نگاهی به مهمترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در سال 2014

همینطور که به پایان سال نزدیک می‌شویم، وقت آن رسیده که نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات بازار تکنولوژی در سال 2014 بیندازیم. از خرید 22 میلیارد دلاری واتس‌اپ توسط فیس بوک تا معرفی اپل واچ، سال 2014 پر از اتفاقات جالب و سرنوشت‌ساز برای کمپانی‌ها بود.بیزینس اینسایدر از مشهورترین رسانه‌های دنیای تکنولوژی و کسب و کار دنیا، مهم‌ترین اتفاقات را در قالب لیستی کنار یکدیگر آورده که در ادامه مشاهده خواهید کرد ، باگجت نیوز همراه باشید.

1- در سال 2014 خریدهای بزرگی توسط کمپانی‌های مشهور به ثبت رسید. گوگل در ماه ژانویه کمپانی مشهور Nest Labs را که در حوزه تولید دستگاه‌های هوشمند خانگی فعالیت می‌کند، به قیمت 3.2 میلیارد دلار خرید. در تصویر زیر مؤسسین این کمپانی، مت راجرز و تونی فیدل را در کنار رییس کنونی گوگل، لری پیج ملاحظه می‌کنید.

01-2014-saw-a-number-of-big-acquisitions-in-january-google-bought-home-automation-company-nest-labs-for-32-billion-here-nest-cofounders-matt-rogers-and-tony-fadell-pose-with-google-ceo-larry-page

2- در ماه فوریه فیس بوک اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ را -ظاهرا بدون هیچ چانه‌زنی- به قیمت 22 میلیارد دلار خرید. این خرید مؤسسین واتس‌اپ، جان کوم و برایان اکتون را تبدیل به میلیادرهای جدید دنیای تکنولوژی کرد.

02

3- در ماه مارس فیس بوک خرید بزرگ دیگرش را با در اختیار گرفتن استارتاپ آکیولس به قیمت 2 میلیارد دلار به ثبت رساند. این کمپانی با تولید هدست های آکیولس ریفت سر و صدای بسیاری را در حوزه واقعیت مجازی به راه انداخته است. آکیولس ریفت پس از مدت طولانی انتظار و ارائه انواع مدل‌های مخصوص توسعه‌دهندگان، در پایان 2015 ورژن مخصوص مصرف‌کنندگان (Consumers) این هدست را به بازار می‌فرستد.

03

4- در ماه فوریه، استیو بالمر پس از 14 سال از ریاست مایکروسافت کنار رفت و جای خود را به ساتیا نادلا، مدیر وقت بینگ داد. نادلا پس از بیل گیتس و بالمر، سومین رییس غول نرم افزاری دنیاست. مایکروسافت همچنین خرید بخش سخت افزار نوکیا را نیز به مبلغ نهایی 7 میلیارد 500 میلیون دلار تکمیل کرد.

04

5- در ماه مارس و در حین برگزاری مراسم اسکار، الن دی‌جنرس مجری مطرح تلویزیونی با ثبت یک سلفی متشکل از ستاره‌های هالیودی و قرار دادن آن در توییتر، رکورد توئیت دوباره را در این شبکه اجتماعی شکست و حتی آن را برای دقایقی از کار انداخت.

05

6- کمپانی کینگ دیجیتال، خالق بازی مشهور Candy Crush Saga در ماه مارس به بورس نیویورک وارد شد. اما شرایط برای این کمپانی در عرضه اولیه خوب پیش نرفت تا از سوی رسانه‌ها به عنوان بدترین IPO یا عرضه اولیه سهام در سال 2014 لقب بگیرد.

06

7- در ماه مارس لیا گودمن، خبرنگار نیوزویک گزارش داد که ساتوشی ناکاموتو، مهندس نرم افزار ساکن کالیفرنیا همان مؤسس واحد پول بیت‌کوین است. پس از گزارش نیوزویک خبرنگاران به سمت خانه ناکاموتو سرازیر شدند و حتی وی را تا داخل ماشینش دنبال کردند. با وجود چنین گزارشی ناکاموتو دخالت خود در خلق این واحد پول اینترنتی را تأیید نکرده است.

07

8- در ماه می اپل اعلام کرد که بیتس الکترونیکس را به قیمت 3 میلیارد دلار می‌خرد. این بزرگ‌ترین خرید اپل از ابتدای تأسیس این کمپانی بوده است.

08

9- در ماه ژوئن آمازون، بزرگ‌ترین وبسایت خرید و فروش کالا در دنیا اولین اسمارت فون خود را معرفی کرد. اگرچه این اسمارت فون دارای ویژگی‌های جذابی چون قابلیت شناسایی محصولات با استفاده از دوربین و پرسپکتیو داینامیکی بود، عملا به یک شکست تجاری برای آمازون تبدیل شد. جالب است که آمازون قصد کنارکشیدن ندارد و خبرها حکایت از تولید نسل دوم این گوشی‌ها دارد.

09

10- تعدادی از اپلیکیشن های امسال نیز سر و صدای بزرگی به راه انداختند. بازی Flappy Bird در زمستان به رتبه نخست چارت‌های اپلیکیشنی رسید، اما در نهایت خالق این بازی به دلیل آنچه که وی “اعتیاد مشکل‌زای این بازی” خوانده بود، آن را از دو فروشگاه گوگل پلی استور و اپ استور اپل حذف کرد.

10

11- در ماه ژوئن نیز اپلیکیشن پیام رسانی به نام Yo توانست در تنها 4 روز، یک میلیون کاربر را جذب کند.

11

12- طی تابستان سال 2014 بیش از 17 میلیون کاربر فیس بوک ویدیوهای چالش سطح آب یخ خود را منتشر کردند. تعدادی از مشهورترین‌های افراد دنیای تکنولوژی چون بیل گیتس، ایلان ماسک، لری پیج، مارک زاکربرگ و سرگی برین نیز به این چالش هیجان انگیز پیوستند.

12

13- در ماه آگوست، اکانت های iCloud گروهی از ستارگان هالیودی چون جنیفر لاورنس، کیت آپتون و آریانا گرنده هک شد و تصاویر خصوصی آن‌ها در اینترنت منتشر شد. گمان می‌رود که کاربری به نام OriginalGuy در پشت این رسوایی بزرگ باشد که ماه‌ها برای دسترسی به این تصاویر تلاش کرده بود.

بنابر شواهدی، دلیل این اتفاق در وهله نخست به مشکلات امنیتی اپل در آی‌کلود مرتبط دانسته شد، اما اپل در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که مشکلی امنیتی در سیستمش ندیده و این هکر از حمله‌های مرسوم فیشینگ برای نفوذ به اکانت کاربران استفاده کرده است. اپل پس از این اتفاق سدهای امنیتی خود را بیشتر کرد و در عین حال گفت که باید روش‌های حفظ امنیت کاربران آی‌کلود را بیش از گذشته برای آن‌ها تشریح کند. FBI نیز کار خود بر روی این پرونده را آغاز کرد، اما هیچ‌گاه عامل این افشاگری‌ها مشخص نشد.

ss-password-hack-illustrated

14- یک هفته پس از لو رفتن تصاویر خصوصی کاربران، اپل از نخستین ساعت هوشمندش با نام اپل واچ رونمایی کرد. این ساعت که در ابتدا گمان می‌رفت آی‌واچ نامگذاری شود، ظاهرا به دلیل وجود مشکلاتی در ثبت این نام و تهدید یکی از کمپانی‌های ساعت‌سازی که از نامی مشابه استفاده می‌کرد، در نهایت با نام اپل واچ معرفی شد. تیم کوک اپل واچ را شخصی‌ترین گجت اپل می‌داند. تولید این ساعت به تازگی آغاز شده و از اوایل 2015 به بازار وارد می‌شود.

13

15- اپل همچنین در ماه سپتامبر آیفون 6 و آیفون 6 پلاس را معرفی کرد. مدت کوتاهی پس از آغاز فروش، تعدادی از مشتریان اپل از خم شدن مدل پلاس این گوشی در جیب‌هایشان شکایت کردند. ویدیوهای مختلفی نیز مربوط به این اتفاق در اینترنت منتشر شد تا در نهایت هشتگ Bendgate به عنوان یکی از پرکاربردترین هشتگ های دنیای تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد.

14

16- علی بابا، بزرگترین وبسایت خرید و فروش کالا در چین سپتامبر امسال به بورس نیویورک وارد شد. این ورود با ثبت 150 میلیارد دلار برای نخستین عرضه سهام علی بابا، این شرکت را در سر لیست بزرگ‌ترین IPO کمپانی‌های تاریخ آمریکا نشاند. چنین عرضه سهامی مؤسس این کمپانی، جک ما را نیز با ثبت 28 میلیارد دلار به ثروتمندترین مرد قاره آسیا تبدیل کرد.

علی بابا البته تنها شرکت موفق چینی در سال 2014 نبود و شرکت شیائومی چین نیز توانست با فروش حیرت انگیز خود در سال جدید سامسونگ را پس از چند سال صدرنشینی در فروش اسمارت فون چین پایین بکشد. شیائومی 4 ساله که از آن به عنوان پدیده بازار اسمارت فون دنیا در سال 2014 یاد می‌شود، در سه ماهه سوم سال 2014 به رکورد فروش 19 میلیون عددی رسید تا به جایگاه سومی بزرگترین تأمین‌کنندگان اسمارت فون دنیا پس از سامسونگ و اپل صعود کند. این در حالی است که محصولات شیائومی تنها در چین و چند کشور حاشیه آن به فروش می‌رسد. پیشبینی شده فروش این شرکت در سال آینده به 100 میلیون عدد برسد.

15

17- رییس کنونی اپل تیم کوک در ماه اکتبر و در یادداشتی در بیزینس ویک رسما اعلام کرد که همجنسگراست.

tim cook

 

18- اوبر در تمام طول سال تیتر یک رسانه‌ها بود. علیه آن به دلیل رفتارهای بد رانندگان در لس‌آنجلس و سان‌فرانسیکو پرونده‌های قضایی تشکیل شد. در ماه نوامبر نیز امیل میکائیل یکی از مدیران این شرکت به شکل غیررسمی اظهار داشت که باید زندگی شخصی خبرنگارهایی را که از این شرکت انتقاد می‌کنند، جستجو و اطلاعات شخصی آن‌ها را منتشر کرد. اگرچه میکائیل بعدها این گفته را نظر شرکتش ندانست، اما آب رفته به جوی بازنگشت و سنگین‌ترین انتقادات رسانه ای روانه اوبر گشت. اخیرا نیز پرونده ای مربوط به تجاوز یکی از رانندگان اوبر در هند افتتاح شد که منجر به تعلیق سرویس‌دهی در این کشور شده است.

16

19- در ماه دسامبر سونی پیکچرز مورد حمله یکی از شدیدترین و عجیب‌ترین حملات تاریخ هک قرار گرفت. کامپیوترهای سونی به شکل کامل از کار افتادند، اطلاعات شخصی کارمندان لو رفت، خودشان و خانواده‌هایشان تهدید شدند، اطلاعات بسیار محرمانه و ایمیل‌های شخصی مدیران آن بر روی اینترنت منتشر شد و حتی خبر رسیده که پس از گذشته قریب به دو هفته با روشن‌کردن یکی از کامپیوترها باز هم پیام جدیدی از سوی این گروه هکری در کامپیوترها نقش می‌بندد که نشان از کنترل ادامه‌دار هکرها بر سونی پیکچرز دارد.

گروهی که در پشت این قضیه قرار دارد خود را Guardians of Peace می‌نامد و اگرچه در ابتدا گمان می‌رفت که کره شمالی به تلافی تولید فیلمی علیه رهبر این کشور توسط سونی، پشت این قضیه باشد، FBI گفته تاکنون نشانه ای دال بر این موضوع یافت نکرده است. خود کره شمالی نیز علیرغم ستایش کردن این حمله، دخالت در آن را رد می‌کند.

منبع : businessinsider via digikala

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*