سوئدي ها بلندترين آسمان خراش چوبي جهان را مي سازند !

 طراحان سوئدی در حال طراحی بلندترین آسمان‌خراش چوبی جهان در استکهلم هستند که قرار است سازگار با محیط زیست، بادوام و در برابر آتش مقاوم‌تر از سیمان و فولاد باشد.معماران شرکتهای مولر و دینل جانسون و شرکت مشاوره تایرین مدعی هستند که این برج 34 طبقه پیشگامانه، نسبت به سازه‌های سیمان و فولاد،ارزان‌تر، ساده‌تر و بیشتر با محیط زیست سازگار است.

 به گفته طراحان، چوب جایگرین ارزان‌تری نسبت به فولاد و سیمان است، چرا که هزینه حمل و نقل آن کمتر بوده و تولید آن انتشار دی‌اکسیدکربن کمتری از این مواد را به دنبال دارد.از دیگر مزایای استفاده از چوب این است که می‌توان آنرا اصلاح کرد تا مقاومت آن در برابر آتش نسبت به سیمان و فولاد افزایش یابد.

این ساختار ظاهرا تخیلی برای رقابت معماری HSB استکهلم طراحی شده و بر ویژگی‌هایی برای ارتقای اعتبار سبزش تکیه دارد.پنلهای خورشیدی، انرژی این ساختمان را تامین کرده و هر آپارتمان از یک بالکن شیشه‌ای برخوردار است. همچنین این ساختمان در یک سوی خود گلخانه داشته که تمام طول آن را در بر می‌گیرد.

این طراحی چشمگیر از ستونها و چارچوبهای چوبی برخوردار بوده که از میان نمای خارجی شیشه‌ای آن قابل مشاهده است.به گفته معماران در حالیکه چوب معمولا به عنوان مصالحی که زود آتش می‌گیرد، شناخته شده اما ویژگی‌های آن بدین معنی است که لزوما خطر آتش را بدنبال ندارد.این امر بدان دلیل است که حجم چوب از 15 درصد آب تشکیل شده که پیش از آغاز سوختن آن در آتش‌سوزی بخار می‌شود.

همچنین اگرچه چوب ظاهری شبیه یک ماده شکننده برای ساخت یک آسمان‌خراش دارد، معماران مدعی هستند که باوجود وزن سبک، می‌تواند بار زیادی را تحمل کند.این در حالیست که سوئد در استفاده موثر از چوب در ساخت و ساز دارای تاریخچه است.


منبع : curbed

 

World's Tallest Wooden Tower May Soon Rise in Sweden

Over in Stockholm, Scandinavian architecture firm C. F. Møller wants to build the planet's tallest timber tower, a 34-story wooden skyscraper (called, get this, "Wooden Skyscraper") that would stand a whole 28 stories taller than North America's soon-to-be tallest wooden building. According to the architects, the structure, a residential complex constructed by way of wooden pillars, beams, walls, and ceilings, all encased within a glass façade, would be cheaper to build and better for the environment than buildings erected via the steel-and-concrete route.

C. F. Møller's Ola Jonsson makes the following case: timber production releases much less carbon dioxide than steel or concrete production, he states, which is a significant factor considering that construction accounts for 30 to 40 percent of the world's carbon dioxide generated from humans. Indeed, Jonsson tells Dezeen, "the main reason it hasn't been done before is that concrete and steel have a big part of the market." Plus, being so much lighter, wood costs a lot less to transport.
According to the project description, each apartment will boast a glass-covered veranda and solar panels on the building's roof.
Ah, but it's not 100 percent timber. Plans include concrete core, though Jonsson says this, too, could be replaced with wood, though "we believe a modern building should use every material for its best purpose," he says.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*