هواپیمای تهران-یاسوج

آخرین خبرها از عملیات جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج

روز گذشته هواپیمای ATR که از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز می‌کرد، در حوالی کوه دنا ناپدید شد. عملیات جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج ادامه دارد و در این مطلب، آخرین اتفاقات و خبرها را بررسی می‌کنیم.

صبح روز یکشنبه، 29 بهمن 1396، هواپیمای ATR با هدایت کاپیتان فولاد از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد، اما متاسفانه این پرواز هرگز به مقصد نرسید و در اطراف کوه دنا از رادار ناپدید شد. این هواپیما که بیش از 60 سرنشین را با خود حمل می‌کرد در منطقه سمیرم اصفهان دچار سانحه شده و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل شرایط نامساعد جوی با یکی از قله‌های آن اطراف برخورد کرده باشد.

عملیات تجسس برای پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج از همان ابتدا به دلیل بارش شدید برف و باران، برودت هوا و وزش شدید باد با مشکل مواجه شد و به نتیجه‌ای رسید و ادامه این عملیات به امروز، دوشنبه 30 بهمن 1396، موکول شد. ولی تاکنون تلاش‌های نیروهای امدادی برای یافتن لاشه هواپیمای حادثه‌دیده ATR موفقیت‌آمیز نبوده است. در ادامه، آخرین خبرها از عملیات جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج را بررسی خواهیم کرد:

اتفاقات دومین روز عملیات جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج

ساعت 9 و 3 دقیقه صبح: روابط عمومی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد نیروهای اورژانس در قالب تیم‌های چند نفره از حدود ساعت 5 صبح به محل احتمالی سقوط هواپیما اعزام شده‌اند و در حال جستجو هستند. بالگردهای اورژانس نیز از ساعات اولیه صبح بر فراز رشته کوه‌های دنا به پرواز درآمده‌اند، ولی توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات کوه‌ها باعث شد دید عمودی و افقی بالگردها کاهش پیدا کند و این عملیات‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.

ساعت 9 و 11 دقیقه صبح: جهت تسهیل در کار امدادی و پیدا کردن محل وقوع سانحه هواپیمای تهران-یاسوج ، تردد کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی در محور گرنه بیژن ممنوع اعلام شد.

ساعت 9 و 34 دقیقه صبح: 150 کوهنورد حرفه‌ای برای جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج به ارتفاعات دنا اعزام شدند. نصرتی، فرماندار سمیرم نیز اعلام کرد جلسات مختلفی پس از وقوع حادثه تشکیل شده و نیروهای امدادی از جمله هلال احمر، بالگردها و کوهنوردان به مناطق مختلفی که احتمال می‌رفت هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد اعزام شدند، ولی به دلیل شرایط بد جوی و بارش برف و باران و مه غلیظ و وزش شدید باد در ارتفاعات، امکان جستجو به طور کامل وجود ندارد.

هواپیمای تهران-یاسوج

ساعت 9 و 37 دقیقه صبح: سازمان فضایی کشور نیز به عملیات جستجوی لاشه هواپیمای سانحه‌دیده ATR ورود کرد و گفت برای پیدا کردن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین نیز درخواست کمک شده است. قرار شد اگر ماهواره‌های اروپایی‌ها و چینی‌ها تصویری از لاشه هواپیما را رصد کردند فورا به ما اطلاع بدهند. مجتبی سرادقی، معاون سازمان فضایی کشور اظهار کرد ما تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، ولی به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع بدهند.

ساعت 10 و 11 دقیقه صبح: ابوالفضل سروش، عضو مجمع نمایندگان تهران ضمن ابراز تاسف از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ، بر لزوم بازنگری در مدیریت حمل و نقل تاکید کرد و گفت مسئولان باید در سریعا در زمینه سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان به مقصد یاسوج شفاف‌سازی کنند تا از فضای التهاب‌آمیز جامعه کاسته شود. به گفته سروش، مسئولان باید بحث مدیریت حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی را مورد بازنگری قرار دهند و ما نباید به راحتی شاهد این‌گونه حوادث دلخراش باشیم.

ساعت 10 و 13 دقیقه صبح: رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در مورد آخرین خبرها از جستجو برای هواپیمای سقوط کرده اعلام کرد با پیگیری‌های صورت گرفته، محدوده جغرافیایی هواپیمای ATR مشخص شده و بررسی‌ها به سمت نزدیک شدن به محل سقوط این هواپیما ادامه دارد. متاسفانه تاکنون هیچ یک از تیم‌های تجسس نتوانسته‌اند محل دقیق سقوط را شناسایی کند، اما فعالیت تمام تیم‌های حاضر در منطقه ادامه دارد.

هواپیمای تهران-یاسوج

ساعت 10 و 14 دقیقه صبح: دو هلیکوپتر هلال احمر برای شناسایی و جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج بر فراز رشته کوه‌های دنا به پرواز درآمده‌اند.

ساعت 10 و 19 دقیقه صبح: به گفته محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، 15 تیم عملیاتی و 75 نفر از تیم کوهستان برای انجام عملیات جستجو از ساعت 6 صبح وارد کوه شده‌اند و با توجه به وضعیت آب و هوا، امکان جستجوی هوایی از طریق هلیکوپتر نیز فراهم خواهد شد.

ساعت 10 و 28 دقیقه صبح: احمد وظیفه، مدیر واحد پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت جوی محدوده جستجوی لاشه هواپیمای تهران-یاسوج گفت بارش برف و باران در مرز استان اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد و حوالی رشته کوه‌های دنا ادامه دارد.

ساعت 10 و 39 دقیقه صبح: خانواده‌های نگران سرنشینان حاضر در هواپیمای سانحه دیده تهران-یاسوج در دامنه ارتفاعات دنا حضور پیدا کرده‌اند و از نزدیک پیگیر اخبار عملیات جستجو هستند.

ساعت 11 و 9 دقیقه صبح: جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری 9 گروه تخصصی امداد و نجات کوهستان را به منطقه سقوط هواپیما در سمیرم اعزام کرده است. همچنین یک تیم از سگ‌های زنده‌یاب نیز به محل حادثه اعزام شده‌اند.

ساعت 11 و 35 دقیقه صبح: همچنان هیچ خبری از هواپیمای سقوط کرده در 5 نقطه پیش‌بینی شده نیست و عملیات جستجو در مناطق جدید ادامه دارد.

ساعت 11 و 55 دقیقه صبح: دکتر ایرج حریرچی اعلام کرد تعدادی از همکاران پزشک و پرستار در هواپیمای تهران-یاسوج حضور داشتند که برای ارائه خدمت به یاسوج می‌رفتند.

ساعت 12 و 11 دقیقه ظهر: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تحلیل این کمیسیون از حادثه سقوط هواپیمای آسمان اشاره کرد و گفت فرضیه ما این است که هواپیما به طور معمول بر اساس طرحی که سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده، مسیر را نپیموده است. محمدرضا رضایی در حاشیه جلسه علنی مجلس، به طور تلویحی خلبان هواپیما را اصلی‌ترین مقصر حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج دانست و تاکید کرد هواپیماها به طور معمول باید در ارتفاع 15 هزار پایی از روی قله دنا عبور کنند چرا که ارتفاع این قله 14 هزار پا است.

ساعت 12 و 38 دقیقه ظهر: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی که در مورد نقص ایمنی هواپیمای ATR سقوط کرده مطرح شده بود، گفت هواپیمای ATR72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان جزو ایمن‌ترین هواپیماهای برد کوتاه در جهان است.

ساعت 13 و 1 دقیقه ظهر: دکتر بخشی، مدیر بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده مسافران هواپیمای تهران-یاسوج خبر داد. به گفته بخشی، اطلاعات مربوط به تمامی سرنشینان هواپیما توسط سازمان پزشکی قانونی دریافت شده است.

هواپیمای تهران-یاسوج

ساعت 13 و 21 دقیقه ظهر: مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی از پیدا نشدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج و مثمر ثمر نبودن تلاش‌های گروه‌های امدادی انتقاد کرد و گفت مسئولین فقط مصاحبه می‌کنند و می‌گویند ما تمام تلاشمان را کریدم ولی هنوز هیچ لاشه‌ای پیدا نشده است.

ساعت 13 و 22 دقیقه ظهر: خانواده قربانیان هواپیمای سانحه‌دیده آسمان با چشمانی خیس و بهت‌زده در دامنه کوه‌های دنا به تماشای ارتفاعات نشسته‌اند و منتظر رسیدن خبرهای جدید هستند.

هواپیمای تهران-یاسوج

ساعت 13 و 38 دقیقه ظهر: در برخی رسانه‌ها خبرهایی در مورد کشف لاشه هواپیما منتشر شد، اما رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد این اخبار مورد تایید نیست و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد. مرتضی سلیمی ضمن تکذیب کشف لاشه هواپیمای سانحه دیده در منطقه نقل، اظهار کرد ما اکنون در منطقه نوبل هستیم و همچنان بالگردهای ما به پرواز و جستجوی محل دقیق سقوط ادامه می‌دهند.

ساعت 13 و 42 دقیقه ظهر: معاون اقتصادی استانداری کهکیلویه و بویر احمد اعلام کرد یکی از پهپادها محدوده جدید احتمالی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را در روستای نقل در منطقه پازن پیر از توابع سمیرم شناسایی کرده است.

ساعت 13 و 43 دقیقه ظهر: خارجی‌ها به کمک می‌آیند. با اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، هیات 7 نفره فرانسوی امشب (دوشنبه) به ایران می‌رسند تا ابعاد مختلف این سانحه را بررسی کنند. همچنین کانادایی‌ها به عنوان سازندگان موتور هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا در صورت نیاز به ایران کمک کنند.

ساعت 13 و 52 دقیقه ظهر: یک لکه سیاه که می‌تواند ناشی از سقوط هواپیما باشد در میان روستای نقل و دنگزو در منطقه دنا مشاهده شده است.

ساعت 13 و 56 دقیقه ظهر: 400 نیروی پلیس برای تسریع عمیلات امداد و نجات سقوط هواپیما به منطقه سمیرم اعزام شده‌اند.

ساعت 14 و 19 دقیقه عصر: هلیکوپتر اورژانس کشور برای بازدید از نقطه‌ای که گفته می‌شود لاشه هواپیمای تهران-یاسوج رویت شده پرواز کرده، اما هنوز رویت تکه‌های هواپیما مورد تایید نیست.

ساعت 14 و 20 دقیقه عصر: یکی از متقاضیان پرواز هواپیمای ATR72 شرکت آسمان که روز گذشته از صفحه رادار ناپدید شد، گفت به دلیل افزایش غیر قانونی قیمت بلیت این پرواز و تاخیر در خرید بلیت، این پرواز را از دست داده بود.

ساعت 14 و 21 دقیقه عصر: هنوز هم هیچ لاشه و نشانه‌ای از هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده است. به گفته شرفی، اظهار نظر در خصوص پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج فقط در حوزه هواپیمایی کشوری است.

ساعت 14 و 31 دقیقه عصر: کاپیتان حسین پاکروان، خلبان باسابقه کشورمان در تحلیل حادثه پیش آمده گفته بنده پیش‌بینی می‌کند که خلبان هواپیمای ATR به علت طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار، کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

ساعت 14 و 32 دقیقه عصر: نورقلی، نماینده مردم کردکوی و ترکمن در مجلس شورای اسلامی گفت شرکت آسمان دارای مشکلات مدیریتی است و انتظار داریم مدیرعامل این شرکت استعفا دهد.

ساعت 14 و 47 دقیقه عصر: معاون امداد و نجات هلال احمر استان کهکیلویه و بویر احمد گفت بالگردهای امدادی در ارتفاعات روستای بیده از توابع پادنا، لکه سیاهی پیدا کرده‌اند که احتمال می‌دهیم لاشه هواپیمای تهران به یاسوج باشد. اکنون عازم ارتفاعات روستای بیده هستیم تا صحت این موضوع را از نزدیک بررسی کنیم.

ساعت 14 و 55 دقیقه عصر: فرماندار سمیرم اعلام کرد تمام عکس‌های هوایی دریافت شده توسط پهپادها به نقشه‌های هوایی تبدیل شده‌اند.

ساعت 15 و 16 دقیقه عصر: مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان گفت تمام شیارهای کوه شناسایی و جستجو شده و همچنان نیز شیارها در حال بررسی هستند.

ساعت 15 و 34 دقیقه عصر: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشور در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیما توضیح داد پهپادها و نیروهای امدادی در منطقه حضور دارند و در حال بررسی و جستجو هستند. همچنین عکس‌های زیادی گرفته شده که فعلا چیزی در آن‌ها مشاهده نشده است.

ساعت 16 و 41 دقیقه عصر: یکی از ساکنان محلی در منطقه دنا مدعی شد که هواپیما را در ارتفاع کم و در حال عبور از ارتفاعات دنا مشاهده کرده است. او بخشی از کوه را به مسئولان نشان داد و گفت این منطقه باید بیشتر بررسی شود. این فرد محلی در گفتگو با ایسنا نیز گفت حوالی ساعت 8 و 50 دقیقه صبح روز یکشنبه، یک هواپیما را که در ارتفاع خیلی پایین به سمت یکی از قله‌های دنا به نام نول در حال پرواز بوده مشاهده کرده است. به گفته وی، در آن زمان مه غلیظی در ارتفاعات وجود داشت، باران می‌بارید و باد به شدت می‌وزید و کمتر از 30 دقیقه پس از این مشاهدات، اخبار سانحه هوایی را شنیده است.

ساعت 16 و 58 دقیقه عصر: بر اساس گزارش‌ها، بارندگی در منطقه سقوط هواپیما از فردا آغاز خواهد شد و به همین دلیل احتمالا عملیات جستجو را نیروهای پیاده ادامه می‌دهند.

ساعت 17 و 16 دقیقه بعد از ظهر: محسن مهرعلیزاده، استاندارد اصفهان گفت امروز یک مسیر پروازی مشخص شده و کمک خلبانی که همیشه خلبان این هواپیما را همراهی می‌کرد با هلیکوپتری پرواز کردند تا مسیر هواپیما را بار دیگر جستجو کنند و این مسیر را در بال شمالی و جنوبی ارتفاعات دنا دنبال کنند. با همه این جستجوها باز هم خبری از لاشه هواپیما نشد. وی همچنین در مورد لکه سیاهی که بر روی ارتفاعات دنا دیده شده بود اظهار کرد تصور می‌شد این لکه یکی از بخش‌های هواپیما باشد ولی بعد از این که از نزدیک با دوربین و با دقت آن قسمت را بررسی کردیم متوجه شدیم چنین چیزی نیست.

ساعت 17 و 17 دقیقه بعد از ظهر: تعدادی از خانواده‌های قربانیان سانحه هوایی تهران-یاسوج و مردم محلی در مقابل بخشداری دنا کوه تجمع کرده و خواستار رسیدگی سریع‌تر به این موضوع شده‌اند.

ساعت 17 و 41 دقیقه بعد از ظهر: معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان گفت از فردا جستجوی کوه دنا از سمت استان کهکیلویه و بویر احمد آغاز می‌شود و با تمام توان سمت دیگر کوه که در استان کهکیلویه قرار دارد را نیز جستجو می‌کنیم.

ساعت 17 و 59 دقیقه بعد از ظهر: سازمان هوا و فضا برای رصد ماهواره‌ای منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و شناسایی محل دقیق آن وارد عملیات شد. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت تاکنون بیش از 60 سورتی پرواز در استان‌های اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد برای جستجو در مناطق کوهستانی انجام شده، ولی با توجه به پیدا نشدن محل دقیق سقوط هواپیما، تاریکی هوا، بارش شدید برف و مه‌آلود بودن برخی مناطق، عملیات جستجوی هوایی در دومین روز نیز متوقف شده و از صبح فردا، سه شنبه 1 اسفند 96، این عملیات از سر گرفته می‌شود.

ساعت 18 و 6 دقیقه غروب: فرماندار سمیرم با استناد به اخباری که از سوی همکاران هواپیمای آسمان دریافت شده، گفت قطعاتی از هواپیما در ارتفاعات 3600 متری مشاهده شده، ولی با توجه به این که امکان هلی برد در شرایط جوی بد کنونی وجود ندارد، از فردا صبح به صورت دقیق در منطقه جستجو ادامه پیدا می‌کند.

 ساعت 19 و 12 دقیقه غروب: استاندار کهکیلویه و بویر احمد اعلام کرد هنوز نمی‌توان به صورت صد در صد پیدا شدن اشیایی از هواپیمای حادثه دیده را تایید کرد. به گفته احمدی، منطقه احتمالی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج باید به طور 90 کیلومتر، عرض 15 کیلومتر و ارتفاع 4400 متر مورد جستجو قرار بگیرد و به همین دلیل شرایط دشواری وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چرا بلاک میکنین تو تلگرام اگه کاره واجبی داشتم چی؟

  2. ینی هر روز پیدا نشدن؟؟
    پس چجوری گفتن همه مردن

  3. مدیریت بحران پس چیکار میکنن ایتن همه حادثه نالایق بودن مسئو ل ها رو میرسونه

  4. درود بر تیم زحمت کشه امداد