اولتیماتوم جدید به وزارت ارتباطات ، اینستاگرام در آستانه فیلتر شدن

به گفته یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، مهلت دوماهه‌ای به وزارت ارتباطات داده شده که برای “کنترل داده‌ها” در اینستاگرام اقدام شود، در غیر این صورت اینستاگرام با فیلتر روبرو خواهد شد.

محمد علی اسفنانی با اعلام این خبر به ایسنا، افزوده که وزارت ارتباطات باید مکاتباتی را با مسئولان مربوطه داشته باشد و در صورت دریافت دسترسی امنیتی، بخشی از داده‌های موجود در اینستاگرام را کنترل کند. وی گفته که تنها در این صورت فیلتر اینستاگرام منتفی خواهد شد.

اینستاگرام، آخرین بار در دی ماه سال 1392 فیلتر و به فاصله کوتاهی رفع فیلتر شده بود. در خرداد امسال نیز منبعی آگاه در گفتگو با خبرگزاری مهر مدعی شد که شبکه اجتماعی اینستاگرام به دلیل شکایت “شاکیان خصوصی” و به دستور مستقیم دادستانی تهران فیلتر خواهد شد که این اتفاق رخ نداد.

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه همچنین می‌گوید که اگر این مشکل از سوی وزارت ارتباطات حل نشود، جلسه ای به منظور تصمیم‌گیری پیرامون فیلترینگ یا عدم فیلترینگ اینستاگرام تشکیل می‌شود و در صورت رأی مثبت، اینستاگرام ظرف چهار ماه فیلتر خواهد شد.

اینستاگرام شبکه محبوب به اشتراک گذاری تصاویر در دنیاست که بحث فیلترینگ آن در سالیان اخیر بسیار گرم بوده است. فیس بوک این شرکت را در سال 2012 به قیمت یک میلیارد دلار خرید.

قوه قضائیه نیز چند ماه قبل نامه ای را به وزارت ارتباطات فرستاد که طی آن باید ظرف یک ماه ساز و کاری برای کنترل اپلیکیشن های وایبر و واتس اپ ایجاد شود، در غیر اینصورت فیلتر خواهند شد.

پس از این التیماتوم، روند تولید برنامه “فیلترینگ هوشمند” با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. این سیستم هم اکنون تولید شده و مراحل تست خود را طی می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران اگرچه کارایی مثبت خود را ثابت کرده‌اند، اما گاه به دلیل شیوع توهین به مقامات عالی نظام و یا محتویاتی غیراخلاقی، بحث فیلترینگ آن‌ها داغ می‌شود.

منابع : Isna & Tabnak

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. الان فيلتر كردين خيالتون راحت شد

  2. هر چی که مال فیسبوکه فیلتر میشه :I-see-stars: …….

  3. فیلتر کنن ببینم تغییری ایجاد میشه هنوز واسشون مشخص نشده دیگه فیلترم جواب نمیده به قوله اون دوستمون اینترنتو قطع کنید خیله همه راحت بشه…

  4. بزار فیلتر کنن ببینیم به کجا میخوان برسن والاااا

  5. ای بابا… دیگه اینترنتو قطع کنن خیال همه راحت بشه دیگه! همه سایتا فیلتره… بدون فیلترشکن یه مقاله هم نمیشه از اینترنت گرفت! متأسفم واسه اینترنت کشور!

  6. به جای اینکه مسله رو حل کنند صورت سوال رو حذف میکنند فرهنگ سازی میکردید احتیاج به فیلترینگ نبود