مقایسه کامل آیپد ایر 2 با نکسوس 9 : کدامیک برنده میدان است ؟

دو شرکت گوگل و اپل به ترتیب با عرضه تبلت های جدیدشان موسوم به نکسوس 9 و آیپد ایر 2 تقریباً روند قبلی نسخه های قبلی این تبلت ها را در پیش گرفته اند. شاید برایتان جالب باشد که این دو محصول چه تفاوت هایی با هم دارند و کدام یک بهتر است. امروز می خواهیم محاسن و معایب هر یک را برایتان شرح دهیم تا در نهایت به یک جمع بندی برسید که کدام تبلت برای خرید شما مناسب است.

قیمت و حافظه

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-1

اجازه بدهید از قیمت که ساده ترین سنگ محک است شروع کنیم. مدل 16 گیگابایتی آیپد ایر 2 حدود 400 پوند می ارزد که 25 درصد گران تر از ارزان ترین نکسوس 9 با قیمت 320 پوند است. با تمام احترامی که برای محصول اپل قائل هستیم؛ ولی با لحاظ امکانات هر دوی آنها، محصول گوگل در این زمینه به صرفه تر است.

اگرچه هر دو این محصول دارای مدل هایی هستند که حافظه 16 گیگابایتی ارائه می کنند. اما مدل های وای فای پیشرفته تر آیپد ایر 2 در برگیرنده حافظه 64 گیگابایتی (480 پوند) و 128 گیگابایتی (560 پوند) هستند. مدل های سازگار با نسل چهارم ارتباطات این محصول اپل هم به ترتیب حافظه هایی به اندازه 16 گیگابایت (500 پوند)، 32 گیگابایت (580 پوند) و 128 گیگابایت (660 پوند) دارند.

در طرف مقابل مدل های نکسوس 9 فقط تا 32 گیگابایت را پوشش می دهند. این مدل به بهای 400 پوند، قیمت وسوسه کننده ای دارد. اما این را هم در نظر بگیرید که هیچ کدارم از مدل های این دو محصول از کارت اسلات microSD پشتیبانی نمی کنند و در نتیجه کاربر قدرت گسترش دادن حافظه جانبی را ندارد. پس اگر قصد خرید یکی از این محصولات را دارید؛ ابتدا محدودیت گسترش را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید دستگاه مورد نظر با حافظه مناسب کنید.

با در نظر گرفتن قیمت و حافظه، مشخص کردن محصول برتر از بین این دو قدری دشوار به نظر می رسد. آیپد ایر 2 محصول خوش دستی است که با پرداخت 80 پوند بیشتر، می توانید تبلتی غنی از اپلیکیشن های خاص بعلاوه سیستم سخت افزاری با عمری طولانی داشته باشید که حتی خیلی ها به دنبال خرید دست دوم آن هستند. مدل 16 گیگابایتی نکسوس 9 به نسبت مقرون به صرفه تر است و گذشتن از قابلیت های سخت افزاری آن هم کار مشکلی است.

در نهایت برنده این بخش را حساب بانکی شما مشخص می کند. اگر می توانید 80 پوند بیشتر برای تبلت اپل خرج کنید؛ پس جای نگرانی ندارید. هر چند مدل 320 پوندی تبلت گوگل هم امتیاز مثبتی است برای کسانی که دنبال تبلت خوش ساخت با قیمت مناسب هستند.

نتیجه: مساوی

صفحه نمایش

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-2

در بدو مقایسه، لازم است بگوییم که هر دو این تبلت ها از تراکم پیکسلی فوق العاده ای بهره مند هستند. رزولوشن صفحه نمایش هر دو آنها 1,536 در 2,048 است. تفاوت این دو دستگاه در این است که آیپد ایر 2 این رزولوشن را در صفحه نمایشی به اندازه 9.7 اینچ پخش کرده است؛ ولی نکسوس 9 گوگل آن را در صفحه 8.9 اینچ فشرده کرده است. در نتیجه تراکم 28 پیکسلی نکسوس گوگل در هر اینچ نسبت به تراکم 264 پیکسلی آیپد اپل بهینه تر است.

اما در حقیقت تفاوت قائل شدن بین این دو چندان ساده نیست! هر دو صفحه کیفیت فوق العاده ای دارند که شما از هر محصولی می توانید انتظار داشته باشید. تفاوت ها وقتی برجسته می شوند که نگاه خیلی دقیق و موشکافانه ای داشته باشید. البته ما تا به حال فرصت بررسی ریز و دقیق روی این دو محصول را نداشتیم و نمی توانیم نتیجه را دقیقاً اعلام کنیم. چیز دیگری که می خواهیم به شما یاد آور شویم این است که اگر سایز صفحه نمایش برایتان مهم است؛ نکسوس گوگل با صفحه نمایش 8.9 اینچی صفحه کوچکتری دارد.

نتیجه: مساوی

طراحی

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-3

اگر چه شرکت گوگل با همکاری شرکت HTC محصولی با طراحی بسیار خوب طراحی کرده اند؛ اما باز هم به پای طراحی آیپد ایر 2 نمی رسد!

آیپد ایر 2 با ضخامت 6.1 میلی متر، باریک ترین تبلت حال حاضر است که 23 درصد از نکسوس گوگل با صفحه کوچکتر، باریک تر است. بقیه اندازه ها تقریباً به هم نزدیک هستند. طول، ضخامت و عرض آیپد ایر 2 به ترتیب 169.5 میلی متر، 6.1 میلی متر و 240 میلی متر هستند. وزن این محصول هم 437 گرم است. اندازه های مشابه برای نکسوس 9 به ترتیب 153.7 میلی متر، 7.9 میلی متر، 228.2 میلی متر هستند و وزن آن هم 425 گرم است.

روکش آلومینیومی آیپد ایر 2، تلفیقی از پیچیدگی و کیفیت را در آن تداعی می کند. البته به کار رفتن این فلز در بدنه به همراه ضخامت کم گاهی باعث ایجاد مشکل در نگاه داشتن آن می شود.

نکسوس 9 از این زوایا با داشتن بدنه پلاستیکی با نوار های فلزی در اطراف بدنه، چندان جذاب به نظر نمی رسد. البته منظور ما این نیست که این محصول زشت است. ولی در کل نکسوس 9 در برابر آیپد ایر 2 چندان که باید شیک به نظر نمی رسد.

بعلاوه، اپل آیپد ایر 2 را مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت کرده است که کار را برای کاربران در زمینه خریدهای آنلاین و همچنین سریع تر باز کردن قفل دستگاه بسیار آسان کرده است. شوربختانه، نکسوس گوگل ویژگی این چنینی ندارد.

نتیجه: آیپد ایر 2 برنده است.

نرم افزار

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-5

هر دو تبلت با سستم عامل تازه و نو نوار عرضه شده اند. در این زمینه ویژگی های بیشماری از هر دو برای مقایسه وجود دارد. این را هم در نظر بگیرید که با بروز رسانی های جدید این دو، محصولات گوگل و اپل بیش از پیش به هم نزدیک و برابر شده اند. اپل در زمینه نوتیفیکشن ها و سفارشی سازی، از گوگل فاصله گرفته بود که اندروید گوگل با عملکرد و قابل اطمینان بودنش فاصله را خیلی کم کرد. در باب بررسی دقیق تر سیستم های عامل این دو شرکت، مقاله ما را در مورد اندروید لالیپاپ *(لینک حس اول – شماره 1)* و سیستم عامل iOS 8.1 *(لینک حس اول – شماره 2)* را بخوانید.

از لحاظ خلاقیت در ارائه محصول، هر دو مساوی و برابر هستند. هر دو دستگاه با اپلیکیشن هایی به زبان کشورهای مختلف موجو هستند که واژه پردازی، صفحات گسترده و نمایش اسلاید را هم تحت پوشش می گیرند. در زمینه هایی که گفته شد، اپل برای کاربران آنها را در قالب صفحات، شماره ها و راهنماهای کلیدی نمایش می دهد. در حالی که گوگل با Google Docs، Google Sheet و Google Slides این کارها را انجام می دهد. ویرایش فایل ها در هر دو تبلت کار دشوارتری نسبت به ویرایش آنها با یک لپ تاپ است. اما حداقل، چنین قابلیتی در هر دو آنها وجود دارد که شاید به درد شما هم بخورد.

نتیجه: مساوی

دوربین

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-4

عکاسی با تبلت ها هنوز هم چندان بین کاربران جا نیافتاده است. ولی افراد زیادی هستند که دوربین تبلت ها برایشان مهم است. اگر چه هر دو محصول دوربین های مناسب و معقولی دارند؛ ولی باز هم باید منتظر عرضه رسمی آنها ماند تا تفاوت ها را بهتر لمس و درک کرد. با بسنده کردن به اطلاعاتی که هر دو شرکت از محصولاتشان ارائه کردند باید بگوییم که هر دو تبلت، قدرت تصویر برداری فوق العاده ای دارند.

هر دو آنها دوربین های اصلی 8 مگا پیکسلی (با رزولوشن 3,264×2,448) دارند. تنها تفاوت کوچک آنها این است که نکسوس 9 فلش LED هم دارد.
اپل هم قابلیت جدید تحت عنوان فیلم برداری آهسته با سرعت 120 فریم در ثانیه و با کیفیت 720p را به آیپد ایر 2 افزوده است. هر دو تبلت ویژگی های تشخیص صورت، زوم کردن لمسی و همچنین فیلم برداری با سرعت 30 فریم در ثانیه با کیفیت 1080p را دارا هستند.

بعلاوه، هر دو دستگاه مجهز به دوربین های جلو مشابهی هستند. نکسوس 9 کمی در این زمینه برتری دارد. دوربین 1.6 مگا پیکسلی جلو آن می تواند تصاویر با کیفیت مناسب تر نسبت به دوربین iSight آیپد ایر 2 بگیرد.

نتیجه: مساوی

پردازنده و باتری

iPad-Air-2-vs-Nexus-9-6

اپل با کار گذاستن پردازنده A8X، بروز رسانی دیگری در آیپد ایر ایجاد کرده است. اپل ادعا کرده است که این پردازنده، بهترین پردازنده ای است که تا کنون روی تبلت های نصب کرده است. به گفته سازندگان آن، این پردازنده در زمینه وظایف فشرده 40 درصد سریع تر و در زمینه کارهای گرافیکی 2.5 برابر سریع تر شده است.

A8X نسبت به A7 نصب شده در اولین آیپد ایر بسیار تغییر کرده است. ولی باز هم با توجه به سریع تر شدن پردازنده که می تواند عاملی بر کاهش بر مصرف باتری باشد؛ اپل باز هم همان 10 ساعت را برای عمر باتری این محصول اعلام کرده است.

در طرف دیر میدان، گوگل با پردازنده Denver دو هسته ای Nvidia Tegra K1 با فرکانس 2.3 گیگا هرتز می تواند رقیبی جدی برای اپل باشد.
ما هنوز خودمان هیچ کدام از محصول ها را آزمایش نکرده ایم و هنوز برای قضاوت روی عملکرد آنها کمی زود است. به محض کسب اطلاعات بیشتر، این قسمت را در آینده بروز خواهیم کرد.

مقایسه مشخصات کامل فنی

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

ipad-air-2-vs-nexus-9-1

حکم نهایی

این نزدیک ترین رقابتی بود که تا کنون بین تبلت های گوگل و اپل دیده بودیم. هنوز تا اینجای کار آیپد بچه پولدار از نکسوس پایین شهری جلوتر است. اما هنوز این دو محصول به عرضه رسمی نرسیده اند و خیلی چیزها می تواند در آینده تغییر پیدا کند!

آیپد ایر 2 به نظر تبلت بهتری می آید؛ ولی به هر حال 80 پوند گران تر است. اگر پول برای شخصی یک فاکتور مشخص کننده و مهم باشد؛ پیشنهاد ما به او نکسوس 9 خواهد بود! اما اگر با ولخجری خوشحال می شوید؛ گزینه بهتری از آیپد ایر 2 برایتان سراغ نداریم!

برنده نهایی: شما انتخاب کنید !

باز هم انتخاب نهایی با شما است و ما هیچ نظری در مورد برنده این مبارزه نمی دهیم.لطفا در رای گیری زیر شرکت کرده و مشخص کنید کدامیک را بیشتر می پسندید.

منبع: pcpro.co.uk