جنین دورگه انسان و گوسفند برای اولین بار در جهان به وجود آمد

جنین دورگه انسان و گوسفند برای اولین بار در جهان ساخته شد

جنین دورگه انسان و گوسفند جدیدترین دستاورد شگفت‌انگیز دانشمندان است که به عنوان قدمی در راه برطرف کردن مشکلات پیوند اعضا، به حساب می‌آید.

به تازگی دانشمندان خبر داده‌اند که ساخت جنین دورگه انسان و گوسفند در شرایط آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است؛ این اتفاق منحصر به فرد با هدف اصلی تغییر شرایط کلی اهدای عضو انجام شده و محققان امیدوارند که از این راه امکان پرورش دادن اعضای انسانی را در شرایط محیطی غیرانسانی، مانند بدن جانوران دیگر، فراهم کنند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که پژوهشگران با وارد کردن سلول‌های بنیادی انسان در جنین گوسفند، اولین جاندار نیمه آدم،‌ نیمه انسان را به وجود آورده‌اند؛ البته در حال حاضر حدودا 99 درصد این جنین از سلول‌های گوسفند ساخته‌ شده، اما ایده کلی ترکیب دو گونه متفاوت جانوری و رسیدن به یک موجود مشترک بود که پس از تحقیقات فراوان عملی شد.

مهندسی ژنتیک جنین دورگه انسان و گوسفند

یکی از زیست شناسان سلول‌های بنیادی از دانشگاه استنفورد به نام هیرو ناکاوچی (Hiro Nakauchi) می‌گوید که قسمت انسان جنین دورگه انسان و گوسفند ساخته شده هنوز ناچیز است و حاصل کار به هیچ وجه شبیه به یک گوسفند با کله انسان یا چیزی شبیه به این نیست؛ یعنی بر اساس تعداد سلول‌ها می‌توان تخمین زد که از هر 10 هزار سلول گوسفند،‌ یکی از این واحدهای ساختاری متعلق به بشر است.

جنین دورگه انسان و گوسفند برای اولین بار در جهان به وجود آمد

تیم ناکاوچی اساس کار خود را بر روی تحقیقات پیشین که در زمینه پیوند سلول‌های انسان و خوک متمرکز بود،‌ قرار داده بودند؛ در آن پژوهش‌ها دانشمندان سلول‌های انسان را با موفقیت در جنین خوک رشد دادند.

در حالی که ایده به کار گیری مهندسی ژنتیک برای ساخت یک موجود دو رگه انسان و گوسفند، برای بسیاری دیوانه‌وار و عجیب به نظر می‌رسد، باید در نظر داشته باشیم که هر ساله تعداد قابل‌توجهی از بیماران قرار گرفته در صف انتظار اهدای عضو به دلیل کمبود اهداکننده جان خود را از دست می‌دهند و در صورت موفقیت، چنین دستاوردهایی می‌توانند جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را نجات دهند.

یکی دیگر از اعضای تیم ناکاوچی به نام پابلو راس (Pablo Ross) از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که حتی اگر عضوی برای پیوند دادن به فرد بیمار وجود داشته باشد و شرایط اهدای عضو ایدآل‌ترین حالت ممکن باشد، البته به غیر از پیوند ارگان بین برادر یا خواهرهای دوقلو، بدن باز هم بعد از گذشت مدتی خاص عضو را پس می‌زند و سیستم دفاعی شخص دست از جنگیدن با عضو پیوند خورده برنمی‌دارد.

با ئر نظر گرفتن این مشکلات، نیاز شدیدی به در دسترس بودن اعضای کافی برای پیوند وجود داشته و با اینکه کار این تیم پژوهشی هنوز فاصله بسیار زیادی با بهره‌برداری کامل دارد، یکی از بهترین روش‌های برطرف کردن مشکلات مربوط به پیوند عضو، استفاده از موجودات دورگه است.

مسائل اخلاقی ساخت موجودات دورگه

برای کسب موفقیت در قدم‌های اولیه‌ی به وجود آوردن جنین دورگه انسان و گوسفند، باید حداقل یک درصد از کل بدن جنین حیوان شامل سلول‌های انسان می‌شد، اما در قدم‌های بعدی این نسبت تغییر خواهد کرد و با رسیدن به این مراحل،‌ سوالات اساسیِ اخلاقی در مورد موجود ساخته شده پیش می‌آید. به خصوص که ارگان‌های حیاتی موجود باید از آن جدا شده و جانور ساخته‌شده در فرآیند اهدای عضو باید به نوعی ناقص شود.

راس در این رابطه نگرانی‌های مشابهی را همانند صحبت‌های مطرح‌شده توسط کارشناسان مختلف، ابراز کرده است و می‌گوید که اگر لازم باشد که برای به نتیجه رسیدن مطالعات، تمامی سلول‌های انسانی به مغز جنین دورگه انسان و گوسفند بروند، تیم او به کار پژوهشی پایان می‌دهند.

جنین دورگه انسان و گوسفند برای اولین بار در جهان به وجود آمد

به طور ارائه جواب‌های ساده و قضاوت‌های سیاه و سفید در مسائلی مانند مهندسی ژنتیک امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر،‌ با در نظر گرفتن این حقیقت که تنها در آمریکا، هر 10 دقیقه ‌یک نفر به لیست انتظار اهدای عضو اضافه می‌شود، نمی‌توان تاثیرات مثبت چنین دستاوردهایی را برای بهتر کردن زندگی انسان‌ نادیده گرفت.

راس در انتهای یکی از مصاحبه‌هایش گفت که رسیدن به حالت ایدآل و لطمه نزدن به هیچ یک از ارزش‌های اخلاقی در چنین حوزه‌هایی عملی نبوده و نیست؛ با این حال، کارهای علمی مشابه مطالعات او و تیمش برای کسانی که مسیر زندگیشان با پیوند عضو تغییر خواهد کرد، امید ایجاد کرده است.

البته نکته قابل‌توجه دیگر با نگاه به تلاش‌های دانشمندان در بهبود وضعیت سلامت این است که در جوامع پیشرفته، افراد با عبور از مسائل پایه‌ای اجتماعی و سیاسی، برای جان همنوعانشان به مراتب ارزش بیشتری قائل می‌شوند.

نتایج تحقیق راس و همکارانش به زودی در گردهمایی سالانه “American Association for the Advancement of Science” در آستین تگزاس ارائه خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. درسته الان بعضی مسئولین گوسفند تشریف دارن ولی فک کنم در اینده نزدیک واقعا گوسفندا مسئول شن خیلی جالبه حتی ممکنه گوسفند مهندس و دکتر و راننده و به خصوص خلبانم داشته باشیم

  2. درسته الان بعضی مسئولین گوسفند تشریف دارن ولی فک کنم در اینده نزدیک واقعا گوسفندا مسئول شن خیلی جالبه حتی ممکنه گوسفند مهندس و دکتر و راننده و به خصوص خلبانم داشته باشیم

  3. ایستتون چرا به زوره وی پی ان باز میشه؟

  4. بابا شماها دیگه کی هستید دارید چی می گید لطفا اگر سر رشته از علوم دینی ندارید حرف بی خود نزنید کار این مهندسان هیچ ربتی به خلق وایجاد نیست کار اینها فقط تغییر در پیوندوترکیب سلولها باهم هستند کجای این خلق موجود دیگر است ما که هر روز شاهد این نوع تغییرات چه با واسطه انسان یا بدون واسطه انسان هستیم اگر در یکمی به اطراف پیرامون خود نگاه کنیم وبی اندیشیم می بینیم که این تغییرات در هر ثانیه ودقیقه در پیرامون ما وحتی در خود بدن ما یک سلول جدید و با تغییرات خاصی که وجود داره به وجود میاد پس لطفا بدن فکر ادیشه نکنید خلق موجودی زنده ای یا به وجود امدن چیزی نیاز به ماده اولیه واساثیه و ووجود ماده معنویه وترکیب این دو باهم وایجاد موجود زنده است که هیچ کدوم این دو بدون دیگر قابل ایجاد شدن نیست وهر زره که در عالم وجود دارد در نوع خود این نوع ماده اولیه وثانویه رادر خود جا داده پس خلق هیچ وقت کاد هیچ انسانی یا موجود ممکن الوجود نیست که در اساس خود نیازمند به چیز دیگری است خالق واقعی واساسی جهان همان واجب الوجود که او هم همان خدا خداست که هر چیزی در ذات خود به اون وابسته هستند وهر چیز جدیدی که به وجود میاد حتی این فکر تغییر وتحول وساختاری این حیوان همه وهر فکری که به ذهن انسان خطور می کنه همه اینها از طرف خداست که به واسطه اختیار وودر قالب اندیشه در ذهن انسان جا می گیرد

    • اگه این طور باشه از نظره من مشکلی نداره

    • 1- چرا پرت و پلا میگی؟ آیا تو حاضری هر چی به ذهن کثیف شیطان‌صفت‌های امثال داعش برسه، به گردن بگیری؟ پس چرا هر کثافتی را به خدای متعال نسبت میدهی؟ دیواری از خدا کوتاهتر ندیدی؟ خجالت بکش!
      هرچی دوده از کندۀ فلاسفه و متصوفۀ از خدا بیخبریست که خود و عدّه‌ای خام را با اباطیلی مثل وحدت وجود (هرچی خدا انگاری) به سخره گرفته‌اند.
      2- آری، خلقت -فقط‌وفقط- کار آفریدگار یکتاست و غیر از این را هیچ مؤمنی نگفته و اگر ملحد/منافقی هم ادّعا کند، اصلاً شدنی نیست.
      یا أَیُّها النّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فاسْتَمِعو لَهُ إنَّ اللَّذینَ تَدْعونَ مِنْ دونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقو ذُبابًا وَلَوِ اجْتَمَعو لَهُ وَ إنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئًا لا یَسْتَنْقِذوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطّالِبُ وَ الْمَطْلوبُ ﴿۷۳﴾
      اى مردم مثلى زده شد، گوش دهید: کسانى را که جز خدا مى‏خوانید هرگز [حتا] مگسى نیافرینند هر چند براى [آفریدن] آن اجتماع کنند و اگر آن مگس چیزى از آنان برباید نمی‏توانند آن را بازپس گیرند طالب و مطلوب هر دو ناتوانند (حج73)
      3- اعتراض به دستکاری در استایل/روال طبیعی یک آفریده است که البته ممکن است؛ ولی هر ممکنی که مجاز نیست.
      تربیت حیوانات، علمی و شدنی است؛ مثلاً از بوزینه در فضاپیمای آزمایشی و از موش برای آزمایش داروهای جدید استفاده میکنند؛ حال اگر کسی حیوان را برای دزدی تربیت نموده یا با بدافزاری مغزش را هک/ریموت کند، آیا وجدان سالم چنان تصرفاتی را مجاز میداند؟

  5. چو علم آموختی از حرص آنگه ترس ک‌اندر شب
    چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برَد کالا
    توجیهی مضحک تر از این نیست که: چون روزی n نفر در صف پیوند عضواند پس خلقتِ خدا را دستکاری کنیم!
    یکی نیست بگوید:
    1- روزی n نفر هم از فقر مفرط در صف فروش عضواند، فکری بحال آنها کنید
    2- روزی n نفر هم که در صف دریافتِ عضو بوده‌اند، از نداری می‌میرند، فکری بحال آنها کنید
    3- این پیوند عضو برا هرکی نصرفه برا بعضی‌ها حسابی میصرفه
    4- نوعدوستی در اشتغالزائی برای عدّه‌ای تاجر طبّ‌خوانده، توجیه میشه ولی در مورد کسانیکه بخواهند مفتی/توافقی، بده-بستون کنند، که مفتکی نیست!
    5- اصلاً حاصل اینهمه جادو-جمبل برا آن دسته از بیماران پیوندی است که در صف نمی‌ایستند
    6- آنهائیکه پولشان از پارو بالا میرود، غالباً از فرط تن‌پروری و مفت‌خوری به بیماری افتاده‌اند، بگذریم از اینکه بعض‌شان خون مردم را در شیشه کرده‌، گرفتار آه و نفرین ملّت شده‌اند
    آه دل مظلوم به سوهان مانَد
    گر خود نبُرد، بُرنده را تیز کند
    7- حالا گیرم یکی-دو روز اضافه نفس کشید، آخرش -از فرط پیری و درد فرتوتی- خودش تقاضای مرگ میکند و اینبار -نوع‌دوستان؟- کشتن خیرخواهانه را توجیه میکنند و…
    این بشر تا کی میخاد تسلیم امر خدای آفرینندۀ مهر مادری نشه؟ تا کجا میخواهد عقل ناقصش را بر آفرینندۀ عقلها ترجیح بدهد؟
    این تیغ نه از بهر ستمگاران کردند
    انگور نه از بهر نبیذ است به چرخشت
    علم و نوآوری خوبست ولی سموم شیمیائی که امروز بجای آفت‌کشی، آدم‌کشی میکنند حاصل فنآوریهای نابخردانه و طمعکارانۀ دیروزاند
    داروهای هسته‌ای امروز هم بیماریهای عجیب و غریب فردا را رقم خواهند زد
    – پس یهو بگو علم رو بیخیال شیم!
    – نه جانم! راهت غلطه!
    ترسم که به کعبه نرسی اعرابی
    ک‌این ره که تو میروی به ترکستانست
    راه درست: روال طبیعت و آفرینش خدای حکیم است، نه دستکاری شیطنت‌آمیز/کنجکاوی کودکانه
    انقراض داییناصر لطف خدای متعال بوده وإلّا شاید بشر نمیتوانست بر کرۀ خاکی زنده بماند
    حال اگر دولتی بخواهد مثلاً بمنظور مبارزۀ بیولوژیک با داعش، داییناصر را بازیافت نموده و مغزش را ریموت کند، شاید در سکانس اوّلیۀ نمایش، هورای خلق را بشنود ولی در این درام گور خودش را کنده
    متأسفانه پشت این تقلّاهای روزافزون (رباتهای زیست‌فن‌آورانه/گرگهای انسانگونه) افکار شدیداً فاسد و سلطه‌گری نهفته است که بویی از نوع‌دوستی نبرده، با چهرۀ خندان‌، از پشت به بشریت خنجر می‌زنند

  6. اخه مرض مگه دارن موجود داغون میکنن

  7. مهندسی ژنتیک , پیشرفت در علم نجوم و هوافضا و هوش مصنوعی آینده ی بشریته واقعا مطلب علمیه فوق العاده ای بود – خدا این هوش و علم رو به انسان داده تا ازش استفاده ببریم و مرز های یادگیری نامحدوده -شاید خوده ما انسان ها هم از دست کاری ژنتیکی توسط موجودات بیگانه(آنوناکی های باستان)بوجود آمده باشیم

  8. درود بر علم و دانش

    مرگ بر جهل و نادانی

  9. سعید این سکولار ها میخوان دینو به چالش بکشن

    • هیچ اتفاقی در عالم نمی افتد مگر به اراده خداوند و هیچ عملی خارج از اراده و حکمت خداوند نیست .

      • یکم بحثاتون چرت و پرته… واقعا یکم فکرکنیم… ما قبول داریم که همه ی کارها در دست خداست و اراده خدا تمام کننده ی همه چیزه… از اون طرف هم قدرت عقل و اختیار رو قبول داریم و میگیم این توانایی ها رابطه طولی با خدا دارن… حالا قرار نیست که هر کاری که میکنیم رو به خواست خدا ربط بدیم(اگه اینجوری باشه هیچ جرمی رو نباید محکوم کرد)…

        در مورد این مطلب هم باید گفت که درسته تو آیه 53 سوره فصلت اومده که “آیات خـود را در دوردست هـا و در درون خـودشان به آنها نشان خواهیم داد تا جائـیـکـه بـرای آنـهـا روشن شود که این قرآن حق است” اما نه اینجوری… وعده شیطان در آیه 119 “و به آنها امر می کنم که گوشهای دامها را آسیب برسانند، و به آنها امر می کنم که در خلق خدا دگرگونیهائی ایجاد کنند”هستش که به طور صریح به این مسئله اشاره شده و نهی کرده

    • فراماسونن دارن تو کاره خدا دست میبرن