فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین عکس های سیاره مشتری را به زمین فرستاد

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین عکس های سیاره مشتری را به زمین فرستاد

جدیدترین عکس های سیاره مشتری که به تازگی توسط کاوشگر جونو (Juno probe) ناسا تهیه شده‌اند، گوشه‌ای از شگفتی‌های پنجمین سیاره منظومه شمسی را به ما نشان می‌دهند.

فضاپیمای جونو (Juno probe) یکی از ربات‌های پیشرفته سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، به ارزش 1 میلیارد دلار است که ماموریت کاوش پنجمین سیاره منظومه شمسی را بر عهده دارد؛ هر چند وقت یک‌بار هم مجموعه جدید از تصاویر سیاره مشتری توسط این فضاپیما به زمین مخابره می‌شود که در پرواز جونو از نزدیک این غول گازی تهیه شده است.

جونو با سرعت 209 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و هر 53.5 روز یک‌بار، به صورت کامل به دور مشتری می‌چرخد؛ در یازدهمین مرتبه‌ای که این کاوشگر در مدار اطراف سیاره گردش کرد و از نزدیکی این غول گازی رد شد، مجموعه‌ای زیبا و منحصر به‌ فرد از جدیدترین عکس های سیاره مشتری را تهیه کرد که گوشه‌ای از شگفتی‌های این غول گازی را به زمینیان نشان می‌دهند.

در مجموعه تصاویر جدید سیاره مشتری جزئیات شگفت‌انگیزی از گردبادهای عظیم و ابرهای نورانی این سیاره قابل‌مشاهده است و همانطور که متخصصان اظهار کرده‌اند،‌ چند روز طول می‌کشد تا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط جونو به زمین مخابره شوند. به همین دلیل است که یازدهمین پرواز نزدیک فضاپیما در تاریخ 7 فوریه انجام شد و داده‌ها پس از مخابره به زمین، این روزها در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

البته نکته جالب‌توجه این است که عکس های تهیه‌شده به صورت سیاه و سفید و به اصطلاح، خام برای دانشمندان ناسا ارسال می‌شوند و پس از قرارگیری داده‌ها بر روی وب سایتی خاص، جامعه‌ای بین المللی از دانشمندان و هنرمندان شیفته جهان خارج از جو زمین، با اعمال تکنیک‌های خاص ویرایش و رنگ‌آمیزی تصاویر به این عکس‌ها جان دوباره‌ای می‌بخشند.

این شما و این هم تعدادی از زیباترین عکس های سیاره مشتری که در مدارگردی اخیر کاوشگر جونو تهیه شده‌اند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

سفر جونو به سمت این غول گازی در تاریخ 5 آگوست 2011 آغاز شد و 5 سال طول کشید تا این فضاپیما به مدار مشتری برسد.

در این تصویر کمربند ابری جنوب سیاره را می‌بینیم.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

میدان تشعشعات اطراف این سیاره به قدری نیرومند و خطرناک‌اند که قرارگیری در معرض آن‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی آسیب جدی وارد می‌کند؛ به همین خاطر است که دانشمندان ناسا فضاپیمای جونو را در مسیری قرار داده‌اند که در هر گردش برای مدت ‌زمانی کوتاه به مشتری نزدیک شود.

این تصویر از مجموعه جدید عکس های سیاره مشتری کمربند ابری شمال غول گازی را نشان می‌دهد.

هرکدام از پروازهای نزدیک جونو که با نام “Perijove” هم شناخته می‌شوند، 2 ساعت طول می‌کشند؛ البته قرار بود که مدت زمان لازم برای گردش این کاوشگر در اطراف سیاره به دو هفته کاهش یابد، اما بروز مشکلات فنی باعث شد تا مدارگردی جونو 53.5 روز طول بکشد.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

کم کردن مدت زمان قرارگیری در معرض تشعشات عمر فضاپیما را بیشتر می‌کند و از طرف دیگر، باعث ثبت تصاویر شگفت‌انگیزی مانند آنچه که در بالا می‌بینیم، می‌شود؛‌ در این عکس ابری تنها و به شدت نورانی در میان طوفان‌های سهمگین اتمسفر مشتری گرفتار شده است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

کاوشگر جونو اولین و تنها فضاپیمایی بوده که از قطب‌های این غول گازی تصویربرداری کرده است. در این تصویر بخشی از قطب جنوب مشتری را می‌بینیم.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

در این قطب‌ها گردبادهایی وجود دارند که از نظر ابعاد با قاره‌ها و یا حتی اقیانوس‌های زمین برابری می‌کنند.

جزئیات نیم‌کره شمالی سیاره در این مورد از عکس های سیاره مشتری به خوبی مشخص است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

عکسی دیگر از قطب شمال مشتری؛ علاقه‌مندانی که تصاویر سیاره مشتری را ادیت می‌کنند هرکدام سبک خاص خود را دارند و برخی با کم کردن تضاد نورها، ظاهری ملایم‌تر به این غول گازی می‌دهند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

افراد دیگر هم با بیشتر کردن کنتراست رنگ، جنون مخفی‌شده در میان ابرهای سیاره را پررنگ‌تر می‌کنند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

منطقه‌ای استوایی در بخش جنوبی سیاره؛ ابرهای مشتری به صورت کلی از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند و داده‌های فضاپیمای جونو برای بررسی دقیق‌تر عوامل به وجود آورنده ابرها و دلیل از بین رفتن آن‌ها استفاده می‌شوند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

لکه عظیم قرمز رنگ و معروف پنجمین سیاره منظومه خورشیدی هم در حال نابود شدن است و تا یک یا دو دهه دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

این عکس در هفتمین پرواز نزدیک جونو که دهم جولای 2017 انجام شد،‌ به ثبت رسیده است و نمایی شگفت‌انگیز از لکه قرمز مشتری را به علاقه‌مندان نشان می‌دهد.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

با از بین رفتن ابرهای عظیم سیاره،‌ گردبادهای خیره‌کننده‌ی جدیدی به وجود می‌آیند که تماشای زیبایی آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

دانشمندان ناسا امیدوارند که ربات جونو حداقل برای دو یا سه سال دیگر به کاوش ادامه دهد و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن،‌ ابهامات موجود در مورد ساختار این غول گازی را برطرف کنند.

در این تصویر خیالی مسیر عبور جونو از بین کمربندهای تشعشعی مشتری به خوبی مشخص است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

در کنار جمع‌آوری اطلاعات به وسیله سنسورهای مختلف قرارگرفته بر روی فضاپیما جونو، این کاوشگر همچنان به مخابره تصاویر منحصر به فرد و زیبا از مشتری، ادامه خواهد داد.

در این مورد از عکس های سیاره مشتری که در هشتمین پرواز نزدیک جونو،‌ در تاریخ 1 سپتامبر 2017 تهیه شد، غول گازی از نمایی شگفت‌انگیز به تصویر کشیده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

24 دیدگاه

  1. لا اله الا الله مگه خارج جو زمین سیاه سفید نیست؟
    یا تو عکس اولیه اگه اون کاوشگره عکس میگیره کی از اون و مشتری عکس گرفته؟…نکنه سلفی انداخته؟???

    • وقت بخیر
      تصویر برداری از اجرام خارج اتمسفر زمین سیاه سفیده، و الا خود اجرام درست مثل هر چیزی که در اطراف خودمون میبینیم رنگ دارن.
      عکس شاخص این مطلب هم جزو تصویرهای خیالی تهیه شده از کاوشگر جونو هست، اما بقیه عکس های داخل مطلب به جز تصویر شماتیک و فایل گیف قرار داده شده، همه توسط این فضاپیما تهیه شدن.
      ممنون از توجهتون

  2. سلام
    یه پیشنهاد داشتم
    اینکه یه نفر مثبت بگیره بعد یکی منفی میده از مثبتاش کم میشه خیلی مسخرست
    مثبت منفی باید جدا باشه که معلوم بشه چند نفر از یه کامنت خوششون اومده و چند نفر دوست نداشتن
    مثلا اگر 10 نفر خوششون اومده باشه و و 9 نفر دوست نداشته باشن
    اون پایین مثبت یک میخوره انگار کلا یک نفر مثبت داده

  3. براوووووووو تصاویرها زیبا هستن دروووووووووووود به آمریکا و سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا جون عاشششششقم!
    🙂
    🙂

  4. خدا چی خلق کرده ما هنوز تو کفشیم این مشتری رو تا حالا اینجوری ندیده بودم
    واقعا خواندن نماز آیات واجبه

  5. یک میللیارد دلار معادل پنجاه میلیارد تومنه؟؟

  6. یعنی اون ۱ میلیاردو میداد به گدا گشنه های امریکا وعضشون به این اسفناکی نمیشد

    • تو یه فکری به حال خودمون کن گوشی هفت میلیون تومنی میگری دستت بعد میای از بیچاره ها حرف میزنی؟؟

    • با سلام

      1- اقتصادهای جهان یا سوسیال هستند یا اقتصادشون مبتنی بر بازار آزاد هستش
      2- اقتصاد های سوسیال فرصت اجتماعی برابر برای همه افراد جامعه را دنبال می کنند یعنی دانشگاه مجانی برای همه و این یعنی خرج پول از جیب همه برای همه.
      3- اقتصاد های آزاد هیچ گونه فرصت اجتماعی نابرابر برای آحاد جامعه ایجاد نمی کنند. یعنی دانشگاه برای همه پولی هستش و این یعنی عدم خرج پول از جیب مردم برای خودشان.
      4- اقتصاد ایران یعنی خرج پول از جیب آحاد مردم جامعه برای یک سری افراد خاص. یعنی دانشگاه مجانی برای یک عده و خرج کردن برای آن ها از جیب همه مردم.
      5- اقتصاد سوسیال با اینکه به مستعدین جامعه بها می دهد، اما سایر افراد را هم تنها نمی گذارد؛ اگر یک نفر رشته پزشکی قبول میشه و رایگان درس می خونه، شخص دیگر هم می تواند در سایر رشته ها از مزایای تحصیل رایگان استفاده نماید. اگر پزشک درآمد خوبی دارد، به بیکار هم ماهیانه پول می دهند.
      6- اقتصاد آزاد اهمیتی به تحصیل افراد جامعه و میزان اطلاعات آنها نمی دهد و بنا را بر روی کار اقتصادی می گذارد به طور عامیانه می گه به من چه که تو رتبه خوبی تو کنکور آوردی و درست خوبه! استعدادی اگر داری باید تو اقتصاد نشون بدی و من برای تو هزینه نمی کنم.
      7- جالبه تو ایران یک دهم افراد، دانشجوی دانشگاه های ملی می شوند و با پول آحاد جامعه و یا بیت المال رایگان تحصیل می کنند و همین ها هم استخدام می شوند و تا آخر عمر پول می گیرند (حالا راجع به پولی که می گیرند در بند 8 بهش می پردازیم) آخر سال عیدی می گیرند و بعد از بازنشتگی پولی نزدیک به 150 میلیون (2018/02/18دلار 4900 هستش) (حالا جالبه که استادان این ها هم خودشان دانشجویانی بودند که رایگان درس خوندند!)
      8- طرف میاد میشه رئیس و یا کارمند بیمه دولتی و پول هاش رو میزاره تو بانکی که رفیقش اونجا رئیس بانک دولتی هستش هر دو اینها از خودروساز دولتی ماشینی می خرند که مهندسش مثل این دو نفر دانشگاه رایگان رفته هر 3 اینها می روند دندانپزشکی که طرف رایگان درس خونده و از پول حقوقشون می تونند به راحتی دندان های خودشون رو درمان کنند.

      تو را به خدا یک لحظه فکر کنید به شما چی رسیده؟
      — شما وقتی پولی تو بانک ندارید، کارمند و رئیس بانک چرا پول می گیرند! (وقتی بانک خصوصی هست و نیاز رو برطرف کرده، کارمند و رئیس بانک چرا پول می گیرند)
      — شما وقتی ماشین نداری چرا باید کارمند و رئیس بیمه پول بگیرند! (وقتی بیمه خصوصی هست و نیاز رو برطرف کرده، کارمند و رئیس بیمه چرا پول می گیرند)
      — شما وقتی پول ندارید هزینه زیاد کنید برای دندونتون تا اون رو از دست ندید، مجبور می شید دندون رو بکشید! چرا باید یک نفر با پول بیت المال بشه دندون پزشک!

      -اقتصاد ایران یعنی یارکشی

      اتفاقی که در ایران افتاده از لحاظ اقتصاد سوسیال، اقتصاد آزاد و دین اسلام مردود می باشد و به جز تبعیض و تضییع حق سایرین چیز دیگری ندارد.

      مگر می شود یک کشور به کارمندان دولت عیدی از سهم همه مردم پرداخت نماید؟ پس حق کارگر ساختمانی چیست؟ عیدی کشاورز کجاست!؟

      با تشکر

    • در راه علم باید هزینه بشه فداکاری بشه

    • سعید کاری به منفی ها نداشته باش با قدرت برو جلو

  7. وا مگه نزدیک مشتری هم شدن؟؟؟من فکر میکردم انسان تازه میخواد پا بذاره به مریخ
    چقدر از دنیا عقبیم

  8. ینی خودش کوچیکه اون جو ی که داره بزرگه؟؟

  9. چ خوشگله مشتری عین تابلو نقاشیه