نوبل فیزیک ۲۰۱۴ اهدا شد (بروزشد : ویدیوی مراسم)

ممکن است بسیار اغراق آمیز باشد که بگوییم جایزه نوبل فیزیک امسال، جهان را نجات خواهد داد، اما قطعاً آن را کارآمدتر خواهد کرد. نوبل فیزیک ۲۰۱۴، به سه فیزیکدانی که LED آبی را اختراع کرده اند، اهدا شد. اختراع آنها، روش روشن کردن دنیا، تماشای فیلم و ذخیره ی اطلاعات را تغییر داده است.

نوبل فیزیک از سال ۱۹۰۱ تا امسال اهدا شده است: یعنی ۱۰۸ بار

۴۷ بار جایزه تنها به یک نفر اهداد شده است

۲ زن تا به حال این جایزه را برده اند

۱ نفر ، یعنی John Bardeen ، تا به حال ۲ بار این جایزه را برده است

جوان ترین فیزیکدان برنده ی این جایزه، ۲۵ سال سن داشته و Lawrence Bragg بوده که در سال ۱۹۱۵، این جایزه همراه با پدرش برده است.

و اما نوبل سال ۲۰۱۴…

Isamu Akasaki و Hiroshi Amano، از دانشگاه ناگویا از ژاپن و Shuji Nakamura از دانشگاه کالیفرنیا، به طور مشترک، جایزه ی ۸ میلیون کرون نوبل سوئد  را بردند. برای اطلاع بیشتر،هر کرون سوئد معادل ۰.۱۴ دلار است، یعنی این جایزه برابر با یک میلیون و صدوبیست هزار دلار است و طبق آخرین نرخ دلار تا امروز ، یعنی ۱۵ مهرماه، ساعت ۱۹، که این مقاله را می نویسم، با نرخ دلارآمریکا ۳۲۴۳، این جایزه برابر می شود با ۳میلیاردو ششصدوسی و دو میلیون وصد شصت هزار تومان!! که برای این همه تحقیق و تلاش، واقعاً رقم ناقابلی است. لازم به ذکر است هر کدام از این سه تن، یک سوم از این مبلغ را دریافت می کنند.

LEDها در سال ۱۹۵۰ اختراع شدند، اما تنها در یک رنگ بودند: قرمز. سبز بعدها آمد، اگرچه هردو برای نورهای شناساگر و ساعت های دیجیتال خوب بوند، اما دانشمندان واقعاً یه LED سفید می خواستند. اینها جایگزین لامپ های رشته ای سنتی شدند که انرژی زیادی را به صورت گرما تلف می کردند. رفتن به سمت LEDها ، تنها در انگلیس، می تواند باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی ، معادل ۲ بیلیون پوندی شود.

 بروزرسانی

به درخواست یکی از دوستان در کامنت ها، ویدئوی مراسم اهدای نوبل فیزیک ۲۰۱۴ گذاشته شد:

دانلود ویدیو

منبع: nobelprize

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی، فوتبال و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ناهید سادات ریاحی

    ممنون از دوستان عزیز

  2. خیلی سایت خوبی دارید!!!ممنون

  3. خیلی ممنون از مطلب ارزشمندتون

  4. میشه فیلم هم بزارید؟؟؟