ابتلا به بیماری سرماخوردگی

علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی چیست؟

اطلاع از علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی کمک می‌کند در زمانی درست اقدام کرده و خیلی زود بهبودی خود را مجددا کسب کنید. در این مطلب علائم سرماخوردگی را مرور می‌کنیم. اگر این نشانه های سرماخوردگی را در خود مشاهده کردید، باید برای بهبودی خیلی زود دست به کار شوید.

پیشتر در مطلبی به پیشگیری از سرماخوردگی با 14 دستور‌العمل ساده پرداختیم. سهل انگاری از این موارد می‌تواند به ابتلا به بیماری سرماخوردگی منجر شود. اما در برخی موارد، تشخیص ابتلا به آن کمی سخت می‌شود، به طوری که افراد بین داشتن حساسیت و یا بیمار شدن مردد هستند. این بیماری واگیردار به دستگاه تنفسی فوقانی مربوط شده و در بیشتر مواقع بینی را درگیر می‌کند، اما در برخی موارد نیز ممکن است بیماری، بدون ایجاد هر گونه مشکل در بینی ظاهر شود.

متداول‌ترین علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی

نزدیک به دویست نوع ویروس عامل بیماری سرماخوردگی تاکنون کشف شده است، پس بسته به عامل ایجاد آن، علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی می‌توانند متفاوت باشد. با این حال متداول‌ترین علائمی که بیماری را در بدن ما به طور حتمی نشان می‌دهند سرفه، آبریزش (مخاط) بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است.

ابتلا به بیماری سرماخوردگی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص بیماری از حساسیت‌های عادی، بروز دردهای عضلانی، خستگی و بی‌اشتهایی و سردرد است. به همین دلیل در مطلب روش درمان سرماخوردگی در سریع‌ترین زمان ممکن، استراحت مطلق را به عنوان مهمترین کلید نام بردیم. طبق بررسی‌ها، در تقریبا نیمی از افراد مبتلا به این بیماری، سرفه و گلودرد دیده می‌شود، اما بسته به نوع ویروس ممکن است هیچ گونه گلودردی وجود نداشته باید و بیمار فقط از عطسه‌های دائم و آبریزش بینی رنج ببرد.

به طور بالعکس، در برخی موارد در علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی هیچ نشانه‌ای از آبریزش بینی و عطسه وجود نداشته و آن چه فرد را آزار می‌دهد، گلودرد و سرفه است. دقیقا به همین دلیل عقیده داریم تشخیص درست، کلید اصلی درمان سریع و به موقع بیماری است. با این حال خستگی و درد عضلانی، در بیشتر مواقع بدون توجه به ویروس عامل بیماری بروز می‌کند. فرد مبتلا، خسته و بی‌رمق بوده و انرژی همیشگی خود را ندارد.

ابتلا به بیماری سرماخوردگی

سرفه‌های ناشی از ابتلا به بیماری سرماخوردگی در بیشتر مواقع خشک و پیاپی هستند. در بزرگسالان معمولا سرماخورگی به تب کردن منجر نمی‌شود، اما ضعف بدن کودکان و مخصوصا نوزادان سبب می‌شود تب خفیف تا حدود 39 درجه در آن‌ها (در برخی مواقع) بروز کند. جالب است بدانید بعضی از ویروس‌های عامل سرماخوردگی ممکن است بدون علامت باشند. در صورت داشتن خلط سینه یا ترشحات بینی، رنگ آن می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت باشد.

خلط سفید رقیق که خونی در آن وجود ندارد، برونشیت ویروسی حاد یا همان سرما خوردگی قفسه سینه را نشان می‌دهد. خلط زرد حاوی سلول‌های التهابی بوده و عفونت، آلرژی، آسم و التهاب نیز می‌توانند از عوامل به وجود آورنده آن باشند. فراموش نکنید خلط زرد غلیظ به طور متداول در زمان بروز عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی دیده می‌شود.

خلط سبز، نشان‌دهنده این موضوع است که یک عفونت از نوع باکتریایی جدی بروز کرده است. خلط قهوه‌ای نیز نشانه‌ای از وجود عفونت است. در صورت دیدن خلط قرمز که نشان‌دهنده خون‌‌ریزی است، ملاقات با یک پزشک را اصلی‌ترین اولویت خود قرار دهید.

ابتلا به بیماری سرماخوردگی

ابتلا به بیماری سرماخوردگی در اغلب مواقع با احساس سرما در بدن، عطسه و سردرد و یا گلودرد و درد عضلانی آغاز شده و این نشانه‌ها ممکن است تا دو روز پس از رویت برای نخستین مرتبه ادامه پیدا کنند. علائم دیگری همچون آبریزش بینی و سرفه نیز احتمالا در ادامه مشاهده خواهند شد. این علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی حدود شانزده ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس به وجود آورنده رویت شده و معمولا بعد از گذشت دو الی چهار روز، به بیشترین حد خود می‌رسند.

علائم ابتدایی در حالت طی شدن سیر طبیعی بیماری، بعد از گذشت هفت ال ده روز (و یا حتی کمتر) برطرف می‌شوند، اما برخی موارد همچون سرفه‌های خشک و گرفتگی صدای ناشی از آن ممکن است تا سه هفته با شما همراه باشند، پس جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. زمان‌هایی که برای دوره‌های مختلف ابتلا به بیماری سرماخوردگی عنوان کردیم ممکن است در کودکان بیشتر باشند.

برخلاف تصور عموم، علائم ابتلا به بیماری سرماخوردگی توسط دستگاه ایمنی بدن پدیدار شده و به ویروس عامل بیماری ارتباطی ندارند. مواد ضدعفونی‌کننده تولید شده توسط گلبول‌های سفید قادر هستند به سلول‌های بدن آسیب زده و در ادامه تولید آنزیم، به خاطر بروز واکنش‌های شیمیایی درون بدن، یک سری از حالات را به وجود بیاورند.

علائم سرماخوردگی از واکنش‌های شیمیایی پدید آمده درون رگ‌های خون، غدد و بافت‌های عصبی به وجود می‌آیند. پس، گرفتگی بینی در نتیجه متورم شدن رگ‌های درون حفره بینی رخ می‌دهد. سرفه به عنوان نشانه‌ای که چند روز بعد از ابتلا به بیماری سرماخوردگی بروز می‌کند، نتیجه متورم و عفونی شدن گلو، نای و راه‌های هوایی تحتانی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سرما خوردید ترخینه بخورید! با آب شلغم سریع خوب میشید

    عسل و آبلیمو هم خوفه

  2. زمستان امسال خیلی بد بود!

    هم آنفولانزا

    هم بارش به شدت کم

    هم آنفولانزای پرندگان

  3. فکر کن نفهمی سرما خوردی

  4. گیر دادین سرما خوردگی بابا با یه شربت و یه امپول حل میشه