نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5 ؛ طراحی زیبا و امکاناتی مناسب

در این مقاله نگاه نزدیکی به تبلت هواوی مدیاپد ام 5 (Huawei MediaPad M5) معرفی شده در MWC 2018 خواهیم انداخت که در دو نسخه 8.4 اینچی و 10.8 اینچی معمولی و یک نسخه 10.8 اینچی پرو به عرضه درخواهند آمد.

برخلاف سال گذشته، هواوی گوشی های هوشمند پرچمدار سری P خود با نام‌های هواوی پی 20 را با خود به نمایشگاه MWC نیاورده است. احتمالا این تصمیم بدان خاطر از سوی هواوی گرفته شده است که سامسونگ تصمیم دارد تا ساعاتی دیگر از گوشی های قدرتمند و محبوب سری گلکسی اس 9 خود پرده برداری کند.

به هر ترتیب ما خوشحالیم که هواوی به جای آن‌ها از یک لپ تاپ هیبریدی ویندوزی به نام میت بوک ایکس و تبلت های اندرویدی بالارده و پریمیوم خود به نام مدیاپد M5 در این رویداد جهانی پرده برداشته است.

نسل جدید تبلت مدیاپد ام 3 که در IFA 2016 معرفی شد اینک با نام  مدیاپد ام 5 در سه نسخه مختلف مدیاپد ام 5 8.4 اینچی، مدیاپد ام 5 10.8 اینچی و مدیاپد ام 5 پرو 10.8 اینچی به عرضه درخواهد آمد که مدل آخر از یک قلم هوشمند نیز به صورت پیشفرض برخوردار است. تمامی این مدل‌ها در رنگ‌های خاکستری و طلایی به عرضه درخواهند آمد. با توجه به شایعات قیمت آن‌ها نیز در حدود 400 دلار است، اما به نظر می‌رسد در طول برگزاری MWC 2018 می‌توانیم اطلاعات بیشتری از این تبلت ها به دست آوریم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا نام این گوشی از عدد 3 به 5 پریده است؟ در کشور چین عدد 4 به عنوان یک عدد بد شناخته می‌شود و مردم این دیار برآن باورند که عدد 4 برایشان بدشانسی به همراه دارد. به همین خاطر کمپانی‌های سازنده لوازم الکترونیکی چینی همچون گوشی ها و تبلت ها سعی می‌کنند از عدد 4 گذر کرده و از آن استفاده نکنند. به طور مثال می‌توان به وان پلاس اشاره کرد که پس از عرضه وان پلاس 3 و 3 تی با پرش از عدد 4 اقدام به عرضه گوشی خود با نام وان پلاس 5 کرد.

تبلت های جدید هواوی مدیاپد ام 5 از رابط کاربری EMUI 8.0 مبتنی بر اندروید 8 اوریو برخوردارند و از نسل پیش تراشه‌های کایرین، یعنی کایرین 960 هشت هسته‌ای قدرت می‌گیرند. برای مقایسه می‌توان به حضور تراشه کایرین 970 قدرتمندتر در گوشی پرچمدار هواوی میت 10 پرو اشاره کرد.

چه چیزی جدید شده است؟

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

فرم جدید و یک قلم: تبلت های جدید خانواده هواوی میت اینک در سایز 10.8 اینچی و یک نسخه پرو عرضه می‌شوند که کاملا شبیه به نسخه معمولی 10.8 اینچی هواوی مدیاپد ام 5 بوده و حالا با یک قلم هوشمند همراه شده است.

دوربین پشتی جدید: مدیا پد ام 3 از یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت و جلو برخوردار بود. این درحالیست که دوربین پشتی در مدل M5 یک دوربین 13 مگاپیکسلی بوده و دوربین سلفی آن 8 مگاپیکسلی باقی مانده است.

پردازنده به‌روزشده: طبق معمول، هواوی از نسل پیشین پردازنده‌های خود بر روی تبلت های اندرویدی خود استفاده کرده است. همانطور که در مدل M3 از یک تراشه Kirin 950 استفاده شده بود، امسال نیز شاهد حضور تراشه Kirin 960 سال گذشته این کمپانی در زیر قاب M5 هستیم.

ابعاد متفاوت: مدیاپد 8.4 اینچی جدید از ضخامت مشابه 7.3 میلی‌متری نظیر نسل پیش خود برخوردار است، اما بلندای سر آن 124.8 میلی‌متر بوده که در مقایسه با 124.2 میلی‌متر M3 کمی بلندتر شده است و قد کلی آن نیز با 212.6 میلی‌متر نسبت به 215.5 میلی‌متر در مدل M3 کمی کوتاه‌تر خواهد بود.

نمایشگر مشابه و باتری: نمایشگر WQXGA IPS این گوشی از وضوح 2560 در 1600 پیکسل و تراکم پیکسلی 359ppi برخوردار است. درست همانند مدل پیشین، نسخه 8.4 اینچی مدیاپد ام 5 از یک باتری 5100 میلی‌آمپری مشابه بهره می‌برد.

طراحی

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

بدنه‌ی فلزی و شاسی‌های این تبلت با یک نمایشگر شیشه‌ای 2.5D همراه شده‌اند تا احساس محصولی بالارده به شما دست داده و در دست گیری آن نیز آسوده باشد. هواوی در مورد خطوت آنتن U شکل اینگونه می‌گوید که پذیرش بهتر سیگنال‌ها را به همراه دارد، زیرا این شکل طراحی منحصر به فرد اجازه می‌دهد آنتن خارج از محل در دست گیری شما قرار داشته باشد.

مدل‌های 8 اینچی و 10 اینچی تبلت هواوی مدیاپد ام 5 از ضخامت یکسان 7.3 میلی‌متری برخوردارند،‌در حالی که مدل بزرگ‌تر از ابعاد عرضی 258.7 میلی‌متر در عرض و طول 171.8 میلی‌متر برخوردار است.

تصاویر نسخه 8.4 اینچی هواوی مدیاپد ام 5

 

مدیاپد ام 5 10.8 همراه 4 اسپیکر و کیبورد جداشدنی

در کنار اندازه و ظرفیت باتری، عمده‌ترین تفاوت مدل‌های 8.4 و 10.8 اینچی تبلت هواوی مدیاپد ام 5 پین‌هایی به نام Pogo Pins در مدل بزرگ‌تر هستند که به کاربر اجازه استفاده از کیبوردهای جانبی را می‌دهند. استفاده از این کیبورد جداشدنی بسیار آسان است و کیفیت آن مشابه کیبورد گلکسی تب اس 3 خواهد بود؛ هرچند این کیفیت به کیبورد سرفیس پرو 4 مایکروسافت نمی‌رسد.

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

مدیاپد ام 5 10.8

در بخش صوتی، تمامی نسخه‌های این تبلت اندرویدی از سیستم هارمند کاردون بهره می‌برند، اما مدل کوچکتر به دو اسپیکر برخوردار بوده و دو مدل 10 اینچی از چهار اسپیکر برخوردارند.

 

مدیاپد ام 5 10.8 پرو همراه 4 اسپیکر، کیبورد جداشدنی و قلم هوشمند

تنها تفاوت بین ام 5 10.8 و ام 5 10.8 پرو قلم هوشمند آن‌ها است. این قلم از درجه حساسیت 4096 نقطه‌ای برخوردار بوده و به یک شارژ نوع C مجهز است. این قلم با هر بار شارژ‌ می‌تواند تا 50 روز مورد استقاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که سخت افزار قلم M-Pen را هواوی طراحی کرده و ساخت بخش نرم افزاری آن بر عهده شرکت Wacom بوده است.

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

مدیاپد ام 5 10.8 پرو

تصاویر نسخه 10.8 اینچی پرو هواوی مدیاپد ام 5

نمایشگر

هیچ چیز عجیبی در بخش نمایشگر این تبلت وجود ندارد. درست همان پنل WQXVGA IPS نسل پیشین با وضوح 2560×1600 پیکسل در تمامی نسخه‌های این تبلت دیده می‌شود. تراکم پیکسلی در مدل کوچکتر 359ppi و در دو مدل بزرگ‌تر نیز 280ppi خواهد بود. کیفیت تصاویر بسیار بهتر شده، کنتراست عمیق‌تر و رنگ‌ها نیز در این نمایشگر روشن‌تر هستند.

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

برخلاف گلکسی تب اس 3 سامسونگ که در MWC 2017 معرفی شد، این تبلت اندرویدی فاقد ارائه پنل نمایشگر HDR است. شاید بدان خاطر است که هنوز محتوای HDR‌ به سختی یافت می‌شوند و هواوی لزومی برای استفاده از آن ندیده است.

دوربین

برخلاف گوشی های هوشمند، دوربین ها ویژگی نیستند که مشتریان بخواهند آن را برای خرید یک تبلت مهم قلم‌داد کنند؛ زیرا بیشتر استفاده کاربران از تبلت‌ها در محل کار یا منزل است که هر دو محیط‌های سربسته‌ای هستند.

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

با این حال هواوی دوربین پشتی این تبلت را با یک دوربین 13 مگاپیکسلی بهتر همراه با فوکوس خودکار تعویض کرده و یک دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی با فوکوس ثابت نیز بر روی قاب جلویی آن نقش بسته شده است.

سخت افزار و عملکرد

همانطور که در مقدمه توضیح داده شد، از آنجایی که تبلت‌ها از مزایای سوددهی گوشی های هوشمند برخوردار نیستند، تولیدکنندگان تمایل‌مند به استفاده از تراشه‌های ارزان قیمت‌تر ولی همچنان قدرتمند در آن‌ها هستند. بهترین انتخاب، استفاده از تراشه پرچمداران سال گذشته است که کاربران به عملکرد آن‌ها آشنا باشند.

تبلت هواوی مدیاپد ام 5 از یک تراشه 8 هسته‌ای کایرین 960 (که مربوط به سال 2016 است) برخوردار بوده و با 4 گیگابایت رم همراه است. نسخه‌های 8.4 اینچی و 10.8 اینچی این تبلت در سه نسخه 32/64/128 گیگابایتی از نظر حافظه داخلی تولیدمی‌شوند، این درحالیست که نسخه جهانی مدل پرو 10.8 اینچی تنها در یک مدل 64 گیگابایتی عرضه خواهد شد. البته کاربران چینی می‌توانند نسخه 128 گیگابایتی آن را نیز خریداری کنند. البته کاربران تمامی این دیوایس‌ها می‌توانند به لطف یک اسلات کارت حافظه میکرو اس دی، ظرفیت آن‌ها را تا 256 گیگابایت ارتقا دهند.

نرم افزار: اندروید 8

تبلت هواوی مدیاپد ام 5 از آخرین نسخه اندروید،‌ یعنی اندروید 8 اوریو برخوردار است که البته در آینده‌ای نزدیک به‌روزرسانی 8.1 نیز برای آن ارسال خواهد شد. فراتر از اندروید، دیوایس‌های هواوی از یک رابط کاربری سفارشی به نام EMUI برخوردارند که حالا نسخه 8 آن به عنوان نسخه جدیدتر 5.1 (معرفی شده در میت 10) بر روی این گوشی نصب شده است.

ارتباطات

تبلت های سری M5 از یک اسلات سیم کارت نانو بهره میبرند که میتواند اتصال LTE را به ارمغان بیاورد. البته این اتصال تنها در مدل‌های SHT-W09، CMR-W09 و CMR-W19 موجود است. تمامی مدل‌های این دیوایس از وای فای و بلوتوث 4.2 نیز بهره می‌برند و بخش امنیتی آن‌ها توسط یک اسکنر اثر انگشت تامین می‌شود.

نگاه نزدیک به تبلت هواوی مدیاپد ام 5

در بخش ارتباطی، تبلت هواوی مدیاپد ام 5 از یک درگاه USB نوع C برخوردار است و جک هدفون در آن دیده نمی‌شود؛ به جای آن هواوی از یک آداپتور USB Type C به جک 3.5 میلی‌متری هدفون درون جعبه تبلت استفاده کرده است.

باتری

باتری 5100 میلی‌آمپر ساعتی در مدل 8 اینچی می‌تواند تا 11 ساعت پخش مداوم ویدیو را به همراه داشته باشد، این درحالیست که باتری 7500 میلی‌آمپر ساعتی مدل 10 اینچی 10 ساعت پخش مداوم ویدیو را ارائه می‌کند. به لطف تکنولوژی شارژ سریع، تنها 1.9 ساعت برای شارژ کامل مدل 8 اینچی و 2.9 ساعت برای مدل 10 اینچی این تبلت زمان لازم است.

جمع بندی

تبلت های اندرویدی جدید هواوی مدیاپد ام 5 ارائه کننده عملکرد خوبی نسبت به قیمتشان (حدود 400 دلار) هستند. طراحی آن‌ها بسیار شیک بوده و تنها کمی ضخامت آن‌ها بیشتر از گلکسی تب اس 3 سامسونگ است. این درحالیست که مدل 10.8 اینچی آن بزرگ‌تر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. فرق اپل و سامسونگ با دیگر سازندگان در استفاده از آخرین نسخۀ تراشه/cpu
    متأسفانه هوواوی، الجی در اینها کم میزارن؛ درحالیکه برای قیمت‌شکنی: میتوان و باید بزک‌دوزک را فدای اصل کرد

  2. تمایل‌مند = غلط
    مایل = صحیح

  3. هرچند درمقایسه با تب اس 3 ضعیفتره ولی خب قیمتشم نرمال تره

  4. هواوی نمیتونه دوربیناشو تغیر بده حتی بعد میاد پرچم دارم معرفی میکنه

  5. تنها ایرادی که میشه از هواوی گرفت گیردانش سر دوربین هشت مگا پیکسلی سلفیه همه چیزو تغیر میده بجز این یکی