اعلام قيمت جديد خودرو در ايران با فرمول شوراي رقابت

پس از ماهها کشمکش بین شورای رقابت و خریداران خودرو از یک سو و خودروسازان و سازمان حمایت از سوی دیگر، بالاخره آرام آرام از قیمت رسمی و جدید و قانونی خودروها پرده برداری می شود. فرمولی که شورای رقابت با توجه به تورم در بخش خودرو و میزان کیفیت و استاندارد خودروها تعیین نموده، تاکنون بهترین شیوه و اسلوب تعیین نرخ در این آشفته بازار قیمتها بوده است. با وجود تعلل فراوان در اعلام این فرمول و محاسبه قیمتها می توان لااقل این انتظار را داشت که در صورت اجرای مصوبه، رونق به بازار خودرو باز گشته و بلاتکلیفی و بی سامانی از این بازار تا حدودی رخت بر بندد.

با این وجود خودرو سازان، انجمن قطعه سازان و در رأس همه آنها وزیر صنعت از اجرای این مصوبات اظهار نگرانی کرده و به نحوی از تن دادن به آن شانه خالی کرده اند. بنابراین ضرورت دارد سازمانهای اجرایی و بازرسی نیز در کنار شورای رقابت قرار گرفته و اجرای دقیق این مصوبات را نظارت نموده و راههای دور زدن و شانه خالی کردن تولید کنندگان را مسدود نمایند.

شورای رقابت اعلام کرد که تورم بخشی خودروهای کم تیراژ (به جز پراید، پژو، سمند و تیبا) معادل 53.26 درصد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب با توجه به فرمول قیمت گذاری خودرو که برابر است با:
(دو درصد – شاخص کیفیت+نرخ تورم) قیمت سال گذشته+ قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

فرمول تعیین قیمت خودرو

و با توجه به آنکه میزان شاخص کیفیت خودرو به طور میانگین عددی بین منفی پنج دهم درصد و مثبت یک درصد بوده و تاثیر این میزان در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است، ساده شده این فرمول برابر است با:

(دو درصد – نرخ تورم) قیمت سال گذشته+ قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

بنابراین با توجه به نرخ تورم 53.26 درصدی اعلامی، قیمت جدید برخی خودروهای داخلی به شرح زیر محاسبه شده است:

+    تندر L90 E2 فول: 25 میلیون و 580 هزار تومان
+    پژو پارس سال: 28 میلیون و 680 هزار تومان
+    مگان 2000 اتوماتیک: 55 میلیون و 815 هزار تومان
+    پژو 206 تیپ 2: 24 میلیون و 225 هزار تومان
+    مزدا 2 تیپ 2: 53 میلیون و 830 هزار تومان

با این وجود این محاسبات غیر رسمی و تقریبی است و شورای رقابت اعلام این قیمتها را به خود خودروسازان واگذار نموده است. قیمتهای جدید نیز به محض انتشار در همین صفحه به اطلاع شما خواهند رسید.
بروز رسانی: ظاهرا شورای رقابت، دستپاچه تر از این حرفهاست. هفته گذشته ابتدا فرمول قیمت گذاری را به اشتباه محاسبه کرد و سپس اصلاح نمود و امروز هم قیمتها و نرخ تورم بخشی خودرو را در ابتدا 51.25 درصد اعلام و پس از ساعاتی رقم آن را افزایش داد.
همچنین تورم بخشی چهار خودروی پرتیراژ نیز بصورت مجزا محاسبه شده که بر اساس آن تورم بخشی پراید 50.8، تیبا 52.1، پژو405 59.7، سمند 54.3 و رانا 49.4 در نظر گرفته شده است. همچنین معلوم نیست رانا و بسیاری از خودروهای چینی که سال گذشته در بازار حضور نداشتند، چگونه قیمت گذاری خواهند شد.

+    پراید 131sx با فرمان هیدرولیک بدون ایربگ: 14 میلیون و 357 هزار تومان
+    تیبا با فرمان هیدرولیک و ایربگ: 16 میلیون و 202 هزار تومان
+    پژو 405 SLX با ایربگ: 20 میلیون و 416 هزار تومان
+    سمند LX بنزینی: 20 میلیون و 869 هزار تومان

رییس شورای رقابت با بیان اینکه این شورا هیچ گاه قیمت رسمی برای خودرو اعلام نخواهد کرد، گفت: با نهایی شدن بررسی پارامترها نتیجه‌ آن تا فردا بر روی سایت این شورا قرار خواهد گرفت که به وسیله‌ آن می‌توان قیمت دقیق خودروها را محاسبه کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*