پروژه ایزوسل

سامسونگ با پروژه ایزوسل ، دوربین دوگانه را به گوشی های ارزان قیمت می‌آورد

دوربین دوگانه چیزی است که در چند سال گذشته شاهد قرار گرفتن آن در پرچمداران بزرگ و گران‌قیمت بازار بوده‌ایم. اما آیا امکان قرار دادن دوربین دوگانه در گوشی های ارزان بازار نیز وجود دارد؟ پروژه ایزوسل سامسونگ (Samsung ISOCELL Dual) در همین زمینه به کمک تولیدکنندگان خواهد آمد.

مسئولان کمپانی سامسونگ آماده رونمایی از گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (+Samsung Galaxy S9) در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری هستند. یکی از ویژگی‌های جذاب خانواده S9 سامی، دوربین دوگانه در نسخه پلاس این نسل جدید به شمار می‌رود. تولیدکنندگان بزرگ دنیا نظیر اپل، سامسونگ و ال جی طی سال‌های قبل توجه خاصی به قرار دادن دو لنز دوربین در گوشی های لوکس خود داشتند، در حالی که سایر محصولاتشان از آن بی‌بهره بودند. اما آیا واقعا نمی‌توان در گوشی های مقرون به صرفه و میان‌رده بازار شاهد لنزهای دوربین دوگانه باشیم؟

شرکت سامسونگ در همین راستا می‌خواهد به سایر تولیدکنندگان عرصه موبایل کمک کند تا با یک راهکار تعاملی خاص از دوربین دوگانه در گوشی های ارزان و میان‌رده خود بهره گیرند؛ پروژه ایزوسل سامسونگ شامل دو لنز دوربین و همچنین الگوریتم پردازش تصویر مخصوص آنهاست.

برای اولین فاز پروژه ایزوسل ، کمپانی سامسونگ تمرکز خود را بر روی دو کاربرد جذاب دوربین‌های دوگانه گذاشته است؛ قابلیت refocusing و همچنین ثبت تصویر در نور کم محیط. اما یک نکته منفی در اینجا وجود دارد؛ در این طرح دوربین‌های دوگانه نمی‌توانند هر دو قابلیت را به صورت همزمان اجرا کنند.

به جای آن، کمپانی‌های سازنده می‌توانند بین دو گزینه حق انتخاب داشته باشند: ترکیب یک دوربین 13 و یک دوربین 5 مگاپیکسلی جهت استفاده از قابلیت ثبت تصویر Bokeh (یا همان refocus) و یا ترکیب دو لنز دوربین 8 مگاپیکسلی جهت ثبت تصویر در محیط کم نور. نحوه پردازش تصویر برای هر یک از دو ترکیب مذکور به صورت اختصاصی طراحی شده است تا بهترین نتیجه و خروجی را ارائه کند.

یکی از مسئولان بخش بازاریابی شرکت سامسونگ در همین زمینه گفت:

پروژه ایزوسل (ISOCELL Dual) به مشتریان ما کمک می‌کند تا پروسه تولید محصولات خود را ساده‌تر پیگیری کنند و همچنین خریداران بهترین تجربه کاربری را از دوربین‌های دوگانه در گوشی‌ های ارزان قیمت و میان‌رده داشته باشند.

در نهایت باید دید آیا پروژه ایزوسل سامسونگ مورد توجه شرکت‌های سازنده دیگر قرار می‌گیرد یا خیر. همچنین عملکرد واقعی و نهایی محصولاتی که از چنین تکنولوژی جدیدی استفاده کنند هنوز مشخص نیست و در این زمینه باید منتظر خبرهای تکمیلی و نمونه‌های مختلف باشیم.