یو اس اس اوماها

یو اس اس اوماها ؛ تازه نفس‌ترین کشتی جنگی نیروی دریای آمریکا

نیروی دریایی آمریکا به تازگی یک کشتی جنگی دیگر به نام یو اس اس اوماها را وارد خدمت کرده که مخصوص نبرد در آب‌های کم عمق و ساحلی است.

یو اس اس اوماها

یو اس اس اوماها با شناسه LCS-12 جدیدترین شناور رزمی از کشتی‌‌‌های رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس (Independence) است که توسط بخش دریایی از کمپانی هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی آمریکایی جنرال داینامیکس با همکاری کمپانی کشتی‌سازی آستال یو‌اس‌ای (Austal USA) طراحی و توسط  آستال یو‌اس‌ای ساخته شده است. ساخت این کشتی در سال 2015 آغاز و در نهایت پس از گذراندن کارآزمایی و آزمایش‌های خود، در تاریخ 3 فوریه 2018 میلادی (14 بهمن) رسما وارد خدمت در نیروی دریایی آمریکا شد. قیمت این کشتی 440 میلیون دلار است.

یو اس اس اوماها

LCS-12 چهارمین کشتی نیروی دریایی آمریکا از سال 1986 است که نام یو اس اس اوماها را بر آن نهاده‌اند؛ اوماها شهری در ایالت نبراسکا است. کشتی‌های رزم ساحلی از ناوچه‌های سبک (Corvette) بزرگتر و سنگین‌تر بوده و هم‌اندازه ناوچه‌ها (Frigate) بوده و البته اندکی از ناوچه‌ها سبک‌ترند. این کشتی 127.4 متر درازا،‌ 31.6 متر پهنا و 4.27 متر آبخور دارد و بیشینه وزن آن نیز به 3104 تن می‌رسد.

یو اس اس اوماها

یو اس اس اوماها نیز همچون دیگر کشتی‌های همکلاس خود برای نبرد در آب‌های کم عمق و ساحلی طراحی شده و به لطف سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته خود می‌تواند ماموریت‌های گوناگونی همچون عملیات مین‌روبی، ضد شناورهای ساحلی، ضد استحکامات ساحلی،‌ ضد زیردریایی و… انجام دهد. یو اس اس اوماها یازدهمین کشتی رزم ساحلی و ششمین کشتی از کلاس خود است که وارد خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا شده است.

یو اس اس اوماها

چهار موتور پیشران جت آبی کشتی به خوبی در این عکس معلوم هستند.

از آنجا که در آب‌های کم‌عمق شناورهای سبک و تندرو قرار دارند و کشتی‌های رزم ساحلی بیشتر در معرض خطر آتشبار‌های ساحلی دشمن قرار دارند،‌ طراحی بدنه این کشتی همچون کشتی‌های سه بدنه است تا کمترین سطح تماس را با آب داشته باشد. این ویژگی در کنار استفاده از چهار موتور پیشران جت آبی سبب می‌شود این کشتی بتواند با سرعت بیش از 90 کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند!

یو اس اس اوماها

یو اس اس اوماها دارای طیف گسترده‌ای از سیستم‌های الکترونیکی شامل رادار پویش سطحی و هوایی و همچنین سونار برای پویش زیر آب، سنسورها و دوربین‌های اپتیکی و فروسرخ،‌ سیستم‌های جنگ الکترونیک و پشتیبانی الکترونیک، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های مخابراتی،‌ ارتباطی،‌ رادیویی و ماهوره‌ای، سیستم‌های گمراه کننده موشک و رها کننده هدف کاذب و… است.

یو اس اس اوماها

جنگ افزارهای این کشتی نیز شامل توپ اصلی 75 میلی‌متری مارک 110 (MK 110)، چهار تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری و نمونه بهسازی‌ شده از موشک‌های سطح به هوا سی‌رم ( SeaRAM) است. این موشک‌ها وظیفه دفاع هوایی کوتاه برد از کشتی در برابر هواگردهای دشمن همچون هلیکوپترها را بر عهده دارند، اما وظیفه اصلی آن‌ها دفاع نزدیک نقطه‌ای و نابودی موشک‌های ضد کشتی مهاجم است.

یو اس اس اوماها

جایگاه پرتابگر عمودی موشک‌های هلفایر

کشتی‌های رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس همچنین دارای دو جایگاه برای توپ خودکار 30 میلی‌متری در بالای پل فرماندهی خود هستند. یک جایگاه جنگ افزاری دیگر در سینه کشتی‌های کلاس ایندیپندس، کمی عقب‌تر از توپ اصلی، قرار دارد که پرتابگر عمودی موشک‌های AGM-114L لانگ‌بو هلفایر (Longbow Hellfire)‌ در آن قرار دارد؛ این موشک‌ها برای درگیری با شناورهای سبک و کوچک دشمن هستند و البته توان هدف قرار دادن هواگردهای کم سرعت و کم ارتفاع همچون هلیکوپترها را نیز دارند.

یو اس اس اوماها

جایگاه‌هایی که می‌توانند پذیرای موشک کروز و ضد کشتی باشند در یک کشتی کلاس ایندیپندس مشخص شده‌اند؛ دو جایگاه بالای پل فرماندی و یک جایگاه در سینه کشتی.

در ارتقاهای برنامه‌ای در نظر گرفته شده برای این کشتی‌ها،‌ قرار است موشک‌های ضد کشتی و کروز جایگزین توپ‌های 30 میلی‌متری در بالای پل فرماندهی کشتی شوند شوند. نیروی دریایی آمریکا قصد دارد با افزودن موشک‌های ضد کشتی و کروز به شناورهای رزم ساحلی، توان رزمی آنان را افزایش دهد تا بتوانند با شناورهای سنگین دشمن و همچنین اهداف ساحلی درگیر شوند.

یو اس اس اوماها

موشک NSM

موشک مورد نظر نیروی دریایی برای نصب روی شناورهای رزم ساحلی،‌ موشک ضد کشتی بسیار پیشرفته NSM ساخت نروژ با همکاری آمریکا است. این موشک 200 کیلومتر برد داشته و علاوه بر نقش موشک ضد کشتی، می‌تواند به عنوان موشک کروز نیز علیه اهداف متحرک و ثابت در خشکی نیز استفاده شود.

یو اس اس اوماها

آزمایش شلیک NSM از یک کشتی رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس

NSM مناسب‌ترین موشک برای کشتی‌های رزم ساحلی همچون یو اس اس اوماها است. سرجنگی این موشک توان لازم برای نابودی و یا از کار انداختن شناورهای حاضر در آب‌های کم عمق همچون ناوچه‌ها و ناوچه‌های سبک را دارد. همچنین به عنوان یک موشک کروز برای استفاده علیه اهداف مستقر در خشکی نیز مناسب است.

یو اس اس اوماها

ماکتی از یک کشتی رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس دارای 3 پرتابگر 6 تایی برای موشک‌های NSM

این موشک اندازه کوچکی هم داشته و یک شناور کلاس ایندیپندس می‌تواند به جای هریک از توپ‌های 30 میلی‌متری خود، یک پرتابگر با گنجایش 6 موشک NSM حمل کند. همچنین در جایگاه متعلق به موشک‌های هلفایر که در سینه کشتی قرار دارد نیز می‌توان یک پرتابگر 6 تایی دیگر نیز نصب کرد،‌ اما در این صورت کشتی رزم ساحلی می‌بایست برای درگیری با اهداف بسیار سبک همچون قایق‌های تندرو نیز موشک‌های NSM را شلیک کند که صرفه اقتصادی ندارد. پس ترکیبی از NSM و هلفایر بسیار مناسب‌تر است.

یو اس اس اوماها

RIM-162 ESSM

همچنین شاید در آینده موشک‌های پدافند هوایی دوربردتر همچون RIM-162 ESSM نیز روی این کشتی‌ها نصب شود. این موشک بیش از 50 کیلومتر برد داشته و ضمن ایفای نقش پدافند هوایی علیه هر نوع هواگرد سرنشین دار و بدون سرنشین، علیه موشک‌های پیشرفته و پرسرعت کروز ضد کشتی با توان مانور بسیار بالا و موشک‌های بالستیک ضد کشتی نیز استفاده می‌شود.

هلیکوپتر سی‌هاوک و پهپاد فایر اسکاوت در عرشه پرواز یک کشتی رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس

یو اس اس اوماها دو فروند هلیکوپتر چندمنظوره آمریکایی MH-60R/S سی‌هاوک (Seahawk) همراه خود دارد که ماموریت‌های گوناگون همچون انتقال بار و نیروها، عملیات ضد زیردریایی، عملیات ضد کشتی، مین‌روبی، عملیات جستجو و نجات و… انجام می‌دهند. این کشتی همچنین یک فروند هلیکوپتر بدون سرنشین MQ-8 فایر اسکاوت (Fire Scout) نیز دارد که این هلیکوپتر ماموریت‌های گوناگونی،‌ اعم از درگیری با شناورهای دشمن، عملیات جستجو و نجات،‌ دیده بانی و… را انجام می‌دهد.

یو اس اس اوماها

یک کشتی رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس در حال بازیابی قایق بادی سخت‌تنه خود

یک قایق بادی سخت‌تنه تندرو نیز درون کشتی وجود دارد که برای مقاصد گوناگون استفاده می‌شود. از این قایق می‌توان برای بررسی دیگر شناورهای حاضر در منطقه و یا عملیات مخفیانه نیروهای ویژه و نفوذ به آب‌های دشمن و یا سوار شدن بر کشتی دشمن استفاده کرد. عملیات جستسجو و نجات و… نیز از دیگر کاربردهای این قایق‌های سخت‌تنه هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. اتفاقاً اینو برای تو نوشتم که بشینی پای کارتون شنگول و منگول و حبه انگور تا به اندازه یه بچه 7ساله درک و فهم بیشتری کسب کنی،جُلبک جان

    • انسانی که درکش از یه جلبک پایین تر باشه باید به فکری به حال خودش بکنه! در ضمن شما هیچ کدوم از سوالای منو جواب ندادید! معلومه که باید از اول ابتدایی شروع کنید به یادگیری خوندن و نوشتن! جای تاسف داره که با شما ها و امثالهم شدیم 80 میلیون! برای خودم متاسفم!

  2. فرمانده ارتش ایران: آمریکا، دزدترین دزد است. محمد رضاشاه پهلوی، بعد از خیانت آمریکایی ها و غرب در توطئه جزیره گواردالوپ برای سقوط حکومت شاهنشاهی به عنوان دوست غربی ها در وصیتنامه اش گفت: مراقب حیله و نیرنگ چشم آبی های غربی و آمریکایی باشید!
    درضمن زمانی هم که ما بچه 7 ساله بودیم از دیدن کارتون و انیمیشن داستان شنگول و منگول و حبه انگور و گرگ نابه کار، درسهای زیادی گرفتیم

    • فکر بسته، دهان باز دارد!…. تنها کشور هایی که با امریکا ارتباط ندارن: ایران،کره شمالی، جیبوتی و کوبا(که البته صلح کردن) …. اونوقت توقع دارید من با کسی که درکش از سیاست شنگول و منگول هستش بحث کنم؟؟ اگر اندازه یک اپسیلون مطالعه داشتید موضوع تسلیحات نظامی رو با سیاست خود نوشته ی خودتون مقایسه نمیکردید! چطور زمانیکه چین و روسیه به طور رسمی از جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان خودش حمایت میکنن شما و دوستانتون هیچ واکنشی نشون نمی دید؟؟ آیا توقع دارید بازم مردم از دکل شما بالا برن! نه خیر جناب! سیاست چیز دیگری است که فقط با مطالعه به دست می آید نه با فکر بسته!ممنون!

  3. هیچ کس منکر مدرن بودن تجهیزات آمریکایی نیست اما این یانکی های کثیف هر کجا با کمک این تجهیزات مدرن به هر کشوری مخصوصاً در منطقه نفت خیز و البته مردمان ناآگاه خاورمیانه پا گذاشتند تخم ترور و جنایت را کاشتند به منظور فروش سلاح های درجه سه و چپاول نفت و ذخایر و ثروتهای همان کشور با ادعای مبارزه با تروریسم در کمال وقاهت و پررویی!!! درضمن یانکی ها موفقیت های علمی و ساخت این تجهیزات نظامیشان را به عنوان پله ترقّی باید مدیون دانشمندان اسیر شده آلمانی و علم نازی ها باشند که به عنوان اسیر جنگی بعد از جنگ جهانی دوم به آمریکا منتقل کردند

    • تنها پاسخ من به شما ” مطالعه کردن ” ” تفکر با منطق و سند” و سپس نظر دادن هستش!… چیزهایی که شما میگید حتی یه بچه ی 7 ساله هم میگه!

  4. آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ها؟؟؟

  5. یه مطلب هم بگذارید از جدیدترین جنگ افزارهایی که آمریکا به تروریستهای وحشی در سوریه میده و آنها را تجهیز میکنه و آموزش میده، از شرکت خوشنام بلک واتر آمریکایی با نشان خوشکل پنجه کَفتار هم یه مطلبی بنویسید

    • سلام دوست عزیز!… سلاح هایی که دست تروریست ها میبینید به راحتی میشه از بازار سیاه شمال آفریقا و آمریکای لاتین تهیه کرد. دومین مورد موشک های ضد زره هستش که حدود چند سال پیش که داعش به پایگاه های سابق امریکا در عراق حمله میکنه که اون پایگاه ها در دست نیروهای عراقی بوده و به همین ترتیب سلاح هایی زیادی به دست میاره! در ضمن سلاح اصلی تروریست ها سلاح روسی ” کلاشینکوف” هستش که در ایران هم تولید میشه! بلک واتر هم که گروه خصوصی امنیت هستش و خیلی وقته از عراق رفته!لطفا هنگام نظر دادن درست نظر بزارید! ممنون…

      • اصلا اینجور نیس اسمشو عوض کرده هنوزم داره جنایت میکنه غرب پشت داعش واساده

        • لفظ حمایت امریکا و غرب از داعش اشتباهه…. تنها حمایت امریکا از داعش دفاع از اون به عنوان مخالفان حکومت بشار اسد در سازمان ملل هستش! اگر کتاب تاریخ سوریه رو بخونید متوجه این همه درگیری ها و مخالفت ها با حکومت بشار اسد میشوید!

  6. امروز از خواب که بیدار شدم پیام برام اومده بود طبق ابلاغ وزارت اطلاعات بیا ADSL خودت رو با نامحدود عوض کن و به اختیار یک طرح رو انتخاب کن یا زنگ بزن 2020 و یا برو دفاتر خدمات ارتباطی.

    بنده هم که حوصله این کارها رو ندارم گذینه اول رو انتخاب کردم.

    آقا ما زنگ زدیم 2020 یک خانوم بررداشت و می گفت الزامی نیست! گفتم یک 2 مگ بده، آقا سرتون رو درد نیارم خوشبختانه پشت تلفن همه کارها رو انجام داد (تشویق داره واقعاً) و ADSL حجمی بنده که “دائمی” بود رو نامحدود “یک ساله” کرد!

    حالا بنده یک فایل 9 گیگی رو دانلود کردم (در این ↓ تصویر مشخصه)
    http://s6.uplod.ir/i/00915/xp9ivrmzk1oe.png
    و 40 گیگ کم شده!

    از همون روز اول مشخص بود با 25 هزار تومن که میشه 5 دلار همه شرکت های فروشنده ADSL ورشکست میشن

    خنده دار نیست با 5 دلار 150 گیگ!!!!!!!!!!! اینترنت بگیری
    خب سرویس دهندگان هم مجبور هستند به یک نحوی جبران کنند!

    آقای وزیر ارتباطات به وا… برای هیچ شرکتی، اینترنت نامحدود نمی صرفه
    خب آقای جهرمی چه طور حساب کردی اینترنت نا محدود 150 گیگ فقط 5 دلار!

    برای هر کاربر صرفا فقط باید 2 میلیون برای زیر ساخت هزینه کنند.

    می بخشید اینجا کامنت میزارم.
    گدجت جان یک خبری در این مورد بزاری ممنون میشم

    با تشکر

  7. چرا از موشک کروز harpoon II+ER و یا AGM_158-C به جای موشک NSM استفاده نمی کنند؟

  8. یه ابزاره تروره جدید که اسم پدر اباما رو روش گزاشتن مردمو تیکه پاره کنن