تخیل یا واقعیت ؟ سیستم سرمایشی با استفاده از بازتاب نور خورشید

 یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد موفق به ساخت سیستم سرمایشی جدیدی شده که حتی در صورت تابش خورشید، قادر به خنک کردن است.خنک کردن خانه‌ها بدون نیاز به کولر، گرم نشدن ماشین حتی پس از تابش نور خورشید در داخل خودرو و… آیا اینها تخیل هستند یا واقعیت؟ اما به نظر می‌رسد این رویاها دور از دسترس نباشند.

 سیستم خنک کننده طراحی شده توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد قادر است با برگرداندن نور خورشید به آسمان، سازه را خنک کند. محققان این پروژه نتایج یافته‌های خود را در نشریه «Nano Letters» به چاپ رسانده‌اند.

«شانهو فان»، استاد رشته مهندسی برق این دانشگاه که نویسنده اول این مقاله نیز است، می‌گوید: مردم به آسمان به‌ عنوان منبع تولید گرما نگاه می‌کنند؛ منبعی که گرمای خود را از تابش نور خورشید می‌گیرد. ما موفق به ساخت سیستمی شدیم که بیشتر نور خورشید را انعکاس می‌دهد و بخشی را هم برای سرد کردن استفاده می‌کند، با این کار موجب خنک شدن سازه‌های ساخت بشر می‌شود.

در این سیستم از دو ترفند استفاده شده است؛ اول اینکه انعکاس دهنده‌ها تا آنجاکه مقدور باشد نور خورشید را انعکاس می‌دهند و در صورتی که نتوانند این کار را به‌ خوبی انجام دهند، بخشی از نور جذب شده و فرایند سرد کردن دچار مشکل می‌شود. از سوی دیگر به دلیل اثر گلخانه‌ای بخش انعکاس یافته دوباره می‌تواند موجب گرم شدن سازه شود. بنابراین در این پروژه از سیستمی استفاده شده که نور انعکاس یافته را با طول موجی انعکاس می‌دهد که نور کاملا از اتمسفر خارج شود.

برای این کار محققان از مواد فتونیک نانوساختاری استفاده کردند که قادر است نور رسیده را به طول موجی ویژه تبدیل کند. با استفاده از مواد نانوفتونیک مهندسی شده می‌توان مشخص کرد که چه میزان از نور خورشید به بالای اتمسفر انعکاس می‌یابد. جنس ماده ترکیبی از کوارتز و کاربید سیلیکون است؛ هر دوی این مواد جاذب ضعیف نور خورشید هستند. این دستگاه قادر است تا 100 وات در هر متر مربع فضا را خنک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*