فضاپیمای MAVEN ناسا به مریخ رسید

اواخر آبان ماه سال گذشته بود که ناسا فضاپیمای فضاپیمای آنالیزور مریخ Maven را برای کشف اسرار سیاره سرخ راهی فضا کرد.Maven امروز به شکل رسمی به مدار مریخ وارد شده و قرار است تا سال های طولانی به بررسی جو مریخ و تأثیر خورشید بر جو آن بپردازد.

محققین و دانشمندان ناسا به شدت بر روی قابل سکونت بودن مریخ تأکید دارند و تاکنون فضاپیماهای مختلفی را جهت بررسی جزء به جزء آن به فضا رهسپار کرده‌اند. در نظر بزرگان این حوزه چون رییس شرکت اسپیس اکس ایلان ماسک، انسان ناگزیر است که زندگی چند سیاره ای را برای ادامه بقای خود در پیش گیرد.

چنین سیاستی سبب شده که تاکنون میلیاردها دلار صرف پروژه‌های مربوط به مریخ و شناخت هر چه بیشتر آن شود. امروز نیز خبری مهم از یکی از فضاپیماهای مریخی منتشر شده است.

18 نوامبر سال گذشته بود که فضاپیمای Maven به همراه یک راکت ATLAS V به فضا پرتاب شد.

محل مأموریت : مریخ

میزان مأموریت : سال‌های سال !

این فضاپیمای 671 میلیون دلاری حالا پس از تقریبا یک سال فضانوردی و طی مسافتی 442 میلیون مایلی به سیاره سرخ رسیده تا مأموریت بی پایان خود را آغاز کند. هدف Maven به گفته محققین این پروژه، بررسی جو بالایی مریخ و به شکل دقیق تر بررسی تأثیر فعالیت خورشید بر جو آن اعلام شده است.

maven-2

Maven به همراه خود ابزار و وسایل بسیار مهمی چون یک مغناطیس سنج ویژه و آنالیزور بادهای الکترونی خورشیدی را حمل می‌کند.

این فضاپیما هم اکنون چرخش خود به اطراف مریخ را آغاز کرده و دانشگاه کلرادو که مسئولیت تحقیقات آن را بر عهده دارد به مرور تست، بررسی و سپس عملیاتی سازی ابزارآلات همراه Maven را آغاز خواهد کرد.

منبع : space