مقايسه نسل جديد نکسوس 7 و آيپد ميني

سال گذشته شرکت های گوگل و اپل اقدام به عرضه تبلت های۷ اینچی خود با نام نکسوس۷ و آیپد مینی کردند که از همان روزهای نخست عرضه با استقبال گسترده خریداران روبرو شدند، البته هدف از عرضه و فروش آن ها تا حد زیادی متفاوت بود و هریک دنباله رو بخشی از سیاست های شرکت سازنده بودند اما در نهایت تبدیل به رقیب سرسختی برای همدیگر شده و هریک با خودنمایی در بخش هایی توانستند برتری خود را به رقیب دیکته کند. در ادامه در گجت نيوز به مقايسه اين دو تبلت مي پردازيم با ما همراه باشيد .

نکسوس۷ توانست با قیمت فوق العاده و رقابتی خود موج انتقادات را از قیمت گذاری بالای آیپد مینی به سمت حریف روانه کند و در طرف مقابل نیز مواردی مانند طراحی چشمنواز و سیستم عامل قدرتمند آیپد مینی این محصول محبوب را در برابر رقیب سربلند کرد.
اکنون یک سال از آن زمان گذشته و گوگل با عرضه نسل دوم نکسوس۷ سلاح خود را برنده تر از قبل کرده و آماده یک دوئل تمام عیار با رقیب پرطرفدار خود کرده است ، اما هنوز اپل دست به کار نشده و کماکان با همان آیپد مینی نسل اول پای به میدان می گذارد هرچند که با توجه به خبرهای منتشر شده به تدریج باید برای ماه سپتامبر(آخر تابستان) خود را برای معرفی مدل قدرتمندتری از آیپد مینی در کنار برادر بزرگتر خود یعنی نسل پنجم آیپد آماده کنیم.

{photo}92/05/06/nexus-7{/photo}

در این مقایسه قصد داریم به بررسی اجمالی مقایسه آخرین نکسوس با آیپد مینی کنونی بپردازیم. البته شاید با توجه به سن نامتناسب ۲ محصول چندان منطقی نباشد اما حداقل تا زمان عرضه نسل بعدی آیپد مینی که شاید در پاییز سال جاری صورت گیرد، مدل پابه سن گذاشته باید در برابر رقیب جوان عرض اندام کند و این موضوع ما را برای انجام این مقایسه ترغیب کرد.

صفحه نمایش

نکسوس جدید از صفحه نمایشی با وضوحیت ۱۹۲۰*۱۲۰۰ پیکسل و تناسب ۱۶:۱۰ برخوردار است که نسبت به آیپد مینی ۷.۹ اینچی با تناسب ۴:۳ به میزان ۰.۹ اینچ صفحه نمایش کوچکتری دارد. رزولیشن ۱۰۲۴*۷۶۸ تصویر آیپد مینی بزرگترین نقطه ضعف آن بوده و با توجه به استفاده از رتینا در مدل اصلی آیپد، موج گسترده ای از انتقادات را به سمت آن سرازیر کرد. اما با این وجود در مقایسه صفحه نمایش ها آیپدمینی در برابر نسل قبلی نکسوس سربلند بیرون آمد اما نکته اینجاست که مدل جدید نکسوس در بخش وضوحیت تصویر شاهد ارتقای چشمگیری بوده است و فعلا تا زمانی که آزمایش هایی مانند دقت رنگ ها، میزان روشنایی و زاویه دید در مدل جدید انجام نگردد نمی توان به صراحت راجع به کیفیت کار صفحه نمایش نکسوس۷ جدید اظهارنظر کرد، اما آنچه مسلم نسل جدید از صفحه نمایش بهتری نسبت به نسل اول برخوردار است و این می تواند رقابت را دیدنی تر از قبل کند.

  • برنده نهایی : فعلا مشخص نیست

پردازنده و رم

نکسوس ۲۰۱۳ قدرت خود را از یک پردازنده ۱.۵Ghz کوالکام اسنپدراگون اس۴ با چیپ گرافیکی Adreno320 به همراه ۲GB رم می گیرد. در اجرای بازی های گرافیکی نکسوس۷ به لطف پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 عملکرد خوبی داشته و نسبت به نسل های پیشین دستگاه های اندرویدی در نمایش افکت های بالای گرافیکی از قدرت به مراتب بیشتری برخوردار است.
در طرف مقابل آیپد مینی از پردازنده A5 شرکت اپل بهره می برد که در نسل چهارم آیپاد و آیپد نسل دوم استفاده شد و نسبتا پردازنده قدیمی و پا به سن گذاشته ای می باشد، و می توان در این بخش برتری را تا حدودی به نکسوس جدید داد. در بخش رم اختلاف زیاد است و آیپد مینی یک چهارم حریف خود یعنی ۵۱۲ مگابایت فضای رم در اختیار دارد و روی کاغذ حرفی برای گفتن ندارد اما نکته اینجاست که سیستم عامل ios نسبت به اندورید به رم کمتر نیاز دارد و با همین میزان رم نیز می تواند تا حدودی انتظارات کاربر را برآورده کند هرچند که با توجه اختلاف زیاد ۲ دستگاه در این بخش برتری در نهایت به نفع نکسوس به پایان می پذیرد.

  • برنده نهایی : نکسوس۷

حافظه ذخیره سازی و قیمت

در تبلت های ۷ اینچی قیمت یک فاکتور کلیدی و بسیار مهم به حساب می آید. از لحاظ کلی می توان نکسوس۷ جدید را محصولی مقرون بصرفه تر برای خرید دانست و در تمامی رده ها از حریف خود قیمت به مراتب پایین تری دارد.
قیمت مدل ۱۶GB نکسوس ۲۲۹ دلار می باشد که نسبت به ۳۲۹ دلار مدل ۱۶GB آیپد مینی برتری قابل ملاحظه ای دارد. اما این اختلاف بیشتر هم می شود و تقریبا از حد مقایسه خارج می گردد، جایی که نکسوس بابت مدل ۳۲GB فقط ۴۰ دلار اضافی دریافت می کند درحالیکه مدل ۳۲GB آیپدمینی ۱۰۰ دلار نسبت به مدل پایه گران تر است که در نهایت مقایسه اعداد ۲۶۹دلار و ۴۲۹دلار اختلاف قابل ملاحظه ۱۶۰دلار را در مدل ۳۲GB نشان می دهد.
در مدل های LTE جهت کار در شبکه های پرسرعت ۴G نکسوس۷ مدل ۳۲GB خود را با قیمت ۳۴۹دلار عرضه می کند که همزمان می تواند با اپراتورهای Verizon، Sprint و AT&T کار کند. اما آیپد مینی قابلیت کار کردن با همه اپراتورها را نداشته و مدل ۱۶GB با قیمت ۴۵۹ دلار و مدل ۳۲GB با قیمت بالای ۵۵۹ دلار با قابلیت کار کردن با یک اپراتور عرضه می گردد. همانطور که مشاهده می شود اختلاف در این بخش حتی بیشتر از قبل هم شده و نکسوس۳۲GB نسبت به آیپد هم رده خود ۲۱۰ دلار ارزان تر تمام می شود و علاوه بر آن می تواند با هر۳اپراتور نیز همخوانی داشته باشد.
البته آیپد مینی یک مدل ۶۴GB نیز دارد که قیمت آن از حد مقایسه ما خارج است!
البته در مقایسه قیمت ها ذکر این نکته ضروری است که هدف ۲ شرکت از عرضه این محصولات کاملا متفاوت می باشد. از یک سو گوگل با عرضه نکسوس با قیمت تمام شده، قصد دارد در قالب یک سخت افزار معقول و مناسب، نسخه جدید سیستم عامل خود را به کاربران اندرویدی معرفی کند و چندان جنبه تجاری و سودآوری از عرضه این تبلت وجود ندارد اما در طرف مقابل اپل کاملا با هدف سودآوری و فروش بالا آیپد مینی را عرضه کرده و به هدف خود نیز بخوبی دست پیدا کرده است. پس اگر اختلاف در قیمت گذاری این ۲ محصول تا این حد فاحش می باشد ناشی از نگرش متفاوت ۲ شرکت در معرفی آن ها می باشد، هرچند که برای کاربران این موضوع اهمیتی نداشته و کسی که تبلت ۷ اینچی خود را انتخاب می کند بدون شک از لحاظ قیمت بیشتر به نکسوس تمایل نشان می دهد پس برنده این بخش را نکسوس۷ انتخاب می کنیم.

  • برنده نهایی : نکسوس۷

رنگ بندی

نکسوس۷ امکان انتخاب رنگ را از کاربران گرفته و صرفا با مدل مشکی رنگ عرضه می گردد اما رقیب پرطرفدار علاوه بر رنگ مشکی که رنگ اصلی آیپد می باشد، رنگ سفید را نیز عرضه می کند که از ظرافت خاصی برخوردار است.

  • برنده نهایی : آیپد مینی.

دوربین

نکسوس۷جدید و آیپد مینی هردو از دوربین ۱.۲مگاپیکسلی در جلو و ۵ مگاپیکسلی در عقب بهره می برند که روی کاغذ عملکردی مشابه دارند اما تا زمانی که در عمل عکس های گرفته شده با دوربین نکسوس۷ جدید منتشر نگردد نمی توان بطور قطعی اظهار نظر کرد.
در این بخش فعلا برنده ای از لحاظ تئوری وجود ندارد اما ذکر این نکته ضروری است که درصد بسیار کم و انگشت شماری از کاربران تبلت ها با توجه به اندازه این گجت ها به عکاسی می پردازند و استفاده از دوربین در این محصولات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا یک جنبه عملی و کاربردی.

  • برنده نهایی : فعلا مشخص نیست.

ارتباط بیسیم

هردو رقیب به نسل چهارم بلوتوث برای مصرف پایین برق در ارتباط و همچنین شبکه وایرلس ۸۰۲.۱۱n مجهز می باشند، اما نکسوس با پشتیبانی از NFC برای ارتباطات نزدیک قابلیت کار کردن با محصولاتی مانند کیف پول الکترونیکی گوگل را دارد، در حالیکه آیپد مینی از آن محروم است.

  • برنده نهایی : نکسوس۷

سیستم عامل و نرم افزار

آیپد مینی با نسخه ۶ سیستم عامل ios عرضه می گردد اما بزودی در پاییز سال جاری آپدیت نسخه متحول شده ios7 را دریافت می کند. مدل مینی آیپد توانایی اجرای تمامی برنامه های مدل اصلی ۱۰ اینچی را دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما نبودن صفحه نمایشی رتینا شاید باعث شود که برنامه ها به ظرافت مدل اصلی اجرا نشوند. در طرف مقابل نکسوس۷ با آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی ۴.۳ عرضه می گردد که امکانات مولتی تسکینگ فراوانی به آن برای کاربران تبلت ها اضافه شده است و از فناوری بلوتوث هوشمند نیز برای مصرف بهینه برق نیز بهره می برد.
در حال حاضر آیپد مینی از بلوتوث۴ پشتیبانی می کند و بنابه گفته اپل با دریافت آپدیت ios7 امکانات کار کردن با دسته های بازی ، صفحه نمایش خارجی و… گسترش داده می شود.
تا اینجای کار شرایط پایاپای پیش رفته و از لحاظ کیفیت سیستم عامل شاید نتوان به طور قطعی یکی را به عنوان برنده انتخاب کرد، اما فاکتور تعیین کننده در برنامه های آن ها نهفته است، جایی که آیپد در فروشگاه نرم افزاری خود برنامه های بهینه شده برای کار با صفحه نمایش بزرگ بیشتری را نسبت به نکسوس در اختیار دارد و با وجود برتری نسبی تعداد برنامه های اندروید نسبت به ios اما این موضوع نمی تواند مانع از قدرتنمایی ios بر رقیب خود باشد و دوئل در این بخش در نهایت به سود محصول پرطرفدارتر به پایان می رسد.

  • برنده نهایی : آیپد مینی

پورت ها

نکسوس۷ با داشتن پورت Micro-USB دوگانه، خروجی HDMI را نیز با استفاده از آداپتر خارجی فراهم می آورد و از شارژر وایرلس نیز سود می برد. در طرف مقابل آیپد مینی به یک مبدل مجهز شده است که کارهای Sync، شارژ، خروجی HDMI، ورودی USB دوربین خارجی و خواندن کارت های حافظه را انجام می دهد. بنابراین در این بخش هر۲ تبلت به خوبی از عهده کار برمی آیند و از تمامی پورت ها پشتیبانی بهینه ای بعمل می آورند.

  • نتیجه نهایی : مساوی

جمع بندی نهایی

بار دیگر به این نکته اشاره می کنیم که مقایسه ما در بین نسل دوم نکسوس۷ با نسل اول آیپد مینی صورت گرفت و شاید چندان عادلانه نباشد اما با توجه به حدودا زمان ۳ ماهه تا عرضه نسل دوم آیپد مینی به بازار، نسل اول باید جور آن را بکشد و فعلا در برابر نکسوس۷(۲) قد علم کند. شاید در بیشتر فاکتورها برتری با نکسوس۷ باشد و صفحه نمایش بهتر، پردازنده قوی تر و رم بیشتر این تبلت را در برابر رقیب خود پیروز کند اما شاید با عرضه مدل جدید آیپد مینی، این برتری ها رنگ باخته و ورق به شکل دیگری برگردد، اما آنچه مسلم است نکسوس۷ یک انتخاب ایده آل برای کسانی می باشد که با قیمتی بسیار مناسب قصد خرید یک تبلت با کیفیت و قدرتمند را دارند.

منبع : www.en.gadgetnews.net

 

How the new Nexus 7 and iPad Mini compare

Google's latest Nexus 7 is here. How do its features line up against the iPad Mini's? Let's break it down.
Last year's Nexus 7 kicked off the small-tablet movement and predated the iPad Mini, with an aggressive price and comfortable design, but a set of features that were slightly bare-bones (no rear camera). The iPad Mini offered a deeper feature set, but the new Nexus 7 has taken the lead — at least, on paper — once again.
   

Google's latest Nexus 7 is here. How do its features line up against the iPad Mini's? Let's break it down.
Scott Stein

Last year's Nexus 7 kicked off the small-tablet movement and predated the iPad Mini, with an aggressive price and comfortable design, but a set of features that were slightly bare-bones (no rear camera). The iPad Mini offered a deeper feature set, but the new Nexus 7 has taken the lead — at least, on paper — once again.

Screen
The new Nexus 7 has a 1,920×1,200-pixel 16:10 7-inch display, whereas the iPad Mini has a larger 4:3, 7.9-inch display at only 1,024×768 pixels. The iPad Mini's screen was bigger and better than the original Nexus 7, but the new Nexus 7 has the clear edge here — although color quality, brightness, and viewing angles have yet to be determined.

Processor/RAM
The 2013 Nexus 7 has a 1.5Ghz Qualcomm Snapdragon S4 processor and Adreno 320 graphics, plus 2GB of RAM. Eric Franklin points out that these graphics match the Samsung Galaxy S4's, but the processing power isn't as impressive as an Nvidia Tegra 4 might be. In terms of gaming graphics, the Nexus 7 could have a big edge, thanks to being OpenGL ES 3.0 capable, which adds a lot of extra graphics effects to games.

The iPad Mini's processor is an A5, with performance similar to that of the fourth-gen iPod Touch and iPad 2. In short: it's a capable but older processor. And, it has only 512MB of RAM.

Storage size/price
In small tablets, price is everything. On nearly every level, the Nexus 7 offers a better deal than the iPad Mini, and its storage configurations are less of a markup.

The 16GB Wi-Fi Nexus 7 costs $229, versus $329 for a 16GB iPad Mini. The 32GB Nexus 7 is only $269 — $40 more — but the 32GB iPad Mini costs $429, a $100 upgrade.

The Nexus 7 also has an LTE-ready 32GB model for $349, and it's unlocked to work across Verizon, Sprint, and AT&T. Apple's LTE iPad Minis are carrier-specific. A 16GB LTE Mini costs $459, and the 32GB version costs a whopping $559. The Mini also comes in 64GB configurations.

Design/color
The Nexus 7 comes in just black. The iPad Mini comes in black as well as white/aluminum.

Cameras
The new Nexus 7 has a 1.2-megapixel front camera and 5-megapixel rear camera. The iPad Mini does, too. We'll see which one takes better photos and video.

Wireless connectivity
Both the Nexus 7 and iPad Mini support Bluetooth 4.0 for low-power connected wireless devices and 802.11n Wi-Fi, but the new Nexus 7 also supports NFC for near-field communication uses, like Google Wallet.

Operating system and apps
The iPad Mini currently runs iOS 6 but will get iOS 7 capability this fall, and it runs the exact same apps and features as the larger Retina iPad, minus the Retina Display. The Nexus 7 comes ready with Android 4.3 Jelly Bean, a new version of Android with a few additional tweaks like multi-user settings, which also enables Bluetooth Smart, the low-energy Bluetooth element.

The iPad Mini already has Bluetooth 4.0, and iOS 7 is said to enable better support for Bluetooth accessories like game controllers and health monitors.

Apple has more tablet-optimized apps on the whole than Google, as well as a larger selection of games, but Google is making strides in gaming on Google Play.

Ports, extras
The Nexus 7 has an Micro-USB port that doubles as HDMI-out with a separate adapter. it also wireless charging. The iPad Mini has a Lightning connector for syncing and charging, and supports HDMI output, USB camera input, and SD card camera card importing with the purchase of Lightning adapter accessories. Both lack SD card slots.

Conclusion (for now)
The new Nexus 7 not only offers a better screen, processor, and bells and whistles, but it remains less expensive across the board than October 2012 iPad Mini.

The iPad Mini has a physically larger screen and the same wireless/camera capability, but it's clear that, right now, the Nexus 7 has a lot going for it. Of course, Apple's next iPads — and perhaps a new iPad Mini — may only be a couple of months away.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*