استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

استیون هاوکینگ: می‌دانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است؟ این سوالی‌ست که در مورد اتفاقات پیش از به وجود آمدن دنیا مطرح شده و اینطور که به نظر می‌رسد،‌ فیزیکدان فوق معروف استیون هاوکینگ جوابی برای آن دارد.

اتفاقی که آن را با نام‌های بیگ بنگ (Big Bang)، انفجار بزرگ یا همان مهبانگ می‌شناسیم،  توسط اکثریت دانشمندان به عنوان رویداد شروع‌کننده جهان اطراف شناخته می‌شود و بر اساس آنچه که در مورد این اتفاق می‌دانیم،‌ در زمان بیگ بنگ تمامی مواد موجود در سراسر کهکشان‌ها و کیهان در فضایی فوق‌العاده کوچک و به اندازه بی‌نهایت چگال و داغ، متراکم شده بودند.

سپس این مواد شروع به انبساط کردند و پس از گذشت بیش از 13 میلیارد سال، به شرایط کنونی جهان رسیده‌ایم؛ اما سوالی که شاید ذهن بسیاری از ما را در زمان مواجه شدن با این اطلاعات در مورد شروع جهان مشغول کند، این است که قبل از بیگ بنگ چه رویدادی بوده است؟

استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

تصویری از مصاحبه هاوکینگ و تایسون

این سوال به جرات یکی از بزرگ‌ترین ابهامات پیش روی بشر است و اینطور که به نظر می‌رسد، فیزیکدان مشهور استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) پاسخی در مورد آن دارد. کمتر کسی است که هاوکینگ را به واسطه شهرتش در دنیای علم و دانش نشناسد و در مصاحبه اخیر این محقق برجسته با فیزیکدان معروف دیگری به نام نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، این صحبت‌ها در مورد اتفاقات قبل از مهبانگ مطرح شده است.

قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته است؟

پاسخ هاوکینگ به این سوال بزرگ به تئوری «پروپوزال بدون مرز» (No-boundary proposal) که بر اساس آن،‌ شرایط مرزی دنیا به صورت بدون مرز تعریف می‌شود، وابسته است. برای اینکه تئوری هاوکینگ را بهتر بفهمیم باید به قبل از وضعیت کنونی جهان برگردیم؛ دانشمندان مدت‌ها پیش متوجه شدند که تمامی آنچه که در آسمان شب مبینیم در حال دور شدن از یکدیگر است و به صورت کلی کیهان روندی انبساطی را در پیش دارد.

حال اگر به اندازه کافی به عقب برگردیم و به زمان وقوع انفجار بزرگ در 13.8 میلیارد سال پیش برسیم، با مفهوم تکینگی (Singularity) مواجه خواهیم شد. تکینگی در این مبحث به همان حجم فوق العاد کوچک و به اندازه‌ی ذره اتمی گفته می‌شود که همه چیز را در درون خود جا داد و میزان گرما و انرژی داخلش از بی‌نهایت هم فراتر می‌رفت!

در این ذره کوچک دیگر قوانین هر نوع فیزیکی که با آن آشنایی داریم به کار نمی‌آیند و زمان به شکلی که می‌شناسیم در آن تعریف نمی‌شود؛ به بیان دیگر قبل از بیگ بنگ و آغاز انبساط جرم‌ها، زمان عملا وجود نداشت و در حالت تکینگی، فلش زمان به میزان بی‌نهایت کوچک شده و به هیچ نقطه آغازین مشخصی اشاره نمی‌کند!

اگر بخواهیم کلمات خود هاوکینگ را نقل کنیم، باید بگویم این دانشمند مدعی خمیده بودن زمان قبل از بیگ بنگ است؛ او می‌گوید که زمان در پیش از مهبانگ همیشه به سمت نیستی نزدیک می‌شده ولی به آن نمی‌رسیده است و به صورت کلی این زمان به هیچ بیگ بنگی که هستی را از نیستی به وجود آورده، منتهی نشده است. هاوکینگ که خود کاملا به ابهامات فوق‌العاده زیاد چنین مفاهیمی برای ما مخاطبان معمولی واقف است، می‌گوید که بر اساس زاویه دید ما انسان‌ها بهترین توجیه قابل‌قبول باید همین باشد!

در مقاله دیگری که هاوکینگ در مورد تئوری پروپوزال بدون مرز نوشته،‌ این فیزیکدان برجسته می‌گوید که وقایع قبل از بیگ بنگ قابل‌ تعریف و ثبت نیستند، چرا که عملا راهی برای اندازه‌گیری آن‌ها وجود ندارد و از آنجایی که این وقایع پیامدهای دیداری ندارند، راحت‌ترین کار این است که آن‌ها را کاملا از تئوری‌های موجود در مورد مهبانگ حذف کنیم و بگوییم که زمان از بیگ بنگ آغاز شده است.

استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

البته این اولین باری نیست که هاوکینگ و یا تایسون در مورد چنین موضوعاتی صحبت می‌کنند و اصل مطالب مطرح‌شده توسط این فیزیکدانان مربوط به یک شو تلویزیونی به نام “StarTalk” است که در شبکه نشنال جئوگرافیک پخش می‌شود. در این برنامه مطالبی از این دست با عمق بیشتر موردبحث قرار می‌گیرند و در هر قسمت اطلاعات مفیدی برای شیفتگان علم فراهم شده است.