تصاویری شگفت‌انگیز از بنای یادبود استون هنج که کمتر کسی آن‌ها را دیده است

تصاویری شگفت‌انگیز از بنای یادبود استون هنج که کمتر کسی آن‌ها را دیده است

بنای یادبود استون هنج (Stonehenge) یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار باستانی جهان در انگلستان است؛ در همین رابطه قصد داریم تا تصاویری کم یاب و دیدنی از این بنا و راز عجیب آن را با هم مرور کنیم.

هرساله میلیون‌ها توریست برای دیدن یک اثر تاریخی شگفت‌انگیز و بسیار قدیمی، به ویلتشر انگلستان می‌روند؛ این بنا که با نام استون هنج (Stonehenge) شناخته می‌شود، مربوط به چیزی بین 2 تا 3 هزار سال پیش از تولد مسیح است و در کمال شگفتی، سنگ‌های عظیم آن در زمان ساخت، از مکانی در 225 کیلومتری محل قرارگیری کنونی به آنجا آورده شده‌اند.

تصاویری شگفت‌انگیز از بنای یادبود استون هنج که کمتر کسی آن‌ها را دیده است

در حالی که دانشمندان سراسر جهان بر سر اینکه سنگ‌های استفاده‌شده در بنای یادبود استون هنج در چه مکانی تراشیده شده‌اند و چه فاصله زمانی بین ساختن سنگ‌ها و انتقال آن‌ها وجود دارد، حقیقت شگفت‌انگیزی که کم‌تر کسی در مورد این اثر تاریخی می‌داند تغییرات و جابه‌جایی‌های بوده که از چند دهه پیش، ظاهر مکان را عوض کرده است.

همانطور که تصاویر زیادی برای ثابت کردن این صحبت‌ها وجود دارد، استون هنج ده‌ها بار بازسازی ‌شده و آنچه که اکنون از محل قرارگیری سنگ‌ها و جزئیات بنا می‌بینیم، قدمتی کمتر از 50 سال دارد؛‌ به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که بین سال‌های 1901 تا 1964 حلقه سنگ‌ها به دلایل مختلف، از محلی که چند هزار سال پیش در آن قرار داشتند جابه‌جا شده و بر اساس صحبت‌های یکی از متخصصان برجسته باستان شناسی، استون هنج کنونی به محصولی از صنعت قرن بیستم تبدیل شده است!

تصاویری شگفت‌انگیز از بنای یادبود استون هنج که کمتر کسی آن‌ها را دیده است

به عنوان مثال، یکی از مشکلات به وجود آمده به اولین عملیات ترمیم بنای یادبود استون هنج مربوط می‌شود؛ این طور که به نظر می‌رسد فردی به نام ویلیام گولند (William Gowland) مسئول نظارت بر این پروژه بود و در فرآیند محکم کردن پایه‌های یکی از سنگ‌ها که در خطر سقوط بود، این بخش از بنا به میزان 50 سانتی از مکان اصلی‌اش جابه‌جا شد.

در سال 1920 دانشمند دیگری به نام ویلیام هالی (William Hawley) برای عملیات کاوش، در بخش زیرین 6 مورد از سنگ‌های اثر حفاری کرد و در دهه‌های 40 و 50 میلادی هم باستان شناسان دیگری کار هالی را ادامه دادند. در سال 1958 سه مورد از سنگ‌ها که در محل خود نبودند،‌ مجددا سرپا شده و در پایه‌هایی از بتن، برای نگه‌داشتن آن‌ها و جلوگیری از سقوط، گذاشته شدند. آخرین عملیات بازسازی و ترمیم بنای یادبود استون هنج هم در سال 1963 و پس از سقوط 23 مورد از سنگ‌ها، انجام شد.

در همین رابطه، یکی از دانشمندان برجسته دانشگاه کمبریج به نام کریستوفر چیپیندیل (Christopher Chippindale) اظهار کرد که کمتر بخشی از این بنای تاریخی به صورت دست نخورد باقی مانده است و یکی از پژوهشگران تاریخ به نام برایان ادواردز (Brian Edwards) هم اخیرا به تصاویری از عملیات‌های ترمیم استون هنج دست یافته است.

ادواردز می‌گوید که برای مدت‌های طولانی پروژه‌های بازسازی استون هنج از عموم مردم مخفی شده‌اند و عده کمی از این موضوع باخبر هستند؛ این محقق امیدوار است که با منتشر شدن عکس‌های کشف‌شده، تاریخچه این بنا و سرگذشت آن بیشتر آشکار شود.

در ادامه شما را به دیدن تعدادی از تصاویر عملیات‌های ترمیم استون هنج دعوت می‌کنیم:

گالری تصاویر بنای یادبود استون هنج

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. این تصاویر اگر واقعی باشن حیرت انگیزه

  2. اونا چطور از بناهای تاریخی نگه داری میکنن و ما چطور؟

  3. قطعا ساخت این بناى مرموز توسط موجودات فرازمینى صورت گرفته