جستجوی حیات در اعماق اقیانوس های منجمد قمر اروپا سیاره مشتری با زیردریایی کوچک DADU

 این زیردریایی جثه ای به کوچکی دو قوطی نوشابه دارد، اما دانشمندان فکر می کنند ممکن است بتواند برای کشف حیات در دیگر سیارات همچون Europa (ماه پوشیده از یخ مشتری)، مفید و کاربردی باشد.

این جستجوگر کوچک که DADU نام دارد، یکی از پروژه های بخش تکنولوژی ریزسیستم های دانشگاه آپسالا است. DADU برای این طراحی شده تا به جستجو در دریاچه های زیر یخچال های طبیعی بپردازد. دریاچه هایی که در کره خاکی ما هم وجود دارند و در دو قطب می توان نمونه هایی از آنها را پیدا کرد. این دریاچه های پوشیده شده با لایه های ضخیم یخ، اغلب میزبان حیات میکروبی هستند که قادر است در دماهای فوق پایین هم زنده بماند.

آژانس فضایی اروپا قصد دارد طی ماموریتی در سال ۲۰۳۰ ضخامت یخ سطح Europa را اندازه بگیرد و ناسا هم در حال برنامه ریزی یک ماموریت در مدار اروپا است. در حالی که اسباب و وسایل اختصاصی چنین سفرهایی هنوز طراحی نشده اند، اما نسخه های آزمایشی DADU توانسته اند توانایی و آمادگی خود را برای این ماموریت ها به خوبی نشان دهند.

سطح Europa پوشیده از یخ است. لذا دانشمندان فکر می کنند یک ماموریت رباتیک می تواند با سوراخ کاری روی آن، داده های بیشتری را جمع آوری کرده و اطلاعات بیشتری درباره آنچه که در زیر پنهان شده را فاش کند.

از تجهیزات این زیر دریایی می توان به یک سونار اسکن جانبی برای تصویر برداری زیر یخ، یک کابل فیبر نوری برای ارتباط لحظه ای و برخط، یک دوربین، یک نمونه بردار از گیاهان و جانوران آبزی و دیگر تجهیزات لازم برای گردآوری اطلاعات اشاره کرد.


منبع : venturebeat

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*