نقشه سه بعدي از فضاي کهکشان هاي همسايه زمين منتشر شد

 محققان فرانسوی نمایش‌های سه بعدی از آنچه که جهان‌های همسایه ممکن است شبیه آن باشند،‌ارائه کرده‌اند که در مرکز آن کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا قرار گرفته و تا سه میلیون سال نوری گسترش یافته‌اند.نقشه «گیتی شناسی جهان محلی» توسط محققان دانشگاه لیون ساخته شده و تلاش کرده تا جهان تا فاصله 3000 میلیون سال نوری از زمین از جمله کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا را ترسیم کند.

این محققان یک فیلم 17 دقیقه‌یی را برای توضیح آنچه این نقشه نشان می‌دهد، ضبط کرده‌اند.

این فیلم بخشی از پروژه جریانات کیهانی است و از بازنمودهای سه بعدی مختلفی از جهان محلی ساخته شده که محققان در طول آن به جان‌بخشی، چرخش، کنار هم گذاشتن و زوم کردن پرداخته‌اند.

دشت مسطح کهکشان در نمایش 3D ستاره شناسان فرانسوی با کد گذاری رنگی

هر کهکشان این فیلم با رنگ کدگذاری شده که بر فاصله آن از زمین دلالت دارد.نزدیکترین کهکشان‌ها به زمین به رنگ آبی تیره نمایش داده شده و در اطراف استوای خوشه سنبله و خوشه فورناکس در ربع پایین سمت چپ جمع شده‌اند.

کهکشان محلی ما در اطراف استوای خوشه سنبله با مرکزیت کهکشان راه‌شیری

چشمگیرترین ساختارهای نمایش داده شده ابرخوشه Pavo-Indus در نزدیکی ابرخوشه سنباله است.

ابرخوشه سنبله از حدود 54 کهکشان از جمله راه‌شیری و کهکشانهای کوتوله ساخته شده است. مرکز گرانشی آن در جایی بین راه شیری و کهکشان آندرومدا قرار دارد. قطر این گروه کهکشانها 10 مگاسال نوری است.

این فیلم سپس بزرگنمایی کرده و کهکشانهای نزدیک زمین از جمله راه‌شیری و آندرومدا را نمایش می‌دهد. محققان با چرخاندن کهکشان‌ها توانسته‌اند ببینند که بیشتر کهکشانهای نزدیک زمین در یک دست مسطح قرار گرفته‌اند.

در یکی از نگاره‌ها، ردیفهایی نشان داده می‌شود که از سوی هر کهکشان برای نمایش فاصله آنها تا زمین کشیده شده‌اند.کهکشانهایی که در مسیرهای انحرافی یا عجیب به سمت زمین حرکت می‌کنند با فلشهای آبی تیره و حرکات انحرافی که از زمین دور می‌شوند با فلش قرمز نمایش داده شده‌اند.

کهکشانهای سمت راست راه شیری بیشتر از فلشهای آبی و کهکشانهای سمت چپ از فلشهای قرمز برخوردارند. محققان مدعی هستند که این شاهدی از یک جریان حرکتی است که از سمت راست به چپ کهکشانهای همسایه سرعت می‌گیرد.

یک نمایش سه بعدی دیگر که در این فیلم وجود داشته، خطوط جریان سرعت را بین کهکشان‌ها نشان داده است.
مناطق متراکمتر کهکشانها به رنگ قرمز و حفره‌ها به رنگ آبی نشان داده شده‌اند. حفره‌ها به فضاهای بزرگ جهان گفته می‌شود که هیچ کهکشانی در آنها وجود ندارد.

در این فیلم، منطقه اطراف خوشه قنطورس بسیار متراکم بوده و به رنگ قرمز نمایش داده شده که جریانات سرعت زیادی در آن سفر می‌کنند.

این فیلم در انتها با یک نمای خیالی از خط استوای ابرکهکشانی پایان می‌پذیرد.این نقشه گیتی شناسی حدود 0.32 درصد کل جهان را نمایش داده و دانشمندان مدعی هستند که جهان مرئی 93 میلیارد سال نوری گسترده است.  این میزان شامل بخشهای نامرئی جهان نمی‌شود. بر اساس این فیلم، جهان محلی پر از خوشه‌های کهکشانی و رشته‌هایی است که لبه‌های بین حفره‌های بزرگ را شکل داده‌اند.

این فیلم را از اینجا دانلود کنید


منبع : dailymail

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*