نصب اولين تلسکوپ بشر در کره ماه تا سال 2015

 دو شرکت خصوصی در نظر دارند با نصب تلسکوپ‌هایی بر روی ماه تا سال 2015، نخستین ماموریت به قطب جنوب این قمر را عملی کنند.«اتحادیه بین‌المللی رصدخانه ماه» (ILOA) و شرکت Moon Express مکانی را برای نصب این تلسکوپ‌ها در نظر گرفته‌اند تا نمای واضحی از کهکشان راه شیری را در اختیار بگذارند.

 آن‌ها در نظر دارند یک آنتن رادیویی دو متری و یک تلسکوپ نوری کوچک‌تر را بر روی لبه مرتفع دهانه آتشفشانی «مالاپرت» (Malapert) نصب کنند.شرکت ILOA قصد دارد پایگاهی علمی و تجاری را بر روی ماه احداث کند، در حالی که هدف Moon Express تبدیل‌شدن به یک سرویس پیک ظرف 10 سال ‌آینده است.این شرکت‌ها با هدف نصب دو تلسکوپ در قطب جنوب ماه بسیج شده‌اند و این ابزار از مداخله جو مه‌دار زمین رنج نخواهند برد.مکان موردنظر برای نصب فناوری‌های مزبور هیچ گونه نویز الکترومغناطیسی یا رادیویی را دریافت نمی‌کند.

ایده نصب تلسکوپ بر روی ماه جدید نیست و ستاره‌شناسان مدت‌های مدیدی است که در اندیشه نصب این فناوری در بخش تاریک ماه هستند که رویش را برای همیشه از زمین برگردانده است.آن‌ها امیدوارند تصاویری که از چنین ابزاری رصد می‌شود، واضح‌تر از تصاویر گرفته‌ شده بر روی زمین با حتی در فضا باشد.نقطه مطلوب برای نصب این ابزار بر روی دهانه آتشفشانی Malpert دارای این مزیت است که این ناحیه آب‌وهوای نسبتا ملایم‌تری در مقایسه با قسمت تاریک ماه دارد.

طول یک روز در ماه معادل طول یک ماه بر روی زمین است و این قمر به مدت دو هفته دارای دمایی بالغ بر 120 درجه است و به دنبال آن، دو هفته دیگر فرا می‌رسد که شب‌هایی با دمای 170- درجه دارد.این بدین معناست که مهندسی ابزار علمی باید بتواند دمای بی‌نهایت را تحمل کنند و این موضوع، امری چالش‌برانگیز است.با این حال، تلسکوپ‌هایی که در قطب جنوب این قمر نصب می‌شوند، حدود 90 درصد از روز ماه را از نور خورشید و دمای نسبتا ثابت 50- درجه سانتیگراد برخوردار خواهند بود؛ بنابراین، از پنل‌های خورشیدی برای جمع‌آوری انرژی و برق تلسکوپ استفاده خواهند کرد.به دلیل دمای و نور خورشید پایدارتر، قطب‌های ماه بهترین مکان‌ها برای هر نوع اقامت آتی انسان بر روی این سیاره برآورد می‌شوند.گفته می‌شود، قطب جنوب ماه غنی از منابع است و Moon Express که فرودگر و تخصص مهندسی تلسکوپ را ارائه می‌دهد، در آرزوی اکتشاف فلزها، مواد معدنی و آب بر روی این جرم آسمانی است.

این شرکت معتقد است منابع را می‌توان به زمینی‌ها فروخت، در حالی که آب برای تامین مایحتاج فضانوردان بر روی پایگاه ماه به کار می‌رود.ماموریت مزبور برای سال 2015 برنامه‌ریزی شده و ماموریتی بلندپروازانه است زیرا قطب جنوب ماه تاکنون کنکاش نشده است.

این ماموریت نیازمند 100 میلیون دلار بودجه و مهندسی پیشگام است و مقامات این شرکت‌ها امیدوارند ناسا و آژانس‌های بین‌المللی فضایی بودجه لازم را برای آن فراهم کنند و این ماموریت در سال 2018 به واقعیت بپیوندد.

منبع : en.gadgetnews.net

 

ILOA details its ILO-X lunar telescope, wants it on the Moon in 2015

The International Lunar Observatory Association and Moon Express have spent years working on their privately-backed, Moon-bound ILO-X telescope. Today, they can finally share the nuts-and-bolts details of their flight test hardware. Not surprisingly, the roughly shoebox-sized device won't come close to matching Hubble between its tiny 130mm, f/5.6 aperture and 6.4-megapixel resolution. However, oneupmanship isn't the point — ILOA mostly wants its inaugural telescope to be accessible enough that schools, scientists and the public at large can get a peek at deep space through the internet. Most of the challenge rests in getting ILO-X to its ultimate destination. Moon Express won't deliver the telescope to the Moon until sometime in 2015, which will leave us waiting some time for another vantage point on the universe.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*