندانه بود. این اتفاق برای شما بسیار ‘مفید’ است. ما البته هنوز اطلاعات خصوصی و حساس شما را در اختیار داریم. ما امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کنیم، مگر اینکه دردسر دیگری ایجاد نکنید.”

در ایمیل دیگری نیز که هکرها برای کارمندان سونی ارسال کرده‌اند به صراحت از آن‌ها خواسته شده که تمامی راه‌های ممکن برای انتشار این فیلم باید از بین برود.

“حالا از شما می‌خواهیم که اجازه انتشار فیلم و یا لو رفتن فیلم را به هر شکل ممکن، چه از طریق دی وی دی و یا انتشار در سایت‌های غیرقانونی ندهید. و همچنین می‌خواهیم که فورا هر اطلاعاتی مربوط به این فیلم شامل تریلر و همچنین ورژن کامل آن از هر سرویس دهنده ای حذف شود.”

با وجود چنین درخواست‌هایی، گفته‌های مدیر سونی، مایکل لینتون در پیش گرفتن مسیری بر خلاف این خواسته‌ها را نشان می‌دهد. وی در مصاحبه با فرید زکریا از مجریان مشهور CNN اظهار داشته که سونی تسلیم نشده و فعلا فقط اکران فیلم در 25 دسامبر را متوقف کرده است؛ ادعایی که البته چندان با واقعیت سازگار نیست و پس از تهدیدات هکرها، حالا تمامی صفحات تبلیغاتی The Interview شامل وبسایت اصلی، یوتیوب، توییتر، فیس بوک، تامبلر و اینستاگرام حذف شده اند!

لینتون اگرچه از احتمال انتشار فیلم در آینده خبر داده، اما اعتراف کرده که هیچکدام از سرویس‌های آنلاین فیلم برای ارائه اینترنتی آن پا پیش نگذاشته‌اند.

نخستین بار سه هفته پیش بود که خبر هک گسترده سرورهای سونی منتشر شد. در این هک، اطلاعات محرمانه مربوط به فیلم‌ها، ایمیل‌ها و اطلاعات خصوصی کارمندان این شرکت لو رفت. هکرها اگرچه در ابتدای امر درخواست اصلی خود را بیان نکردند، اما در هفته قبل خواستار عدم اکران فیلم کمدی The Interview شدند که در آن رهبر کره شمالی توسط دو خبرنگار آمریکایی به قتل می‌رسد.

این درخواست مورد توجه جدی قرار نگرفت، تا اینکه هکرها اعلام کردند حمله‌هایی تروریستی در سینماهای اکران دهنده این فیلم به راه می‌اندازند. به دنبال این ادعا سینماهای بزرگ آمریکا از اکران فیلم کنار کشیدند و در نهایت سونی نیز اکران فیلم در روز کریسمس را متوقف کرد.

منابع : The Verge&The Verge&The Verge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دولت کره ی شمالی واقعا تروریست و سلطه طلب هستش.همون بهتر که رابطش با کل دنیا قطع شده.سونی باید این فیلم رو اکران کنه.اقای اوباما کاملا درست میگن.