داخلی سازی خودروها

درصد داخلی سازی خودروها ؛ خودروسازان ایرانی به مونتاژکار تبدیل شده‌اند

انجمن خودروسازان کشور، درصد داخلی سازی خودروها در ایران را اعلام کرد. بیشتر خودروهای تولید داخل، تنها 20 درصد داخلی‌سازی شده‌اند و به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی به مونتاژکاران خارجی‌ها تبدیل شده‌اند.

بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، بیشتر خودروهای تولید شده در داخل کشور توسط شرکت های خودروسازی ایرانی، تنها در حد 20 درصد داخلی سازی شده‌اند. داخلی سازی خودروها یکی از اهداف اولیه و محوری صنعت خودروی کشور از بدو آغاز به کار در حدود 5 دهه پیش تا به امروز بوده است، اما به نظر می‌رسد اکنون پس از 5 دهه فعالیت، خودروسازان ایرانی تنها نام خودروساز را یدک می‌کشند و در عمل به مونتاژکاران قطعات خارجی وارداتی به خصوص چینی‌ها تبدیل شده‌اند.

اهمیت داخلی سازی خودروها برای اشتغال و اقتصاد

در فرایند داخلی سازی باید قطعات و مواد اولیه اتومبیل‌های تولیدی در کشورمان به جای وارد شدن از کشورهای دیگر، توسط قطعه‌سازان داخلی تولید شود. این امر باعث رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود و به همین دلیل است که داخلی سازی خودروها همیشه یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین اهداف این صنعت بوده است.

بررسی کارخانه‌های خودروسازی در کشورمان نشان می‌دهد که تنها چند مدل خودرو سواری در حال تولید توانسته‌اند به درصد داخلی‌سازی بالایی برسند و سایر خودروها به میزان کمی در داخل کشور تولید می‌شوند و درصد عمده فرایند آماده‌سازی آن‌ها به صورت مونتاژکاری است.

انجمن خودروسازان به تازگی اعلام کرد خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند حدود 93 درصد داخلی‌سازی شده‌اند و درصد داخلی‌سازی خودروهای خانواده پراید و تیبا نیز حدود 87 درصد است. خودروهای پژو 206، رانا و دنا حدود 70 درصد داخلی‌سازی می‌شوند و در نهایت میزان داخلی‌سازی خودروهای تندر 90، پارس تندر و ساندرو حدود 56 درصد گزارش شده است.

داخلی سازی خودروها

به جز خودروهای مذکور، سایر خودروهای سواری تولیدی در کارخانه‌های خودروسازی کشورمان، درصد داخلی‌سازی پایین در حد 20 درصد دارند. محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا مانند هایما، سوزوکی، پژو 2008، پژو 301، برلیانس، سراتو، چانگان و S300 (آریو)، همگی تنها 20 درصد داخلی‌سازی می‌شوند و داخلی‌سازی دانگ فنگ اچ 30 کراس ایران خودرو نیز حدود 40 درصد است.

در سایر شرکت های خودروسازی نیز اوضاع چندان تفاوتی ندارد و تقریبا همه محصولات گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو تنها در حد 20 درصد داخلی‌سازی شده‌اند. داخلی‌سازی 20 درصد به این معناست که تقریبا کلیه قطعات خودرو از خارج وارد شده و تنها فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه در داخل کشور انجام می‌شود. با این حساب به نظر می‌رسد خودروسازان ما به اسم تولید داخلی و ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران ایرانی، عملا به کام کارگران و قطعه‌سازان خارجی به خصوص چینی‌ها کار می‌کنند و بر خلاف وعده‌های داده شده، خبری از داخلی سازی خودروها در داخل کشور نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. اخه بدبختی اینجاس اون بیست درصد فقط به بودجه مردم میخوره که همه رو هم ب…. میده

  2. اخه تولیداتت جالبی نداریم که مجبور میشن ممتاژ کنن

  3. کجان دانشجویان صنعتی شریف که به خود می بالند!

    یک ECU نمی تونن تولید کنند!

    چه دانشی تو کشور نهادینه شده!

    پس چرا رایگان درس می خونند و سالی 100 میلیون برای هر کدام از این دانشجویان هزینه میشه؟

    کجان اون اشخاصی که پول بیت المال رو می برند و به عنوان بورسیه تو دانشگاه های کشور تحصیل می کنند؟

    یک ECU هم نمی تونند تولید کنند؟

    فردا ماشین سازی ما رو تحریم کنند، اون ماشین تولید داخل 93 درصدی هم دیگه فایده ای نداره! چون نمی تونن ECU تولید کنند!

    باید گریست

    با تشکر

    • ما جوان های با استعداد زیاد داریم. ولی متاسفانه بیشتر افراد سر جای خودشون نیستن. جوانایی هم که میگی کجاین، الان بیشترشون یا مسافرکش و .. هستن یا خارج هستند. اگه بذارند جوان ها بر اساس استعداد و توانشون سر جاشون قرار بگیرن خیلی مسائل درست میشه. تو همین خودرو سازی و بانک که می بینی کلی مشکل هست به خاطر اینه که اکثرا با پارتی وارد میشن و میشه همین. من داخل هر دوشون رفتم و دیدم وضعیت پارتی بازی رو . به خصوص در رابطه با مدیران

      • [تو همین خودرو سازی و بانک که می بینی کلی مشکل هست به خاطر اینه که اکثرا با پارتی وارد میشن و میشه همین.]

        مشکل بانک و یا بیمه پارتی بازی نیست

        مشکل اینه که بانک ها دولتی هستند و حتی اگر بهترین افراد هم بیان تو بانک ها هیچ فرقی نمی کنه

        رئیس و کارمند بانک دولتی حقوق از بیت المال می گیره بدون احتساب سود و زیان کل بانک و میره ماشین می خره از خودروساز داخلی! و ماشینش رو تو بیمه دولتی بیمه می کنه!

        خیلی جالبه ها یک مقدار فکر کنید!

        پس من و بقیه مردم که دستمون به هیج جا بند نیست چرا باید اینها پول بگیرند! من نه پولی تو بانک دارم و نه ماشین و خونه ای دارم که بیمه کنم، کارمند و رئیس بیمه و بانک چرا پول می گیرند!

        افرادی که با پول بیت المال درس می خونند و سالی 100 میلیون برای آن ها هزینه میشه نمی تونند ECU تولید کنند پس چرا رایگان درس می خونند؟

        اتفاقا مشکل اینه که همین ها رو میارند می کنند رئیس بانک و بیمه و خودروسازی!

    • زیاد زور نزن خودتم یکی از این جوانها

  4. همین ۲۰% هم زیاده واسشون