انتشار تصوير ماهواره‌ای متحرک از شکوفایی فیتوپلانگتون‌ها

 ماهواره‌های Terra و Aqua متعلق به ناسا، تصاویری فضایی از شکوفایی فیتوپلانگتون‌های رنگارنگ را در 20 آوریل و چهارم ماه می شکار کرده‌اند.فیتوپلانگتون‌ها منبع غذایی برای موجودات گوناگون از جانوران ریز شناور بر سطح دریا (حیوانات کوچک جهنده) تا نهنگ‌ها را تامین می‌کنند.

اين موجودات از طریق فتوسنتز انرژی خورشید را مهار و دی‌اکسیدکربن را به قند تبدیل می‌کنند.با این حال، گاهی اوقات، آن‌ها می‌توانند مشکلاتی را به بار بیاورند، زیرا گونه‌های خاصی از فیتوپلانگتون‌ها جریان‌های سرخرنگ و در نهایت، سمومی را تشکیل می‌دهند که بر پستاندارن دریایی و انسان‌ها اثر می‌گذارند.هنگامی که این جریانات بیش از اندازه بزرگ می‌شوند، فیتوپلانگتون‌های شکوفا شده، نواحی مرگ را با مصرف اکسیژن خلق می‌کنند که در آن، جلبک‌ها خفه و تجزیه می‌شوند. همچنین دارای اثرات محیطی سودمند هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Science منتشر شده، فیتوپلانگتون‌های شکوفا شده حدود یک سوم دی‌اکسید‌کربنی را که انسان‌ها هر سال از طریق سوخت‌های فسیلی به درون هوا منتشر می‌کنند، جذب می‌کنند.رنگدانه‌های متنوع، رنگ‌های فیتوپلانگتون‌های شکوفا شده را تولید می‌کنند؛ به طور مثال، نوعی جلبک به نام Coccolithophores یک پوسته حاوی کلسیم ایجاد می‌کند که ظاهر شیری‌رنگی را خلق می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*