مقایسه ی کامل اندروید ۵ (لالی پاپ) و اندروید ۴.۴ (کیت کت): تفاوت ها را ببینید…

بحث زیادی بر سر اینکه بالاخره نام نهایی اندروید L چه خواهد بود وجود داشت، کیک لیمویی (Lemon Meringue) یا حتی شیرین بیان (Licorice)، از جمله نام های احتمالی بود. تا اینکه دیروز انتظارها به سر رسید و خوشبختانه گوگل، درمیان اسامی دیگر لالی پاپ (آب نبات چوبی) را انتخاب نمود، در این مقاله، تفاوت های نسخه ی پیشین اندروید یعنی کیت کت (۴.۴) و نسخه ی جدید، یعنی لالی پاپ (۵.۰) را بررسی می کنیم.

 طراحی

اندروید لالی پاپ، بیشترین تغییرات را نسبت به  نسخه های دیگراندروید داشته است. در نهایت نسخه ی اندروید به عدد صحیح ۵ رسید. این نسخه، تغییرات زیادی دارد، اما اکثر بهبودهای شکل گرفته، بصری هستند. گوگل، ماههاست که بر روی طراحی زیبایی شناسی خود کار می کند و لالی پاپ، نقطه ی اوج این طراحی است. تا به امروز، یکی از بزرگترین مشکلات اندروید(مثل نسخه ی کیت کت)، این بود که هیچ گاه زبان طراحی اش، یکپارچه احساس نمی شد و گوگل تلاش کرده تا با طراحی جدید خود، این مشکل را برطرف کند.

زیبایی شناسی به معنی توجه به هر دو طراحی سه بعدی و مسطح است، به این معنی که طراحی، علاوه بر محور z، دارای محور x وy هم باشد. طراحی لالی پاپ، این امر را به وضوح نشان می دهد: خط های کلفت و رنگ هایی که با انیمیشن هایی جذاب تغییر می کنند. این امر به شما اجازه می دهد تا حتی هنگامیکه صفحه آرام بوده و مسطح به نظر می رسد، عمق را احساس کنید.

این طراحی، از آیکون ها، فونت ها و رابط های گرافیکی تا عناصر ساده ای مثل دکمه های جدید هدایت و آیکون های نوار اعلانیه، را شامل می شود و زمانیکه آن را با قبل مقایسه می کنید، درمی یابید که همه چیز بهتر شده است. تغییرات حدواسط اندروید لالی پاپ، نه تنها بصری است بلکه در زمینه ی فرمان های صوتی نیز، OK Google، بسیاربهتر شده و شما می توانید حتی زمانیکه صفحه، قفل است، آن را استفاده کنید واین امر، پیشرفت فوق العاده ای برای اعلانیه هاست.

اعلانیه ها

اعلانیه ها، یکی از بهترین راه هایی است که ما با دیوایس خود ارتباط برقرار می کنیم که به طور قابل توجهی در اندروید لالی پاپ، بررسی شده و بهبود یافته اند. قبلاً، لا ک اسکرین سیستم عامل، سد ایستایی بود که برای رسیدن به عملکرد گوشی، باید از آن می گذشتید، اما حالا در عوض ، عناصر بسیاری از پنل اعلانیه، بسیار اینتراکتیو شده اند. در لالی پاپ، شما می توانید ببینید چه اعلانیه هایی را دریافت کرده اید و به سرعت با ضربه زدن بر آنها و قبل از قفل گشایی(آنلاک کردن)  گوشیتان، به اپلیکیشن یا کانتکت مورد نظر بروید و حتی می توانید از لاک اسکرین، مستقیماً به پیام ها، پاسخ دهید.

روش دیدن اعلانیه ها، نیز تغییر کرده است، حالا اعلانیه های تعاملی، غنی و توصیفی، در بالای صفحه ای که در حال تماشای آن هستید، به صورت پاپ آپ، پدیدار خواهند شد و شما می توانید بدون وقفه، آنها را انجام دهید، مثلاً می توانید تماسی را بدون ترک بازی یا کاری که در حال انجام آن هستید، ریجکت کرده یا پاسخ دهید یا پیامی را بخوانید. بعضی از این ویژگی ها در اندروید کیت کت نیز وجود داشتند، اما به طور نصف نیمه  و ناسازگار.

اندروید لالی پاپ، مانند IOS، دارای حالتی به نام “مزاحم نشوید” است که اندروید کیت کت و نسخه های قبلی، فاقد آن بودند. شما می توانید آن را برای سایلنت کردن یا حتی ویبره کردن گوشیتان در ساعات خاصی، استفاده کنید، یا حتی تنها به منبع خاصی، اجازه ورود اعلانیه هایش را بدهید. این قابلیت در صورتی که  نخواهید در تمام طول شب به خاطر ایمیل های اسپم بیدار شوید، بلکه در عوض بخواهید تنها در مواقع اضطراری از خواب برخیزید، بسیار مفید است. نوار تنظیمات سریع لالی پاپ، دارای آپشن هایی اضافه تر نسبت به کیت کت است، مثلاً دکمه های راحت برای نورفلش، هات اسپات ها، و تنظیمات صفحه و آپشن های بلوتوث و وای فای و موقعیت.

قابلیت های اتصال

دراندروید لالی پاپ، گوگل، تمرکز زیادی بر اتصال، نه تنها بین گوشی های مختلف، بلکه میان انواع متفاوتی از دیوایس ها، کرده است. برای مثال، اندروید TV، داخل اندروید لالی پاپ ساخته می شود و به شما کمک می کند تا به راحتی صفحات بزرگ را با فرمان های صوتی ساعت هوشمند یا جسچرهای گوشی، هدایت کنید. بنابراین، اندروید، با گوشی، تبلت و تلویزیون، سازگار خواهد بود.

همچنین، اپلیکیشن های لالی پاپ، بیشتر از کیت کت، با سایرین، ارتباط برقرارمی کنند. مثلاً ضربه زدن به لینک ها در کروم و بازکردن آنها در یک اپلیکیشن خاص. سیستم عامل موجود، در حال حاضر، بعضی از این امور را انجام می دهد، اما گوگل می خواهد تا سازگاری بیشتر شود.

گوگل، می گوید که لالی پاپ، در رابطه با بلوتوث و وای فای نیز، بهبود یافته است. برای مثال، دیوایس های لالی پاپی، تا زمانی که از واقعی بودن ارتباط، مطمئن نشوند، به شبکه ی وای فای متصل نمی شوند، بنابراین، برخلاف کیت کت، از پاک شدن اطلاعاتتان، به خاطر وصل شدن گجتتان به شبکه ای خراب، خشکتان نخواهد زد.

امنیت و صدا

اندروید لالی پاپ، ویژگی های جدید امنیتی خوبی دارد، مثل قابلیت تعیین نواحی امن، به صورت گرافیکی، به طوری که دیوایس شما، برای قفل گشایی، نیاز به ورود پین نداشته باشد. شما می توانید این کار را با دستگاه های بلوتوث خاصی، مثل ساعت های هوشمند Android Wear   نیزانجام دهید، که گوشی یا تبلت شما، به طور خودکار، تشخیص داده شده و سدهای امنیتی را خاموش خواهند کرد.

برخلاف تمام تغییرات اعلانیه ها که به شما اجازه می دهد تا بدون قفل گشایی گوشی، آنها را دیده و با آنها ارتباط برقرار کنید، اندروید ۵، تنظیمات جدیدی دارد که به شما اجازه می دهد تا اطلاعات حساس خود را مخفی کرده و هرجایی که بخواهید، دوباره نمایش دهید.همچنین، لالی پاپ، به لطف SELinux که برای تمام اپلیکیشن ها، اعمال می شود، محافظت خوبی در برابر آسیب پذیری و بدافزارها دارد و رمزگذاری به صورت پیش فرض برای تمام دیوایس های لالی پاپی، روشن می شود. پروفایل های چندکاربری در یک دیوایس، مثل پروفایل های میهمان موقت، اشتراک بین گوشی ها و سایرین را راحت تر می کنند، در حالیکه هنوز حفاظت توسط خود شما در حال کنترل است.

عملکرد

ART اختیاری کیت کت، حالا برای اندروید لالی پاپ، بهتر شده است و گوگل می گوید لالی پاپ، سریعترو کارآمدتر است و با هنگ کمتری همراه است. این امر به سازگاری اپلیکیشن های موجود اندروید، آسیب نمی رساند، اما به گوگل اجازه می دهد تا در آینده در برابر وفور اجتناب ناپذیر اسمارت فون های ۶۴ بیتی، خود را اثبات کند. این گوشی ها، دارای  رم بیشتری نسبت به گوشی های موجود کیت کتی یا سایر سیتم عامل ها، هستند و مزایای عظیمی خواهند داشت  که تنها نسل های آینده گوشی های لالی پاپی، قادربه درک این مزایا خواهند بود.

گوگل می گوید اندروید ۵، سیستم عامل کارآمدتر و قدرتمندتری نسبت به نسل های پیشین است، یعنی با فرض یکسان بودن گوشی ها، گوشی های لالی پاپی، باتری بسیار کمتری نسبت به کیت کتی، استفاده می کنند. همچنین، مالتی تسکینگ، با قابلیت داشتن چندین کارت برای اپلیکیشن های یکسان در یک زمان، بهبود یافته است که به شما اجازه می دهد تا مثلاً سند یا وبسایت بیشتری را داشته باشید.  سوییچ بین کیبوردها نیز راحت تر شده است. لالی پاپ، حتی تصاویر RAW را ساپورت می کند.

دسترس پذیری

اندروید لالی پاپ، بهبودهای بیشمار دیگری نسبت به کیت کت  و نسخه های قبلی اندروید دارد، از آپشن های دسترس پذیری بهتر و ست آپ کردن راحت تر گرفته، تا قابلیت های گرافیکی بهتر. بسیاری از این تغییرات، به ارتقای سخت افزاری بسیار زیادی نیاز ندارند. اندروید ۵، اواخر اکتبر و اوایل نوامبر، برای دیوایس ها عرضه خواهد شد.

منبع: techradar

 نظر شما در مورد این آب نبات چوبی چیست؟!!

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی، فوتبال و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )