مکمل های غذایی برای کاهش وزن

این مکمل های غذایی برای کاهش وزن مناسب نیستند

زمانی که احساس می‌کنید اضافه وزن پیدا کرده‌اید، به سراغ مکمل های غذایی برای کاهش وزن می‌روید. اما مکمل‌هایی نیز هستند که بر خلاف تصورات قبلی ما، به هیچ وجه وزن را کاهش نمی‌دهند و در شرایطی مضر نیز هستند.

شاید بارها برای شما اتفاق افتاده باشد که اضافه وزن پیدا کنید و به دنبال مکمل های غذایی برای کاهش وزن بگردید. مکمل‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند در لاغرتر شدن به شما کمک کنند. اما به تازگی تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته که برخی از مکمل های غذایی بر خلاف تمام تصورات قبلی ما به هیچ وجه در کاهش وزن موثر نیستند. در ادامه به معرفی 5 مورد از این مکمل‌ها می‌پردازیم.

1 – کتون تمشک

مکمل های غذایی برای کاهش وزن

کتون تمشک که به عنوان قرص لاغری به فروش می‌رسد، مواد شیمیایی موجود در تمشک قرمز است که کاملا با بو و رنگ میوه تفاوت دارد. این قرص را می‌توان در آزمایشگاه نیز ساخت.

مطالعه‌ای که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد نشان داد که کتون تمشک می‌تواند چربی بدن آن‌ها از بین ببرد. در تحقیقات دیگری که روی این قرص انجام شد، به 70 نفر که دچار اضافه وزن بودند رژیم غذایی و برنامه تمرینی داده شد و همچنین مکمل های لاغری مثل کافئین، سیر و دیگر مکمل‌ها به علاوه کتون تمشک به طور تصادفی در اختیار آن‌ها قرار گرفت. تنها 45 نفر از افراد در این آزمایشات شرکت کردند. 27 نفر آن‌ها که مکمل مصرف کرده بودند به طور متوسط 1.9 کیلوگرم وزن کم کردند.

کتون تمشک، یکی از معروف‌ترین مکمل های غذایی برای کاهش وزن که بی‌اثر است

به 5 نفر از این افراد گفته شده بود که میزان خوراک خود را حفظ کنند و به آن‌ها روزانه 200 میلی‌گرم کتون تمشک داده شد. اما تغییری در وزن‌هایشان دیده نشد. محققان در طول این آزمایشات متوجه تولید نوعی سم توسط کتون تمشک که برای قلب و دستگاه تناسلی مضر است شدند. در هر صورت بهتر است که این ماده مصرف نشود. چرا که به هیچ عنوان اثری در کاهش وزن ندارد. به جای آن بهتر است از میوه‌های تازه مثل توت فرنگی، کیوی، هلو، انگور و سیب استفاده نمایید.

2 – چای سبز مچا

مکمل های غذایی برای کاهش وزن

مچا چای سبزی است که به عنوان یکی از مکمل های غذایی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد، از برگ‌های Camellia Sinensis یا گیاه چای به دست می‌آید و به صورت پودر شده به فروش می‌رسد.

قبل از برداشت، این گیاه به مدت چند هفته در سایه قرار می‌گیرد تا مقدار تیانین و کافئین آن افزایش پیدا کند. هیچ مطالعاتی اثر مثبت مچا روی کاهش وزن را ثابت نکرده است اما با بررسی شش تحقیق مجزا که روی آماده‌سازی چای سبز مخصوص رژیم لاغری در 12 هفته صورت گرفت، هیچ نوع کاهش وزن محسوسی در افرادی که مورد این آزمایشات قرار گرفته بودند دیده نشد. از طرفی 8 تحقیق دیگر در کشور ژاپن برای نحوه اثر چای سبز روی کاهش وزن افراد مختلف صورت گرفت که نشان می‌داد این افراد بین 200 گرم الی 3.5 کیلوگرم وزن کم کردند.

با توجه به این تحقیقات، به طور حتم مشخص نیست که چای مچا، کاهش وزن را تسریع دهد.

3 – مکمل غذایی گارسینیا کامبوجیا

مکمل های غذایی برای کاهش وزن

گارسینیا کامبوجیا یکی از میوه‌های استوایی است که مقدار زیادی هیدروکسی سیتریک اسید در خود دارد و عنوان می‌شود که این اسید به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

در تحقیقاتی که روی حیوانات صورت گرفت، هیدروکسی سیتریک اسید باعث تولید اسیدهای چرب می‌شود. رسیدن این ماده به بدن انسان می‌تواند متابولیسم بدن را پایین آورده و سرعت کاهش وزن را نیز کم کند. از 3 آزمایش مختلف که به مدت 12 هفته رو خانم‌هایی با اضافه وزن زیاد انجام شد، یک رژیم غذایی مناسب، با هیدروکسی سیتریک اسید و بدون این ماده، 1 آزمایش موفقیت آمیز و در دو آزمایش دیگر تفاوتی در وزن افراد ایجاد نشد.

در یک آزمایش 12 هفته‌ای دیگر که روی 135 مرد و زن انجام شد، تفاوتی بین رژیم غذایی با هیدروکسی سیتریک اسید و بدون آن دیده نشد. آزمایش 10 هفته‌ای دیگر که روی 86 زن و مرد انجام شد، گارسینیا کامبوجیا مورد استفاده قرار گرفت و هیچ نوع رژیم غذایی در این آزمایشات وجود نداشت، در نهایت تفاوتی در تغییر وزن این افراد دیده نشد.

بناتر تحقیقات انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که این ماده نیز تاثیر خاصی در کاهش وزن ندارد و مکمل غذایی مناسبی نیست.

4 – مکمل‌ های دارای کافئین

مکمل های غذایی برای کاهش وزن

ادعا شده که کافئین می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و در نتیجه در کاهش وزن موثر باشد.

تحقیقاتی که روی نمونه آماری از افراد با وزن مناسب انجام گرفت نشان داد که هر چه مقدار کافئین در رژیم غذایی بیشتر شود، متابولیسم بدن این افراد نیز افزایش می‌یابد. یک فنجان قهوه حاوی 100 میلی‌گرم کافئین است که می‌تواند متابولیسم بدن را 9 کالری بر ساعت افزایش دهد. در حالی که میزان 400 میلی‌گرم کافئین که در دو یا سه فنجان قهوه باریستا وجود دارد، میزان متابولیسم  را 34 کالری در ساعت افزایش خواهد داد.

اگر 8 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن انسان، به فرد دارای اضافه وزن داده شود، نرخ متابولیسم به میزان 16 درصد تا 3 ساعت مداوم افزایش خواهد یافت. در تحقیقات انجام شده روی افراد با اضافه وزن زیاد که به آن‌ها رژیم غذایی داده شده بود، 200 میلی‌گرم کافئین به مدت سه بار در روز و 24 هفته متوالی، در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شد و همچنین از طرفی مکمل‌های دیگر نیز روی این افراد آزمایش شد. در دو آزمایش تفاوت چندان زیادی دیده نشد.

برای هشت هفته اول، گروهی که مکمل‌های کافئین مصرف کردند، به مشکلاتی همچون بی‌خوابی، لرزش و سرگیجه نیز مبتلا شدند. در نتیجه، اگر چه کافئین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد اما نمی‌تواند به مدت طولانی در کاهش وزن موثر باشد.

5 – آب قلیایی

مکمل های غذایی برای کاهش وزن

محصولات قلیایی به طور گسترده در حال افزایش هستند. آب قلیایی، پودرهای قلیایی و مکمل‌های قلیایی.

با استفاده از بزاق دهان می‌توان میزان اسیدی بودن خون را فهمید. میوه و سبزیجات میزان قلیایی بودن خون را افزایش می‌دهند در حالی که گوشت آن را کمتر می‌کند.

بزاق دهان دارای پی هاش 7 است. رژیم‌های قلیایی به شما کمک می‌کنند تا بر اساس پی هاش خون خود مواد غذایی مناسب را مصرف کنید. پی هاش اگر به سمت قلیایی شدن برود باعث کاهش وزن خواهد شد. اما معده دارای پی هاش کمتر از 3.5 است چرا که اسیدهای موجود در آن می‌توانند باعث هضم غذا شوند. اگر پی هاش معده به سمت 4.5 یا 5 برود می‌توان انتظار کاهش وزن را داشت. بدن به طور خودکار نیز پی هاش خون را در حدود 7.35 الی 7.45 کنترل می‌کند و تغییر این میزان باعث مرگ انسان خواهد شد.

رژیم‌های قلیایی به خاطر توصیه به مصرف میوه و سبزیجات می‌توانند موثر باشند اما باز هم هیچ دلیل قطعی و ثابت شده وجود ندارد که مواد قلیایی بتوانند به کاهش وزن بلند مدت کمک کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. خیلی عجیبه
    همه میخوان با خوردن لاغر کنن
    چه نوع غذایی یا مکملی بخوریم که لاغر شیم !!!
    هیچکس دنبال این نیست که با ورزش یا کمتر خوردن لاغر بشه

  2. آب قلیلیی رو نمیدونم ولی آب خالی با ورزش کردن تاثیرش خیلیه

  3. مکمل غذایی دوستم خورده نتیجه گرفته

  4. چای سبز مچا فقط دیگه بقیه چای سبزا لاغر کننده ن

  5. این گارسینا کامبوجیا همش تقلبه نخرید

    • تو ماهواره تبلیغ میکنه؟؟ خیلی از ستاره ها استفاده کردن نتیجه گرفتن

      • آره اصلا تبلیغشو ببینی انداختنش گردن دکتر آز بیچاره غلط بکنه از این تبلیغای بدرد نخور بکنه
        ویدوشم ببینید اصلا باهم نمیخونه هرکی مهمون دکتر آز میشه
        میگه از گارسینیا کامبوجیا استفاده کرده
        همش مزخرفه

  6. تبلیغات گارسینیا کامبوجیا تو رسانه های خارجی پر شده و مشخص شد که کذبه
    کلا مکمل ها راه خوبی برای لاغر شدن نیستن عوارض غیر قابل پیش بینی ای دارن

  7. ینی قرص کافیین لاغر نمی کنه؟?