قیمت لپ تاپ در بازار

قیمت لپ تاپ در بازار ایران کاهش پیدا می‌کند؟

در خبرها داشتیم که به احتمال زیاد، تعرفه واردات لپ تاپ از 15 درصد به 5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با این اتفاق، قیمت لپ تاپ در بازار ایران کاهش پیدا می‌کند؟

سیامک غنیمی فرد، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت رایزنی‌‌هایی برای کاهش تعرفه واردات لپ تاپ انجام شده است. پیش از این تعرفه واردات این کالای آی تی از 5 درصد به 15 درصد افزایش پیدا کرده بود که باعث بالا رفتن قیمت‌ها و ایجاد انگیزه بیشتر برای قاچاق شد. علت این افزایش تعرفه، درخواست یک شرکت داخلی تولیدکننده لپ تاپ بود که تقاضای افزایش تعرفه واردات داشت و مورد موافقت هم قرار گرفت. در حالی که این کالای آی تی یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کالاها برای قشر تحصیل‌کرده و علم‌آموز جامعه است.

بیات، یکی دیگر از اعضای کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در رابطه با احتمال کاهش قیمت لپ تاپ در بازار ایران اظهار کرد:

کاهش تعرفه‌ها مساوی با کاهش قیمت لپ تاپ در بازار ایران نیست. واقعیت این است که قیمت کالاهای وارداتی از فاکتورهای مختلفی تاثیر می‌گیرد که یکی از آن‌ها تعرفه است. افزایش قیمت دلار نیز همچنان موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده و با توجه به شرایطی که بازار در حالت رکود قرار دارد، این افزایش قیمت در چند ماه آینده خود را نشان می‌دهد. بنابراین نباید در کوتاه‌مدت انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

قیمت لپ تاپ در بازار به صورت آنی سقوط نمی‌کند

وی در ادامه تاکید کرد نمی‌توان توقع داشت که قیمت لپ تاپ در بازار به صورت آنی سقوط کند، چون صرف کاهش تعرفه باعث از بین رفتن قاچاق نمی‌شود. هنوز هم قاچاقچیان در این عرصه منافعی دارند و بسیاری از موانع مالیاتی به واسطه قاچاق برای واردکنندگان برداشته می‌شود.

علیپور، عضو هیات مدیره کمیسیون سخت افزار سازمان نصر هم گفت با کاهش تعرفه‌ها، تازه قیمت لپ تاپ در بازار به نرخی که قبلا قاچاقچی‌ها وارد می‌کردند، می‌رسد، اما پولی که پیش از این به جیب قاچاقچی می‌رفت حالا با اجرای این طرح نصیب دولت می‌شود. چیزی که در نهایت باعث می‌شود این طرح به سود مصرف‌کننده نهایی باشد، بهبود خدمات کالاها و خدمات پس از فروش خواهد بود.

لپ تاپ تا اردیبهشت 97 ارزان می‌شود

از سوی دیگر، میرمهدی کمیجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید کاهش تعرفه‌ها موجب افت قیمت لپ تاپ تا اردیبهشت آینده خواهد شد. به گفته وی، مسلما کاهش 10 درصدی تعرفه بر روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و اگر این مساله بر روی کاهش قیمت لپ تاپ تاثیرگذار نبود ما اصلا به دنبال آن نمی‌رفتیم. اگر تغییر تعرفه بر روی قیمت‌ها تاثیر نگذارد پس چه فرقی می‌کند 10 درصد، 20 درصد یا 5 درصد باشد؟ در واقع ما تمام این کارها را انجام دادیم تا کالا ارزان‌تر به دست مشتری برسد و مردم را برای خرید به فروشگاه‌ها ترغیب کنیم.