نانو سيم هاي جديد ، انقلابي در فناوري انرژي خورشيدي

 نمونه اولیه نانوسیم‌های جدید قادرند فناوری انرژی خورشیدی را دستخوش انقلاب کنند.این همان چیزی است که محققان EPF در نتیجه یافته‌های اخیرشان بر روی این رشته‌های ریز موسوم به نانوسیم به آن دست یافته‌اند.فناوری خورشیدی با وارد کردن نانوسیم‌ها می‌تواند مقادیرعظیم نور را گیر بیاندازد و انرژی با کارآمدی باورنکردنی و با هزینه پایین تولید کند.

 این فناوری احتمالا آینده میکرو تراشه‌های تامین کننده انرژی و اساس نسل جدید پنل‌های خورشیدی است زیرا علی رغم اندازه‌شان، نانوسیم‌ها دارای پتانسیل بالا برای تولید انرژی هستند.نانوسیم‌ها رشته‌های بی‌نهایت ریز و دارای قطری به اندازه ده‌ها هزار نانومتر هستند و این در حالی است که یک نانومتر یک میلیونم میلی‌متر است.این سیم‌های ریز بیش از هزار برابر کوچکتر از قطر موی انسان هستند و قطر آن‌ها با اندازه قطر ویروس‌ها قابل مقایسه است.

هنگامی که نانوسیم‌ها به مشخصه‌های مناسب الکترونیکی مجهز می‌شوند، به یک سلول خورشیدی ریز بدل می‌شوند و نور خورشید را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند.آنا فونتکوبرتا مورال و تیمش به تازگی موفق به ایجاد یک سلول‌ خورشیدی نانوسیمی از آرسنید گالیم شدند. آرسنید گالیم ماده‌ای است که در تبدیل نور به برق بهتر از سیلیکون عمل می‌کند.این دانشمندان دریافتند که سلول خورشیدی نانوسیم در حقیقت نور بیشتری را در مقایسه با سلول‌های خورشیدی مسطح (حدود 12 برابر) جمع‌آوری می‌کند و نور بیشتر به معنای انرژی بیشتر است.نانوسیم قرار گرفته در موقعیت عمودی اساسا به عنوان یک قیف نوری بسیار کارآمد عمل می‌کند.

نمونه اولیه فونتکوبرتا در تبدیل نور به برق تقریبا 10 درصد کارآمدتر از پنل‌های خورشیدی منفرد معمولی عمل می‌کند.افزون بر این، بهینه کردن ابعاد نانو سیم، ارتقا کیفیت آرسنید گالیم و استفاده از تماس‌های الکتریکی بهتر جهت استخراج جریان، می‌تواند کارآیی نمونه اولیه را افزایش دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که آرایه‌ای از نانوسیم‌ها می‌توانند در عمل 33 درصد کارآیی کسب کند، در حالی که پنل‌های خورشیدی مسطح و تجاری هم‌اکنون 20 درصد کارا هستند.همچنین آرایه‌ای از نانوسیم‌ها از دست کم 10 هزار برابر آرسنید گالیم کمتری استفاده می‌کنند و امکان کاربرد صنعتی این ماده گرانبها را فراهم می‌کنند.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Photonics منتشر شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*