کاوشگر نیوهورایزنز ناسا با ثبت تصویر در دورترین نقطه از زمین تاریخ‌ساز شد

کاوشگر نیوهورایزنز ناسا با ثبت تصویر در دورترین نقطه از زمین تاریخ‌ساز شد

رکورد ثبت تصویر در دورترین نقطه از زمین به تازگی توسط یکی از کاوشگرهای شگفت‌انگیز ناسا (NASA) به نام فضاپیمای نیوهورایزنز (New Horizons) شکسته شد.

کاوشگر نیوهورایزنز (New Horizons) آژانس فضایی آمریکا مدتی پیش با عبور از کنار سیاره کوتوله پلوتو که به عنوان یکی از دورترین اجرام آسمانی موجود در منظومه شمسی، نسبت به خورشید هم شناخته می‌شود، باعث شگفتی بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ستاره شناسی شد؛ اما به تازگی خبر رسیده که این ربات ناسا (NASA) با پیش رفتن در اعماق فضا، عکسی متعلق به یک خوشه ستاره‌ای و تصویری از یک جرم آسمانی دیگر را به ثبت رسانده که رسما رکورد تصویر ثبت‌شده در دورترین نقطه از زمین را شکسته‌ است.

تا پیش از این یکی دیگر از کاوشگران ناسا به نام وویجر 1 (Voyager 1) در این مورد رکورددار بود؛ وویجر که از سیاره‌های مشتری و زحل عبور کرده بود و به سمت فضای بین ستاره‌ای حرکت می‌کرد، در 14 فوریه سال 1990 تصویری را از سیاره ما به ثبت رساند که از فاصله 6.04 میلیارد کیلومتری گرفته شده بود.

این عکس که با نام «نقطه آبی کمرنگ» (Pale Blue Dot) هم شناخته می‌شود، کمی قبل از اینکه محققان دوربین‌های وویجر را برای حفظ میزان ذخیره انرژی آن خاموش کنند،‌ به ثبت رسیده بود و تا پیش از این، رکورد عکس تهیه‌شده در دورترین نقطه از زمین را داشت؛ از آنجایی که این کاوشگر به فاصله قابل‌توجهی از زمین رسیده بود و دیگر به هیچ جرم آسمانی آنقدر نزدیک نمی‌شد که تصویر مناسبی از آن تهیه کند، دوربین‌های فضاپیما با تصمیم دانشمندان ناسا خاموش شدند.

کاوشگر نیوهورایزنز ناسا با ثبت تصویر در دورترین نقطه از زمین تاریخ‌ساز شد

یکی از تصاویر رکوردشکن نیوهورایزنز از خوشه ستاره‌ای چاه آرزوها (Wishing Well)

افتخار ثبت عکس در دورترین نقطه از زمین برای 27 سال از آن وویجر 1 بود تا اینکه در 5 دسامبر 2017 کاوشگر نیوهورایزنز عکسی از یک خوشه ستاره‌ای را در فاصله‌ی حدودی 6.1 میلیارد کیلومتر از زمین به ثبت رساند و این رکورد را شکست؛ اما در کمال تعجب، دو ساعت بعد رکورد مجددا توسط این فضاپیما جابه‌جا شد و تصویری از کمربند کویپر (Kuiper Belt) که ابری عظیم از اجرام یخ‌زده در لبه‌ی منظومه خورشیدی است، ثبت شد.

کاوشگر نیوهورایزنز ناسا با ثبت تصویر در دورترین نقطه از زمین تاریخ‌ساز شد

دو تصویر از اجرام عکس‌برداری شده در کمربند کویپر

نیوهورایزنز در حال حاضر از نزدیکی کویپر عبور می‌کند و به سمت سنگ کوچک یخی دورتر از پلوتو به نام “2014 MU69” در حرکت است. این طور که به نظر می‌رسد این کاوشگر در اوایل سال 2019 از کنار این جرم آسمانی عبور می‌کند و رکوردهای قبلی خود را خواهد شکست. MU69 یک جرم آسمانی جالب‌توجه برای دانشمندان بوده که در آینده نزدیک اطلاعات منحصر به فردی از آن به دست می‌آید.

خوشبختانه دوربین‌های نیوهورایزنز تا چند سال‌ آینده خاموش نخواهند شد و کاوش‌های این ربات پیشرفته همچنان ادامه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. زمین کجاش معلوم بود؟؟

    • وقت بخیر
      این رکورد هیچ ربطی به تصویر برداری از کره زمین به عنوان یک جرم آسمانی نداشت!
      به صورت کلی یه رکورد وجود داره در مورد دستگاهی که به دورترین نقطه ممکن از سیاره ما میرسه و بعد، از اون نقطه عکسی رو از هر جرم آسمانی که بخواد تهیه میکنه.
      تا 27 سال رکورد مربوطه متعلق به دستگاه وویجر بود، تا اینکه نیوهورایزنز به فاصله دورتری رسید و از اونجا عکسی که مورد نظر دانشمندان بود رو تهیه کرد.
      ممنون از توجهتون

  2. و تاریخ ساز هم خواهد شد باز چون تا چند سال دیگه همه میتونه عکس بندازه و بفرسته

  3. ناسا تو آمریکاس ولی بازم امریکا هچ غلطی نمیتواند بکند

  4. راستی اون ماشینه که انداختن فضا جریانش چی شد؟

  5. هرچی از مغز های ماست فرار کردن رفتن اونجا دارن شکوفا میشن ما خودمون دارین نابود میشیم

  6. عشق منه این ناسا درود به این سازمان فوق پیشرفته

  7. یاده دوران بچگی اوفتادم اون زمان که تلویزیونا برفک داشت
    الان برفک تاریخ ساز شد دوباره