آيا کاربران شبکه اجتماعي رديت عامل بمب گذاري ماراتون بوستون را شناسايي کرده اند؟

همانطور که اطلاع داريد ماراتون بزرگ امسال در بوستون آمريکا تبديل به صحنه بمب گذاري تروريستي بود که به کلي ماهيت ورزشي اين رويداد را تغيير داد.اما نکته جالب اين است که کاراگاهان (کاربران)شبکه اجتماعي رديت ادعا مي کنند که تصوير عامل اين بمب گذاري را پيدا کرده اند!

پلیس فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه تصویر یک کوله‌پشتی‌ مشکی را که در آن بمب‌گذار، بمب دست‌ساز را قرار داده بود، منتشر کرد. فرد جنایتکار، مواد منفجره دست‌ساز را به همراه مقدار زیادی میخ (برای بیشتر کردن تعداد کشته‌های و مجروحان) در یک دیگ زودپز قرار داده بود.

کاربران ردیت با استفاده از این عکس شروع به جستجو در عکس‌های گرفته شدن از جریان مسابقه ماراتون بوستون کردند، بلکه موفق به پیدا کردن اشخاصی با کوله‌های مشابه شوند.آنها در یک زیرشاخه سایت ردیت مشغول این فعالیت کارآگاهی دست‌جمعی هستند، آنها در حال حاضر دو مرد میانسال را شناسایی کرده‌اند که کوله‌هایی مشابه داشتند، تصویر یکی از این افراد:

تصویر بمب گذار ماراتون بوستون

کاربران ردیت، پیش از این هم توانایی خود را در پیدا کردن شواهد دیجیتال ثابت کرده بودند، سیستم رأی‌دهی سایت هم کمک می‌کند که کسانی که نظرات بهتر دارند، رأی مثبت بیشتری بگیرند و صدایشان در میان انبوه صداهای دیگر، برجسته شود.

اصولا زیرشاخه‌ای از ردیت یعنی Reddit Bureau of Investigation همیشه مشغول این گونه فعالیت‌ها است و کاربران پیوسته مشغول حل کردن مسائل جنایی و اسرارآمیز در آن هستند. در حال حاضر کاربران در این قسمت مشغول پیدا کردن شواهدی برای پیدا کردن یک دختر گم‌شده در «یوتا»، پیدا کردن یک کارت حافظه مملو از عکس‌های شخصی وجستجوی کسانی هستند که در مقدونیه با حیوانات بدرفتاری می‌کنند!

اینگونه کارآگاهی‌های آنلاین خالی از مشکل نیستند، مثلا در این مورد ممکن است که شباهت کوله‌پشتی دو فردی که پیدا شده‌اند با کوله‌پشتی حاوی بمب، صرفا تصادفی باشد. در خود سایت ردیت هم در پستی با یادآوری مردی که در سال ۱۹۹۶ به اشتباه در ابتدا متهم به بمب‌گذاری در المپیک سال ۱۹۹۶ شده بود، یادآوری شده است که کاربران زود قضاوت نکنند.

اما فقط این کاربران سایت ریدت نیستند که مشغول کار روی عکس‌های ماراتون بوستون هستند، خود مقامات مسئول هم از مردم خواسته‌اند که عکس‌ها و ویدئوها خود را ارسال کنند، شاید با استفاده از بعضی از آنها بشود رد بمب‌گذار یا بمب‌گذارها را گرفت.

علاوه بر دوربین‌های گوشی‌های موبایل شهروندان، تعداد زیادی عکاس با دوربین‌های حرفه‌ای در صحنه بودند، و به اینها باید ویدئوهای گرفته شده با دوربین‌های نظارتی و دوربین‌های ترافیکی را هم اضافه کرد.

شاید این معما را عکسی آپلود شده در اینستاگرام یا ویدئویی در Vine حل کند.

اما مسئله دیگر این است که باید به این عکس‌ها و ویدئوها به نوعی سازمان داد و آنها را از نظر محل، زمان و زوایه عکسبرداری کاملا مرتب کرد، وگرنه کار جستجو خیلی دشوار می‌شود و نمی‌شود هزاران عکس گرفته شده توسط مردم عادی و عکاس‌ها یا ۱۴۷ دوربین نظارتی و ۴۰۲ دوربین ترافیکی را با دقت جستجو کرد.به همین منظور مقامات در صدد هستند که یک طرح موزاییکی دقیق از این عکس‌ها و ویدئوها درست کنند.آدم با خواندن این سطور یاد آن طرح موزاییکی می‌افتد که در سریال «فلش فوروارد» از حافظه مردم در لحظه بیهوشی دست‌جمعی درست شده بود!اما در عالم واقع تجربه عملی ایجاد این موزاییک وجود دارد، سرویسی به نام CrowdOptic وجود دارد که کارکردش دقیقا همین است.

متأسفانه خیلی وقت‌ها مشاهدات ما از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که آنها محل لینک‌ها و رأی‌ها بی‌تأمل و کامنت‌های شتاب‌زده هستند.اما اگر تک‌تک اعضای این شبکه‌های آگاهانه و به دور از اغراض شخصی، روی مسائل و مشکلات روزمره کار کنند، نتیجه به دست‌آمده خیلی عالی خواهد بود.در این مورد خاص شاید کاربران موفق به کاری شوند که مقامات به نرم‌افزارهای پیچیده شناسایی چهره و ساعت‌ها کار آدم‌ها حرفه‌ای موفق به انجام آن نشوند.


منابع : petapixel | slate

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*