دکمه نمایش عکس

دکمه نمایش عکس از نتیجه جستجوهای تصاویر در گوگل حذف شد!

دکمه نمایش عکس یا همان دکمه View Image در گوگل، دیگر در نتایج جستجوهای درون این موتور جستجو نمایش داده نمی‌شود. علت حذف این دکمه از نتایج جستجوی عکس در گوگل، سخت‌تر کردن دانلود تصاویر و جلوگیری از سرقت فایل‌های چند رسانه‌ای است.

گوگل به تازگی تغییری کوچک اما بسیار تاثیرگذار در بخش جستجوی تصویر موتور جستجوی خود اعمال کرده است. اگرچه این تغییر تنها به حذف دکمه نمایش عکس ختم می‌شود، اما کار را برای کاربران کمی سخت خواهد کرد. با این حال، احتمالا مدیران وب سایت‌ها و عکاسان از این تغییر شدیدا استقبال می‌کنند.

پیش از این، بعد از وارد شدن به تب عکس‌ها در ادامه جستجوی یک کلمه و یا عبارت، با کلیک بر روی هر تصویر، دکمه‌ای تحت عنوان “View Image” نمایش داده می‌شد که با کلیک بر روی آن می‌توانستیم عکس را در پنجره‌ای جداگانه باز کرده و سپس ذخیره کنیم، بدون این که نیازی به ورود به وب سایت دارای آن تصویر باشد. دکمه نمایش عکس در گوگل برای کاربران بسیار کاربردی بود، به طوری که با کمترین کلیک و صرف زمان ممکن می‌توانستند عکس‌های مورد نظرشان را ذخیره و سپس مجددا مورد استفاده قرار بدهند. اما اکنون برای ذخیره هر عکس باید یک یا چند قدم بیشتر برداشت.

دکمه نمایش عکس

اگرچه ممکن است کاربران شدیدا از این تغییر ناراحت شده و حتی دست به اعتراض بزنند، اما در هر صورت گوگل، از شر اعتراضات بسیار زیادی عکاس‌ها و تولیدکنندگان محتوا راحت خواهد شد. آن‌ها عقیده دارند موتور جستجوی گوگل به دیگر افراد اجازه می‌دهد بدون هیچ دردسری، تصاویر آن‌ها را سرقت کنند. اکنون و تنها به لطف حذف دکمه نمایش عکس در گوگل می‌توان امیدوار بود رضایت عکاس‌ها و تولیدکنندگان محتوا به میزان بسیار زیادی جلب خواهد شد.

دکمه نمایش عکس

دلیل حذف دکمه نمایش عکس از گوگل

چند دلیل برای این اقدام ممکن است وجود داشته باشد. جلوگیری از سو استفاده کاربران از تصاویری که ممکن است تولید آن‌ها منابع زیادی مصرف کرده باشد، اصلی‌ترین دلیل آن به نظر می‌رسد.

البته برخی کاربران به قوانین کپی رایت اهمیت زیادی می‌دهند، اما از تاکید بر روی آن در برخی وب سایت‌ها بی‌خبر هستند، چرا که وقتی عبارتی را در گوگل جستجو کرده و به تب تصاویر می‌روید، دکمه نمایش عکس در کنار هر مورد وجود دارد و متاسفانه در این حالت نمی‌توان اطلاعات زیادی درباره قوانین کپی رایت وب سایت بارگذاری‌کننده آن محتوا به دست آورد. اما وقتی کاربر به خاطر حذف دکمه نمایش عکس مجبور باشد به منظور ذخیره آن به درون وب سایت مراجعه کند، در آن جا قوانین و شرایط مربوط به استفاده از عکس‌ها را خواهد دید.

دکمه نمایش عکس

از طرفی دیگر، وقتی یک کاربر به صورت مستقیم تصویری را از گوگل دریافت می‌کند، فایده خاصی برای وب سایت منتشرکننده آن نخواهد داشت، اما اجبار به مراجعه به وب سایت سبب می‌شود کاربر تبلیغات درون آن را دیده و گوشه‌ای از هزینه قرار دادن (و شاید تولید و طراحی) آن عکس تامین شود.

این موضوع برای تولیدکنندگان محتوا بسیار هیجان‌انگیز است، اما برای کاربران خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اکنون بعد از پسندیدن تصویری در گوگل، باید به وب سایت قراردهنده آن مراجعه کرد و بعد از جستجو بین مطالب آن و اسکرول کردن به پایین و بالا، عکس مورد نظر را یافت.

مشکل دیگری که به لطف وجود دکمه نمایش عکس در گوگل برای مدت‌ها دور زده شده بود، ممکن است در اینجا گریبان‌گیر کاربران شود. برخی وب سایت‌ها دکمه کلیک راست را در وب سایت خود می‌بندند، به همین دلیل باید باز هم چندین قدم اضافی دیگر برای ذخیره عکس برداشت. باید در نظر گرفت وب سایتی که چنین اقدامی انجام داده است، نسبت به ذخیره شدن تصاویرش حس خوبی ندارد!

دکمه نمایش عکس

خوشبختانه در حال حاضر حداقل یک راهکار وجود دارد. اگر بر روی تصویری کلیک راست کنید، خواهید توانست با انتخاب گزینه “Open Image In New Tab” ،”View Image” و یا دیگر گزینه‌ها بسته به نوع مرورگر خود، تصویر را درون پنجره‌ای جدید باز کنید. برخی از قابلیت‌های مرورگرها همیشه به ضرر وب سایت‌ها تمام شده است و این مورد نیز مستثنی نیست.

تعداد کمی از کاربران به وجود چنین راهکاری پی خواهند برد، به همین دلیل هنوز برای تولیدکننده محتوا جای امیدواری وجود دارد. از طرفی دیگر، اکنون واضح‌ترین دکمه بعد از کلیک بر روی یک تصویر در گوگل، گزینه “Visit” است که باز هم خبری خوشحال‌کننده برای مدیران وب سایت‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر حذف دکمه نمایش عکس ، گوگل همچنین گزینه “Search By Image” را نیز حذف کرده است. البته این تغییر به اندازه حذف دکمه View Image در گوگل اهمیت ندارد. اکنون می‌توان با کشیدن و رها کردن یک عکس درون نوار جستجو عمل مشابهی را انجام داد. گفتنی است جستجو به وسیله عکس، بیشتر توسط کاربرانی که به دنبال نسخه فاقد واترمارک و لوگوی یک تصویر هستند کاربرد دارد.

اگرچه حمایت گوگل از عکاس‌ها و تولیدکنندگان محتوا و همچنین کمک به افزایش ترافیک وب سایت‌ها ستودنی است، اما ممکن است کاربرانی که به این موارد اهمیتی نداده و تنها به فکر راحتی خود هستند، تغییر جدید را آزاردهنده و منفی خطاب کنند. متاسفانه تعداد کمی از کاربران همواره تلاش می‌کنند به منظور استفاده از محتواهای متنی و چند رسانه‌ای وب سایت‌ها، تمامی حقوق مد نظر آن‌ها را رعایت کنند. از اعمال این تغییر تنها یک الی دو روز می‌گذرد، به همین دلیل باید تا زمان مشاهده واکنش‌های احتمالی کاربران بیشتر منتظر ماند.